رییس‌جمهور رییسی در نگاه مهاجرین افغانستانی
از آغاز به کار دولت رییسی، مهاجرین و امور آنان مورد توجه قرار گرفت. رییس‌جمهور رییسی در جمکران قم در یک اجتماع بزرگ مهاجرین به پای درد دل مهاجرین نشست 
تاریخ انتشار:   ۰۱:۳۶    ۱۴۰۳/۳/۲ کد خبر: 175399 منبع: پرینت

در طول قریب به نیم قرن حضور مهاجرین افغانستانی در ایران که بخشی از جمعیت انسانی ایران را تشکیل می‌دادند، این قشر از فراموش شدگان تاریخ بودند. دولت‌های میزبان هیچ علاقه‌ای به امور آنان نداشتند؛ به‌گونه‌ای که قانون مهاجرت در ایران که نسبت مهاجرین اعمال می‌شد، مربوط هفتاد و اندی سال پیش نوشته شده بود. تنها کتله‌ی انسانی بزرگی که یله و رها بودند و هیچ توجهی را به خود جلب نمی‌کردند. تنها دغدغه‌مندی دولت‌ها در ایران، به کنترل ورود و خروج افغان‌ها مربوط می‌شد. به مهاجرین با نگاه تهدید نگریسته شده و تلاش‌ها نیز معطوف به مقابله با این تهدید بود.

از آغاز به کار دولت حجت الاسلام دکتر سید ابراهیم رییسی، مهاجرین و امور آنان مورد توجه قرار گرفت. در نخستین روزهایی پس از انتخابات، رییس‌جمهور رییسی در جمکران قم در یک اجتماع بزرگ مهاجرین به پای درددل مهاجرین نشست و قول پیگیری و حل مشکلات مهاجرین را داد. او نخستین رئیس‌جمهور ایران بود که ساعت‌ها حرف‌های مهاجرین را گوش داد و نماز ظهر و عصر را هم با مهاجرین خواند.

پس از بازگشت از قم به پایتخت، لایحه‌ی سازمان ملی مهاجرت را به مجلس شورای اسلامی فرستاد و پیشنهاد ارتقای این نهاد را از یک اداره به سازمان را داد. فارغ از موارد مثبت و منفی‌ای که در این لایحه قانونی وجود دارد، رییس جمهوری رییسی نشان داده که در پی ساماندهی امور مهاجرین است و آن را با جدیت پیگیری می‌کند.
بعد از سقوط نظام در افغانستان، دولت رییسی بی‌سابقه‌ترین همکاری و همیاری را با مهاجرین جدید و قدیم انجام داد. طیف زیادی از نخبگان افغانستان را که به ایران پناه آورده بودند، با آغوش باز پذیرفته و تسهیلاتی در مورد اقامت و حضور قانونی آنان، در اختیارشان گذاشت. از همه مهاجرین ثبت‌نام به عمل آمد و برگه‌های شناسایی به آنها داده شد. تمدید روادید عادی از دو ماه به نه ماه تا یکسال افزایش یافت.

با وجود آن‌که دولت از سوی مردم ایران نسبت مهاجرت بی‌رویه افغان‌ها تحت فشار بود و در گوشه و کنار نارضایتی‌ها به صورت تظاهرات و اذیت و آزار مهاجرین توسط مردم مشاهده می‌شد، اما دولت رییسی با حوصله‌مندی و سعه صدر نسبی با مهاجرین برخورد می‌کرد. در این اواخر خبرهایی از سوی نهادهای متولی مهاجرین به گوش می‌رسید که بسیار از کارهای اداری مهاجرین و از جمله دفاتر کفالت به خود مهاجرین واگذار می‌شود.
هرچند تا کنون لایحه‌ی سازمان ملی مهاجرت از سدهای مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان عبور نکرده و به تصویب نرسیده است، اما در عمل دولت عملگرای رییسی این سازمان را شکل داده و کار روی آن جریان دارد. برخی از قوانین لایحه‌ای تصویب نشده به اجرا گذاشته شده است. در بخش سیستمی‌سازی امور مهاجرین پیشرفت‌هایی صورت گرفته است.

