هزاره‌ها به مثابه یک امکان؟!
هر وقت موانع از مسیر هزاره‌ها برداشته شده، در سطح ملی، منطقه‌ای و بین المللی در عرصه‌های علمی و ورزشی، برای افغانستان افتخار آورده‌اند 
تاریخ انتشار:   ۰۲:۱۰    ۱۴۰۳/۲/۱۸ کد خبر: 175297 منبع: پرینت

۱- هزاره‌ها کتله قومی و فرهنگی است که براساس فاکتور پیشینۀ تاریخی، قومیت، مذهب، زبان وزیستگاه (حداقل 32 ولایت)، تمام اقوام افغانستان را به همدیگری پیوند می‌دهند، پس می‌توانند نقط وصل مناسب برای ترمیم فاصله‌های اجتماعی در افغانستان باشند.

۲- هزاره‌ها در طول تاریخ با هیچ قومی در افغانستان وارد جنگ متجاوزانه نشده و با هرنوع اعمال مروج خشونت چون تروریزم، انتحار، جنگ، قتل، کشتار، شکنجه انسان‌ها، سلفی‌گری، تکفیر، توهین، تحقیر، کوچ اجباری و غصب سرزمینی، مخالف بوده و هستند؛ پس می‌توانند میانجی خوبی برای صلح و آشتی ملی در افغانستان قرار بگیرند.

۳- هزاره‌ها هیچ وقتی علیه یک قوم با قوم دیگر تبانی نکرده‌اند و همواره مدافع یک نظام سیاسی دموکراتیک، فراگیر، عادلانه و باثبات بوده‌اند؛ پس هزاره‌ها می‌توانند به‌عنوان یک فاکتور مهم درخلق هویت ملی و ساختن دولت - ملت به‌عنوان یک ضرورت حیاتی افغانستان، نقش آفرین باشند.

۴- سامان دادن جامعه برمبنای عدالت، دال مرکزی گفتمان هزاره‌ها است؛ برخلاف گفتمان‌های وارداتی و ناکام چون نوگرایی، چپ‌گرایی، اسلام‌گرایی و حتی دموکراسی‌خواهی که حتی برخی آنها بدترین فجایع را نیزخلق کرده‌اند. گفتمان عدالت‌خواهی می‌تواند زندگی انسانی برای همگان به ارمغان بیاورد و افغانستان را از بحران نجات دهد.

۵- حداقل بیست سال تجربۀ گذشته نشان دادکه هزاره‌ها به کار، تلاش، علم اندوزی، رواداری، مدارای اجتماعی، همپذیری، حقوق انسانی، حاکمیت ارادۀ مردم، حقوق زنان، حقوق اقلیت‌ها، حقوق شهروندی، به‌عنوان مؤلفه‌های اساسی توسعه پایدار، فوق العاده اهمیت می‌دهند. ازاین رو، هزاره‌ها موتور قدرتمند پیشرفت و انکشاف افغانسان را تشکیل می‌دهند.

۶- تجربه بیست سال گذشته نشان داد که هزاره‌ها به کشور و روند‌های ملی متعهد بوده است. با اینکه در بیست سال حاکمیت جمهوریت مورد تبعیض نیز بودند، اما ضامن مشروعیت و اعتبار پروسه‌های ملی چون انتخابات، دموکراسی، کنکور و امتحانات استخدامی، حضور کمی و کیفی هزاره‌ها بوده‌اند. سراغ نداریم که درزیستگاه هزاره ازداخل صندوق رای اسکت، چپلی، رای مندلی و یک نفری بیرون شده باشد. علیرغم محرومیت آموزشی و سهمیه‌بندی کانکور بازهزاره‌ها چندین بار در کنکور نفر اول شدند. هیچ پسر و دختر هزاره با تقلب وارد دانشگاه نشده است.

۷- هزاره‌ها در طول تاریخ هیچگاه پای کشورهای دیگر را در افغانستان باز نکرده و برای استقلال کشور و سرزمین همواره قربانی داده‌اند. هزاره‌ها با اتکا به کشورهای بیرونی با هیچ قوم افغانستان وارد جنگ نشده و پای هیچ سند ننگین را امضا نکرده‌اند.

۸- هزاره‌ها هرجا بوده و رفته همیشه ّآبادانی به همراه خود آورده‌اند؛ حتی مهاجرین در کشورهای دیگر نه تنها سربار دولت‌ها نبوده، بلکه یکی از پرداخت کنندگان مالیات هستند و در آبادانی کشورو محل زیست خود سهم گرفته‌اند. یک نمونۀ آن ایران و استرالیا است. اینکه ایران قدر نمی‌داند، مشکل خودشان است. هزاره‌ها در هیچ کشوری مرتکب جرایم سازمان یافته و خلاف امنیت‌ملی کشورهای محل زیست‌شان نشده‌اند تا سرمایه اجتماعی افغانستان را ضربه بزنند.

