چرا ایران از خود ضعف نشان می دهد؟
نکتۀ قابل توجه و تامل در سقوط چرخبال رییس جمهور ایران به آشکار شدن ضعف و ناتوانی جمهوری اسلامی به عنوان یک قدرت منطقه ای است 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۹    ۱۴۰۳/۳/۱ کد خبر: 175397 منبع: پرینت

دولت ایران بصورت رسمی تایید کرد که رییس جمهور و وزیر خارجۀ ایران در سانحۀ سقوط چرخبال جان باختند.
اسامی قربانیان:
1 – سیدابراهیم رییس الساداتی رییس جمهور
2 – حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه
3 – مالک رحمتی والی ولایت آذربایجان شرقی
4 – سید محمد آل هاشم امام جمعه تبریز
5 – جنرال سید مهدی موسوی فرمانده قطعۀ محافظتی رییس جمهور
6 – سرهنگ طاهر مصطفوی پیلوت/ خلبان چرخبال
7 – دگروال / سرهنگ، محسن دریانوش خلبان
8 – جگرن / سرگرد، بهروز قدیمی افسر فنی چرخبال
9 - یک نفر خدمه چرخبال
انالله و انا الیه راجعون

ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران دیروز برای افتتاح سد مشترک قیزقلعه سی با جمهوری آذربایجان بروی رود خانۀ مرزی ارس به ولایت آذربایجان شرقی ایران سفر کرده بود و با الهام علی اف این سد را افتتاح کرد. دو چرخبال دیگر نیز در این سفر سایر همراهان وی را حمل می کردند. چرخبال حامل رییس جمهور پس از بازگشت سقوط کرد و چرخبال های دیگر سالم برگشتند.

آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران که هنوز جستجو برای یافتن محل سقوط چرخبال رییس جمهور ادامه داشت گفت که مردم ایران نگرانی نداشته باشند و هیچ مشکلی در اداره و مدیریت دولت و کشور ایجاد نمی شود. با توجه به این ابراز نظر و ابراز اطمینان رهبر جمهوری اسلامی ایران در سیستم نظام جمهوری اسلامی که رئیس جمهور فقط در واقع ماموریت اجرایی سیاست های او را بدوش دارد و فرمانده کل قوای مسلح نه رییس جمهور که رهبر جمهوری اسلامی است، این احتمال که در سقوط چرخبال رییس جمهور و مرگ او اسراییل دست داشته باشد، بسیار بسیار ضعیف است.

نکتۀ قابل توجه و تامل دیگر در سقوط چرخبال رییس جمهور ایران به آشکار شدن ضعف و ناتوانی جمهوری اسلامی به عنوان یک قدرت منطقه ای است که با اسراییل و امریکا سر ستیز و خصومت دارد. چرخبال حامل رییس جمهور جمهوری اسلامی ایران پس از 45 سال عمر این جمهوری و دشمنی با امریکا و اسراییل، چرخبال بسیار قدیمی امریکایی "بل" (بل هلیکوپتر)است که چرخبال خاص و مورد استفادۀ رییس جمهور بود. این چرخبالهای بل را شرکت بل امریکایی در دهۀ هفتاد سدۀ بیستم میلادی در ایالت تگزاس ایالات متحده امریکا ساخت که بعداً در دهۀ هشتاد این شرکت به کانادا منتقل شد. چرخبال های بل را رضاشاه پادشاه پیشین ایران از ایتالیا خریده بود و تا حالا جمهوری اسلامی ایران از آن استفاده می کند.

ضعف دیگر جمهوری اسلامی ایران که در این سانحه آشکار شد کمک خواستن از ترکیه بود تا چرخبال های مجهز با دوربین شب بفرستد. همچنان ترکیه پهپاد یا هواپیمای جستجوگر بدون سرنشین بایرکتار آکینجی خود را نیز فرستاد. این در حالی است که از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه ای از نظر قدرت راکتی و پهپادی نام برده می شود که ادعا صورت می گیرد که پهپادهایش در جنگ اوکراین مورد استفادۀ روسیه بزرگترین قدرت اتمی دنیا قرار دارد و اسرائیل یک قدرت اتمی دیگر را با پهپاد و راکت اخیراً مورد حمله قرار داد.