به طور کلی دولت رییسی از بهترین دولت‌های جمهوری اسلامی ایران نسبت به مهاجرین ارزیابی می‌شود. حیف که این شخصیت عمر کوتاهی داشت و برنامه‌هایش برای مهاجرین که در کل مثبت به نظر می‌رسید و از نگاه خوشبینانه وی نسبت به مهاجرین نشأت می‌گرفت، ناتمام ماند. بنده فقدان حجت‌الاسلام دکتر سید ابراهیم رییسی را یک ضایعه‌‌ای بزرگ می‌دانم و این ضایعه را به مقام معظم رهبری، دولت و ملت ایران و نیز مهاجرین افغانستانی مقیم ایران و امت اسلامی تسلیت می‌گویم. رییس‌جمهور رییسی در نگاه مهاجرین افغانستانی عزیز است و مهاجرین قدرشناسی افغانستانی عزادار فقدان این مرد خدوم و مخلص می‌باشند.
روحش شاد و یادش در خاطره‌ها جاویدان باد!

سید محمد حسینی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رییس‌جمهور رییسی
مهاجرین افغانستانی
نظرات بینندگان:

>>>   من خودم سی سال در ایران مهاجر بودم. چنین کاری را که هیچکدام از مقامات رده بالای ایران انجام ندادند. آنها حتی از مهاجرین در سخنرانی های خود یاد نمی کردند. به بیان دیگر این قدر موضوع برایشان ارزش نداشت که در مورد مهاجرین افغانی صحبت کنند. اما این کار آقای رئیسی قابل تقدیر است روحش شاد.

>>>   دلسوز و مهربان وطن دوست بود روحش شاد ،
مهاجر از ایران

>>>   حیف که زودرفت مثل بقیه خوبان
دلم براش تنگ شد روحش شاد ودر ارامش ابدی

>>>   این نظر شماست من مهاجر چنین نظری ندارم ایشان هم مانند بقیه بودند برنامه ریزی شد تکه کاغذ بی اعتباری دادند و قرار شد میلیون ها تومان از اتباع گرفته شود و صرف ساخت شهرک های صنعتی برای کار ایرانی ها شود اگر گرفتن این پول در توان مردم بود هیچ عیبی نداشت ولی با حقوق کارگری سرپرست و هر فرد بالای 18سال 100تا 150میلیون پول در مدت دوسال از کجا بیاورد؟ مغلطه نکنید که قرار شده نگیرند سازمان ملل تقبل کرد تمام و کمال بپردازد و متاسفانه در دولت ایشان مانند دولت احمدی نژاد مهاجر ستیزی در بالاترین سطح بود اگر خدای نکرده گذرتان به بیمارستانها می افتاد چه با مدرک ویا بی مدرک هزینه دریافت شده گردشگری حساب میشود ساده ترش اینکه پسر منو برای یک اسهال درخواست شبی 4میلیون فقط تخت داشتند و خبر دارم تا شبی 10میلیون هم دریافت کردند از اتباع ،لطفا شما که جایتان خوب است و از حال و روز ما خبر ندارید مجبور نیستید دست به قلم شوید
در آخر خدا رحمت کند همه درگذشتگان را قرین رحمت باشند جناب رییسی و همراهانشان

>>>   پیرو متن قبلی این را هم اضافه کنم که آموزش اتباع در مدارس دولتی ایران دستور شخص رهبری است و چندین بار در دولت سابق درحال کارشکنی بودند که رهبر مجبور شدند نماینده خود را دو با به مجلس بفرستد تا در این مورد بخصوص دخالت نکنند بنده با اینکه گله و ناراحتی زیاد دارم ولی تا سرحد مرگ رهبر ایران را دوست دارم و قبول دارم اگر دولت مردان ایران کمی بیشتر گوش به رهبر می دادند نه ما اتباع آنقدر اذیت می شدیم نه خود مردم ایران
خدا عمرت را جاوید کند بزرگ انسان جوانمرد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است