۹- هر وقت موانع از مسیر هزاره‌ها برداشته شده است، در سطح ملی، منطقه‌ای و بین المللی درعرصه‌های علمی و ورزشی با اتکاه به ظرفیت‌های خود، برای افغانستان افتخار آورده‌اند.

۱۰- تجربۀ بیست سال گذشته نشان داده است که هزاره‌ها در ایجاد ارتباط افغانستان با فرهنگ و تمدن جهانی پیشگام بوده و ضمن حفظ احترام و پایبندی به ارزش‌ها و سنت‌های اصیل جامعه افغانستان ازارزش‌های جدید، استقبال و مدافع آن بوده‌اند.

دکترامان فصیحی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هزاره ها
هزاره افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   وجود مذهب تشیع در هزارهها باعث این همزیستی پیشگامی و انعطاف شده در ایران هن همین مشخصات بوضوح دیده شد حال اگر ایران مذهب و حاکمیت سنی بود بله قربانگوی عربستان و امریکا بودیم و ضعیف در برابر اسراییل
اطلس

>>>   درهرکار پیشتاز بوده اند اما زمان که مدال قهرمانی میاورند می گویند پسربچه هزاره مدال بدست آورد زمانکه جرم مرتکب میشوند میگویند یک تبعه افغان جرم مرتکب شده مثال های فراوان وجود دارد مثلا چندی پیش یک هزاره آزاد شده از زندان بالای یک خانم به جرم تجاوز دستگیرشد درآسترالیا و به عنوان یک افغان مرتکب جرم شده قلمداد شد اما در ورزش به عنوان تیم هزاره ها مدال بدست آورد به عین ترتیب درلندن یک هزاره دخترخودرا کشت و بنام هزاره نی بلکه بنام افغان قلمداد شد

>>>   به نویسنده تبصره اول
مشکل اصلی هزاره ها مذهب شیعه است که آنها را منزوی کرده و بلاخره خارج از قدرت در افغانستان. ایران هم به آنها کمکی نمیکند چوب مردم ایران نژاد پرست استند و به تاجکها و پشتونها بنام آریایی زیاد تر میلان دارند.
راستگوی

>>>   🍎 در فارسیدانشی داریم که؛
پشم و بهای دمب یا دوم روباه مسبب (شکارشدن یا بلا در جانش) شده است،
و بدتر از همه که کرختی در لفظی، ژستی، عملکردی، لحن و صوتی، جرئت شجاعت خوشباوری، ... و نامداوم در مبارزه ها به ضرر شان انجام شده و میگردد.
پشتونیار

>>>   حکومتهای متعصب، حسادتورز و رژیم های نظام مرکزی-جمهوریت افغانپشتونی با حمایت انگلیس همین نکات و موضوغات روشن اجتماعی این مردم ترکپارسیان را ۱۴۰-سال قبل آزمایش و درک کرده بودند که در پی قتل و نسلکشی ۶۵٪ این مردم شدند،
اگر در برابر همین مردم محرومیت و سرکوبی عمدی صورت نمیگرفت خدا میداند که چه نیروی و ظرفیتهای مردمی میداشتیم!
با در نظر گرفتن بیشتر از ۲-میلیونی همین تبار-مردم را که پاکستان از ما صاحب شده و تابعیت پاکستانی به این مردم دادند.
و به تعدادی ۸/۷ میلیونی را که ایران در شرف نصیب شدن همین مردم ما شده است.
همینطور نیوزیلند، سویدن، استرالیا و...
و به تازگی، ظرفیت علمی خواهر نابغه ما شکردخت جعفری توسط بریتانیا تابعیت داوطلبانه ...

>>>   🐦 با این همه (استعدادها و ظرفیتهای مردمی، تمام مردم فارسیزبان پارسترکان ترکتباران ترکپارسیان چنین بوده و هستند)، که همین تبارمردمان هرگز خودشان را در ردیف میکروب (ناانسانیت، منافقت، تعفن، جاهلسازی، اسلام-افغانپشتونی، افغانجندهگری...، زشتی و نامسلمان-شدن افغانپشتونها) نباید قرار دهند که خدایناخواسته کثیف نجس و آلوده دنیا و آخرت میگردیند

>>>   🦜 به یقین که در بین ما و شما و در سرزمین ما جای مردم ناقلینسرحدی افغانپشون نبوده و نیست،
و اجازه ندهید و هرگز در بین تان (این انتحارداعشی افغانپشتونی) نباید نفوذ کند

