کشاورزان هلمند برای کشت تریاک آماده می‌شوند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۳    ۱۴۰۳/۴/۴ کد خبر: 175586 منبع: پرینت

کشاورزان در ولایت هلمند مزارع خود را برای فصل پاییزی کشت خشخاش آماده می‌کنند.
هرچند طالبان ظاهرا کشت تریاک را ممنوع و بازارهای فروش تریاک را بسته است اما آنها کسب و کار تریاک را در محوطه خانه‌های خود انجام می‌دهند.
بخش پشتوی افغانستان اینترنشنال با برخی از کشاورزان و فروشندگان تریاک در ولایت هلمند مصاحبه کرده است.
این دهقانان گفتند که به رغم ممنوعیت کشت، فروش و قاچاق تریاک از سوی طالبان، دهقانان در ولسوالی‌های سنگین، موسی قلعه، دیشو، مارجه و برخی مناطق دیگر هلمند برای برداشت پاییزی، خشخاش کشت می‌کنند.

علی محمد و حاجی شیر که در ولسوالی سنگین مزارع خشخاش دارند، گفتند که از یک ماه پیش، حاصلات کوکنار فصل بهار را جمع‌آوری کردند و در حال آماده سازی زمین برای بذر خشخاش برای یک فصل دیگر اند.
آنان افزودند: «کشت خشخاش در ولایات جنوبی به ویژه ولسوالی‌های هلمند به دلیل شرایط اقلیمی متفاوت است. حدود یک ماه پیش، برداشت کوکنار در اکثر مناطق به پایان رسید. از این پس بسیاری از مردم در حال آماده سازی زمین برای کشت پاییزی خشخاش اند که حدود دو هفته دیگر کار آن آغاز می‌شود.»
به گفته آنها، دهقانان در بسیاری از مناطق اطراف مزارع خشخاش را دیوار کشیده یا در صحن خانه‌های خود کاشته‌اند.
آنها گفتند که در فصل گذشته، در بسیاری از مناطق کشاورزان نیمی از محصولات کوکنار را به طالبان محلی دادند تا آنها به مزارع شان آسیب نرسانند.

اگرچه میزان کشت خشخاش در هلمند و سایر ولایات جنوبی مشخص نیست، اما تخمین زده می‌شود که ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم خشخاش کاشتند. با این‌حال کشاورزان پیش‌بینی می‌کنند که بیش از ۵۰ درصد مردم قصد دارند سال آینده خشخاش بکارند.
حاجی ولی‌شاه، باشنده ولسوالی موسی قلعه، یکی از کشاورزانی است که خشخاش را در محوطه خانه‌اش کشت می‌کند.
او گفت: «ما اکنون در خانه‌های خود کسب‌وکار تریاک را انجام می‌دهیم و بیشتر طالبان محلی نیز از موضوه آگاه هستند.»
به گفته وی، به دلیل این ممنوعیت‌ها، قیمت تریاک نسبت به قبل افزایش یافته است، چنانچه قیمت یک من تریاک(معادل پنج کیلو)، از ۴ صدهزار به ۹ صد هزار روپیه افزایش یافته است.

پیشتر روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی نوشت که با افزایش قیمت تریاک، کشاورزان افغان به دنبال کشت‌ مخفی خشخاش اند.
به گزارش تلگراف، پس از بازگشت طالبان به قدرت، قیمت هر کیلو تریاک از ۳۰ پوند به ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ پوند افزایش یافته که برخی از مقامات ارشد طالبان نیز از آن سوء استفاده می‌کنند.
ماه گذشته، زارعان خشخاش در لشکرگاه مرکز هلمند تجمع کردند و از طالبان خواستند تا بازار تریاکی را که ۲۰ سال منبع درآمد طالبان بود، بازگشایی کنند. اما طالبان این درخواست را نپذیرفت و بر ممنوعیت کشت و تولید تریاک تاکید کرد.

کد (7)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کشاورزان هلمند
کشت تریاک
نظرات بینندگان:

>>>   باید با اسناد و مدارک و توسط درون ها فلم برداری شود و در دسترس رسانه ها قرار گیرد، تا در صورت دروغ بودن ،مقامات مسئول طالبان مورد بازپرس قرار بگیرند.
در ولایت بدخشان و سایر ولایات شمال کشور،مزارع کوکنار را نابود میکنند و در سمت جنوب و شرق به کشت آن ادامه میدهند.
مثل دوران کرزی که در شمال کشت خاشخاش را توسط جنرال داود به صفر رساند.اما زمانی که موضوع منع کشت خاشناش در جنوب و شرق مطرح شد،خواهان کشت بدیل برای دهقانان شد و جنرال رازق را نیز قوماندان امنیه ولایت قندهار مقرر کرد که روزی کرزی را از طریق کشت و قاچاق مواد مخدره تأمین کند.

>>>   اگر به اساس «لاضرر و لاضرار فی الاسلام»
شراب که موقتی نشه ات میکند و شاید گناه بیشتر از تو سربزند حرام است پس هر آدم عاقل و مومن میداند که مواد مخدر با نشه یی دایم العمر، که هر انسان را ازانجام تكاليف دين كاملاً دور میکند، بدون شک حرام است. و اگر کسی آنقدر عاقل نیست که برسد باید بداند که ﺑﺮ حرام بودن مواد مخدر ﻣﺬاھﺐ ارﺑﻌﻪ ﻣﺘﻔﻖ اند.
حال سوال پیش می آید که که طالبچه هایی جاهل چه جوابی به این متن دارند:
"زارعان خشخاش در لشکرگاه مرکز هلمند تجمع کردند و از طالبان خواستند تا بازار تریاکی را که ۲۰ سال منبع درآمد طالبان بود، بازگشایی کنند."
خوب دو جواب دارند که یا بطور کامل از دین بی خبر اند و عربی گپ زدن نه دین است و نه علم زیرا هر بی سوادی در کشور هایی عربی به این زبان گپ میزند. و یا اینکه وهابی مطلق هستند و از دین دور که در معتاد ساختن هزاران انسان بشمول مسلمانان گناه کبیره بر شانه هایشان گرنگی میکند.
آتش خاوری

>>>   مشکلی نداردکشت تریاک بخاطراستعمالش درتولیدداروها

>>>   "مشکلی نداردکشت تریاک بخاطراستعمالش درتولیدداروها" آن مقدار تریاکی که برای دارو ها ضرورت است در لابراتوار هم به آسانی بطور مصنوعی ساخته شده میتواند. ضرورت نیست که برای دوا طبی هزاران دیگر را مبتلا ساخت!!!!!!
آتش خاوری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است