داشته‌ها و نداشته‌های استراتژیک اسراییل
دور بودن امروز دولت واپسگرای نتانیاهو و لیکود از رویکردهای مسالمت جویانه ای، بستری در جهت بازنشستگی و به حاشیه رفتن آنان است 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۴    ۱۴۰۳/۲/۲۱ کد خبر: 175323 منبع: پرینت

اسراییل از منظر ژیواستراتژیک با سه چالش کلان روبرو است:
۱- محصوریت
اسراییل ۲۷۰ درجه توسط ملت-دولت‌های عرب تحت محاصره دایمی جغرافیایی است. لبنان، سوریه، اردن، مصر و عربستان(در خلیج عقبه) و غزه و کرانه باختری، با این دولت همسایه اند. هم چنین این دولت در خاورمیانه و شمال آفریقا، فاقد عقبه جغرافیایی است.

۲- گسل جمعیتی
دستکم ۲۲درصد جمعیت اسراییل عرب تبارند. همچنین به دلیل زایش بالای اعراب، به اغلب احتمال درصد آنان در ترکیب جمعتی این دولت تا پایان سده ۲۱ از عبری زبانان پیشی خواهد گرفت. افزون بر این، بخشی از جمعیت اسراییل را مارونی ها، ارامنه، چرکسی ها، کردها، دروزی ها و فرقه های مسیحی تشکیل می دهند. نایکپارچگی مردمی اسراییل، تا ۲۰۵۰، مهمترین چالش درونی این دولت خواهد بود.

۳- افکار همگانی
افزون بر فضای غالب برملت های عضو اتحادیه عرب و همکاری اسلامی که دستکم خواهان تشکیل کشوری مستقل برای فلسطینی ها هستند، گرایش کلی افکار عمومی جهانی نیز در حال سوگیری به همین سمت و سو است؛
کوتاه آن که اسراییل بین ملت های خاورمیانه تنها مانده و از منظر ژیواستراتژیک در انزوای جغرافیایی است.

اسراییل از چندین برتری استراتژیک چشمگیر نیز نسبت به دشمنانش برخوردار است:
۱- نفوذ دیپلماتیک
افزون بر ایالات متحده که دفاع همه جانبه از اسراییل را سرلوحه سیاست خارجی- دفاعی قرار داده است، برای ۳۲ عضو ناتو نیز پشتیبانی از بقای اسراییل تعریف شده است. هم چنین فدراتیو روسیه، چین، هند و دیگر قدرت های بزرگ،‌ استمرار بقای اسراییل جا افتاده است.

۲- توان نظامی
اسراییل دارای سیستم جنگی سازمان یافته ای در هر چهار حوزه هوایی، دریایی، زمینی و سایبرنتیک است. هم چنین در شمار ۹ دولت دارنده تسلیحات با زرادخانه هسته ای است.

۳- توان اقتصادی
اسراییل با بیش از ۵۵۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، با وجود جمعیت ۸/۷ میلیونی در رتبه ۱۳ ام جهانی است. هم چنین در خاورمیانه تنها کشور توسعه یافته جا افتاده می باشد. با چنین چشم اندازی دارای نفوذ توانمند فراگیر جهانی است.

۴- نفوذ فرهنگی- رسانه ای
به هر روی اسراییل با کمک لابی های قدرتمند یهودی دارای بالاترین و فراگیرترین نفوذ فرهنگی- رسانه ای است.

نتیجه سنجش و ارزیابی ضعف ها و توان های این دولت، در چند گزاره خلاصه می شود:
۱- نخست آن که دولت اسراییل به دلیل محصوریت جغرافیایی توسط دولت های عرب، ناگزیر به خروج از این تنگنا است. دیباچه چنین خروجی تن دادن این دولت، به تکوین کشور مستقل فلسطینی است. این نخستین سنگ بنای شراکت با دولت های این منطقه است.

۲- دوم آن که لازمه استمرار پشتیبانی قدرتها از موجودیت این دولت نیز تن دادنش به برخی الزامات، مانند همکاری و همبستگی با همسایگان و زدایش منابع تنش‌های مزمن است.

۳- سوم این که با وجود فرآیند پرشتاب گسترش نفوذ منطقه ای و جهانی، اقتصادهای نو ظهور منطقه ای مانند ترکیه، امارات، عربستان، قطر و...، اسراییل ناگزیر خواهد بود برای حفظ جایگاه جهانی خویش، در پی تشکیل اتحادیه تجاری منطقه ای با همین دولت ها باشد.

دور بودن امروز دولت واپسگرای نتانیاهو و لیکود از چنین رویکردهای مسالمت جویانه ای، بستری در جهت بازنشستگی و به حاشیه رفتن آنان است. تا جایی که به‌ ماتریس توانها و فتورهای اسراییل اشغالگر بر می گردد، نابودی آن تا آینده دیدپذیر، کمتر محتمل است، ولی وقوع تغییرات و رویکردهای چشمگیر، پدیداری است که به زودی همه در تل آویو شاهد آن خواهند بود.»

