سیصد هزار کودک در سیل همه چیز را از دست دادند
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۲    ۱۴۰۳/۲/۲۴ کد خبر: 175340 منبع: پرینت

ارشاد ملک، مدیر بخش افغانستان در خیریه «نجات کودکان» می گوید تخمین زده می‌شود که زندگی‌ ۳۱۰ هزار کودکان از سیل در شمال افغانستان متاثر شده است و آنها «همه‌چیزشان را از دست داده‌اند.»
آقای ملک به رویترز گفت: «جان‌ و معیشت کودکان شسته شده ... سیل‌ ناگهانی روستاها را فراگرفته، خانه‌ها را از بین برده و دام‌ها را کشته است.»

در همین حال، یانز لنارچیچ، هماهنگ‌کننده واکنش اضطراری اتحادیه اروپا در ایکس خبر داده است که ۹۷ تن کمک اروپا برای سیل‌زدگان به فرودگاه کابل رسیده است.
سازمان بهداشت جهانی نیز در بیانیه‌ای گفت هفت تن داروی ضروری، تجهیزات پزشکی و بسته‌های کمک برای سیل‌زدگان فرستاده است و پیش از آن هم دارو برای درمان عفونت ریه، اسهال و سوء‌ تغذیه برای حدود ۲۰ هزار نفر و تجهیزات لازم را برای مداوای ۵۰۰ نفر آسیب‌دیده تهیه کرده بود.
به گزارش بی بی سی، جمشید تنولی، نماینده این سازمان در افغانستان گفت امدادگران در محل حضور دارند و بی‌وقفه برای کمک به سیل‌زدگان تلاش می‌کنند.

مسوولان حکومت طالبان در ولایت بغلان امروز از افزایش آمار قربانیان سیل روز جمعه خبر دادند.
محمد ابراهیم عمری، ریيس امور مهاجران طالبان در بغلان، در بازدید از ولسوالی‌های برکه و بغلان مرکزی که بیشترین خسارت را در سیل دیده‌اند، گفت: «در روستای شیخ جلال و شهرک صلح ولسوالی بغلان مرکزی و در روستای شرشر ولسوالی برکه براثر سیلاب ۳۱۵ تن کشته، ۱۶۳۰ تن زخمی و ۲۶۶۵ باب منزل به‌طور کلی و قسمی تخریب و یک هزار دام تلف شده است.»

در خبرنامه این وزارت آمده است که در ولسوالی‌های خرم و سارباغ ولایت سمنگان نیز سیل خسارات هنگفت وارد کرده است، یک نفر جان باخته و یک کودک ناپدید شده است و ۶۰ خانه، ۳۰ دکان، شبکه برق محلی، پل‌ها، کانال‌های آبیاری و زراعتی از بین رفته‌اند.
این وزارت می‌گوید آمارها اولیه هستند و احتمال افزایش آمار خسارات مالی و جانی وجود دارد.
در همین حال عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر حکومت طالبان برای هماهنگی کمک‌رسانی به سیل‌زدگان به بغلان رفته است. او روز گذشته یک کمیسیون ویژه برای رسیدگی به سیل‌زدگان در ادارات تشکیل داد.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل اعلام کرد، دسترسی کامیون‌ها به مناطق سیل‌زده بغلان ممکن نیست و تصویری از انتقال کمک با چهارپایان نشر کرده است.
این نهاد سازمان ملل دیروز آمار جان‌باختگان سیل در بغلان را ۳۱۱ نفر اعلام کرد.
در همین حال اداره هواشناسی افغانستان هشدار داده است که در شمال شرقی و مرکز احتمال بارش شدید باران و برف و سیل‌ ناگهانی در حوزه رودخانه‌های ولایت‌های بدخشان، تالقان، بغلان، پنجشیر، کابل، لوگر، میدان وردک، کنر و لغمان وجود دارد.
استفان دو جاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز گفته بود که نهادهای سازمان ملل در هماهنگی با حکومت طالبان در حال ارزیابی سریع نیازها و ارایه‌ کمک‌های اضطراری به سیل‌زدگان هستند.
سازمان همکاری اسلامی نیز خواستار رسیدگی فوری به سیل‌زدگان شده است.

وزارت دفاع طالبان می‌گوید از هلی‌کوپترهای ارتش برای کمک به سیل‌زدگان بغلان استفاده کرده است.
مقام‌های حکومت طالبان می‌گویند تیم‌های صحی را به کمک سیل‌زدگان فرستاده‌اند و زخمی‌ها به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند و در حال فراهم کردن اسکان موقت و انتقال مواد غذایی هستند.
باران سیل‌آسا و سیل هر سال در افغانستان قربانی می‌گیرد، به‌ویژه خانه‌های گلی در روستاهای دورافتاده آسیب‌پذیری بیشتری دارند. در ماه گذشته نیز بیش از صد نفر براثر سیل باختند.
به گفته سازمان ملل، افغانستان ششمین کشوری است که بیشترین آسیب‌پذیری و کمترین آمادگی را در برابر تغییرات اقلیمی دارد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کودک سیل
سیلاب
نظرات بینندگان:

>>>   کشور اروپایی خدا خیرتان شما چرا ایقدر مهربان هستید ولی مسلمانان خودمان کشور های منطقه اصلا بدرد خور نستید مردم خود افعانیستان هیج کمک نمکند فقط پروفایل میماند بغلان سیل کرده لطفا یک نام بر حساب در کشور ها برای کمک اعلام کنید وطنداران هم کمک کنید از همدردی کار جور نمیشود امروز آن قطعه از سر زمین مان اطفال شان نیاز به کمک داره امروز بعلان هست فردا قشلاق ما هست هموطنان در خارج هستید کمک کنید حتما اعتماد کنید پول بفرستید

>>>   همه بدبختی افغانستان زیر سر غربیها و به خصوص اروپایی ها و آمریکای جنایتکار است. بیست سال این کشور را بدبخت کرد و آخر هم کشور را دو دستی به کسانی سپردند که به قول خود شان به درد حکومت بلد نیستند و حقوق بشر را نقض می کنند و ... هنوز افغانی ها ساده و بی خبر برای این کافران دعا می کنند که خدا خیر تان دهد این ها اگر خدا را قبول داشتند و بشر را دوست داشتند از اسرائیل حمایت نمیکردند و به ملت مظلوم فلسطین کمک میکردند و ...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است