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران چرخبال
سقوط هلیکوپتر
نظرات بینندگان:

>>>   کاظم همایون
توپ پیش‌روی پای کیست، جمهوری اسلامی یا غرب!؟
گرچند تحلیل‌گر‌های‌ رسانه‌های غربی‌ با ساده‌انگاری تمام از همان لحظه‌های نخست سانحه بالگرد حامل آقای‌رئیسی و هئیت همرای‌شان، بگونه‌ای می‌اندیشند:که عنقریب بوی سقوط نظام به مشام‌شان خواهد رسید، اما نمی‌دانند که به کژراهه رفتند.
مقامات غربی برعکس دیدگاه به‌اصطلاح تحلیگر‌های رسانه‌ های غربی، بیشتر از پیش نگران وضعیت پیش‌امده هستند چون ایشان در متن قضایا و عمق برنامه ها قرار دارند و اینکه چرا آقای بایدن بمجرد شنیدن خبر، با نیمه‌تمام رها کردن تعطیلات خود برای یک جلسه توجیهی به کاخ‌سفید باز‌گشته است، معنای به‌جز این ندارد.
سه‌تا دلیل را می‌شود در سقوط بالگرد حامل آقای‌ رئیسی برشمرد: ۱- توطئه درون‌زا. ۲- توطئه بیرون‌زا. ۳- مشکل تخنیکی. من در شرایط کنونی توطئه درون نظام را با‌توجه به دلایل زیادی مردود و بعید میدانم. دوم اشکال تخنیکی سانحه‌ست احتمال کمرنگی وجود دارد که مه‌و‌دود طبیعی پخش‌شده بر محیط، در برقراری ارتباطات رادیویی بالگرد اختلال ایجاد کرده و یا مه و دود باعث شده تا خلبان در کنترول و تعیین جهت پرواز بالگرد، دچار مشکل شده باشد. احتمال سومی که نزد من به یقین تبدیل شده است که دلیل‌های خود را در پست قبلی خدمت‌تان نوشته‌ام همانا: هک‌کردن زیگنال‌های بالگرد بوسیله هوش‌مصنوعی است که در همیاری سازمان‌های استخباراتی منطقه تحت نظر اسرائیل صورت گرفته باشد.چیزی را می‌شود به صراحت بیان کرد اینست که دستگاه های استخباراتی جمهوری اسلامی همانند سازمان “سیا” از همان لحظات نخست سقوط بالگرد، از راز‌های پشت‌پرده توطئه با خبر شده‌ بودند و حتی بالفرض اگر این سانحه تخنیکی هم باشد،که نیست، مقام‌های جمهوری‌اسلامی مهارت و درایت این را دارند که چگونه بتوانند چالش پیش‌امده را به‌فرصت تبدیل نموده و از این اوضاع گل‌الود جهانی، ماهی “کیلکا” بدست آورده و به یک قدرت هستوی تبدیل شوند. این‌ست نگرانی پشت‌صحنه امریکایی‌ها از وضعیت پیش‌امده و اینکه کارشناس‌های مزد‌بگیر رسانه‌های غربی/عربی، با گرفتن دالر وجدان خود را سودا می‌کنند و واقعیت‌ها را کتمان، بحث جداگانه است.

>>>   اکرم جان
شما که تا دیروز ملیونها بی گناه را بنام دین (یکی را بنام کمونیست و کافر و دیگری را برای رسین بدرجه شهادت) بکام مرگ فرستادید چطور شد که یکباره فراموش کردید که میگفتید هیچ چیز بدون رضای خداوند اتفاق نمی افتد.
حال فرض کنیم که اگر طیاره کهنه نمی بود رضای خدا هم بجایی نمی رسید؟؟؟؟‌ اگر از زبان من همچو چیزی برآید گله نیست مگر شما ها خو نام خدا از طرف آسمان قباله آورده اید و آنگاه خداوند و رضای خداوندی را هم بخاطر عقده های سیاسی و مذهبی تان فرموش میکنید.
اینکه صنعت ایران در کجاست کار خودشان است و کاش ما صدم حصه آنرا داشتیم پیش از آنکه لب به انتقاد باز می کردیم.
آتش‌خاوری

