شرایط طالبان برای اشتراک در نشست دوحه اعلام شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۸    ۱۴۰۳/۳/۷ کد خبر: 175433 منبع: پرینت

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان، می‌گوید در صورت منفعت کشور، حاضر به اشتراک در نشست دوحه هستند.
آقای مجاهد اطمینان می‌دهد که پس از بررسی آجندای نشست سوم دوحه، اگر این آجندا به نفع افغانستان باشد، در این نشست شرکت خواهند کرد.
او همچنان می‌افزاید که در نشست پیش‌رو در دوحه، باید روی تعامل بیش‌تر با امارت اسلامی، رفع ممنوعیت‌ها بر مقام‌های حکومت سرپرست و مسایل کلیدی افغانستان گفتگو شود.

به گزارش طلوع، سخنگوی طالبان در اینباره گفت: «ما آن را تحت بررسی داریم، اگر به منفعت افغانستان باشد، بدون شک ما اشتراک خواهیم کرد و اگر شرایط افغانستان مدنظر گرفته نشود و این نشست‌ها بخاطر این ایجاد شود که افغانستان را پراکنده نشان بدهد، بدون شک ما در این نشست حضور پیدا نخواهیم کرد.»
سخنگوی طالبان افزود: «یکی از شرط‌ها در قبل این بود که باید به نمایندگی از افغانستان تنها طالبان آنجا حضور داشته باشد تا وحدت افغانستان باید تمثیل شود در نشست، این چیزی بسیار مهم بود برای ما.»
ذبیح‌الله مجاهد هرچند درباره شرط‌های تازه حکومت سرپرست برای اشتراک در نشست سوم دوحه چیزی تازه‌ای نمی‌گوید؛ اما شرایط مهم‌اش را برای عدم اشتراک نماینده آنان در نشست دوم دوحه چنین بیان می‌کند.

- حضور نماینده امارت اسلامی در صورت عدم اشتراک دیگر چهره‌های سیاسی؛
- دیدار وزیر خارجه طالبان در سطح بالا با دبیرکل سازمان ملل متحد و گفتگو روی مسایل مهم افغانستان؛
- و عدم گفتگو درباره مسایل داخلی افغانستان؛

به گزارش تسنیم، برخی منابع می‌گویند طالبان در دیدارهای متعدد با هیات‌های سازمان ملل و قطر در کابل، برای شرکت در سومین نشست دوحه 6 شرط مطرح کرده است.
واگذاری کرسی افغانستان در سازمان ملل به طالبان،
انصراف سازمان ملل از تعیین نماینده ویژه برای افغانستان،
مشورت با طالبان درباره دستورکار و ترکیب نشست دوحه،
عدم حضور نمایندگان جامعه مدنی و سیاسی افغانستان،
عدم شامل بودن آموزش دختران و کار زنان،
مساله دولت فراگیر در دستوکار این نشست 6 شرط طالبان برای حضور در این نشست است.

منابع افزودند طالبان تأکید دارند این‌ها مسایل داخلی افغانستان است و تلاش می‌کنند تا زمینه مناسبی برای حل آن فراهم کنند.
طالبان همچنین خواستار گنجانده شدن مساله امنیت افغانستان، نابودی مواد مخدر و مبارزه کابل با گروه تروریستی داعش در دستورکار نشست شده است.
از سوی دیگر برخی منابع با رد این مسایل به عنوان شروط طالبان می‌گویند کابل خواستار کمک برای حل مشکلات اقتصادی افغانستان، گره نزدن کمک‌های بشردوستانه به مسایل سیاسی، کمک به افغانستان در برابر آسیب‌های تغییرات اقلیمی و آغاز و تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای در افغانستان است.

پیش‌تر «رزماری دی‌کارلو» معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل در دیدار با «امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان گفته بود هدف اصلی سومین نشست دوحه در مورد افغانستان «عادی‌سازی» روابط طالبان با جهان است.

قرار است سومین نشست دوحه به میزبانی سازمان ملل به تاریخ 30 جون و اول جولای (10 و 11 ماه سرطان) با حضور نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان برگزار شود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شرایط طالبان
نشست دوحه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است