ایرانیها مهاجرین در ایران را اختطاف می کنند
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۱۹    ۱۴۰۳/۲/۲۰ کد خبر: 175317 منبع: پرینت

یکی از رسانه‌های ایران ۱۷ ثور از بازداشت ۵ تن به اتهام اختطاف افغانها در ایران خبر داده است.
در گزارش تسنیم آمده است که یک مادر و پسر ایرانی افغانها را به بهانۀ مهاجرت غیرقانونی به اروپا به محل اختطاف‌گران می‌بردند و در آنجا ۳ تن دیگر قربانیان را مورد لت و کوب قرار داده و از خانواده‌هایشان پول هنگفت درخواست می‌کردند.
در این عملیات ۱۱ فرد اختطاف شده نیز نجات داده شدند.

به گفتۀ این رسانۀ ایرانی، پولیس آن کشور پس از آن اقدام به تعقیب و بازداشت این اختطاف‌گران کُرد که یک افغان در منطقۀ کرج ایران از پولیس برای پیدا شدن پسر ۱۹ساله‌اش کمک خواسته بود که به گفتۀ او، اختطافگران پس از دریافت ۱۲۵ میلیون تومان پول ایرانی هم او را آزاد نکرده بودند.
این درحالی است که شماری از افغانان می‌گویند، تجارب تلخی از قضایایی مشابه دارند.

شرافت، باشندۀ ولایت جوزجان می‌گوید، چندی پیش برادرش در راه ایران و ترکیه طعمۀ اختطاف‌گران شده بود که با دادن پول آزادش کردند و پس از آن پسر خاله‌اش اختطاف شده که به ادعای او با ضرب چاقو کشته شده است‌.
به گفتۀ شرافت، پسر خاله‌اش قصد داشت که قاچاقی به کشور انگلیس، جایی که نامزدش زندگی می‌کرد برود.
او به رادیو آزادی گفت: "می‌خواست به آن طرف‌ها برود در راه ایران و ترکیه اختطاف‌چی‌ها اختطاف‌اش کردند و از ما پول خواستند و پول دادیم و برادرم را رها کردیم، واقعاً آن هم دیگه خیلی به سختی و مدت ۶ ماه قبل بچۀ خاله‌ام که نامزد بود و نامزدش به لندن بود، می‌خواست به او کشور برود که در راه ایران اختطاف شد و دیگر نمی‌فهمیم چه شد، تنها نبود البته دوستانش هم بودند، آنقدر چاقو خورده بود که دیگر شناختی از او بچه نبود."

نصیره، باشندۀ اصلی هرات نیز در مورد اختطاف شدن خود و خانواده‌اش در راه ایران و ترکیه گفت:
"ایران آمدیم بعد یک نفری به ما گفت شما را سمت ترکیه می‌برم و اینطور حرف‌ها، ما را سر مرز ترکیه برد آنجا به دست دزدها داد، دزدها ما را اختطاف کردند، به مشکلات خیلی زیاد توانستیم خود را از دست دزدها خلاص کنیم و فعلاً هم به ایران زنده‌گی می‌کنیم".

افغانها از راه های دشوار و با تقبل مشکلات فراوان خود را به ایران می رسانند اما در آن کشور با دشواری های فراوانی مواجه میشوند
این درحالیست که شمار زیادی از افغانان از سال‌ها به این سو به دلایل متعدد چون نبود امنیت و مشکلات اقتصادی در تلاش رسیدن به کشورهای اروپایی از راه قاچاقی اند.
آنان برای این آرزویشان مجبور اند از چند کشور که مبدا آن ایران، همسایۀ غربی افغانستان است بگونه قاچاقی بگذرند.
برخی‌ها با تحمل همه مشکلات موفق شدند به مقصد برسند، اما شمار زیادی هم با لت‌ و کوب، بازداشت و اخراج اجباری، اختطاف، شکنجۀ روحی و روانی، پرداخت پول هنگفت یا هم مرگ در این راه مواجه شدند.
با این همه پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، سیل مهاجرت قانونی و غیرقانونی افغانان به دلیل آنچه که مردم بیشتر تهدیدات امنیتی و اقتصادی عنوان می‌کنند، بیشتر شده است.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایرانیها اختطاف
مهاجرین افغان
نظرات بینندگان:

