افشاگری نیویورک تایمز از گورهای دستجمعی در قندهار
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۷    ۱۴۰۳/۳/۳ کد خبر: 175407 منبع: پرینت

روزنامه نیویورک تایمز امریکا در یک گزارش تحقیقی اش ادعا کرده در هنگام فرماندهی جنرال عبدالرازق فرمانده پیشین امنیه قندهار، با پشتیبانی امریکا بیش از ۳۰۰ افغان ملکی ناپدید شده‌اند.
گزارش می‌افزاید: «نیویورک تایمز دریافته است که او [عبدالرازق] پولیس را به نیروهای ترسناک تبدیل کرده بود و افسرانش صدها نفر را کشته، ربوده و در زندان‌های مخفی شکنجه کرده‌اند که بسیاری هرگز دوباره دیده نشده‌اند.»

برخی از رهبران امریکایی به نیویورک تایمز گفته‌اند که در جنگ در برابر "طالبان" در قندهار، عبدالرازق تنها متحد امریکا بود که توانایی شکست "طالبان" را داشت.
به گزارش طلوع، در بخشی دیگر از گزارش آمده است: «ملل متحد، نهادهای حمایت از حقوق بشر و رسانه‌ها نگرانی‌های جدی درباره نیروهای عبدالرازق داشتند، اما در آن زمان زمینه تحقیقات مستقل در قندهار مساعد نبود.»

بر بنیاد گزارش، محققان نیویورک تایمز به صدها خانه در قندهار رفته و با نزدیک به هزار نفری که گفته‌اند نیروهای دولتی اعضای خانواده‌شان را ربوده‌اند، صحبت کرده‌اند؛ اما در تحقیقات تنها ۳۶۸ مورد آدم‌ربایی و ده‌ها مورد محاکمه صحرایی مربوط به نیروهای تحت حمایت امریکا در قندهار ذکر شده است.
گزارش می‌افزاید افرادی که در قندهار ربوده شده بودند، اگرچه بسیاری از آن‌ها اعضای طالبان بودند؛ اما بسیاری از اعضای خانواده‌های دیگر گفته‌اند که اعضای خانواده‌شان ارتباطی با طالبان نداشتند.

تادین خان برادر عبدالرازق که پس از او به عنوان فرمانده امنیه قندهار منصوب شد، این اتهام‌ها را به نیویورک تایمز رد کرده است.
نیویورک تایمز گفته است که پس از سقوط حکومت پیشین افغانستان، در قندهار گورهای دسته‌جمعی کشف شده؛ اما هنوز تحقیقات منظم در آ‌نجا انجام نشده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نیویورک تایمز
گورهای دستجمعی
نظرات بینندگان:

>>>   💥🕳 بما پارسیترکان چه ربطی دارد، هیچ ربطی.
اون کرزیش اون هم اچکزیش احمدزیش بارکزیش غلزیش.
افغانپشتونها فطرت و سرشت خونی داشته و دارند که از نام افغان یعنی پر از فغان/خون بودن شان پیداست.
افغانپشتونهای سرحدی هیچ وقت دربین خودشان بدون کشت و خون نبوده اند که همیش افغانجنده درنده اند.
و احتمالا که حتی رعیت خالص پشتونی نمی خواهند که همیشه در شرور و شیطانیت خونریزی میکنند.
بهمین دلیل رژیم افغانپشتونی میخواهد که رعیت از مردم غیرپشتونی نیز باشد تا همان فطرت خونی و کشتار شانرا بر مردم فارسیزبانان وضع و عمل کنند.
این است دلیل که ما مردم فارسیدانشی هیچ وقت با گروه افغانپشتون-خونی برادر و یکجا نمی شویم و باید
هرچه زودتر افغانپشتونهای متحجرین بطرف سرحد رانده شوند و.....

>>>   ۲۵۰ سال است که ملت افغانستان قربانی تصفیه حساب های قومی پشتون ها هستند.

>>>   جدال درطلب قدرت ونگهداشتن قدرت فاجعه باروخونباراست وفرقی نمی کندازکدام تیره وطوایف باشندوتاریخ بخوبی برای ماروشن کرده وهشدارداده است امااینوفراموش نکنیم که اگرانصاف وجوانمردی بزرگی درسیاستمدران اولویت باشه خون بی گناهی رخته نخواهدشد اگرچه خیلی دوروبعیداست اماغیرممکن نخواهدبود وظلم به خودظالم برمی گرده وگریبانگیره خودش خواهد شد

>>>   جدال درطلب قدرت ونگهداشتن قدرت فاجعه باروخونباراست وفرقی نمی کندازکدام تیره وطوایف باشندوتاریخ بخوبی برای ماروشن کرده وهشدارداده است امااینوفراموش نکنیم که اگرانصاف وجوانمردی بزرگی درسیاستمدران اولویت باشه خون بی گناهی رخته نخواهدشد اگرچه خیلی دوروبعیداست اماغیرممکن نخواهدبود
وگروهایی مثل طالبان وهرحکومتی که فکرمی کنن باظلم وترس وارعاب وکشتارحکومتشان بقای بیشتری پیدا خواهدکرد بسختی دراشتباهن وظلم به خودظالم برمی گرده وگریبانگیره خودش خواهد شد
افسوس که کمی تعقل نمی کنن البته شایدعقلی ندارن ودرتبهم وغروره قدرت درمستی کاذبی بسرمیبرن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است