ذکیه وردک متهم است یا نیست؟
حملات سازمان یافته علیه او چگونه موفق شد که 24 خشت طلا را در جوراب، زانوبند و کمربند پنهان کند تا این طلا ها را با استفاده از پاسپورت سیاسی از دوبی به هندوستان بیاورد؟ 
تاریخ انتشار:   ۰۱:۱۷    ۱۴۰۳/۲/۱۸ کد خبر: 175296 منبع: پرینت

ذکیه وردک سرکنسول افغانستان در شهر مومبای یابمبئی هند؛ روز پنجشنبه بیست و پنجم اپریل 2024 وقتی از دوبی به شهر بمبئی با داشتن مصونیت دیپلوماتیک و با پاسپورت سیاسی پرواز کرد، در بکسی که با خودش داشت، چیزی نبود که انتقالش از نظر قانون ممنوع شمرده می شد. اما وقتی پولیس فرودگاه او را مورد بازرسی یا تلاشی بدنی قرار داد، نتیجه بسیار شگفت آور و غیر منتظره بود: بیست و چهار خشت طلا با وزن بیست و پنج کیلوگرام به ارزش دو ملیون دالر.
از همه جالب تر و شگفت آور تر جابجایی این مقدار طلا بود که سرکنسول برحال افغانستان خانم ذکیه وردک با مهارت بسیار خاص آنرا انجام داده بود. او این 24 خشت طلا را در کورتی، جوراب، زانو بند و کمر بند خود گذاشته بود.

روزنامه های معروف و معتبر هند گزارش دادند که منابع استخباراتی و اطلاعاتی هند در مورد قاچاق این مقدار طلا توسط سرکنسول افغانستان از دوبی به شهر بمبئی از قبل معلومات داشتند و از این سبب سرکنسول را قبل از آنکه محوطۀ داخل میدان را ترک کند، متوقف ساختند و تلاشی کردند.
ماموران امنیتی و گمرکی هند طلاهای خانم وردک را از او گرفتند چون وی نتوانست هیچ مدرک قانونی برای انتقال این مقدار طلا که یک کار غیر قانونی و قاچاقبری محسوب می شد، ارایه کند.

نکتۀ جالبتر از خبر قاچاق 24 خشت طلا و پنهان کردن آن در کورتی، جوراب، زانوبند و کمربند سر کنسول افغانستان، واکنش سرکنسول ده روز بعد یعنی روز شنبه چهارم می است که در صفحۀ ایکس یا تویتر سابق خود می نویسد و در این یادداشت استعفای خود را اعلان می کند و از حملات متعدد و توطئه علیه خود و خانوادۀ خود سخن می گوید که فکر می کند توطئه گران نگذاشتند او به عنوان یک زن دیپلومات در دستگاه دیپلوماسی افغانستان کار کند.

او می نویسد:«در طول یکسال گذشته من با حملات شخصی و افترا های متعددی نه تنها بر خودم بلکه به افراد خانواده ام مواجه شدم. این حملات که به نظر میرسد که سازمان یافته هستند به شدت بر توانایی من برای عملکرد موثر در نقشم تاثیر گذاشته و بیانگر چالش های هستند که زنان خواهان تغییر و تحول در افغانستان با آن دست و گریبان هستند. در حالی که حملات صورت گرفته به من دور از انتظار نبود، پیامدهای آن برای اعضای خانواده ام فراتر از تصور من بود و من را وادار کرد که تداوم این امر برای آنها عادلانه نیست. بسیار متأسفم که به عنوان تنها زن در دستگاه دیپلوماسی افغانستان بجای دریافت حمایت های سازنده برای حفظ این جایگاه مورد حملات سازمان یافته قرار گرفتم که به هدف تخریب صورت گرفت.»