>>>   ماشالا به سوادت. دهه هفتاد میلادی رضا شاه؟

>>>   تفسیر خلاف واقع میکنید مختصات سیگنال موبایل دو نفر از همراهان ریسی (امام جمعه تبریز ایت الله سیدال هاشم و استاندار تبریز )به پهباد ایران و ترکیه داده شد(ترکیه خود پهباد فرستاد ) و پهباد ایران قادر به کشف و شناسایی موقعیت سقوط بالگرد شد .اما پاسخ سوال دوم شما ایران تحت سنگین ترین تحریم های هوانوردی نظامی و غیر نظامی است و تمام قطعات و تجهیزات و تعمیر و اورهال دانش بالایی میخواهد که فقط سازنده ان امریکا و کانادا و انگلیس دارند اما همین همت ایران باعث سرپا نگه داشتن این بالگرد بیش از 50 سال سن شده قابل تقدیر است .اما در زمان اشرف غنی بالگردهای سبک و هواپیما سمپاشی ملخک و تعدادی هواپیمای میل شوروی انقلاب و گفتمان ضد استکباری و استعماری هزینه دارد
مجتبی

>>>   زمان عقده گشایی علیه ایران نیست، اگر نقدی در مورد صحت و سقم قدرت ایران دارید باید در یک بحث و زمان دیگر و مطلبی حدا با بررسی همه جوانب و با داشتن اطلاعات کافی باشد چرخبال های مدرن جدید با قطعات پیشرفته عمدتا داری چیپ ها و مدارهایی است که شرکت های اسرائیلی و آمریکایی امکان نفوذ اطلاعاتی در آن بسیار دارند و استفاده نکردن از آنها به جهت رعایت همان مسائل امنیتی است

>>>   جناب اندیشمند فرصت برای خود کار کردن نبود زمان بود که از دست میرفت اگر مشخص میشد این کشتگان تا ساعت ها زنده میبودند و منتظر کمک امروز نمیگفتید مقصر این مرگ انها هستند که کمک خارجی را رد کردند در ان شرایط اگر افغانستان هم باگرد و تجهیزات جسنجو میفرستاد پذیرفته میشد

>>>   پهبادهای ایرانی پیشرفته ترین ریزپرنده های جهان نیستند بلکه ارزان ترین ریزپرنده ها هستند.
لاشه‌ی بالگرد سقوط کرده توسط پهباد ترکیه ای مورد شناسایی قرار نگرفت. فیلم های ضبط شده توسط پهباد ترکیه یک توده گرمایی در یک ناحیه مرتفع تر نسبت به نواحی مجاور را نشان می دهد. در صورتی که تصاویر ضبط شده از تیم امداد و نجات نشان می دهد بالگرد در یک ناحیه مقعر سقوط کرده. بنابراین پهباد ترکیه ای در عمل هیچ کاربردی نداشت و لاشه بالگرد توسط یک پهباد ایرانی مورد شناسایی قرار گرفت.

>>>   بالگردهای بل ۲۱۴ در استرالیا هم توسط آتش نشان ها مورد استفاده قرار می گیرند. تمام پرنده ها طی ۱۰ سال کاملا اورهال می شود یعنی تمام قطعاتشان تعویض می شود. تجهیزات نظامی جدید از نظر رادار و رادارگریزی پیشرفته هستند ولی از سایر قابلیت ها ضعیف تر از تجهیزات قدیمی هستند.

>>>   ایران از ترکیه کمک نخواست و ترکیه برای تبلیغ پهپادهایش خواست از صحنه سو استفاده کند. همانطور که از روسیه هم کمک نخواست ولی پوتین چهار هلیکوپتر و ۴۵ نفر متخصص را فرستاد.
شما اخبار را بازگو میکنید ولی به تناقضات توجهی ندارید. اولا که سقوط بالگرد ساعت ۱۴ به وقت محلی بوده است و از ساعت ۱۵ باران و مه شدید در منطقه بود. در منطقه کوهستانی ساعت ۲۰ دما به صفر درجه رسید
حال شما بگویید از ساعت ۱۵ تا ساعت ۲۱ از آتش چه چیز مانده است وقتی که باران شدید آتش را خاموش کزده و دمای صفر درجه باعث میشود هیچ اثر حرارتی مشخص نشود؟
ایران بارها با پهپاد حرارتی از ناوهای امریکا فیلمرفته و منتشر کرده که با کمی جستجو میتوانید ببینید. حال به نظر شمایی که ایران قدرت منطقه ای است و ۴۵ نوع پهپاد در همه رده ها دارد, خودش نمیتواند از پهپادها استفاده کند که نیازی بخ پهپادهای ترکی نباشد که کله ۶ نوع پهپاد دارد؟؟

