گفتگوها در کابل و تهران روی "نشست آینده دوحه"
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۳    ۱۴۰۳/۲/۲۶ کد خبر: 175356 منبع: پرینت

رزا اوتونبایوا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان در دیدارهایش با مقام‌های ایرانی در باره مسایل مهم از جمله برگزاری نشست آیند دوحه گفتگو کرده است.
حسن کاظمی قمی سفیر و نماینده ویژه ایران در افغانستان گفته است که در دیدار با رزا اوتونبایوا بر نقش سازمان ملل در ایجاد نظم عادلانه و تعامل سازنده افغانستان با کشورهای منطقه در نشست سوم دوحه تاکید شده است.
رییس هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان در سفر به ایران با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه آن کشور نیز دیدار کرده است.
حسین امیرعبداللهیان و حسن کاظمی قمی، نقش سازمان ملل متحد را در پایداری صلح و ثبات در افغانستان مهم خوانده‌اند.

سفیر و نماینده ویژه ایران در افغانستان در باره دیدار با رزا اوتونبایوا گفته است: «با اشاره به نقش مخرب سیاست‌های امریکا در منطقه و اعمال نفوذ نامشروع واشنگتن بر سیاست‌گذاری‌های سازمان ملل، بر ضرورت توجه به واقعیت‌های افغانستان و منطقه از سوی سازمان ملل به ویژه در خلال نشست دوحه ۳ و ایفای نقش ذاتی آن سازمان برای استقرار ثبات و صلح پایدار و ایجاد یک نظم عادلانه سیاسی در افغانستان از رهگذر تعامل سازنده و مستمر با کشورهای منطقه تصریح شد.»

همزمان با این امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان در دیدار با سفیر جاپان در کابل، نشست آینده دوحه در باره افغانستان را مثبت خوانده؛ اما گفته است که گماشته شدن نماینده ویژه برای افغانستان غیرضروری است.
به گزارش طلوع، حافظ ضیا احمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجه به نقل از سفیر جاپان در کابل گفته است که گماشته شدن نماینده ویژ برای افغانستان بی توافق طالبان واقع‌بینانه نیست.
آقای تکل افزود: «سرپرست وزارت خارجه گفت که در باره نشست دوحه دید مثبت دارد و گماشتن نماینده ویژه را برای افغانستان غیرضروری می‌داند. او همچنان گفت که به عوض میکانیزم‌های تازه باید با استفاده از میکانیزم‌های موجود دو جانبه با حکومت افغانستان در باره تمامی مسایل گفتگو شود.»

پیش از این دبیرکل سازمان ملل متحد به روزهای هیجدهم و نزدهم ماه فبروری سال جاری میلادی میزبان نشستی پیرامون اوضاع افغانستان با شرکت نماینده‌های ویژه بیش از ۲۵ کشور در دوحه بود. نماینده‌های جامعه مدنی افغانستان و زنان نیز در این نشست حضور داشتند؛ اما امارت اسلامی در نشست دوم دوحه به دلیل عدم دسترسی به جزییات این نشست، از شرکت خودداری کرد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کابل وتهران
نشست دوحه
نظرات بینندگان:

>>>   جناب آقای قمی این کار ها یک مقدار به مشکلات مهاجرین رسیده گی کنید به خدا اگر صد هزار نفر رفیق مهاجر داشته باشید افغانستان در اختیار شما هست نه اینک یک مهاجر کاملا عقده‌ای بار بیارید همین روحانیون قم درس میخاند از شما راضی است البته این نظر بنده هست از طرف کارگر سر فلکه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است