چگونه طالبان بر شقیقه خود شلیک کردند؟
باید بازیگران منطقه ای به این نتیجه برسند که طالبان آغوش گرم قدرت های ثروتمند غربی را که هر هفته ۸۰ میلیون دالر در اختیار شان می گذارند، رها نخواهند کرد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۸    ۱۴۰۳/۳/۲۶ کد خبر: 175534 منبع: پرینت

در سه سال گذشته علیرغم فشار های سنگین داخلی، به قول آقای جواد ظریف: میدان، بازیگر اصلی در مساله افغانستان بود؛ میدانی که بازیگر آن از آدرس ایران آقای «قمی» یک نظامی بود.
آقای قمی از هیچ تلاش جهت سپید نمایی طالبان در منطقه و فرا منطقه دریغ نکرد؛ تا آنجا که او را در افکار و اذهان عامه مردم خراسان/ افغانستان به عنوان خلیلزاد ایران می شناسند و تعبیر می کنند؛ ضمن یاد آوری این مساله که او مامور است طبق منافع و هدایت اتاق فکر کشورش رفتار و عمل کند؛ اما حساسیت ها نسبت حرف های او با درنظرداشت پیوند های تاریخی، زبانی، خونی و تباری مردم خراسان مطرح بوده است؛ امری که برای نسل جوان تاجیک/ فارس افغانستان قابل پذیرش نبود و نیست.

هر باری که او در پشتیبانی از طالب سخن می زد/می زند؛ انگار جنگنده های اسراییلی بالای مردم غزه بمب های بیست تنی را رها می کنند.
روی هم رفته، در این مدت او و هم فکرانش با تلاش های گسترده ای ملا برادر و حامد کرزی، سعی کردند پیوند های گذشته ای خود با طالبان را حفظ کنند؛ اما زمانی پیوند ها از جنس هم نباشند، گل نمی کنند.
با گذشت هر روز نه تنها گل نکردند که به پاییز نزدیک و زرد شدند.

عدم شرکت طالبان در نشست منطقه ای تهران بارز ترین نمونه ی آن است؛ نشستی که آقای قمی طراح اصلی آن بود.
اتفاقات همزمان تصویب قطعنامه ای آتش بس بین حماس و اسراییل در شورای امنیت سازمان ملل و اعلام حضور بلا فاصله ای جبهه ای مقاومت در هندوکش با نمایش خیره کننده ای «راکت یاسین» راکت دست ساز؛ اما بسیار موثر که در انهدام و تخریب تانک های زره ی میرکاوه ی اسراییلی خوش درخشیدند، بی ربط نیست.
باید بازیگران منطقه ای به این نتیجه برسند که طالبان آغوش گرم قدرت های ثروتمند غربی را که هر هفته ۸۰ میلیون دالر در اختیار شان می گذارند، رها نخواهند کرد؛ لذا، خردمندانه خواهد بود تا وارد فاز دوم شوند؛ فازی که قدرت گرم وارد میدان خواهد شد.

جلالی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قدرتهای غربی
طالبان ومنطقه
نظرات بینندگان:

>>>   قمی وقت رفتن کم او کم مانده احتمال زیاد

>>>   کاظمی قمی و کابلوف روسی دقیقا نقش خلیلزاد را بازی می کنند. گاهی برخی از افغانستانی ها تصور می کنند که نکند قمی و کابلوف مانند خلیلزاد پشتون باشند. با وجود اینکه رابطه آمریکا با طالبان بسیار روشن است و اصلا طالبان زایده آمریکا و پاکستان است و امکان ندارد که طالبان از پدر و مادر شان فاصله بگیرند و پدر نا تنی برای خود انتخاب کنند باز هم کاظمی قمی سعی دارد که برای طالبان پدری کرده و طالبان را جزء جبهه مقاومت قرار دهد.
چقدر باید انسان ساده و خوش خیال باشد که چشم بر کنفرانس قطر می بندد و از حقیقت اغماز می کند که آمریکا خودش طالبان را برای بار دوم‌بر افعانستان مسلط نمود و بر خلاف حقیقت و واقعیت با صدای بلند تبلیع می کند که طاابان آمریکا را شکست داده و از افغانستان بیرون کرده است. ور حالی که این نقشه آمریکا بوده است که تسلیحات پیشرفته نظامی خود را به بهانه جنگ با طالبان وارد افغانستان کند و در طول بیست سال مردم‌افغانستان را بازی داده خودش برود و همه امکانات نظامی خود را برای طالبان بگذارد تا در برابر ایران و دیگر مخالفین امریکا از آنها استفاده کنند.
بسیار تاسف آور است که ایران در این بیست سال و حالا در سه سالی که طالبان بر افغانستان‌حکومت می کنند ذره ای از جنایات و آدم‌کشی های طالبان را منعکس نکرد. طالبان در این بیست سال حتی یک نطامی آمریکایی را نکشت هر چه کشت از مردم خود افعانستان بودند و با عملیات های انتحاری زنان و کودکان و سالخوردگان‌ و مردم عیر نظامی را قتل عام کردند. مراکز فرهنگی و علمی و مساجد توسط آنان منفجر می شد و با نام داعش آنها را پوشش می داد. علمای معتدل اهل سنت و مخالف طالبان را ترور می کردند و همین الان هم هر کسی را دل شان بخواهند به راحتی می کشند زندانی می کنند و دختران مردم را می برند و ... جای شگفت است که طالبان نیمی از جامعه را از تحصیل و کار محروم‌ کرده اما ایران وسایر کشورهای منطقه دم فرو بسته و هیچ اعتراضی ندارند.
با اینکه عامل اصلی مهاحرت و فرار مردم از افغانستان و عانل بیکاری در افغانستان طالبان است اما ایران از این عامل حمایت می کند و از طرف دیگر از حضور افغانستانی ها در ایران به تنگ آمده است. همچنین برای به دست آوردن پول به همه افعانستانی ها ویزا می دهد و قانونی وارو ایران می شوند و از طرف دیگر زیاد شدن جمعیت افغانستانی ها در ابران دولت ایران را به داد فریاد رسانده و حتی امروز یکی از سوژه های مناسب برای کاندیدا های ریاست جمهوری شده است. به هر حال ایران در این بیست و سه سال دشمن خود را تقویت کرده اگر با اگاهی بوده است که خیانت بزرگی در حق مردم افغانستان و ایران انجام داده و اگر نمی دانسته طالبان کلاه بزگی بر سر ایران گذاشته است.

