فرش افغانستان با برچسب ایرانی به فروش می‌رسد؟!
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۳    ۱۴۰۳/۳/۹ کد خبر: 175443 منبع: پرینت

سایت ایرانی مهر نوشت: نخستین نشست گفتگو محور فرش دستباف ایران با هدف آسیب شناسی فرش دستباف معاصر با حضور متخصصان و هنرمندان حوزه فرش، نمایندگان وزارت میراث‌فرهنگی و وزارت صمت در موزه فرش ایران برگزار شد.
در این نشست گفتگو محور، هنرمندان و پدیدآورندگان فرش‌های هنری جهت بررسی ۹ اثر منتخب از ۴۰ فرش هنری به نمایش درآمده در این رویداد که تا روز پنجشنبه در موزه فرش ایران ادامه دارد، گردهم آمدند و به ارزیابی نخستین فرش هنری معاصر ارایه شده به این نمایشگاه با عنوان «جنگ و صلح» اثر امین عسلی پرداختند.

«محمدجواداینانلو»، رییس موزه فرش ایران در نشست رویداد سرنخ اعلام کرد: عنوان سرنخ از آن جهت انتخاب شده که سرنخ کلاف سردرگم فرش را بگیریم و ببینیم کی و چگونه قرار است این کلاف سردرگم باز شود.
وی گفت: فرش از کثرت صاحب بی صاحب شده است. متولی زیادی در بخش دولتی و خصوصی دارد و اتحادیه‌ها و ادارات کل اصناف استان‌ها همه دست اندرکاران فرش محسوب می‌شوند. اما روزانه صدها قطعه فرش افغان به صورت قانونی از زابل وارد کشور می‌شود در بازار تهران اتیکت می‌خورد و به نام فرش ایرانی فروخته می‌شود. با این همه متولی که در صنعت فرش وجود دارد هیچکس جلوی این اقدامات را نمی‌گیرد.

رییس موزه فرش ایران اعلام کرد: چندی پیش از اداره آگاهی با من تماس گرفتند که در بازار تهران چند گونی فرش گرفته‌ایم و متوجه شدیم هیچکس مسوولیت و این فرش‌ها را بر عهده نمی‌گیرد. بعد از بررسی متوجه شدیم این فرش‌ها از افغانستان و از مرز زابل وارد می‌شوند و به اسم فرش ایرانی در داخل ایران فروخته می‌شوند. پیشتر فرش چینی و افغان را در خارج از ایران با عنوان فرش ایرانی می‌فروختند و حالا فرش افغان را در داخل ایران به اسم فرش دستباف ایرانی به خودمان می‌فروشند.
وی گفت: اکنون رویداد گفتگو محور فرش برای نخستین بار در موزه ملی فرش برگزار شده تا هنرمندان به نقد آثار خود بپردازند و دانش و آگاهی در حوزه فرش میان مردم ارتقا پیدا کند. بلکه از همین نقطه بتوان راهکارهای نوین برای باز کردن گره چالش‌های فرش دستباف پیدا کرد.

کد (7)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فرش افغانستان
برچسب ایرانی
نظرات بینندگان:

>>>   تمام فرش زعفران و...محصولات ایرانی افغانها یا به نام خود صادر میکند یا سود دلالی خوبی میبرند به علت تحریم بانکی و تجاری ایران
مجتبی

>>>   ایران قرنهای متمادی در فرش حرف اول را میزد و کاربه جایی رسیده که فرش های افغانی را به اسم قالین ایرانی بفروش می رسانند. این نتیجه تعامل با طالبان مکار است

>>>   همه جای دنیا فرش را به نام ایران می شناسند... احتمالا تجار افغان برای اتفاده از برند نام ایران بر فرش جهت فروش در بازار بین الملل اقدام به این کار می کنند

>>>   کار بازرگانان افغانستانی است که فرش کشور خودشان را با نام فرش ایران روانه بازار اروپا و ایالات متحده می کنند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است