انقلاب ایران، نظامی که متکی به افراد نیست
اگر قرار باشد عمر نظام ایران به پایان برسد، عامل آن نه تهدید خارجی و نه رفتن و آمدن افراد بلکه نارضایتی توده‌ها و مردم خواهد بود 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۷    ۱۴۰۳/۳/۱ کد خبر: 175396 منبع: پرینت

از انقلاب و نظام جمهوری در ایران ۴۶ سال می‌گذرد. طی این مدت هزاران تن از مسوولان کشوری و لشکری این کشور، کشته شده، فوت کرده و یا از سمت‌های اجرایی کنار گذاشته و یا کناره‌گیری کرده‌اند اما هیچ‌گونه خلأ قدرت در این کشور رخ نداده است. در ادامه، مروری بر رویدادهای مهمی داریم که هر کدام به تنهایی می‌توانست، ایران را با خلأ قدرت و بحران روبرو کند اما این اتفاق رخ نداد.
سوم اردیبهشت/ ثور ۱۳۵۸ اولین ترور بعد از پیروزی انقلاب ایران رقم خورد و طی آن سپهبد قرنی رییس ستاد کل ارتش ایران توسط گروه فرقان ترور شد.
یازدهم اردیبهشت/ ثور ۱۳۵۸ استاد مرتضی مطهری از نظریه‌پردازان انقلاب ایران، هدف گلوله یکی از افراد گروه فرقان قرار گرفت و جان باخت.
چهارم شهریور/ سنبله ۱۳۵۸ مهدی عراقی مسوول بیت امام خمینی، عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی و عضو شورای مرکزی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ایران به دست گروه فرقان کشته شد.
۱۹ شهریور/ سنبله ۱۳۵۸ سید محمود طالقانی از پایه‌های انقلاب ایران درگذشت اما بدون این که خللی در انقلاب ایران رخ دهد.
۲۷ آذر/ قوس ۱۳۵۸ دکتر محمد مفتح از پیشکسوتان و از نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی ایران به ضرب گلوله گروه فرقان به قتل رسید.
۱۳ آبان/ عقرب ۱۳۵۸ مهدی بازرگان نخست‌وزیر ایران و هیات دولت او استعفا داد اما بدون این که در ایران خلأ قدرت شکل بگیرد.
اول خرداد/ جوزا ۱۳۶۰ ابوالحسن بنی‌صدر از ریاست جمهوری ایران عزل شد اما خلأ قدرت ایجاد نشد.
۳۰ خرداد/ جوزا ۱۳۶۰ مصطفی چمران وزیر دفاع ایران در میدان جنگ کشته شد، بدون این که در جبهه جنگ با صدام، تغییری ایجاد شود.
هفتم تیر/ سرطان ۱۳۶۰ مجاهدین خلق ایران در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی بمب‌گذاری کردند که بر اثر آن دکتر محمد بهشتی رییس دیوان عالی ایران، محمد منتظری از ستون‌های انقلاب ایران و ۷۲ عضو ارشد دیگر انقلاب ایران از جمله چهار وزیر، چندین معاون وزیر و ۲۷ نماینده مجلس ایران کشته شدند. این خلأ تا سه روز پُر شد.
۱۴ مرداد/ اسد ۱۳۶۰ دکتر حسن آیت عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی، عضو هیات رییسه مجلس خبرگان قانون اساسی و نماینده تهران در دوره اول مجلس شورای اسلامی توسط افراد مسلح ترور شد.
هشتم شهریور/ سنبله ۱۳۶۰ باردیگر مجاهدین خلق ایران در جلسه شورای امنیت انقلاب ایران در دفتر نخست‌وزیری اقدام به بمب‌گذاری کردند که بر اثر آن محمدعلی رجایی رییس جمهور و محمدجواد باهنر نخست‌وزیر ایران جان باختند. این خلأ طی یک هفته پُر شد.
۱۴ شهریور/ سنبله ۱۳۶۰ آیت‌الله علی قدوسی دادستان کل ایران بر اثر بمب‌گذاری کشته شد.
هفتم مهر/ میزان ۱۳۶۰ سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد دبیر حزب جمهوری اسلامی خراسان و از مبارزان پیش از انقلاب، توسط مجاهدین خلق به قتل رسید اما هیچ سستی در ادارات شرق ایران نمایان نشد.
هفتم مهر/ میزان ۱۳۶۰ محمد جهان‌آرا، جواد فکوری و یوسف کلاهدوز از فرماندهان ارشد نظامی ایران و ۵۵ فرمانده دیگر این کشور بر اثر سقوط هواپیما کشته شدند، بدون این که در جبهه جنگ ایران با صدام، تغییری ایجاد شود.
۲۰ آذر/ قوس ۱۳۶۰ عبدالحسین دستغیب از حامیان انقلاب ایران و امام جمعه شیراز توسط مجاهدین خلق کشته شد.
۲۴ شهریور/ سنبله ۱۳۶۱صادق قطب‌زاده وزیر خارجه ایران به اتهام سازماندهی کودتا علیه انقلاب ایران، اعدام شد.
۱۷ اسفند/ حوت ۱۳۶۲ محمدابراهیم همت فرمانده لشکر محمدرسول‌الله و از ارکان نظامی ایران کشته شد.
ششم فروردین/ حمل ۱۳۶۸ آیت‌الله حسینعلی منتظری از قائم مقامی رهبری ایران عزل شد اما خلأ قدرت و بحران به وجود نیامد.
۱۳ خرداد/ جوزا ۱۳۶۸ امام خمینی درگذشت و بلافاصله آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران شد.
۱۵ دی/ جدی ۱۳۷۳ منصور ستاری فرمانده نیروی هوایی ایران همراه با افسران بلندپایه نیروی هوایی این کشور بر اثر سقوط هواپیما کشته شد.
۲۱ فروردین/ حمل ۱۳۷۸ سپهبد علی صیاد شیرازی جانشین ستاد کلی نیرو‌های مسلح ایران توسط اعضای سازمان مجاهدین خلق به ضرب گلوله کشته شد.
۲۱ آبان/ عقرب ۱۳۹۰ حسن طهرانی مقدّم مشهور به پدر پروژه موشکی ایران و از فرماندهان ارشد سپاه با شماری از افسران نظامی، بر اثر انفجار کشته شد.
۱۹ دی/ جدی ۱۳۹۵ اکبر هاشمی رفسنجانی از بنیان‌گذاران انقلاب اسلامی ایران درگذشت.
۱۳ دی/ جدی ۱۳۹۸ خودروی سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هدف موشک پهپاد آمریکایی قرار گرفت و او جان باخت.
۷ آذر/ قوس ۱۳۹۹ محسن فخری زاد معاون وزیر دفاع و رییس سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی ایران توسط اسراییل ترور شد.
۳۰ اردیبهشت/ ثور ۱۴۰۳ سید ابراهیم رییسی رییس جمهور و امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران بر اثر سقوط بالگرد جان باختند اما هیچگونه خلأ قدرتی در ایران ایجاد نشد و جای خالی آن‌ها در کمتر از ۱۰ ساعت پُر شد.

