اعتراضات بدخشان؛ قیام یا ممانعت از مزارع خشخاش؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۵    ۱۴۰۳/۲/۱۸ کد خبر: 175304 منبع: پرینت

ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان در چند روز اخیر به دلیل اعتراضات علیه طالبان و سردادن شعار «مرگ بر امارت»، سرخط خبرها بوده است.
به گزارش شفقنا، اعتراضات در ولسوالی های «درایم» و «ارگو» در بدخشان، توجه گسترده رسانه ها، گروه های سیاسی و شهروندان افغانستان را جلب کرده است و با واکنش های گسترده نیز مواجه شده است.

بر اساس گزارش منابع محلی، این اعتراضات روز جمعه از روستای «قرلق» در ولسوالی «درایم» بدخشان آغاز شد و روز شنبه به روستای «گنده چشمه» ولسوالی ارگو، گسترش یافت.
اعتراضات علیه طالبان روز جمعه پس از کشته شدن یک غیرنظامی به اسم نظام الدین در تیراندازی نیروهای طالبان، آغاز شد.
اعتراضات روز شنبه در ولسوالی ارگو نیز دلیل مشابه داشت و پس از کشته شدن یک غیرنظامی به اسم باسط و زخمی شدن پنج غیرنظامی دیگر براثر تیراندازی نیروهای طالبان، آغاز شد.
منابع محلی می گویند که نیروهای طالبان به این ولسوالی ها به منظور تخریب مزارع خشخاش رفته بودند، اما زمانی که با ممانعت مردم مواجه شدند، با آنان «بدرفتاری» کردند و بر آنان «تیراندازی» کردند.

«طالبان پشتون وارد خانه های ما شدند»
بر اساس ویدیوهای که در شبکه های اجتماعی از اعتراضات در بدخشان منتشر شده است، ساکنان این ولسوالی ها می گویند که آنان در مخالفت با تخریب مزارع خشخاش اعتراض نکرده اند، بلکه به دلیل بدرفتاری نیروهای طالبان و وارد شدن آنان به «حریم خصوصی» شان، دست به اعتراض زده اند.
در ویدیویی که به صورت گسترده از ولسوالی درایم بدخشان در شبکه های اجتماعی نشر شده است، یکی از بزرگان این ولسوالی در میان معترضان می گوید: «اگر مساله مواد مخدر از بین می رود، در جلسات بسیار کلانی که والی آمد، دیگران آمدند، همگی موافق بودند، هیچ کس مخالف نبود.»
این بزرگ محلی می گوید: «گپ گپ قومی است. چرا در خانه ها داخل می شوند؟ چرا نفر به مرمی]گلوله[ زده می شود؟ چرا به مصلحت همین کار ]تخریب مزارع خشخاش[ نمی شود؟»
در ویدیوهای منتشر شده، یکی دیگر از معترضان می گوید که اعتراضات «به خاطر ناموس خودماست، بخاطر ارزشهای اسلامی خودمااست، پشتون ها می آیند داخل خانه های ما می شوند و در حریم ما داخل می شوند، ما امروز به خاطر مردم ما، قوم ما، تظاهرات به خاطر همین کرده.»
یکی دیگر از معترضان نیز می گوید که «حتی خانم ها در داخل خانه ها، بی ستر شدند» و به همین دلیل مردم علیه طالبان اعتراض کرده اند.

پس از دو روز اعتراض مردم بدخشان، طالبان یک هیأت عمدتا نظامی و استخباراتی را به ریاست فصیح الدین فطرت، رئیس ستاد ارتش این گروه که خود از بدخشان است، برای بررسی این اعتراضات اعزام کرده است.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که این هیأت از سوی ملا محمد حسن آخوند، رییس الوزرای طالبان توظیف شده است.
او اعتراضات در بدخشان به تخریب مزارع خشخاش ارتباط داده و گفته است: «متاسفانه شماری از متخلفین بالای نیروهای امنیتی که مصروف مبارزه با کوکنار هستند، هجوم برده و باعث ایجاد رویدادهای ناگوار شده است.»
پیش از آن، وزارت داخله طالبان گفته بود که در جریان این اعتراضات قرار دارد و تلاش می کند که با همکاری مردم محل «موضوع پیش آمده» را حل و فصل کند.

