هجوم کوچی های مسلح و دعوای غصب زمین
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۷    ۱۴۰۳/۴/۵ کد خبر: 175593 منبع: پرینت

کوچی های مسلح در قریه رشک پشته غرغری ولسوالی پنجاب؛
دیروز ساعت 12 ظهر به وقت محلی 11 موترکرولا، سراچه وفلدر کوچی ها مسلحانه از مسیر بامیان وارد پشته غرغری قریه رشک ولسوالی پنجاب گردیدند و در نزدیک مناطق دعوایی زمین های قریه دوخیمه برپا کردند. برای پذیرایی این کوچی ها پسر حاجی حسین بنام اسد بختیاری برادر زاده نوروزعلی موظف گردید، نوروزعلی همانی که به جاسوسی و پوشیدن لباس کوچی و استقبال از آنها افتخار میکرد و به مردم قریه خود پز و ادا هم در می آورد.

منابع محلی گفتند که از دیروز تا هنوز کدام تحرکی از کوچی ها دیده نشده است، اما امروز کوچی ها برخی از دهقانان را نزد خود خواسته و قطعآ پیامی به مالکان این زمین ها می فرستند. طوریکه در گذشته گفته بودیم که بیشتر از دوسال میشود که در قریه رشک کوچی ها دعوای زمین راه اندازی نموده و حتی صاحبان بومی این زمین ها را زندانی کردند و عبدالله سرحدی والی بامیان میخواست که از طریق «کمیسیون حل منازعات کوچی و ده نشین» این زمین ها را برای کوچی ها مصادره کنند.

یکی از عوامل استعفای جمعی هفت نفر اعضای کمیسیون با وجدان هزاره تبار بخاطر امضا نگذاشتن در پای این فیصله های غیرعادلانه بود که استعفای آنها سبب شد تا کمیسیون قبلی منحل گردد. علاوه بر آن مالکان اصلی زمین قریه رشک به شدت مقاومت کردند، از زندان و شکنجه نترسیدند، دعوای شان را تا دادگاه دنبال کردند. مقاومت مالکان زمین این قریه خود یکی از الگوهای آموزنده برای تمام کسانی است که برای حراست از سرزمین آبای شان در مقابل نیت غصب زمین های شان ایستادگی میکنند.

ما حرکات این 50 نفر کوچی مسلح را که در رشک پشته غرغری ولسوالی پنجاب خیمه زده اند، رصد میکنیم و جامعه را ازهرگونه تحرک آنها آگاه میسازیم. چون خبرهای بسیار ناخوشی میرسد که طالبان میخواهند که ذیل عنوان زمین های دولتی و نبود اسناد و قباله های شرعی به نام «تصاحب مالکانه» زمین های مردم هزاره را در سراسر مناطق هزاره نشین مصادره کنند. در غزنی عملا این پروسه به جریان افتاده است و اگر این پروسه متوقف نشود، هزاره ها 80 درصد از زمین های شان محروم میشوند. چون این زمین ها بطور سنتی و نسل اندر نسل استفاده شده است، مالیه پرداخته شده اما مردم قباله های رسمی در دست ندارند.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کوچی ها
هزاره ها
نظرات بینندگان:

>>>   اینها کوچی ها نه بلکه اشرار و دزد های گردنه چرکستانی هستند که در شرایط شغالی ما با آزادی به کشور میایند.
آتش خاوری

>>>   طالبان شما نمتوانید با اقوام مختلف درگیر باشید با دنیا در گیر هستید شما از غنی بدتر مشوید غنی سواد دار رفت با احترام خارج رفت ولی شما در بیابان کشته مشوید

>>>   دقت.
درمورد عدالت ذات پاک خداوند اگرمشکوک باشی گنهکارهستی. برای هرکسی ذات الهی یاعقل داده ویاهم دین. هموتونست؟
عاقل

>>>   کوچی ها مردمی هستند که در هر رژیم خود را برابر میکنند. دروقتیکه گلبدین در چهار آسیاب در مخالفت با دولت انوقت جنگ میکرد کوچی ها رمه های خود را در گندم سبز مردم لوگر رها میکردند و کسی جرات نداشت که مانع انها شوند بخاطریکه اینها میگفتند از طرفداران گلبدین هستند.
امینی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است