روسیه، ایران و چین در رقابت با آمریکا در افغانستان
میان روسیه، چین و ایران با امریکا ‌‌و غرب بر سر ایجاد رابطه و تعامل با طالبان نوعی از رقابت نه چندان پنهان وجود دارد؛ رقابتی که طالبان آنرا میدانند و از آن سود میبرند 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۵۴    ۱۴۰۳/۳/۹ کد خبر: 175439 منبع: پرینت

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه: «طالبان یک قدرت واقعی هستند. روسیه هرگز سفارت خود را در افغانستان بسته نکرد. چین نیز این کار را انجام نداد. قزاقستان طالبان را از لیست گروه های تروریستی بیرون کرد ‌‌ما چنین خواهم کرد.»
لاوروف به خبرگزاری تاس روسیه گفت که طالبان در افغانستان قدرت واقعی هستند و وزارت خارجه روسیه با وزارت عدلیه این کشور پیشنهاد حذف طالبان را از فهرست گروه های تروریستی و ممنوعه به ولادیمیر پوتین رییس جمهور ارایه کرده اند. بنا بر این ممکن است روسیه بصورت رسمی طالبان را از این لیست بیرون کند.

میان روسیه، چین و ایران با امریکا ‌‌و غرب بر سر ایجاد رابطه و تعامل با طالبان نوعی از رقابت نه چندان پنهان وجود دارد؛ رقابتی که طالبان آنرا میدانند و از آن سود میبرند.
امریکایی ها ‌و اروپایی ها در واقع دیپلومات های شان را پس از آگست ۲۰۲۱ از کابل به قطر منتقل ساختند ‌و قطر روابط بسیار نزدیک با طالبان دارد و بدون تردید تسهیل کننده ی هرگونه رابطه و تعامل آنها با امارت طالبان هستند.

افزون بر این، امریکا بر آسمان افغانستان از طریق پهپادهای خود تسلط دارد، که حتی مقامات طالبان آنرا بیان و شکایت کرده اند. پاکستان یکی دیگر از کشورهای بسیار مهم منطقه ‌‌و بزرگترین همسایه ی افغانستان است که هر گونه زمینه و تسهیلاتی را برای تسلط و اشراف استخباراتی و اطلاعاتی امریکا بر افغانستان در اختیار امریکایی ها قرار میدهد. موافقت نامه دوحه و تحویل هفته وار بسته های چهل تا شصت میلیون دالری امریکا به کابل زوایای دیگری اند که از سوی روسیه و ایران ‌‌و حتی چین به عنوان نکته های مهم رابطه ی امریکایی ها با طالبان مدنظر گرفته می شود.

بنا بر این کشورهای مذکور منطقه ای مخالف و رقیب امریکا سیاست خود را بر مبنای نزدیکی و دوستی با طالبان گذاشته و تنظیم کرده اند ‌و میکنند تا هم از زیان های که امریکا از طریق افغانستان به آنها میزند، جلوگیری کنند و هم منافع امنیتی و اقتصادی و حتی سیاسی خود را در افغانستان تامین و تضمین کنند.

نکته ی جالب دیگر در سیاست کشورهای منطقه ای به خصوص روسیه و ایران، نگرانی و دلواپسی ناشی از کارآیی این سیاست است که این نگرانی را گاهی در دوگانگی و تناقض گویی خود نشان می‌دهند. حتی در هفته ی قبل الکساندر بورتنیکوف رییس سرویس اطلاعاتی روسیه در نشست کشورهای مستقل مشترک المنافع در قرقیزستان گفت که «گسترش و نفوذ گروه‌های تروریستی در افغانستان بر امنیت کشورهای منطقه تهدید بزرگی است و ما شاهد تلاش‌های مداوم آنگلوساکسون‌ها برای تاثیرگذاری بر اوضاع افغانستان هستیم. آن‌ها قصد دارند در آسیای مرکزی جای پا باز کنند و از این بستر برای نفوذ در منطقه استفاده کنند.»

آیا این کشورها ‌به خصوص روسیه، ایران و چین با کشورهای آسیای میانه علیرغم سیاست تعامل و رابطه ی نزدیک و دوستانه با طالبان، امارت اسلامی آنها را در افغانستان به عنوان دولت رسمی و‌ مشروع برسمیت خواهند شناخت؟

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رقابت آمریکا
افغانستان روسیه
نظرات بینندگان:

>>>   همانطور که آقای اندیشمند اشاره کرده سیاست روسیه در افغانستان دچار نوسان و پر از تضادهای درونی است برخی از آنها مانند کابلوف که متاثر از رویکرد زلمی خلیل زاد در افغانستان هست تمایل زیادی به رابطه با طالبان دارند و از سویی هم برخی جریان های شان متاثر از سیاست های تاجیکستان در مخالفت با طالبان اند ولی این مسئله سست بنیاد تر از آن است که پس از آمریکا و متحدانش روسیه و چین و ایران و ازبکستان را به مقصود شان برساند.