>>>   متحدان ما در افغانستان فقط برادران شیعه ما هستند که حتی بيشتر از خيلي از ایرانیان برای ایران خون دادند

>>>   اینکه. فقط نوشته شود گفته شود طالبان قابل اطمینان نیست یک طرف موضوع است اینکه راهکار کسی نمی گوید طرف ديگر است.

>>>   یک تحلیل کاملا احساساتی.

>>>   بیایید دست بدست هم داده دزدهای آمریکای انگلیسی را از منطقه بیرون کنیم، این دزدهای آمریکای انگلیسی اسرائیلی تمام معادن کشورهای فقیر افریقای را دزدی کردند و به خانه های شان انتقال‌دادن. معادن افغانستان را هم در طول بیست آمریکای های دزد شیاطین انگلیسی های ....و سازمان دزد ناتو دزدی کردند.

>>>   ای برادر چی می گویی؟ باربار به برادران ایرانی خود تذکر دادیم که این غالبان ....بیش از آنکه دشمن غرب باشند با شیعه مشکل دارند. اینان به خون شیعه تشنه اند خواه شیعه لبنان خواه شیعه ایرانی اما کو گوش شنوا؟ اول که گفتیم با این گروه بدذات وخبیث ارتباط دارید کتمان کردند وبعد که همه چیز آشکار شد آمدند در همین افغان پیپر نوشتند که کشور ایران نمی آید برای آزادی شما از چنگ طالبان بجنگد. ماهم گفتیم بخیر اما این جواب سوال ما نبود. شما خون جوانانتان که غریبانه در مزار شریف بدست همی گروه خشن شهید شدند هدر کردید. شما با نقراتی دست دادید که به مردم خود رحم نکردند. نمی خواهد برای ما کومک بفرستید. ما هم خدایی داریم وبه یاری آن شیران پنجشیر روزی پوزه این اهریمن را بخاک می مالیم وسیه روزی به زغال می ماند.
بفکر مردم خودتان باشید که اینان کرور کرور در تهران ومشهد رخنه کردند. دیگر باید چطور بفهمید که اینان دوشمن مردم ایرانند؟
چندین چراغ دارد و بی‌راهه می‌رود
بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش

>>>   اگر از یک زاویه دیگر نگاه کنیم طالبان ریشه ای اخوانی دارند و اخوان در طول تاریخ سه صد سال اخیر در خدمت استعمار بوده؛ نمونه بارز آن حکمت یار است. نمونه دیگر آن در سه سال قبل در جنگ های داخلی یمن است همینکه حوثی ها مقداری غالب می شدند اخوانی های یمن پول از غرب می گرفتند و علیه حوثی ها اقدام می کردند همینکه حوثی ها مقداری ضعیف می شدند پول از حوثی گرفته در کنار شان می جنگیدند. مثال بازر از خود ما زمانیکه جنگ بین شوری نظار به رهبری مسعود و حزب وحدت در منطقه کوته سنگی کابل جریان داشت هرکدام این ها که چند صد متری پیشروی می کردند جناب سیاف از پغمان راکت باران شان می کرد تا موازنه را در جنگ شان بر قرار باشد هرچند که علیه حزب وحدت بود و در کنار مسعود قرار داشت. به اخوان به هیچ صورت نمی شه اعتماد کرد.
حالا یک سوال از گلبدین؛ اگر جنگ های کابل را علیه استاد ربانی شروع نمی کردید و به نفع اسلام کنار می رفتید آیا در این ۳۰ سال وضع مردم بهتر نبود؟
سهیل