مساله این است که ایرانی ها با توجه به شرایط آب و هوایی مه و باران به دنبال یافتن گمشده هستنو ولی اردوغان که به فرصت طلبی مشهور است به دنبال یک نمایش تبلیغاتی است در حالی که میداند پهپادش هیچ کاری نمیتواند بکند و نتوانست نیز بکند.
بالگردها از تهران که به تبریر نرفته بود و امکانات تبریز طبعا ضعیفتر از تهران است. پس یک بالگرد موجود در شهر تبریز استفاده شده که از بد روزگار سقوط کرده است.

شما بجای دنبال کردن رسانه ها و اخبار وروغ انها بهتر بود به یکی از فیلم های موجود در محل نگاه میگردید که ببینید تا فاصله پنج متری هم بخاطر مه قابلیت دید وجود نداشت. در دمای صفر درجه و ده ساعت پس از سقوط زیر باران ده ساعته، کدام مسئول .... در ایران ممکن است فکر گند آثار حرارتی ناشی از اتش سوزی هنوز پابرجاست؟ که بخواهد از دوربین حرارتی اسنفاده کند؟.....

>>>   بعضی از درخواست های کمک نمادین و سمبولیک هستند تا دهان طعنه زنان بسته شود و نگویند اگر کمک های خارجی را رد نمیشد جلوی بعضی فجایع و حوادث گرفته می شد. به عنوان مثال در زمان همه گیری کرونا ایران کمک پزشکان بدون مرز را قبول کرد این کمک ها شامل چند عدد پتو و چند امدادگر بود که هیچ کدام تحصیلات دانشگاهی پزشکی و پرستاری نداشتند بلکه حتی سوابق جاسوسی داشتند.

>>>   چرا از پهپاد های ترکیه برای یافتن بالگرد رئیس جمهور استفاده شد؟
از سایت جنگاوران:
از نظر فنی، در پهپاد آکینجی ترکیه برتری هایی مانند مجهز بودن به موتور توربوپراپ، رادار SAR پیشرفته و امکان هدایت ماهواره ای نسبت به عموم پهپاد های عملیاتی ایران به چشم میخورد اما چنین مواردی در برخی پهپاد ها و تجهیزات رونمایی شده ایرانی مثلا پهپاد غزه (شاهد 149)، که اتفاقا یکی از ماموریت های تعریف شده آن، پایش جنگل ها و کمک در عملیات امداد و نجات در حوادث طبیعی است نیز دیده میشوند.
در اینجا ابتدا باید به تفاوت بین «رونمایی شده» و «عملیاتی شده» توجه داشت.
عموم افراد تصور می کنند که هر تجهیزات نظامی که در کشور رونمایی میشود، تولید انبوه شده و در سطح گسترده عملیاتی میشوند. اما در حقیقت تولید پیش نمونه ها آسان ترین مرحله از تولید است و هفت‌خوان رستم پس از آن آغاز میشود. درواقع اکثر تجهیزات نظامی ایرانی که در مراسم ها و نمایشگاه های مختلف به نمایش گذاشته می‌شوند، هرگز به تولید انبوه نمی‌رسند.
دوم، باید توجه داشت صرف دستیابی به یک فناوری، مثلا فناوری SAR، به این معنا نیست که به بهترین سطوح این تکنولوژی دست پیدا کردید.
مثلا شما ممکن است با کمی سرچ در اینترنت و خرید چند ابزار ساده، در زیرزمین خانه تان به تکنولوژی دوربین دید در شب (NVG) برسید، اما این NVG شما بیشتر به NVG های زمان جنگ ویتنام نزدیک خواهد بود تا ENVG امروز ارتش آمریکا.
در هر حال ترکیه که برخلاف ما به بازار های جهانی دسترسی داشته و امکان همکاری با شرکت های برتر دنیا در هرکدام از این حوزه ها را دارد، توانست کاندید عملیاتی بسیار بهتری برای این پایش را ارائه دهد.
البته میشد که بخاطر حفظ غرور ملی و جلوگیری از استفاده تبلیغاتی ترکیه، از پهپاد های متداول ایرانی، مثلا پهپاد شاهد 129 برای صرف پایش اپتیکی منطقه استفاده کرد اما یک ریسک بزرگ باعث عدم اعتماد فرماندهان به نیرو های پهپادی ایرانی برای انجام چنین کاری شد.
یک درصد تصور کنید سانحه خفیف تر بوده و رئیس جمهور جان سالم به در برده بود، اما پهپاد ایرانی که بخاطر شرایط جوی مجبور است در ارتفاع پایین جستجو را انجام دهد، در اثر دید کم با کوه برخورد کرده و باعث کشته شدن بازمانده های حادثه میشد.
یک چنین سناریویی، برای نیرو های هوافضایی که به تازگی ماجرای پرواز اوکراینی را تجربه کرده اند از مرگ ترسناک تر خواهد بود.

