چین و طالبان در پی ساخت کریدور واخان
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۵    ۱۴۰۳/۳/۲۵ کد خبر: 175530 منبع: پرینت

سفیر چین و وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان درباره گسترش همکاری‌های اقتصادی و ساخت کریدور «واخان» گفتگو کردند.
به گزارش تسنیم، «ژائو شینگ» سفیر چین در کابل با انتشار پیامی در «ایکس» نوشت: با نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان در مورد اتصال منطقه‌ای، ساخت کریدور واخان و صادرات محصولات کشاورزی از افغانستان تبادل نظر کردیم.
وی افزود: هر دو در این دیدار توافق کردیم همکاری‌های دوجانبه را در زمینه‌های اقتصادی و تجاری ادامه دهیم.

موضوع ساخت کریدور واخان ابتدا در سال 1393 و در جریان سفر اشرف غنی به چین مطرح شده بود. غنی از چین خواسته بود با ایجاد بزرگراه، راه قدیمی ابرایشم احیا شود تا تردد کاروان‌های تجاری میان افغانستان و چین تسهیل شود.
کار ساخت این بزرگراه حدود هفت سال پس از سفر اشرف غنی به چین آغاز شد، اما پیش از تکمیل شدن، دولت اشرف غنی فروپاشید.

دولت پیشین افغانستان در اردیبهشت 1400 اعلام کرده بود این جاده 49.7 کیلومتر طول دارد و از منطقه «بزهای گنبد خورد» در پامیر بدخشان آغاز شده و تا پایان شهرستان واخان ادامه خواهد یافت و به مرز چین می‌رسد.
حکومت طالبان پس از به قدرت رسیدن، کار ساخت این جاده را از سرگرفت و اخیراً نیز والی بدخشان اعلام کرد این پروژه به‌زودی تکمیل خواهد شد.

کد (7)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
چین و طالبان
کریدور واخان
نظرات بینندگان:

>>>   پروژه مس عینک و کریدور واخان در زمان کرزی بیست سال پیش شروع شد و هر روز میگفتند که امروز و یا صباح افتتاح میشود.
مگر کله چین را مار گزیده است که راه رفت و آمد کشورش را با افغانستان باز کند؟
حتی در زمان کرزی در جمله شرکت های داوطلب استخراج مس عینک،یک شرکت امریکایی را نیز شامل کرده بودند و کرزی برای چین تبریک گفت که شرایط شرکت شما به مراتب از شرایط شرکت امریکایی خوبتر بود،بنأ شرکت شما برنده انتخاب شد.برایتان تبریک میگویم!
اما چین فهمید که در زیر این کاسه کدام نیم کاسه است و از آن زمان تا بحال بیست سال تیر شد و چین هنوز مس عینک را استخراج نکرده است.

>>>   ماین های ناامنی-انفجاری را که سران پشتونطالبان در ولایات کشور تاجکستان و هم در آستان های کشور ایران نفوذ داده و جابجا کرده است،
یعنی تعدادی از جوانان پشتون پاکستانی با پاسپورت افغانستانی با تعداد از پشتونهای افغانستانی با ویزه ایران و پاسپورت افغانستانی وارد تاجکستان و ایران شده است.
این جوانان پشتونی تیغزن/تیغ زن شیره تریاک و کشاورزان گیاه تریاک/خاشخاش هستند
که در ولایات دوردست ایران در کشاورزی تیغ زن شیره و هم در کارخانجات تولید مواد مخدر سرگرم شده اند که تولیدات مواد مخدر را از ایران به آسیای میانه به پاکستان و هم به افغانستان به سران پشتونطالبان که معامله گر مواد مخدر هستند می فرستند و مواد مخدر ایرانی به بزرگان پشتونطالبان تسلیم داده می شود و .....

>>>   به نظر دهنده دوم عجب مغز عجب هوش تو دیگه نرو خارج یا اروپا یا امریکا افغانستان دیگه کدام نفر ندارد باشه نابغه تو هم نظردادی یک ضرب مثل است میگه شهر که به کلانتر شد قرباغه هم هفتیر کیش میشه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است