نشست سوم دوحه به چه منظور برگزار می‌شود؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۸    ۱۴۰۳/۴/۵ کد خبر: 175591 منبع: پرینت

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که سومین نشست دوحه از بهر دلگرم ساختن مقام‌های حاکم در افغانستان، برای تعامل با جهان برگزار می‌شود.
به گفته استفان دوجاریک سخن‌گوی سازمان ملل متحد، مساله‌ی حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان در این نشست [نشست سوم دوحه] برجسته خواهد بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل متحد نوشته است: «هدف آن (نشست سوم دوحه) تشویق مقام‌های حاکم برای تعامل با جامعه بین‌المللی از طریق یک روی‌کرد هماهنگ و ساختاریافته به نفع مردم افغانستان است.»
این خبرگزاری هم‌چنان از زبان آقای دوجاریک نگاشته است که سازمان ملل متحد در تمامی بحث‌ها مساله‌ی حقوق بشر و حقوق زنان و دختران افغان را برجسته خواهد کرد. گزارش افزوده است: «حقوق بشر و حقوق زنان و دختران در همه بحث‌ها، از سوی سازمان ملل، برجسته خواهد بود.»

سومین نشست دوحه در پایان ماه جاری میلادی (جون) برگزار می‌شود. طالبان نیز هیاتی را در این نشست می‌فرستد؛ اما تا هنوز روشن نیست که این هیات در چه سطحی در این نشست شرکت خواهد کرد.
در این میان امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه در سخنانی پیرامون نشست دوحه گفته است که امارت اسلامی در این نشست شرکت می‌کند.
امیرخان متقی گفته است: «نشست دوحه در روزهای آینده دایر می‌شود و امارت اسلامی افغانستان را هم به‌گونه‌ی رسمی دعوت کردند که در این نشست شرکت کند، این هم دلالت بر این دارد که امارت اسلامی اهمیت و حیثیتی که دارد، جهانیان روز به روز آن را درک می‌کنند.»

نشست نخست دوحه به رهبری دبیرکل سازمان ملل متحد در ماه می سال گذشته بی‌حضور امارت اسلامی برگزار شد و در نشست دوم دوحه نیز امارت اسلامی از شرکت در این نشست به علت پذیرفته نشدن خواست هایش، خودداری کرد.
به گزارش طلوع، قرار است در نشست سوم دوحه رزماری دیکارلو معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و رزا اوتونبایوا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان پس از دیدار با هیات امارت اسلامی و نماینده‌های ویژه کشورها برای افغانستان، در روز دوم جولای با فعالان مدنی و زنان دیدار کنند.
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان هفته گذشته در نشست شورای امنیت که درباره افغانستان برگزار شده بود، گفت که تعامل با «طالبان» به معنای مشروعیت بخشی به آنان نیست.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست دوحه
سازمان ملل
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است