پرسشی را که نوشته و اظهارات خانم ذکیه وردک سرکنسول افغانستان در بمبئی بی جواب میگذارد، این است که حملات سازمان یافته علیه او چگونه موفق شد که 24 خشت طلا را در جوراب، زانوبند و کمربند او برای قاچاق این خشت های طلا پنهان کند تا این طلا ها را با استفاده از مصونیت دیپلوماتیک و پاسپورت سیاسی از دوبی به هندوستان ببرد؟
خانم ذکیه وردک به این مقام مهم دیپلوماتیک در جمهوریت گماشته شده بود که علی رغم سقوط نظام جمهوری در بیشتر از دو نیم سال قبل که اکثریت حاکمان و مقامات آن آلوده در فساد بودند این مقام بازمانده از آن نظامی پر از فاسد و فساد پس از دو نیم سال فروپاشی نیز با استفاده از مصونیت دیپلوماتیک و پاسپورت سیاسی دست به قاچاق طلا زد.

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ذکیه وردک
قاچاق طلا
نظرات بینندگان:

>>>   تجربه جمهوریت و امارت !
برای بسیاری ها سوال خلق شده است که خانم ذکیه وردک چگونه توانسته است به تعداد ۲۴ خشت طلا که معادل ۲۵ کیلوگرام وزن و ارزش دو میلیون و دو صد هزار دالر می شود در زیر لباس خود جابجا و قاچاق کند .
خانم وردک تجربه قاچاقبران جمهوریت را داشت و با تجربه قاچاقچیان امارت اینکار مشکل نیست .
حسن علی عدالت

>>>   اگر این خانم راست میگوید باید تمام عواملی که دست به دست هم دادند و این همه خشت طلا را در جاهای مختلف بدن این خانم جاسازی کردند افشا کند و بگوید که این پروسه در حالت لیهوشی خانم وردک اتفاق افتاده یا در حالت با هوشی؟؟؟

>>>   دروغ مغذ است چیطور یک زن میتواند ۲۵ کیلو در چان خود بنهان کند این یک دسیسه از طرف عاملان شر و فساد و بنچشیریهای ....است

>>>   اکثر عوام افغان با دهانی باز و چشمی پت و مغزی خالی و بدون تحقیق گپ میزنند همیشه.

>>>   سفارت حکومت پیشین افغانستان در هند، اتهام قاچاق ۲۵ کیلوگرام طلا از سوی ذکیه وردک سرقونسل افغانستان در شهر ممبی هند را تایید کرد.
این سفارت با نشر خبرنامه‌ای، گفته که خانم وردک با حکومت پیشین کشور در ارتباط نبوده و در هماهنگی با امارت اسلامی در هند فعالیت داشته است.
در خبرنامه آمده است: «مایلیم به حادثه اخیر در ممبی در رابطه با قاچاق طلا که ادعا می‌شود یک شهروند افغان در آن نقش داشته است، بپردازیم. ما ماهیت تاسف‌بار این رویداد را تصدیق می‌کنیم. با این حال، روشن شدن این نکته حایز اهمیت است که ماموریت سابق جمهوری اسلامی افغانستان در هند ادعا می‌کند که فرد درگیر هیچ‌گونه وابستگی به ماموریت جمهوری سابق ما ندارد.»
فعالیت سفارت افغانستان در دهلی نو در اول ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی متوقف شد.
این سفارت با پخش اعلامیه‌ای، علت توقف فعالیت‌هایش را فشار دولت هند و امارت اسلامی برای واگذاری این سفارت خوانده بود.

>>>   خوب معلومدار این دزده هم از خریطه مافیای ارگ بیرون میآید و به گفت یی سعدی بزرگ :
"هيچ صيقل نکو نداند کرد
آهني را که بدگهر باشد"
ارگ متشکل بود از باندیت هایی بین المللی و دزد هایی گردنه از سراسر دنیا (بویژه مولی کراسی و چکره هایی اروپایی). کسی چپن به بر کرد و کسی هم دریشی با نکتایی و از همان روز اول چور و چپاول به نرخ مندوی آغاز شد. این عادت بمرگ در آهن بدگهر باقی مانده و نمیدانم که به اولاد هایی نو جوان خود چگونه دزدی هی خود را تفهیم میکنند.
آتش خاوری

>>>   ذکیه وردک
خداوندا خداوندا بکن رحمی به حال ما
برگردان طلا ها یم را خدا وندا خدا وندا
جاغوری