>>>   💦👈 عینا مثل سیاست انگلیس، سیاستگران و رژیمهای افغاپشتونیزم نفاق و تفرقه را در بین بزرگان فارسیزبانان ایجاد میکنند و همین پشتونناقلین دربین مذاهب فارسیزبانان تلقین بدبینی و ذهنیت تفرقه نفاق را ترویج و نشر میکنند
تا مردم پارسترکان یا فارسیزبانان بین هم در احساسات و تضاد بی افتند، تا که رسانه و سیاسیون افغانپشتونیزم از موقع (نفاق پرتو و حاکمیت کن) استفاده میکنند و رای را به نفع پشتونهای جهلسازیت تمام میکنند که باخبر باشید
پس شما مردم فارسیزبانان یا ترکتباران با هر زبان و مذهب تان در متحد و سازش باشید تا از گزند و تخریب افغانپشتونداعش و امریکا شیطان بدور بمانید

>>>   همه شیعیان در موضع انفعالی هستند و ارتباطی به هزاره ها ندارد.

>>>   در واقع بعد از فتح بغداد توسط ارطغرل بن میکائیل بن سلجوق و فتح قاهره توسط صلاح الدین ایوبی به صورت ناگهانی علم و فلسفه در جهان اسلام فروکش کرد. حتی شروع نهضت علمی در خراسان هم به علت علاقه نصر سامانی به خلفای فاطمی مصر بود و تمامی علما و شعرای دوره سامانی معاصر امیر نصر سامانی هستند. در واقع این مذهب شیعه هست که یک نوع نگاه افراطی به علوم عقلی از خودش نشان می دهد. هر چند آزادی زنان در جوامع شیعه متاخر و جدید هست. در گذشته جوامع شیعه سختگیرین جوامع در تمام مذاهب اسلامی نسبت به زنان بودند و در تاریخ نقل شده است که هیچ کس زنان آن ها را بیرون منزل مشاهده نمی کرد. هزاره ها به همین علت ها علیرغم تمام محدودیت ها و تبعیض ها یک نوع برتری نشان می دهند چون وابسته به یک تمدن برتر هستند.

>>>   احمدی
درست است که هزاره ها یک امکان هستند در آن جای شکی نیست همه اقوام می‌توانند یک امکان باشند اما در طول چندین دهه دیده است که هزاره ها هم فاصله چندانی از از تبعیض و تعصب قومی نگرفته اند به وضوح این امر در دور جمهوریت مشاهده میشد که هزاره ها هم دهکده قومی خود را در ارگان های حکومتی داشتند . در چندین دهه به تاجکان بامیان حق تظاهر هویت نمی دادند همه فکر می‌کردند که بامیان مطلق هزاره ها هستند در حالیکه این طور نبوده دست اینها از قدرت در حکومت کوتا بوده اما تا اندازه توان هزاره ها هم در ضدیت با اقوام دیگر مرتکب خیانت شده اند .
روز گاری در دور جمهوریت با همه طرف های وارد معامله میشدند که نشود در تقسیم قدرت جای پایی در حکومت نداشته باشند اکنون نیز تعدادی با تالبان در حکومت هستند تعدادی هم با جبهه مقاومت . باوجودیکه مورد قتل و کشتار بی رحمانه از جانب تالب قرار گرفته اند با آنهم افکار در ضدیت خیلی شدید با تالب را سر نمی دهند حتی با پشتون ها و تاجک ها در مسایل قومی زیاد تر داخل بحث نمی شوند البته این یک نقطه قوت شان نیست این بیشتر بر میکردد به همان توقع که بودن ، در قدرت دارند . هزاره ها سیاست دورنگی را در جامعه بازی میکنند با طالب نه مخالفت شدید دارند نه زیاد هم ساز و هم نوا هستند . خود را وسیله فقط بی طرف در عین حال با نقش آفرینی شان در شبکه های اجتماعی به حدی یک امکان معرفی اند در معرفی دست آورد ها یک قدم جلو تر از اقوام دیکر است هستند که بیشتر فکر کنم نمایشی است تا اینکه واقعیت و عینی باشد . زیاد دل خوش نکنیم و اعتماد بیشتر به این نداشته باشیم که هزاره ها می‌توانند نقطه وصلی باشند هنوز هزاره ها از پیچ و خم کوچه های تعصب دوری نجسته اند خود را تافته جدا بافته فکر میکنند در حالیکه هنوز کرد خاک تعصب را بر سر شانه دارند . دنبال یک قانون عدالت محور باشیم نه اینکه دل خوش کنیم که فلان قوم می‌توان کاری کند گذر زمان ثابت کرده است که هر قومی که در سکویی قدرت قرار گرفته به اندازه توان خیانت کرده .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است