سیل مرگبار در ولایت بغلان
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۳    ۱۴۰۳/۲/۲۲ کد خبر: 175324 منبع: پرینت

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله طالبان به بی‌بی‌سی گفت که بر اساس آمار ابتدایی از تلفات سیل در ولایت بغلان افغانستان دست‌کم ۶۰ نفر جان باخته و بیش از صد نفر زخمی ‌شده‌اند.
او می‌گوید که این تلفات تنها مربوط به یک ولسوالی این ولایت است و «آمار حقیقی بیشتر از این است.»
سخنگوی وزارت داخله طالبان همچنین تایید کرده است که اکنون صدها خانواده در ولایت بغلان در سیل گرفتار شده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان هم در پستی در شبکه ایکس نوشته است که در نتیجه سیل در ولایات بغلان، بدخشان، غور و هرات صدها نفر کشته و مجروح شده‌اند.
او گفته است که «به وزارت مبارزه با حوادث و وزارت داخله دستور داده شده تا هر چه سریعتر برای نجات مردم، بیرون آوردن شهدا و معالجه مجروحین تمام امکانات خویش را به کار اندازند.»
او همچنین از مردم خواسته است تا برای کمک به آسیب دیدگان این سیل‌ها اقدام کنند.
پیشتر ملاجانان سابق، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان هم گفته بود که نیروهای امداد در محل در حال تهیه سرپناه و رساندن مواد غذایی به آسیب دیدگان هستند.

در چند روز گذشته گزارش‌هایی از سیل و تلفات آن در ولایات غور و فراه افغانستان هم منتشر شده است.
به گفته باشندگان محلی از ولایت بغلان، دست‌کم چهار ولسوالی و شهر پلخمری، مرکز ولایت بغلان، شاهد سیل بوده‌اند.
ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی هم حکایت از تخریب گسترده خانه‌ها و زمین‌های کشاوزی دارد.
منابع محلی در بغلان می‌گویند که در پی سرازیر شدن سیلاب در مرکز و چندین ولسوالی این ولایت بیش از ۸۰ تن جان باخته‌اند.

به گزارش شفقنا؛ مسوولان مبارزه با حوادث طبیعی طالبان در بغلان ناوقت روز جمعه، ۲۱ ثور، می‌گوید که ۵۰ جسد تنها از بغلان مرکزی به شفاخانه ولایتی منتقل شده است.
افزون بر این، منابع می‌گویند که بیش از ۳۰ جسد دیگر از ولسوالی‌های برکه، نهرین و شهر پلخمری به شفاخانه ولایتی انتقال یافته‌اند.
پس از چاشت جمعه تا عصر شهر پلخمری و ولسوالی‌های بغلان مرکزی، برکه و نهرین گواه سیلاب بی‌پیشینه بود.
باشندگان بغلان مرکزی می‌گویند که حدود ۵۰۰ خانه در ساحات شیخ جلال و لقی‌های این ولسوالی تخریب شده و باشنده‌گان یک روستای دیگر همه در یک‌ مسجد گیر مانده‌اند.
با این حال، منابع می‌گویند که باشنده‌گان ده‌ها روستا در بغلان نیاز به کمک‌ دارند، اما خبری از ریاست مبارزه با حوادث طالبان و نهادهای امدادرسان در این ولایت نیست.

در عین حال، هدایت‌الله همدرد، ریس مبارزه با حوادث طبیعی طالبان در بغلان می‌گوید که تلفات در حال افزایش است، زیرا به دلیل تاریکی شب امکان پیدا کردن اجساد وجود ندارد.
این در حالی است که منابع در غور و هرات نیز می‌گویند که در پی وقوع سیلاب در این دو ولایت دست‌کم هفت روستا زیر آب و باشندگانش بی‌سرپناه و آواره شده‌اند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سیل
ولایت بغلان
نظرات بینندگان:

>>>   بغلان و تخار را سیل تباه کرد اما تا هنوز هیچ ملا و مولوی و قاری و آخند سری به بغلان نزده ، از امارتی ها خبری نیست و ملت بد بخت به حال خود رها شده اند.
طالبان مصروف لشکر کشی به بدخشان هستند و دیگر هیچ.

>>>   🐼 رژیم افغانپشتونکوچی تعداد از خانواده پشتوزبانان ناقلین و کوچیان سرحدی را شبانه از مناطق دیگر به بغلان انتقال داده می رسانند، تا هم کمک و هم تذکره و زمین برایشان در نظر بگیرند!؟

>>>   🦓 مگر یادتان نیست که وزیر والی افغانپشتونطالبان قومیتگرا در خوست در قریه پشتونناقلین و در هلمند در منطقه افغانکوچیها، در میدان وردک در منطقه افغانجنده ها کمک نقدی توضیح کردند و از خرپشتونیها احوال گیری نمودند !؟
عزیزاحمقان ترکپارسیان یا فارسیزبانان!
شما باید دشمنان نزدیک-گوش تانرا به اساس زبانیقومیتی تشخیص و درست درک کنید که همین
ریاکاران حیله گران و دروغگویان افغانناقلین دشمن خاموش و در کمین و بدخواه شما هست، که پنجابی پاکستان، ایرانی، روسیه، جرمنی عربستان ... دشمنان تان نبوده و نیست

>>>   🦊 از پاکستان وزیر خارجه پنجابی با مردم سیل زدگان فارسیزبان ترکپارسیان غمشریکی کرد.
اما رژیم خودخوانده افغانپشتونناقلین پشتونجنده در برابر تباه شدگان از سیل کاملا خاموش مانده و هم همیشه بمردم فارسیزبان ذهنیت می دادند که پاکستلن پنجابی ها دشمن مردم ما است!؟
افغانپشتونها بدزشت صدقه انسانیت پنجابی شریف شوند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است