>>>   این خانم یک قاچاقبر، یک دزد و یک حقه باز زمان کرزی و غنی است. درحالیکه مردم افغانستان بهمه چیزی که دراین سرزمین شجشجاعان هست ضرورت دارند این وطن فروش ۲۵کیلو طلا را دزدی میکند. او باید محاکمه و اعدام شود. او با غنی دزد امرالله صالح دزد ومحقق دزد وخیلی دزد هیچ فرقی ندارد.
دولت هند باید اورا به طالبان تویه بدهد و او باید محاکمه شود.
علی از جاغوری

>>>   دولت کرزی و غنی همگی مافیاهای و دزدها بودند. شکر که امارت این دزدها را گم کردند.

>>>   خانم وردک از «کانال سبز» میدان هوایی بمبئی وارد این میدان شد و به دلیل مصئونیت دیپلماتیک، چمدان هایش بررسی نشد؛ اما درست زمانی که می خواست از میدان هوایی خارج شود، نیروهای گمرک هند او و پسرش را متوقف کردند.
مأموران هندی پس از متوقف کردن خانم وردک و پسرش، چمدان های آنها را بررسی کردند، اما چیزی یافت نشد و این ماجرا را کمی پیچیده تر کرد.
پس از آن، یک مأمور زن هندی خانم وردک را برای بازرسی بدنی، به یک اتاق جداگانه برد و بازرسی بدنی او را آغاز کرد.
در بازرسی بدنی، ۲۵ خشت طلا که وزن هرکدام یک کیلوگرام بوده است، از لباس ویژه، کلاه، ساق بند، کمربند و زانو بند، پیدا شد.
تایمز آف اندیا نوشته است که مأموران هندی از خانم وردک خواست که اسناد مالکیت قانونی این طلاها را نشان دهد، اما او نتوانست هیچ سندی ارائه کند. از نزد پسر خانم وردک چیزی یافت نشده است. ارزش مقدار طلا حدود ۲.۲ میلیون دالر برآورد شده است.

>>>   «زکیه وردک کیست؟»
زکیه وردک، اصالتا از ولایت میدان وردک در مرکز افغانستان است، اما در کابل متولد شده و در دانشگاه «پلی تخنیک» کابل، در رشته مهندسی درس خوانده است.
او فرزند عبدالعلی وردک است که علیه نیروهای شوروی سابق در افغانستان جنگیده است و گفته می شود که در همین جنگ ها نیز کشته شده است.

خانم وردک که شهروندی امریکا را نیز دارد، در سال ۲۰۰۹ میلادی به افغانستان بازگشت و در مؤسسات بین المللی کار را آغاز کرد. او سپس نهادهای مختلف با عناوین مختلف ایجاد کرد و فعالیت های خود را گسترش داد.
خانم وردک در سال ۲۰۱۸ میلادی نامزد انتخابات پارلمانی افغانستان شد، اما نتوانست به مجلس نمایندگان افغانستان راه یابد، اما کم کم روابط او با منابع قدرت افزایش یافت و باعث شد که یک دخترش توسط محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین شورای امنیت ملی افغانستان، به عنوان مشاور استخدام شود.

خانم وردک پس از آنکه آقای اتمر به عنوان وزیر خارجه افغانستان گماشته شد، در سال ۲۰۲۰ میلادی به عنوان سرکنسول افغانستان در بمبئی تعیین شد و از آن زمان تا زمان تشکیل پرونده «قاچاق طلا» در همین سمت باقی بود.