نتیجه‌گیری:
افزون بر رویدادهای بالا که هر کدام می‌توانست پایه‌های نظام ایران را سست کند، این کشور در هشت سال جنگ با صدام، نزدیک به ۳۰۰ هزار نظامی خود را از دست داد. همچنین در سال‌های اخیر شمار زیادی از دانشمندان هسته‌ای ایران و فرماندهان ارشد نظامی این کشور نیز ترور شدند. جدا از این، در ۴۶ سال گذشته، هزاران تن از مسوولان انقلاب ایران، یا از قدرت کناره‌گیری کرده‌اند و یا کنارزده شده‌اند. با این همه فشارهای اقتصادی، بحران‌ها و ضایعاتی که انقلاب ایران به خود دیده است، هنوز نظام این کشور پابرجا است. این می‌تواند یک دلیل داشته باشد و آن این که نظام ایران نه روی شانه‌های افراد بلکه روی پاهای خود استوار و ایستاده است که رفتن و آمدن افراد، نتوانسته است، نظام ایران را متزلزل کند. پایان سخن این که اگر قرار باشد عمر نظام ایران به پایان برسد، عامل آن نه تهدید خارجی و نه رفتن و آمدن افراد بلکه نارضایتی توده‌ها و مردم خواهد بود.

محمد مرادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انقلاب ایران
شهادت سران
نظرات بینندگان:

>>>   تاریخ امپراتوری ایران اکثر شکستهای ایران را نه دشمنان خارجی بلکه خیانت خواص و نارضایتی مردم و نفوذ خناسان میداند در وصیت نامه امام خمینی و حاج قاسم به ان ذکر شد
مجتبی

>>>   روزی هم که نظام سیاسی ایزلن بخواهد عوض شود ما در ایران بسیار مدبرانه تر از خیلی کشورها اقدام به رژیم چنج می کنیم که دنیا در آن حیران بماند

>>>   چون مؤمنی که عالم به دین است بمیرد ، رخنه ای در اسلام افتد که هیچ چیز جای آن را پر نمی کند.
اذا مات المؤمن الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء 

>>>   بعنوان یک افغانستانی تسلیت عرض میکنم به رهبر معظم انقلاب، و مردم شریف ایران!
هرکسی یک جور طعم مرگ را می چشد! و همه رفتنی هستیم چه بهتر! که در راه خدمت به وطن و مردمش جان داده باشد.