>>>   Roshan Del
از حق نگذریم رئیس جمهور ایران آقای رئیسی تنها کسی بود که بطور جدی از کشتار و جنایت صهیونیزم در قبال مردم مظلوم فلسطین انتقاد کرد. هیچ رئیس جمهوری در ایران تا بحال با این صراحت انتقاد نکرده بود.
به صراحت گفت رجیم صهیونیزم تروریست است، اقدام تروریستی در غزه فلسطین انجام داده است، باید ملت های مسلمان در این مورد اقدام جدی کنند.
۲- وقتی در مشهد دو روحانی مورد ضرب و شتم چاقو قرار گرفتند که آن را به یک افغانستانی برخی رسانه های غربی و صهیونیزم ربط دادند، تا ملت ایران و افغانستان را به جان هم بی اندازند که این شگرد غربی ها و رجیم صهیونیسم اند
آقای رئیسی فوری رفت در خوابگاه دانشجویی بچه های افغانستان در دانشگاه با آنها شب افطار کردند که فکر کنم ماه مبارک رمضان هم بود. گفت هیچ کسی نمی توانند خدشه ای بین ملت ایران و افغانستان وارد کنند، ما باهم برادر هستیم....، من آنجا فهمیدم که چه مرد بزرگی است،
امیدواریم برایش مشکل پیش نیامده باشد....

>>>   Gharib Mohammad Dadras
طیاره کهنه آنهم ساخت شرکت بل امریکایی که نیاز به ترمیم اساسی داشت وهم موجودیت وضع جوی نامناسب احتمال بروز سانحه را بیشتر محقق میسازد تا توطه در میان بوده باشد،جستجو وتاخیر در پیداکردن لاشه طیاره،فرارسیدن شب،وضع جنگلی وکوهستانی محل واقعه،وضعیت بد آب وهوا دخیل بوده است،حتی پهباد ترکی ازموجودیت حرارت نقطه سقوط طیاره به کشف آن نایل امده است بهرشکل حادثه اسفناک بوده روح کشته شدگان را شاد میخواهیم.

>>>   Abdullah Sakhi
ایران تحت تحریم های شدید امریکا و غرب قرار دارد و تقریباً چهل سال میشود که هیچگونه قطعات اساسی بمنظور ترمیم و نوسازی طیاره های خود را وارد کرده نمیتواند. ساخت راکت و پهپاد وشهپاد و این چیز ها مهارت های کمتری نسبت به ساخت و ساز قطعات طیاره دارد از این رو ایران در تولید آنها پیشرفت هایی داشته است. هرکشوری دیگری جای ایران بود این چهل سال تحریم از دست و پا می انداختش. در تمام جهان فقط چند کشور محدود توان ساخت طیاره و تولید قطعات اساسی آنرا دارد و بس.

>>>   Bashir A. Ansari
جالب اینکه ما در چندصد متری همین (بل هیلوکوپتر) زندگی می کنیم و نمی دانستیم که این قدر مهم بوده است.