>>>   زکیه وردک، همسر سراج الدین وردک است که گفته می شود در سال ۲۰۰۹ میلادی در یک رویداد ترافیکی در افغانستان کشته شده است.
سراج الدین وردک در سال ۱۹۹۷ میلادی، زمانی که طالبان به تازگی برای اولین بار بر افغانستان مسلط شده بود و حکومت مجاهدین به رهبری برهان الدین ربانی را شکست داده بود، تلاش کرده بود که کنترل سفارت افغانستان در واشنگتن را به نمایندگی از طالبان به عهده گیرد.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، در آن زمان که حکومت مجاهدین به رهبری برهان الدین ربانی هنوز حکومت مشروع و قانونی افغانستان به شمار می رفت و مورد تأیید سازمان ملل متحد بود، یار محمد محبت کاردار سفارت افغانستان در واشنگتن بود و سراج الدین وردک به عنوان معاون فعالیت می کرد.
در گزارش این رسانه آمده است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، سراج الدین وردک در تلاش شد که یار محمد محبت را که از حکومت مجاهدین نمایندگی می کرد، کنار بزند و خودش کنترل سفارت افغانستان در واشنگتن را به نمایندگی از طالبان به عهده بگیرد.
این نزاع پای دولت امریکا را به میان می کشد و در نهایت امریکا تصمیم می گیرد که سفارت افغانستان در واشنگتن را به طور مؤقت مسدود کند.

پس از سقوط حاکمیت دور اول طالبان، سراج الدین وردک، همراه با خانمش، زکیه وردک به کابل باز می گردد و در نهایت در سال ۲۰۰۹ براثر یک حادثه ترافیکی جان می دهد، اما همسرش می گوید که او کشته شده است.
زکیه وردک نیز پس از آنکه در ماه اکتوبر سال گذشته میلادی فرید ماموند زی، به دلیل فشار طالبان و عدم همکاری دولت هند در تمدید ویزای دیپلمات های حکومت پیشین افغانستان، سفارت کشور را در دهلی بست و اموال را آن به دولت هند تسلیم کرد، اعلام کرد که همراه با محمد ابراهیم خیل، مسئولیت این سفارت را به عهده می گیرد و امورات آن را در تعامل با طالبان به پیش می برد.

خانم وردک به این ترتیب به تنها زنی در دستگاه دیپلماتیک افغانستان تبدیل شد که از طالبان حمایت می کرد؛ در حالی طالبان محدودیت های گسترده علیه زنان در داخل افغانستان وضع کرده بود و حق آموزش، کار و حتی تفریح را از آن گرفته است.
عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان نیز تأیید کرد که سفارت افغانستان در دهلی، کنسولگری ها در بمبئی و حیدرآباد، تحت حمایت این گروه فعالیت می کند.

>>>   ا👿 فراد پشتوزبان و رژیمهای افغانپشتونی در چه چیز های زشت... و حتی انتحارداعشی، بدترین نسل و نسب و خلافکاران دیپلوکمالاتی بوده و هستند

>>>   در نهایت ذکیه وردک یک قاچاقبر حرفوی از دیار وردک زیبا است.

>>>   وقتی رولا عنی واشرف غنی وحمد الله محب و....ملیارد ها دالر را دزدیدند واز وطن بیرون کردند هنوز لقب بابا وخانم اول را به او دادند ومعلوم است که غنی وحمد الله محب وتعداد کثیر از ارگ نشینان قبل دین یهودیت را پذیرفتند وخودرا از قبایل مفقود شده ای یهود قلمداد نمودند کسیی برایشان نگفت بتلای بینی شما خال است تجارت نموده منتها مخالف قانون گمرکی کشور هند عمل کرده تا این حد پروپاگند وتبلیغات نمودند وقتی دستگاه باکمله فاسد بود وسنگ تهداب دولت نام نهاد را به فساد گذاشتند دیگر از شاخچه ها وافراد عادی چندان گیلایه نیست
محمد داود نصیب

>>>   این همه توطیه فرید ماموند زی است که خود ۳۰ ملیون روپيه هندی را ازهندیا افغانستان فوندشن دزدیده است. فعلآ این موضوع را دولت هند تعقیب دارد که چراماموند زی ودارودسته اش خلاف قانون فوندشن پول آنرا به حساب خود انتقال داده وبغارت برده است. موضوع ذکیه نیز ازهمین جا آغازمی گردد که وی دزدی فرید موند زی را افشاکرد وبدولت هند واعضای فوندشن ازین دزدی بزرگ اطلاع داده است.
اتل دانشجوی افغان درهند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است