>>>   انتخاب و اجبار بین بد و بدتر است .شکست و جنگ داخلی و تجزیه افغانستان باعث تسریع غده های سرطانی تکفیری و تروریستی خواهد شد و ناامنی مرزهای این کشورها پس باید از ظالبان و نیمه امنیت ان حمایت کرد
مجتبی

>>>   روسیه و ایران و چین در مسئله طالبان گرفتار توهم شده اند. طالبان هرگز از پدر و مادشان که آمریکا و پاکستان است دست برنمی دارند. طالبان که بو وسیله آمریکا دوباره به افغانستان برگردانده شد ممکن نیست زیر بال دشمنان آمریکا قرار بگیرند.

>>>   دزدهای آمریکای و غربی دیگر در افغانستان جای ندارند، و چوچه آمریکا انگلیس یعنی پاکستان چرکستان هم به امید خدا نابود می‌شود.

>>>   طالبان مرکز جهان نیست که کشورها برای جلب رضایت انها سر و دست بشکنند. تحلیل روابط منطقه اگر وضعیت جهانی را به عنوان مقدمه نبیند به سختی فرضیات و نتایج درستی خواهد داشت.
در این وضع که امریکا در اکراین و غرب آسیا در قدرت نرم و سخت سقوط زیادی داشته است، برای امریکا باز کردن جبهه در افغانستان یک نعمت است و برای روس و ایران و چین آرامش در این منطقه اصل است.
حال طبیعی است که روس و چین و امریکا جبهه مخالف امریکایی طالب را در مقابل جبهه پاکستانی-آمریکایی طالب تقویت کنند. تحلیل رئال واقع به چنین چیزی نزدیک است.
لاوروف هم انقدر سیاس هست که وقتی میگوید تنها قدرت در افغانستان طالب است چه بسا در حال گلایه از رهبران لیبرال جبهه مقاومت در هتلهای فرانسه باشد.

>>>   نظر دهنده سوم
ایران درباره طالبان دچار توهم است؟
شما بیا بگو چیکار کنند؟
برن با طالبان بجنگند؟بیست سال تجربه آمریکا ناتو و آرتش افعانستان بی فایده بود
از مخالفین طالبان حمایت تسلیحاتی بکند؟
طالبان در جواب از بلوچها حمایت نظامی می کند و به راحتي در ایران بمب‌گذاری و انتحاری انجام می دهد
تجارت دو کشور قطع میشه و ...
حالا بگو نقشه ات چیست؟

>>>   به همه هویدا ست که تالبان به همکاری ، امریکا و پاکستان قدرت را صاحب شدند حتی بسیاری تجهیزات نظامی امریکایی ها عمدا به تالبان واگذار شد پس پرده امریکا خواستار حفظ این گروه به عنوان یک گروه مخل در منطقه است اگر تالب خود توانایی به چالش کشیدن و ناامن ساختن کشور های منطقه را نداشته باشد بتوانند گروه های دیگری را دل تالب ایجاد و تجهیز کنند تا زیر نام های مختلف موجب ناامنی کشورهای همسایه شوند اما آهسته آهسته دارد پاکستان و امریکا از خواست که داشتند مایوس میشوند که چرا آن اهداف اصلی جامه عمل نمی پوشد ؛دلیل آن چند دستگی بودن تالبان و سوی دیگر تعدادی از تالبان که از سیاست آگاهی ندارند فکر میکنند به واقعیت که امریکا را از افغانستان کشیدند و جمهوریت را سقوط داد این احساس نزد شان پیدا میشود که ما وابسته هیچ کشوری نیستیم حتی از رد و بد گفتن امریکا هم هراسی ندارند خود یک دولت مستقل احساس میکند پیدا شدن این احساس در دراز مدت می‌تواند موجب درد سر به پاکستان و امریکا باشد . از جانب دیکر روسیه، چین و ایران تلاش دارد جانب احتیاط را پیشه کنند با سیاست دو پهلو هم جانب گروه های ضد تالب می ایستند همیشه ما ما شاهد بودیم افراد بلند رتبه حکومت ایران خواستار تشکیل یک حکومت فرا گیر در افغانسنان بوده اند همچنان تاجکستان .. حد اقل در شعار با تالب هم نوا هستند تا در سر در آینده برای سان ایجاد نکند در حالی که فلسفه و جواب تالب ناامنی سازی و تروریست پروری است .
اینکه چرا امریکا صدا میزنند که نباید تالب به رسمیت شناخته شود اکنون زود است تر آن دارند که لجام تالب از دست شان نرود امریکا میدانند که تالب توان‌ایی حکومت داری را ندارند قشر عظیم از مردم از تالب دل سرد هستند امریکا دنبال حضور دوباره در افغانسنان هستند اما کشور های منطقه موجودیت دورباره امریکا را نمی خواهند

>>>   دزدهای آمریکای انگلیسی و ناتو بطور دست جمعی دزدی می‌کنند و کشورهای اسلامی را غارت می‌کنند.باید جلوی دزدهای غربی آمریکای گرفته شود

>>>   دزدی طالبان و دزدی آمریکا و انگلیس همه در حال دزدی وا به حال مردم بیچاره و سیل زده و بیکار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است