عید قربان، روز همدلی و رفع کدورت ها است
امیدواریم در این روز سعید و با برکت، سردمداران قدیم و جدید از کردار ناپسند گذشته از مردم عذر خواهی کنند و در پی جبران اشتباهات گذشته خود برآیند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۲    ۱۴۰۳/۳/۲۸ کد خبر: 175546 منبع: پرینت

شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper)، فرا رسیدن عید سعید قربان، عید ایثار، طاعت و بندگی خداوند را که از بزرگترین اعیاد اسلامی به شمار می رود، به تمامی مسلمانان جهان به خصوص به همزبانان و هموطنان عزیز افغانستانی تبریک و تهنیت عرض می کنیم.
امید که این روز دعای حاجیان مخلص در سرزمین وحی شامل حال همه ما شود و انشالله مملکت افغانستان از جنگ و خونریزی فاصله گیرد، تا دوباره ملت ما روی خوشی و آرامش را به خود ببینند همانگونه که گذشتگان این مرز و بوم با صلح و صمیمیت در کنار هم می زیستند.

عید سعید قربان در میان مردم مسلمان افغانستان از جایگاه ویژه ای برخوردار است، بگونه ای که مردم چندین روز قبل از فرا رسیدن عید قربان، خودشان را برای استقبال و برگزاری هر چه باشکوه تر این عید سعید، آماده می کنند.
یکی از جلوه های به یاد ماندنی این روز، برگزاری نماز عید قربان است که نشان همبستگی و اتحاد ملت می باشد و مردم افغانستان نیز همانند سایر مسلمانان با حضور در مساجد و اماکن مذهبی نماز عید قربان را با تشکیل صف های به هم فشرده، برگزاری می کنند.

از آنجایی که عید فرصتی برای تجدید دوستی ها و رفع کدورت ها است، مردم عزیز بعد از بجا آوردن نماز عید، ابتدا به خانه افرادی می‌روند که اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند و برای صاحبان عزا آرزوی صبر می‌کنند.
سپس برای دید و بازدید به همراه خانواده خود به خانه‏ خویشان و دوستان البته ابتدا بزرگان قوم می‌روند و سنت زیبای صله رحم را به نیکوترین وجه به انجام می رسانند. سپس به مزار اموات خود می‌روند و برای آمرزش آنها دعا می‏ کنند.

یکی از بهترین رسوم ما در اعیاد اسلامی استفاده از فرصت ها برای رفع ناراحتی های به وجود آمده بین اعضای قوم می باشد که معمولا روزهای عید با کمک بزرگان خانواده سعی می شود به مسایل محل اختلاف رسیدگی شود و کسانی که با هم قهر می باشند، آشتی نمایند.
از قدیم رسم بر این بوده که افراد متمکن و حتی افرادی که از نظر مالی بی بضاعت هستند سعی می کنند که سنت موکد قربانی را بجا آورند. هرچند به نظر می‏ رسد در سال‌های اخیر گرانی و فقر در کشور باعث شده تا مردم توجه کمتری به انجام قربانی داشته باشند.

مردم افغانستان در روز عید قربان بهترين و زيباترين لباس‌ها را بر تن كرده، منازل خود را تزيين و بهترين شيريني و ميوه فصل را تهيه و در انتظار مهمان هستند. بزرگ خانواده در اين روز به تمامي كودكان عيدي مي‌دهد و جواناني كه قبل از عيد ازدواج كرده‌ اند، براي همسر خود لباس و يا هديه ی مناسب تهيه و در صورت توانمندي در منزل همسر گوسفند قرباني مي‌كنند.

دختر و پسرهایی که نامزد هستند، چند روز قبل از عید، فامیل پسر برای دختر عیدی می برند که به نام "طبق عید" نامیده می شود. در این طبق برای دختر لباس های زیبا ، خشکبار و شیرینی عید برای دختر هدیه داده می شود. روز عید نیز فامیل دختر برای پسر عیدی می دهند و فامیل پسر هم در صورت توانمندی، گوسفند در خانه ی دختر قربانی می کنند .
از آنجایی که دولت همزمان با عید سه روز را تعطیل رسمی اعلام می کند، در مناطق شهري و روستايي علاوه بر بازديدهاي معمول، انواع بازي های محلي مانند بزكشي، توپ بازي ،بادبادک بازي و غيره معمول مي‌باشد.

به هر حال اینها سنت های خوب و خوشی بوده که از سالیان دور در کشور رواج داشته است و از آنجایی که امروز عید است و می خواهیم حتی برای یک روز هم که شده از سیاست و جنگ و دولتداری سخن نگوییم، به همین کلام بسنده می نماییم و آرزوی عیدی سرشار از سلامت و سعادت برای همه هموطنانمان در سراسر جهان داریم.