>>>   Rahimi Meraj
تحلیل ها و پیشگویی ها مختلف است اسراییل اولین کشوری است که دست داشتن خود در این حادثه را انکار کرده است تحقیقات آینده نشان خواهد داد که مشکل تخنیکی بوده یا کسانی از داخل نظام ایران یا کشوری دیگری در سقوط هلیکوپتر عامل ریس جمهور ایران و هیت شان دست داشته اند یا خیر

>>>   غلام رضا سادات
در قسمت هواپیما و چرخبال، هیچ کشوری بجز امریکا و روسیه و چین متکی به خود نیست. ایران تحریم است و نمی تواند هواپیما بخرد.
دوم هم از ترکیه بخاطر نزدیک بودن کمک خواست. چون رسانه های ایرانی گزارش دادند که هواپیمای دوربین دار مهاجر ایران در پایگاه ششم شماری اصفهان بوده و قدری طول می‌کشیده تا تبریز...
بعد هم بالگرد براساس گزارش تسنیم توسط پهپاد خود ایران کشف شد نه ترکیه...
به هر حال اش اقدام رئیسی بخاطر سفر با چرخبال کهنه بسیار ریسک‌ بلند بود که گران تمام شد.

>>>   Kharasan Poor
شکی نیست که ایران یک قدرت منطقوی است ولی تمام قدرت ها ضعف خود را می‌داشته باشند
ایران از نظر هوا شناسی نیز باید وضعیت جوی را تحت نظر میداشت وریس جمهور مطابق وضعیت جوی پرواز میکرد .
و رسانه ها هم عامل اصلی سقوط بالگرد حامل ریس جمهور را وضعیت جوی عنوان میکنند .
یک کشور باهمه توانای ها چطور نتوانست وضعیت جوی را در نظر داشته باشد .
واحتمالات زیادی در این حادثه میرود که با گزشت زمان روشن خواهد شد

>>>   پوهاند د.محمد عثمان روحانی
اولا اتفاقات حوادث هوایی وجوی در جهان بی پیشینه نیست.دوم استعمال طیاره کهنه دور از عرف متعارف است

>>>   Zabihullah Malikzada
طیاره رئیسی شاید توسط اسرایل با استفاده از سلاح لایزری صورت گرفته باشد و چنین کار برای اسرایل و حکومت اش یک دستاورد خیلی بزرگ است چون رئیس جمهور و وزیر دستگاه سیاست خارجی کشوری را ترور کرده که همواره ادعا قدرت منطقه‌ای کرده و سیاست های کشور های غربی را در منطقه به چالش کشیده است.

>>>   Nazefullah Afzali
درروز بد همه داروندار معلوم میشود، از طیاره تاریخ تیرشده و کمک از همسایه، (قصه صدبزی ویک بزی )تکرار می شود.

>>>   Hamid Boxer
اندیشمند صاحب گرامی تحلیل گران چیزی دیگری میگویند . سیگنال بالگرد آقای ریسی توسط استخبارات منطقه حک گردیده است

>>>   Sayeed Iqbal Shah
حتی طیاره ء پسرجان اف کنیدی درامریکادردریاسقوط کرد. حادثه ء هوایی می‌تواند همه جااتفاف بی افتد. درپاکستان تقریباهرسال یک طیاره سقوط میکند.

>>>   Kareem Ghaznawi
اینان به گفته ی جواد طریف طالب افرین بودند . همین ایران بود‌که ما را بدست گلبدین و مزاری راکت باران کرد .

>>>   Najib Dawary
ایران کشور غریب و دست نگر نیست، همزمان امریکا تنها کشور در دنیا نیست که الیکوپتر یا بالگرد میسازد. بهترین بالگرد های دنیا در روسیه یا میراثخوار اتحاد شوروی سابق ساخته میشود. الیکوپتر M35 ساخت روسیه یکی از بهترین ها در جهان است. که امریکا تاکنون موفق به ساخت مدل رقیب آن نشده است.همزمان روابط روسیه وایران بسیار دوستانه است و بدون شک که روسیه در برابر درخواست ایران نه نخواهد گفت.
اما با اینها خیلی خنده آور است که رئیس جمهور یک کشور تقریباً اتمی و قدرتمند اقتصادی در منطقه و جهان در یک بالگرد قدیمی، قراضه و غیر مطمئن سفر میکند.