>>>   در این شور بازار اگر دوباره جنگ گرمی پا بگیرد روز از نو و روزی از نو خواهد بود. ای کاش که دیپلماسی و فشار سیاسی کار را پیش ببرد. جنگ و مرمی اگر راهکار بود در چهل سال گذشته ثمر می‌داد. آیا کسی هست که بگوید ثمر داده؟

>>>   پروژه طالبان برای مدت محدودی دیزاین شده و بعد جایش را به پروژه های دیگر خواهد داد.

>>>   به شما نظردهنده ها ما ملت در افغانستان امنیت صلح می خواهیم برای ملت وهمسایه ها این موهیم استن که امنیت صلح باشد زور نباشد که پلیس ترافیک سر چهارا لت کوب نشه این چاپلوسی و این خاین بودن کار به جای نمی بره یک روز احمد مسعود از شرکت بلاک واتر درخاست میکنه یک روز به فرانسه ویک روز به اسرایل حال از اونها درمانده شدین باز چاپلوسی کشورهای همسایه شروع کردین هیچ کشور برای منافعه شما وارد جنگ نمیشه حال کشور ها در اقتصاد خود مانده است بیاید و شما مفتخورا وچاپلوس را به قدرت برساند که بشما که دم از همسایه میزنی درجمهوریت دربیست شما کدام رسم ورسوم همسایه ها را انجام دادیدن بغیر حرف اربابا تان امریکا به کدام حرف همسایه کوش میدادی شما یک مقدار مفتخور اموخته به گدای وچاپلوس استین شما تقصرات خود را به پای دیگران نگذارید در این پنجاه سال در افغانستان یک حکومت سراری واهداستن جنک نیست امنیت است هم همسایه در امنیت است هم ملت....

>>>   برادر شیعه ما که گلایه می‌کنی آیا شما فکر میکنی ایران نمی داند نمی شناسد طالبان را؟
ما حتي به حماس اعتماد نداریم. ولی اینکه شما فقط بگی اینها دشمن شیعه هستند فلان هستند و راه حل نداری خوب نمی شود که.الان باید چیکار کرد؟ رابطه رو قطع کرد سفارتهای دو کشور بسته شود؟ خب فقط مردم افغانستان ضررش را می بینند. تو اینجا در ایران نشسته ای اون بنده خدا که کار می کند برای خانواده خودش می فرستند چکار کنند بعد از قطع رابطه‌؟ چطور پول بفرستند چطور بیایند بروند؟ ایران مرزش را ببندد فقط مرز پاکستان باقی می ماند. اینها تحلیل‌های احساسی رسانه هستش. ردر واقعیت مسائل دیگر هم هست. الان سعودی دشمن شیعه هست اردوغان همینطور حمله کنیم به آن دو کشور یعنی؟

>>>   به نظر دهنده عزیز که گفته است برادر شیعه ما ... میگیم لزومی ندارد که ایران با طالبان وارد جنگ شود بلکه این توقع ازایران به جاست که طالبان را تقویت نکند و آنان را تطهیر نکند. این را بدانیم که اگر طالبان ریشه خود را در افغانستان محکم کنند و مطمئن شوند که می توانند حریف ایران هستند مقدس ترین جنگ را علیه ایران راه اندازی خواهند کرد.

>>>   🦀 پشتونطالبان بیشتر از نیم ملیون افغانپشتونی افغانستانی و پاکستانی را با پاسپورت افغانستانی و ویزه ایران مجهز کرده تا داخل ایران شده در آستان های دور از کنترول دولت ایران به کشت کوکنار تریاک و تولید مواد مخدر مبادرت ورزند
🌶 که اکنون هزار ها هکتار زمین در ایران تریاک کوکنار کشت شده است.
🌶که در ضمن نفوذیهای افغانپشتونطلبان به ایرانیها آموزش کشت و تولید مواد مخدر را آموزش و تروریستی را ترویج میدهند و انتقال مواد مخدر را نیز به دوش دارند
🌶و بخاطر انتقال مواد مخدر و سلاح گرم از پهپاد های کوچک استفاده میکنند
🌶که چندی بعد مافیای بین المللی مواد مخدر و تروریست های منطقه در آنجا ها به فعالیت آشکار دست میزنند و مردم بیکار و اوباش ارازل را بیشتر استخدام میکنند و وضعیت امنیتی ایران را در داخل کشور و هم شناخت حکومت ایران را در سطح بین المللی به چالش خطرناک می کشانند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است