در نوار صوتی که از رییس ستاد ارتش طالبان پیش از رفتن به بدخشان منتشر شده، او هشدار می دهد که «به همه مسوولین بگویم که در تخریب کشت کوکنار طالبان جدی است و با این تظاهرات‌ها هم [متوقف] نمیشه. اگر اجازه به تظاهرات داده شود، شاید در آینده، مردم در کارهای دیگر هم تظاهرات کنند.»
او شماری از بزرگان محلی در بدخشان را متهم به «تشویق به بغاوت» علیه طالبان کرده و گفته است که این به خیر مردم بدخشان نیست و باید معترضان از اقدامات خود اظهار «ندامت» کنند.

با وجود این، گزارش های تأیید نشده وجود دارد که هیأت طالبان هنوز نتوانسته است با معترضان به توافق برسد و حتی آنان اجازه ورود به این هیأت به ولسوالی های درایم و ارگو نداده است.
با وجود اینکه طالبان در تلاش هستند که این اعتراضات را به ممانعت در برابر تخریب مزارع خشخاش تقلیل دهند، اما شهروندان افغانستان می گویند که چنین اعتراضات «اوج نارضایتی» مردم از طالبان را نشان می دهد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مزارع خشخاش
طالبان بدخشان
نظرات بینندگان:

>>>   دشمنان سعی کردند تجمع و اغتشاش علیه امنیت ملی را اعتراض جلو بدهند ولی شکست خوردند . قانون برای همه یکسان است و اگر اندک اشرار و لنده غر تهدید برای امنیت ملی محسوب شوند به شدت سرکوب خواهند شد و سخن ما با آنان با تفنگ خواهد بود . ما اشرار و لنده غر خوارج را سرکوب و به زندان خواهیم انداخت تا امنیت مردم افغانستان را به خطر نیندازند
حبیب الله یوسف زی

>>>   شما اګر آګاهی داشته باشید کار تخریب کشت زار های خاش خاش و کوکنار از ولایات هلمند، ارزګان، زابل، فراه، بادغیس، هرات و کندهار آغاز شد و این پروسه دوام دارد، هیچ ولایتی چه در غرب، شرق، جنوب و یا شمال باشد ازین پروسه مستثنا شمرده نمیشود، قوانين و فرامین امارات اسلامی افغانستان بالای همه یکسان تطبیق میشود، اګر کدام لندغر، اوباش، حرام خور و قاچاقچی مواد مخدره خواسته باشد یا نه.
شنیدم که ....انټرنیشنل در خبر های دروغین خود از تجاوز به حریم شخصی مردم و حتا ناموس مردم نشر کرده بودند که کاملا دروغ، بروپاګند و تبلیغ دشمنان مردم افغانستان است، بیاد داشته باشید که امارات اسلامی افغانستان بیناموس، جاسوس ووطنفروش نیست مانند عناصر شروفساد و تنظیمی های بدنام و بیغرت و ګلم جمع های جنایتکار.
بااحترام سخی اکه از سرپل

>>>   خد مت جناب آقای زی عرض شود خودت شرایط ایران بعد ازطالبان برای مهاجران چطور ارزیابی مکنید

>>>   قیام های مردمی در سراسر افغانستان شروع می شود خوش باشید یا حفه بخواهید یا نخواهید این امریکا هفته ۱۲۰ ملیون ختم می شود فقط چند ماه دیگر خاتمه بالخیر می گردد وهمه در زیر چتر لوای محمدی بدون ۱۲۰ ملیون دالر امریکائی زنده گی خواهند نمود.
اریا از جرمنی

>>>   آریا حبیب از جرمنی با خواندن کمنت هایت به این نتیجه رسیدم که عضو فعال یکی از تنظیم های هفت ګانه ای پاکستان و یا هشت ګانه ای ایران هستی، اګر اشتباه نکرده باشم ګلبدینی به نظر میرسی، ګلبدین هم چندین بیش عین ګب ها را در باره ای دالر ها ګفته بود و خودت طوطی وار آنرا تکرار میکنی، آفرین شاګرد وفادار، اما بیاد داشته باش که هفت ګانه و هشت ګانه دیګر در افغانستان آنتن نمیدهد.
بااحترام یاسین کابلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است