روسیه: به دنبال انحصار بازار نفت و گاز افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۱    ۱۴۰۳/۳/۱۳ کد خبر: 175475 منبع: پرینت

روسیه و طالبان؛ «به رسمیت شناسی در بدل انحصار بازار نفت و گاز افغانستان؟»
در روزهای اخیر مقام های روسیه به صورت مرتب در مورد وضعیت افغانستانِ تحت کنترل طالبان اظهارنظر کرده اند و تعامل با طالبان را یک «ضرورت» دانسته اند؛ از ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گرفته تا سرگئی لاوروف وزیر خارجه، آندری بلوسف، وزیر دفاع و ضمیر کابلوف، نماینده ویژه در امور افغانستان.
به گزارش شفقنا، اظهارنظر مقام های روسیه در این سطح در مورد افغانستان و آن هم در کمتر از یک هفته، دستکم در سه سال اخیر «بی سابقه» است و می تواند بیانگر تغییر بزرگ در رویکرد این کشور نسبت به طالبان و وضعیت جاری افغانستان باشد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در جریان سفرش به ازبکستان، در سخنانی در تاشکند گفت که «تعامل با طالبان ضروری است»؛ زیرا این گروه در حال حاضر افغانستان را «کنترل» می کنند.
یک روز پیش از آن، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، طالبان را «واقعیت کنونی» افغانستان دانسته بود و از تلاش این کشور برای حذف این گروه از فهرست گروه های تروریستی و ممنوعه، دفاع کرده بود.
تغییر رویکرد روسیه در قبال طالبان و وضعیت کنونی افغانستان، با آنکه انتقادات گسترده را در پی داشته است، سئوالات مهمی را نیز خلق کرده است و یکی از این سئوالات این است که روسیه به چه بهایی ریسک تعامل با طالبان، حذف این گروه از فهرست گروه های تروریستی و یا حتی به رسمیت شناختن این گروه را می پذیرد؟

«معامله بر سر بازار نفت و گاز افغانستان»
ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان حدود یک هفته پیش گفت که پیشنهاد حذف طالبان از فهرست گروه های تروریستی در این کشور از سوی وزارت های خارجه و عدلیه روسیه، به ولادیمیر پوتین ارائه شده و اکنون روی میز او قرار دارد.
کابلوف اظهار کرد که حذف طالبان از فهرست گروه های تروریستی در روسیه، برای به رسمیت شناسی این گروه «مهم» است و بدون آن نمی شود گامی به سمت به رسمیت شناسی این گروه برداشت.
او اما در تازه ترین اظهارات خود با شبکه تلویزیونی «راشا ۲۴» روسیه، به زوایای تازه از همکاری با طالبان اشاره کرده است.
کابلوف گفته است که روسیه می تواند با طالبان در زمینه «صادرات فراورده های نفتی» و «امنیت غذایی»، همکاری کند و روسیه «معتقد است که طالبان کنترل قاطع بر افغانستان دارند و این برای روسیه حیاتی است.»

این اولین بار است که یک مقام ارشد روسیه از تمایل این کشور به صادر کردن نفت به افغانستان تحت کنترل طالبان پرده می بردارد؛ هرچند که پیش از این شماری از شرکت های روسی آمادگی خود را برای فعالیت در زمینه استخراج معادن نفت افغانستان که اکنون تقریبا در انحصار چین است، اعلام کرده بودند.
این اظهارات نشان می دهد که روسیه و طالبان «در حال تبانی» بر سر بازار نفت و گاز افغانستان است؛ روسیه طالبان را از فهرست گروه های تروریستی خارج و به رسمیت خواهد شناخت و طالبان نیز بازار نفت و گاز افغانستان را در اختیار این گروه قرار خواهد داد.

این گمانه زنی از چند جهت می تواند دستکم نزدیک به واقعیت باشد و تعامل پشت پرده طالبان و روسیه را برآفتاب کند.
الف؛ روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین، بخش بزرگی از بازار نفت و گاز خود را از دست داده است و کشورهای اروپایی در تلاش هستند که آهسته آهسته خود را از اتکا و وابستگی بیش از حد به نفت و گاز روسیه، نجات دهند. این مسئله می تواند برای روسیه که درگیر یک جنگ ناپیدا است، زیان های مالی هنفگت به بار آورد و طبعا این کشور اکنون در جستجوی بازارهای بدیل است و چه کشوری بهتر از افغانستان که تمام نفت و گاز مورد نیاز خود وارد می کند.