>>>   Bashir Azimi
تحریم ها مانع این که هلیکوپتر های نو بشن و همین طور تجهیزات و هواپیمای دیگر، است. فکر نمی کنید تحریم ها مانع کلان نوسازی و مدرن سازی در این قسمت ها در ایران است تا آنچه که شما ضعف نظام می گویید؟

>>>   Obaidullah Zaheer
از لحاظ تجهیزات وتخنیک وسایل فضایی ایران دچار مشکل بوده واین نقطه ضعفش رفبااش بخصوص اسراییل را جسور تر می سازد

>>>   Meer Baraky
معنی نظام داشتن اینست حتی تمام کابینه دولت هم کشته می شد نظام پر بر جا ست

>>>   Shah Mahmood Mahmood
بعضی منابع اسرائیلی ادعا کرده اند که هلیکوپتر رئیسی از درون مانند طیاره جنرال ضیاوالحق؛ توسط بمب جاسازی شده انفجار و سقوط کرده است.
معلوم نیست که چرا دولت ایران از هلیکوپتر های کهنه آمریکایی برای همچو مأموریت های مهم استفاده میکند.
برای ‌کشور های کوهستانی مانند افغانستان و ایران که آب وهوای نامساعد دارند؛ بهترین هلیکوپتر؛ که امتحان خوب داده است هلیکوپتر های روسی هستند که در سطح جهان نیز از شهرت خوبی برخوردار اند.
در افغانستان در طول ۲۰ سال گذشته؛ سالانه ۲ الی ۳ هلیکوپتر نظامی آمریکا که هلیکوپتر های کهنه هم نبودند؛ بعلت وضیعت خرابی آب و هوا و شرايط کوهستاتی سقوط می‌کردند؛ به همین خاطر نهاد های ملکی مانند USAID و UN و بعضی کمپنی های آمریکایی؛ هلیکوپتر های روسی را عمدتا" با شرکت های اوکراینی کرایه و قرارداد کرده بودند.
به هرحال اینکه ایران در طی چندین دهه باوجود تحریمات فزاینده آمریکا و غرب به همین سطح خود را رسانده است؛ در ذات خود شاهکاری دولت ایران است؛ اما خطر و خرابی این رژیم برای مردم ایران و کشور های منطقه این است که با گذشت زمان مداخله در امور کشور های منطقه و گسترش لشکر های نیابتی رژیم افزايش يافته است و بخش بزرگي از بودجه دولت بعوض بهبود زندگی مردم در این راه مصرف می‌گردد.

>>>   Rahmatullah Saifi
زمانیکه دو ویا سه بالگرد یکجا پرواز مینمایند ،از لحاظ نظامی ،آنهم دریک چنین سفر مهم( حامل بلند پایه ترین مسولین یک کشور) باید طوری حرکت نمایند که از ساحه ی دید یکدیگر خارج نشوند واین قاعده درسفر بخاطر پیشگیری از حوادث غیر مترقبه ویا فنی وتختیکی مشابه صورت می‌گیرد.
گفته شده است که هلیکوپتر حامل ریس جمهوری سقوط کرد ودوبالگرد دیگر سالم باز گشتند،آیا سرنشینان این دوبالگرد دیگر که با کلیه وسایل و تجهیزات پیشرفته ی امروزی مجهز بودند ندانستند که هلیکوپتر ریس جمهوری درکجاودرکدام نقطه ودرچه ساعت وکدام موقعیتی چگونه از نظر آنها ناپدیدو سقوط میکند؟ آیا مسیر حرکت مشخص نبود،آنها یکی بدنبال دیگرپرواز می‌نمودند ویا اینکه موازی هم درحرکت بودند؟ درکدام ساعت باز گشتند وپس از چه مدتی سانحه رخ میدهد،حدس وگمان ها آن بوده که درنتیجه هوای نامساعد و تصادم طیاره به کوه حادثه اتفاق افتیده است،اما بعد از دریافت لاشه ی هواپیما واینهمه غوغای طلب کمک ونجات به سطح جهانی وفعال سازی نمیدانم فلان سامانه ی رد یاب اتحادیه ی اروپا ... سرانجام بارسیدن بالگرد های ترکی محل حادثه تشخیص وتثبیت میگردد ولی درباره ی علل سقوط ابراز نظری صورت نمی‌گیرد، همه وهمه سوال بر انگیز است.
امیدوارم تا عوامل واقعی حادثه دریافت وبه آگهی جهانیان رسانیده شودتا تجربه ی باشد برای نسل های بعدی که از اشتباهات مشابه درحد امکان درآینده جلوگیری بعمل آید.