>>>   Sayyed Ibrahim Hejazi
هر نظام یا مجموعه ای انسانی حتی دینی که متکی به افراد نباشد، آسیب رساندن به آن سهل نیست!

>>>   Khair Mohammad Samim
دقیقا جناب مرادی!
در کشوری که اداره و یا حتی یک شخص قدرتمند تر از رئیس جمهور عمل نموده و حاکم باشد، با همچو کشته شدن ها هیچ خللی در حکومت داری و نظام پیش نمی اید.
ده ها ‌و صدها رئیسی دیگر در صف ایستاده اند و کافیست رای موافقت آن قدرت بالاتر را بگیرد.

>>>   Ali Mansoor Sharifi
استاد مرادی عزیز را درود!
دقیقا در ایران سیستم‌ وجود دارد که نمیتواند به آسانی سقوط کند یا از هم‌ بپاشد.

>>>   Khaliq Karimi
تنها رمز بقاء قدرت واقتدار یک نظام پشتوانه توده هاست که اگر بتوانند با تمهیدات واصلاحاتی رضایت توده های ناراصی را به توعی بگیرند ومردم همراه وطرفدار نظام را نیز حفظ کنند وبا رانت فساد وایجاد فاصله طبقانی از خود ناراضی نسازند هیچ نیرو ی خارجی نمی تواند نظامی را تضعیف ویا سر نگون سازد

>>>   Mohammad Arif Bayat
مستفید شدیم، نظام های برنامه محور به اساس برنامه است، نه افراد چون افراد خادمان اند، که می‌روند و می آیند، اما نظام ها پا برجاست.
متاسفانه شمار از مردم ایران قدر این انقلاب خود را نمی‌شناسد و دنبال بدیل هستند.
که باید به آنها گفت از زلنسکی و اشرف غنی باید درس عبرت گرفت.

>>>   عبد القدیر وفا
باید از حوادث مثل سقوط هلیکوپتر که قابل پیش گیری وپیش بینی بود جلو گیری کنند افراد مقامات سرمایه انسانی مهمند نباید مفت از دست بروند

>>>   Ziba Akber
خدا و امام زمان حافظ این نظام اسلامی و مبارز باشد 🤲
شهادت سیدبزرگوارآقای رئیسی و وزیر مبارز و هیت همراه شان را خدمت مردم متدین ایران و جامعه اسلامی تسلیت عرض میکنم

>>>   حجت اسماعیلی
علت اصلی ماندگاری جمهوری اسلامی را واضح نفرمودید و آن اینست که این کشور دارای ایدولوژی ولایت فقیه است...
ولی فقیه است که چون ناخدا ، این کشتی را در بحران‌ها و طوفانهای سخت و ناگوار ، به ساحل آرامش هدایت کرده است...
چیزی که ما و دیگران از آن متأسفانه محروم بودیم و هنوز نپذیرفتیم و یا نمی پذیریم و چ بسا افرادی ک در فهمیدن آن مقاومت می‌کنند...

>>>   Javad Tavakoli
نتیجه آخر بسیار مهم است. رویگردانی مردم خطر جدی انقلاب ایران است و غیر ازآن هیچ تهدیدی و تحدیدی و تحریمی سبب فروپاشی نظام نخواهد شد

>>>   Ali Motahhari
البته که نظام به صورت صد در صد متکی به افراد خاصی نیست ولی تا حدودی متکی به افراد است...
نخبگان خیلی نقش دارند.

>>>   Haidary Heravy
نظامی مردمش مصالح خود را درک کردند و بخاطر منافع ملی خود فداکاری می کنند هیچ خللی وارد نمی‌شود
من خود شاهد نیروی های مخالف و موافق در درون جامعه ایران بوده ام که با تمام ضدیت با هم ولی روی منافع ملی هیچ تضاد ندارند و کنار هم ایستاد شدند.
متاسفانه ما با گذشت ۴۶ سال فشار و دربدری و ریختن خون میلیون ها هموطن به درک از منافع ملی نرسیدیم و حاضریم بخاطر ضرورت یک تخته کل درب را از جا بکنیم

>>>   سید مبارک موسوی
شاید نظام در نبود افراد با اختلال و مشکل روبرو شود اما اگر شخصیت های که در چهل سال گذشته ترور شدند زنده می بود امروز جمهوری اسلامی گونه دیگر می بود.
>>>   ایران با این چیزها و اتفاقات آسیب نمی بیند

>>>   اول اینکه ایران کشوری هست که سابقه هزاران ساله دولتداری دارد که اززمان صفویه با مذهب حقه شیعه اختلاط پیدا کرد و همان تشیع راز بقاي ایران هست
رجوع کنید به خواب آیت الله نائینی و دیدار با امام زمان و نظر امام زمان در موزد ایران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است