امیدواریم در این روز سعید و با برکت، سردمداران قدیم و جدید از کردار ناپسند گذشته از مردم عذر خواهی کنند و در پی جبران اشتباهات گذشته خود برآیند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عید قربان
نظرات بینندگان:

>>>   اتفاقا این اعیاد حربه والتیماتومیس برای رهبران گروهای تروریستی که باجملات فریبنده پشتیبانی ملت رابدست اورن

>>>   سه هزار سال پیش عید مبارک میکردند ازین چیز ها کدورت کم نمیشود فقط سواد متاسفانه این محترم مردم بیسواد گذاشت در دودهه خیانت به مردم افغانستان

>>>   کسانی که پول را به دوبی میبرند ما هرگز از آنها این توقع را نداریم زیرا مسیر آنها معلوم است کسیکه بنام اسلام پول را در جیب عرب ها میندازد گله داریم اسلام در صورتی حج را فرض گفته که دگر جای برای مصارف نداشته باشد و با آن پول از مسیر غلط استفاده کند. حالانکه ما شهدای داریم که طفل های شان به روز ها بدون نان بسر میبرد درین صورت بهترین و بزرگترین حج پر کردن شکم طفل است که تمام روز را به امید یافتن لقمه نان سر میکند و انتظار میکشد عرب ها میرقصند و از زندگی لذت میبرند مردم غریب از خدا بی خبر پول های عیش آنها را مهیا میسازد در اخیر برای شان اجازه هم نمیدهد که بدست های خود شان از آب زمزم بخورند بوتل ها را پر نموده بالای شان به فروش میرساند

>>>   در کشور فقیری مانند افغانستان شاسته است مردم و حجاج کشور ما به فکر فقرا بوده و قربانی خود را در کشور انجام دهند تا به این وسیله کمک به همدیگر نیز کرده باشیم.

>>>   حاجی به طواف کعبه اندر تک و پو ست*** از سجده و طواف هر چه کرده ست نکوست
از حاجی بپرسيد که گر طواف از روی ريا نيست *** چرا آورد ديگری را و قربان سازد در رۀ دوست ؟
عيد قربان بر همه مبارک باد !
professor x

>>>   چه خوب است پول این همه را به فقرا بدهیم تا از یک دست زنگی فقرا بهتر شود و از دست دیگر جلوگیری از بین رفتن حیوانات کنیم.

>>>   هوش کو که نیمچه ملاها خبر نشوه اگه نی تکفیرت میکنند!!!!

>>>   عید کجا کار کجا عیدی ما روزی است که ما مانند کافران امروزی که مسلمان نیست
اما عدالت در کردار گفتار رفتار شان هست <عیدی ما روزی است که در کشوری ما هم مسل یک کشور
کفر عدالت داشته باشیم رشوه نباشه انتهار انفجارنباشه دزدی نباشه ان روز عید هست
عیدی ما روزی که ما مانند کافر باشیم
مسل کافر همه با هم یارو یاور باشیم
ما مسلمان هستیم هستیم
نبی جاغوری

>>>   ما همه برای تمام افغانها و دیگر مسلمانان جهان عید خوش و پربرکت و سعادت خواهانیم. به امید صلح و آرامی و اتفاق در افغانستان!
علی رضا بامیانی، گلباز ننگرهاری، عمر احمدزی، بازمحمد پنجشیری، سرور پکتیاوال، احمد جمال بدخشی محصلان پوهنتون پونه - هندوستان

>>>   چرا ما مردم افغانستان هیچ وقت روی آرامش رو نمی‌بینیم مگه چه کار اشتباهی انجام دادیم ، هر نسل ما بدبخت تر از نسل قبلیه

>>>   عید قربان را به همه مسلمانان جهان وبخصوص مسلمان کشور عزیز ما انفغانستان داعدیده تبریک عرض میکنم واز خداوند روز های تمام سال شانرا هم مانند عید خوش وخندان باشد وهم چنان عید را به کارکنان شبکه اطلاع رسانی افغانستان که در خدمتگذاری بمردم هستند تبری عرض میدارم .
سید باسط هاشمی کابلی

>>>   وطندارهای گل و افغانهای عزیز!
من هم بنوبه خود عید را به همه تان تبریک و تهنیت میگویم خداوند روز های عید پربرکت و خوش برای همه تان عطا فرماید
بازمحمد پنجشیری

>>>   🤫 هر کسیکه خودش را افغان می نامد.لطفا از میان ما فارسیزبانان خارج و طرد شود
که جای شان در ردیف افغانپشتونی ها است.
ما مردم فارسیزبانان انسان هستیم نه ;.....

>>>   در افغانستان دل بی کینه وجود ندارد.
آریا

>>>   یک متل است میگه ده در کجا ودرخت ها در کجا گپ سر کینه وکدورت است وعید قربان جناب ها خیز میزنند سر حاجی صاحب هاحج یک فریضه است وکمک برای فقرا یک کار نیک وصدقه هرکدام در جایش به عوض فرض ما صدقه را جاگزین کرده نمی توانیم عقل تان را بکار بندازید بی عقل ها.
آریایی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است