>>>   Rahmatullah Saifi
شاید همین پروند چرخ بال در دایره و یا مسیر طوفان شدید و پرقدرت برابر شده باشد که باعث زمینگیر شدنش گردیده و یا دلایل ناگواردیگری.

>>>   Rahmatullah Saifi
Harounاز شاید ها وباید ها که بگذریم شواهد عینی چه میگویند؟
اظهارات سرنشینان دوهلیکوپتر دیگر چیست؟
چطور می‌توان عوامل خرابکاری رادراین سانحه مردود شمرد ؟ از دست نداشتن دشمنان داخلی وخارجی( اسرائیل و امریکا) دراین رویداد چگونه می‌توان اطمینان حاصل نمود؟ واز این قبیل سوالات....
>>>   در گذشته ایران یک سوم نفت خام دنیا را تولید می کرد و یک کشور تک محصولی بود و ۶۰ درصد ارز نفتی را صرف خرید تسلیحات گران قیمت می کرد که لزوما موجب پیروزی در جنگ نمی شدند، استهلاک بالا هزینه نگهداری بالا و قطعات یدکی وارداتی داشتند. امروز بودجه نظامی ایران کمترین در آسیای غربی حتی کمتر از ارمنستان است و تسلیحاتی ارزان قیمت تولید می کند که نقشی اساسی در پیروزی در جنگ ایفا می کنند. از نظر اقتصاد نظامی ایران مسیر جنگیدن با دست های خالی را انتخاب کرده.
به همین دلیل اولویت ایران خریدن یا تولید نسل های جدید بالگرد نیست.

>>>   این بالگردها عمدا آنالوگ انتخاب می شوند تا از جملات خرابکارانه و تروریستی جنگ الکترونیک در امان بمانند و در ضمن در ایزلن آنقدر اطمینان از بعضی ملاحضات امنیتی وجود دارد که نیاز به بسیاری از تدابیر خاص نیست و این واقعه یک حادثه بود که در بسیاری از کشورهای دیگر مانند ایالات متحده هم افتاده و می افتد

>>>   به نقل از سایت مشرق نیوز در ایران:
بیانیه ستاد کل نیرویهای مسلح ایران درباره پهپادهای ترکی:

به گزارش مشرق،‌ مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد به دنبال وقوع سانحه برای بالگرد رئیس جمهور و هیأت همراه و وجود شرایط آب و هوایی بسیار نامساعد و پیچیدگی جغرافیایی و کوهستانی بودن منطقه و نیز حضور پهپادهای پیشرفته ایرانی مجهز به رادار «سار» برای انجام مأموریت در شمال اقیانوس هند و فاصله طولانی آن‌ها با محله سقوط بالگرد، در مجموع نیروهای امدادی ناگزیر از راه‌های زمینی عملیات جستجو را آغاز کردند.

در این شرایط ستاد کل نیروهای مسلح پس از اعلام همکاری کشورهای دوست، با پیشنهاد نزدیک‌ترین کشور یعنی ترکیه موافقت کرد؛ اما با وجود اینکه ترکیه پهپاد مجهز به دوربین‌های دید در شب و حرارتی را به منطقه اعزام کرد، این پهپاد به دلیل نداشتن تجهیزات «تشخیص و کنترل نقاط زیر ابر» موفق به اعلام دقیق محل سقوط بالگرد نشد و در نهایت به کشور ترکیه بازگشت.

نهایتاً در ساعات اولیه صبح روز دوشنبه نقطه دقیق حادثه سقوط بالگرد توسط نیروهای امدادگر زمینی و پهپادهای ایرانی نیروهای مسلح که از مأموریت در شمال اقیانوس هند فراخوانده شده بودند، کشف شد.
پهپادهای مجهز به «رادار سار» قادر به تشخیص و کنترل نقاطِ زیر ابرهای فشرده هستند.

همچنین مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح با ارسال پیام‌هایی از تلاش‌ و همکاری‌ و همدردی همه کشورها از جمله روسیه و چین و به ویژه کشور دوست ترکیه تشکر و قدردانی کرد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است