ب؛ نگاه دقیق به اقدامات طالبان دستکم در یک سال اخیر، بیانگر این است که این گروه در تلاش این بوده است که واردات نفت و گاز از کشورهای همسایه افغانستان را به هر نحوی، با مانع مواجه کند و کم کم بازار را برای واردات روسیه آماده کند. از استرداد صدها تانکر «نفت بی کیفیت» به ایران گرفته تا صدها تُن نفت و گاز به کشورهای آسیای میانه.
با توجه به این واقعیت ها، کارشناسان سیاسی به این باور هستند که طالبان برای بدست آوردن حمایت سیاسی روسیه، بازار نفت و گاز افغانستان را به صورت انحصاری در اختیار این کشور قرار خواهد داد؛ همانگونه که اکنون استخراج معادن بزرگ افغانستان را به صورت انحصاری در اختیار چین قرار داده است.

«انتخاب روسیه؛ مردم افغانستان یا طالبان؟»
پس از اظهارات مقام های روسیه، شماری از گروه های سیاسی افغانستان، از جمله شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان، از این کشور خواسته است که منافع خود را، در محور مردم افغانستان ارزیابی کند و نه گروه طالبان.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان، در اعلامیه خود از روسیه خواسته است که «بجای تمرکز بر تعامل با یک گروه افراطی غیر مسوول و با عملکرد تروریستی که عملا میزبانی بیش از بیست و دو گروه تروریستی منطقه‌ای و بین‌المللی را بر عهده دارد و امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند، منافع جمهوری فدراتیف روسیه را با محوریت مردم افغانستان و در تعامل با جامعه سیاسی آن ارزیایی کند.»
این شورا که متشکل از رهبران احزاب سیاسی و مقام های حکومت پیشین افغانستان است، افزوده است که «یقینا حمایت از مردم افغانستان، پیامد‌های مثبت درازمدت را برای بر منافع هر دو کشور در پی خواهد داشت.»
شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان تأکید کرده که توقع دارد «کشورهای منطقه و جامعه‌ی بین‌المللی این است که بجای رقابت بر سر استفاده‌ ابزاری از یک گروه جاهل و خشونت پیشه به منافع درازمدت شان با مردم افغانستان و تعامل با دولت برخاسته از اراده‌ی شهروندان جمهوری اسلامی افغانستان بیندیشند.»

جبهه آزادی افغانستان نیز در واکنش به اظهارات مقام های روسیه، با اشاره به عدم تغییر در رویکرد «تروریستی» و طرز تفکر این گروه و هشدار از پیامدهای آن در راستای گسترش نفوذ تروریسم در منطقه و آسیای میانه، گفته است توقع دارد روسیه، تصامیم خود را بازنگری کند و «به این صورت حسن نیت کشور روسیه نسبت به مردم افغانستان و تعهد این قدرت بزرگ جهانی که سابقۀ درخشانی در حمایت از مقاومت مردم افغانستان علیه تروریزم سیاه طالبانی دارد، را در راستای مبارزه یکسان با تروریزم در منطقه و جهان را به نمایش بگذارد.»

اما با وجود این درخواست ها و مخالفت ها، به نظر می رسد که در نهایت «معامله بر سر بازار نفت و گاز» و شماری از تضمین های امنیتی، روابط طالبان روسیه را شکل خواهد داد و در صورتی که توافقات در این زمینه نهایی شود، روسیه حتی اگر طالبان را به رسمیت نشناسد، این گروه را از فهرست گروه های تروریستی حذف خواهد کرد و سطح تعاملات سیاسی و اقتصادی خود را با این گروه به صورت چشم گیر افغانستان خواهد داد.

کد (7)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
گاز افغانستان
روسیه طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   ورود شرکت‌های روسی در افغانستان و روابط اقتصادی، سیاسی افغانستان و روسیه کاملا به نفع افغانستان است، همکاری دو کشور می‌تواند پای شرکت‌های روسی را در افغانستان باز کند و باعث پیشرفت اقتصادی افغانستان شود، ناگفته نماند که آمریکای جنایتکار و ناتو بیست سال در افغانستان بودند و هیچگونه باعث پیشرفت افغانستان نشد، بلکه میلیونها مردم مارا بزور معتاد مواد مخدر کردند و سرمایه افغانستان را دزدی کردند، حتی موقع فرار طیاره های افغانستان را هم تخریب کردند.

>>>   افغانستان فقط بازار مصرف انرژی روسیه است و نه همکار یا ....روسها حتی ارمنستان که وابستگی به روسیه داشتند و عملا مستعمره آنها بودند را در مقابل ترکیه و باکو رها کردند ،افغانستان کارت بازی و چانه زنی میان قدرت‌ها است و نه قادر به انتخاب شرایط یا خواسته ها خود
اطلس


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است