یداله کریمی‌پور


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اسراییل
اعراب
نظرات بینندگان:

>>>   در طول تاریخ موجودیت اسراییل ما تا حال چندین بار شاهد جنگ و صلح بین دولت اسراییل و فلسطینی ها بودیم.منجمله توافقات صلح در زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر،بیل کلینتن و همچنان شاهد گرفتن جوایز صلح نوبل توسط یاسر عرفات و صدر اعظم اسراییل بودیم.
این توافقات در زمان دولت های مختلف اسراییل بمیان آمده است،اما دوباره تضاد ها و جنگ ها بین شان بمیان آمده است.
تا زمانی که دو دولت جداگانه فلسطین و اسراییل با سرحدان معین بمیان نیاید و جلو ساخت و ساز شهرک ها گرفته نشود،صلح دایمی برقرار نمیشود.
صلح دایمی نیز بدون توافق بر سر بیت المقدس،بمیان نخواهد آمد.
فلسطینی ها بشمول دیگر کشور های مسلمان،طرفدار این هستند که بیت المقدس پایتخت فلسطین باشد، چنانچه در آخرین کوشش رییس جمهور وقت امریکا بیل کلینتن به فلسطین و اسراییل و سازماندهی مذاکرات صلح در آنجا،یاسر عرفات بخاطری که بیت المقدس منحیث پایتخت دولت فلسطین شناخته نشد،جلسه را ترک نمود و مذاکرات برهم خورد.
بعد از برهم خوردن مذاکرات،کشور های اسلامی دولت اسراییل را متهم کردند که مذاکرات را برهم زد و بیت المقدس را منحیث پایتخت فلسطین برسمیت نشناخت.
در اعنراض بالای این موضوع،ازین که امریکا بالای اسراییل فشار نیاورد تا بیت المقدس را منحیث پایتخت فلسطین برسمیت بشناسد،اعلان کرد که دارایی های خویش را از بانک های امریکایی بیرون میکشد.
در امریکا انتخابات صورت گرفت و جورج بوش رییس جمهور شد و حادثه یازدهم سپتامبر را سازماندهی کزد و اعلان کرد که همه تروریست ها اهل عربستان سعودی بودند و بدین ترتیب مانع خروج دارایی های عربستان از بانک های امریکا شد.
یاسر عرفات نیز به شکل مرموزی مورد حمله توسط مواد شیمیایی و رادیو اکتیف قرار گرفت و مریض شد و غرض تداوی به فرانسه فرستاده شد و در شفاخانه فوت کرد.
بنأ تا زمانی که موضوع تشکیل دو دولت جداگانه با سرحدات معین و قطع ساخت و ساز شهرک ها در سرزمین های فلسطینی،بشمول بیت المقدس صورت پذیر نشود،تغیرات دولت های اسراییل نمیتواند صلح دایمی را در منطقه بمیان بیاورد.چه خاصا که با تشکیل سازمان حماس در میان فلسطینی ها نیز عدم اتفاق در نهوه برخورد با دولت اسراییل اختلافات وجود دارد و حماس از نگاه نظامی بالای اسراییل فشار می آورد و جنبش فتح به ریاست محمود عباس،از راه مذاکرات و مفاهمه خواهان حل مشکل فلسطین و تشکیل دو دولت فلسطین و اسراییل است.
بنأاتحاد حماس و فتح و رسیدن به یک راه حل مسالمت آمیز،یکی از گزینه های تشکیل دو دولت خواهد بود.
دولت اسراییل نیز باید صلح عادلانه را در نظر بگیرد.
نه این که پیشنهاد میکند که حماس تمام گروگان ها را رها کند و ما نیز چند محبوس فلسطینی را رها میکنیم و موقتاً آتش بس میکنیم.
معلومدار بعد از چند وقت باز یک حمله راکتی را بالای اسراییل،خود اسراییل توسط گروه حماس سازماندهی میکند و اعلان میکند که گروه حماس بالای ما حمله کرد و دوباره بمباردمان غزه را شروع میکند و ده چند بندی های رها شده فلسطینی،دوباره آنها را دستگیر و بندی میکند.
چنانچه خود حمله حماس بالای اسراییل و کشتن یک تعداد اسراییلی ها و گروگان گیری یک تعداد اسراییلی های دیگر،از طرف خود اسراییل و دولت امریکا سازماندهی شده بود تا بودجه بخاطر جنگ بگیرند.
عیناً مثل سازماندهی حمله یازدهم سپتامبر امریکا.
یا سازماندهی حمله روسیه به اوکراین.
پس سازماندهی جنگ ها از طرف امریکا،بخاطر گرفتن بودجه است.
یا خودش حمله میکند و بودجه میگیرد،مثل حمله به افغانستان و عراق و یا هم دو کشور را جنگ می اندازد و طرفدار یکی از آنها میشود و باز ده ها و صد ها ملیارد دلار بودجه میگیرد.

>>>   🦌 مردم سرکش ناقلین افغانپشتونها هرچه زودتر از سرزمین ما کشیده و بسوی سرحد رانده شوند.
که رفت و برگشت (هدفمندانه و مرموزانه ماشین و اراده جات رمه یی افغانپشتونکوچیها) ۲۴ساعته در شهر ها بیشتر شده که حتمی انتقالات خطرناک و عاقبت پرمخاطره را (در امنیت، ثروت و زندگی ما فارسیزبانان) دربر دارد !؟؟
سالارزی هوتخیلی از پلچرخی

>>>   🤔 افغانپشتونهای گدا و مفتخور از مال بیت المال،
در مسجد وزیراکبرخان کودکستان افراطگرایی و انتحاری تاسیس کرده اند، به یقین که فاعل و مفعولگرایی را نیز در سجدهگاه ترویج داده و میدهند

>>>   کشور کم جمعیت و کم مساحت جایگاهی در تاریخ اقتصاد و سیاست ندارد؛ رژیم اشغالگر قدس باید برای بقای خود مرزهایش را گسترش دهد

>>>   طالب اجازت یک تجمع در مخالفت اسراییل را نداد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است