نشست طالبان با مردم بدخشان بکجا رسید؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۰    ۱۴۰۳/۲/۱۹ کد خبر: 175307 منبع: پرینت

طالبان ۳۵ معترض را از درایم و شماری از معترضان را از ارگو برای گفتگو با فصیح‌الدین فطرت، رییس ارتش طالبان به فیض‌آباد برده‌اند.
این افراد صبح روز سه‌شنبه به فیض‌آباد منتقل شدند.
رییس ارتش طالبان از دو روز پیش برای مذاکره با معترضان به بدخشان رفته است.

معترضین بر اساس درخواست حکومت محلی بدخشان از ولسوالی‌های تیشکان، درایم و ارگو به مرکز این ولایت رفته‌اند.
منابع در بدخشان به اینترنشنال گفتند، نشست روز سه‌شنبه هیات طالبان با نمایندگان مردم در این ولایت باز هم بدون نتیجه پایان یافت و «معترضان آماده راهپیمایی گسترده‌تر اند.» به گفته منابع، طالبان معترضان را به اعزام نیرو، سرکوب و زندان تهدید کرده‌اند.

به‌دنبال اعتراضات گسترده در دست‌کم سه ولسوالی ولایت بدخشان به کشته شدن دو نفر از ساکنان ولسوالی درایم و ارگو این ولایت،‌ هیات طالبان به ریاست قاری فصیح الدین، لوی درستیز این گروه، در تلاش اند با نمایندگان معترضان برای پایان دادن به ناآرامی‌ها به تفاهم برسد.
«پهلوان شمس الدین عضو هیات طالبان و رییس تعقب فرمان ملاهیبت الله، مردم را به زدن و کشتن تهدید کرده است.»
همچنین، طالبان به بسیاری معترضان پیام مستقیم فرستاده و تهدید کرده‌اند که آنها در صورت شرکت در اعتراضات زندانی خواهند شد.

یکی از خواست‌های اصلی مردم محل خروج طالبان غیر بومی از بدخشان است. به گفته منابع، طالبان گفته‌اند که در نیروهای شان جابه‌جایی و تغییر می‌آورند. با این حال، مشخص نیست که جای این نیروها را چه کسانی می‌گیرند. منابع گفتند که نمایندگان مردم با اعزام طالبان بومی به ساحه موافقت نشان داده‌اند.
در مورد عاملان تیراندازی به دو نفری که در روزهای گذشته در ولسوالی درایم و ارگو کشته شدند،‌ طالبان گفتند که آنها هنوز دستگیر نشده و درباره هویت شان به مردم اطلاعات ندادند. هیات این گروه از مردم خواست که در صورت شکایت، به درخواست آن‌ها رسیدگی خواهد شد.

فصیح الدین فطرت رییس ستاد ارتش وزارت دفاع که به هدف بررسی خواست‌های اعتراض کننده‌ها به بدخشان رفته، گفته است که پس از گفتگو با نماینده‌های معترضان، مشکل حل شده است.
به گزارش طلوع، آقای فطرت گفته است: «به این نتیجه رسیدیم که جنجالی که رخ داده و مظاهره که شده ناشی از بعضی سوءتفاهم‌ها بوده که به‌طور درست حل شد. حکومت با اهالی آن منطقه به تفاهم رسیده و با وارث‌های دو نفر که کشته شده‌اند نیز مجلس شد و حل گردید.»

در سوی دیگر نماینده‌های معترضان گفته‌اند که در گفتگو با مقام‌های طالبان، به اعتراض شان پایان داده‌اند.
عبیدالله نماینده معترضان در ولسوالی درایم بدخشان گفت: «میان ملت و امارت اسلامی هیچ مخالفتی وجود ندارد. در این‌جا هیچ‌کسی به کسی کار ندارد و کسی نمی‌تواند به اساس خواست‌های سیاسی خود از بیرون در این‌جا نفوذ بکند.»
محمد مضراب نماینده معترضان در ولسوالی ارگوی بدخشان گفته است: «آن‌چه میان نیروهای امارت اسلامی و مردم ولسوالی صورت گرفته بود، یک سوءتفاهم بود و جلسه هم به بسیار خوبی پیش رفت.»

باشنده‌های ولسوالی‌های ارگو و درایم ولایت بدخشان در روزهای جمعه و شنبه از آن‌چه تخریب کشت‌زارهای شان از سوی نیروهای طالبان خواندند، دست به اعتراض زدند که در نتیجه، دو نفر جان باختند؛ اما نیروهای امنیتی گفته‌اند که آنان کشت‌زارهای کوکنار را ویران کرده‌اند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست طالبان
مردم بدخشان
نظرات بینندگان:

>>>   😛 معلومه دیگه جنگ تظاهرات ناامنی و...، از سبب تجاوز و آشغال قومیتی-فرهنگی از دهه سال پیش از سوی حکومت های تحمیلپشتونی ناقلینسرحدی بوجود آمده که جریانش درین رژیم افغانپشتونی بیشتر شده است و بس

>>>   😜 افغانپشتونطالبان ناقلین-اشغالگر، برای سرکوب نمودن و هم نامبدساختن فارسیزبانان در مخدر همین مسئله بدخشان را رسانه یی کردند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است