>>>   افغان پیپر از جنایات افغانها در ایران هم بنویس دختر بچه 10ساله دختر بچه همبازی 3 ساله خود را بر سر گوشی سلاخی کرد چرا از جنایات کوچک و بزرگ افغانها منجمله تجاوز در مشهد کوچکترین اشاره نمی کنی
مجتبی

>>>   کردهاخیلی ,,,, وادم فروشن وگاهن بعضی هاشان بادام های فریبنده ازجمله مهمانوازی ونشان دادن ادرس مهاجران رامی رباین ومتاسفانه وحتی اگریک افغانی درموردربوده شدن خودش یابستگانش به پلیس ایران یاترکیه شکایت کنند هیچ توجهی نشده وبه اندازه یک پشه برای افغانهاپلیس ایران وترکیه ارزشی قائل نمیشوند

>>>   دولت ایران اختطاف میکمد و بعد رد مرز میکند.
ملت اش اختطاف میکند و پول درخواست میکند.
ای خدا !!!!!!
صدای مظلومیت افغانستانی های مهاجر را بشنو ،یا رب.

>>>   افغانی های عزیز چرا همیشه دنبال راه های غیرقانونی هستید پلیس ایران و ترکیه وقتی نه جواز داری نه هویت مشخص و غیر قانونی وارد حریم کشورش شدی چطور بهت کمک کنه؟ تو خودت یه مجرمی وقتی غیر قانونی میایی خخخ چند وقت پیش یکی از همین افغانیها پشتون زبان در تهران یک هم وطن پشتون خودش گوشیش رو برد ما زنگ زدیم پلیس ولی چون غیرقانونی بود از ترس رد مرز دم نزد. قانون رو گذاشتن که انسانها بتوانند کنار هم زندگی کنند قانون رو رعایت کنید هرچقدر سخت باشه و هر چقدر هم ضعیف باشه تا قانون حامی شما باشه.

>>>   به قانون ورود مجاز کشور ما احترام بگذارید و بصورت غیرمجاز وارد سرزمین ما نشوید، اگر به حریم یک کشور بصورت غیر مجاز وارد شوید مردم آن کشور حق دارند مانند تهاجم به آن نگاه کنند و با آن برخورود کنند، من خود اگر افغانی را که غیر قانونی وارد کشورم شده ببینم این حق را برای خودم قائل هستم که به اندازه خودم با وی برخورد کنم.

>>>   واقعیت این هست آگه ایرانی نخاهد یک نفر هم نمتوان ایران بیاد خود دولت اعلام کرد یک مدارک هم داد خوب این مدیریت دولت جناب ریسی بوده دوم افغان ها یک نیاز در ایران مثالمگه ایرانی ها در شهر داری کار مکند کار مکند از اطراف شهرستان های ایران آنها هم کار کند یکدفعه مرخصی میرود بعد از مرخصی باز هم نمیاد بهانه مادرم مریض بود دراین صورت تهران گند مگیرد کارشناسان ایران اهل فن مداند که افغان هارا درکار مگیرد سوم افغان ها یک منبع در آمد هست برای ایران حتی دزد های ایرانسود داره ووووووو افغان ها وقت شکایت کند پولیس رسیده گی نمکند در همین سیستان بلوچستان روز دوهزار افغان از سیتان تقریبا چند روز چندین ملیارد تومن در آمد منطقه حالا این راه بسته شده شرایط اقتصادی در منطقه خیلی خرابه پس افعان ها یک نیاز مبرم به ایران هست اقتصادی تحمل کارگر یک ملیونی وبنای دوملیونی را ندارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است