امنیتی های ایران پول ما را به زور گرفتند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۹    ۱۴۰۳/۴/۷ کد خبر: 175599 منبع: پرینت

مهاجران افغان اخراج‌شده از ایران می‌گویند که نیروهای امنیتی این کشور پول و اموال‌شان را به زور از آنان می‌گیرند.
بسیاری از این مهاجران هنگام وارد شدن به افغانستان هیچ پولی با خود ندارند و نمی‌توانند کرایه موتر را تا رفتن به ولایت‌های‌شان بپردازند.
سیف‌الرحمن اخراج‌شده از ایران گفت: «نیروهای امنیتی ایران پول و اموال ما را به زور گرفته‌اند. برای دریافت کرایه برگشت به خانه‌های خود به دفتر کمیساری سازمان ملل در نیمروز مراجعه کرده‌ام؛ اما هیچ کمکی به من نشده است.»

جاوید اخراج شده دیگر از ایران می‌گوید: «به ایران بودم از سرکار نیروهای ایرانی من را گرفتند، بسیار ظلم و لت‌وکوب‌ام کردند. حالا که به نیمروز آمدم بر روی دستم مهر را زدن؛ اما هیچ نوع کمک نکردند، حالا نمی‌دانم تا خانه‌ام چطور برم.»
آغا محمد اخراج‌شده از ایران گفت: «در زندان های ایران همه پول‌هایم را از حسابم نیروهای امنیتی زندان خالی کردند و ده روز منتظر ماندم تا بعضی افغان‌ها همرایم همکاری کردند تا کرایه تا مرز را پرداخت نمودم. به دفتر سازمان ملل رفتم؛ اما با من هیچ نوع کمک نقدی نشده که خانه خودم را برسانم.»
جمعه خان قریشی باشنده ولایت بغلان سه ماه پیش به طور غیرقانونی به ایران رفته بود. او می‌گوید که هزینه برگشت به خانه‌اش را ندارد.
جمعه خان به طلوع‌نیوز گفت: «سه ماه پیش به طور غیرقانونی به ایران رفته بودم. از سوی نیروهای ایرانی بازداشت و از مرز را پل ابریشم در نیمروز به کشور برگشت داده شدم. در مسیر راه همه پول‌هایم را نیروهای ایرانی به بهانه‌های گوناگون گرفتند و اکنون هزینه برگشت به خانه‌ام ندارم.»

اما ریاست مهاجرین و عودت‌کنندگان نیمروز می‌گوید که به همکاری مالی برخی از نهادهای خارجی، برای شماری از این مهاجران اخراج شده پول نقد کمک می‌کنند.
عبدالله ریاض رییس مهاجرین و عودت‌کنندگان نیمروز گفت: «با همکاری برخی از نهادهای خارجی، تلاش کردیم تا برای مهاجران تازه برگشته از ایران کمک مالی کنند. در دو ماه گذشته برای ۶۰ هزار مهاجر کمک مالی کردیم.»
بر بنیاد آمارهای مسوولان محلی نیمروز، در دو ماه پسین حدود ۱۲۰ هزار مهاجر افغان از ایران به کشور برگشت داده شده‌اند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مهاجر
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   بله خوب از کشورترکیه که مهاجران را فجیعترین وضع لت وکوب می کردتوقعی نبود بلخره ظلم بی جواب نخواهدماند وغضب الهی بزودی انان را فراخواهدگرفت

>>>   کحا است سند تا تمام ماموران خاطی در دادگاه نیروی مسلح محاکمه شوند. تمام دادگاه های ایران شکایت اتباع از اتباع یا از ایرانی ها را رسیدگی میکنند

>>>   دروغ میگن که رسيدن اونجا یه پول هم از سازمان ملل بگیرند دیگه همه مظلوم نمایی افغانها رو می دونند

>>>   خجالت آور است برای این ملت بد بخت که ادعای تاریخ پنج هزار ساله دارد و اینگونه ملت اش تحقیر و توهین میشود..... بر ملا و طالب و مولوی و تکنوکرات و درس خوانده و ناخوانده و باسواد و بیسواد این ملت که همه عاری از عقل اند.
به شرف و عزت و حیثیت کرزی و غنی و خلیلزاد ....که عاملین بدبختی امروز هستند.
و به مسولین کشور های همسایه بیتی از سعدی را هدیه میکنم:
شنیدم که بیوه زن درد مند
همی گفت و رخ بر زمین می نهاد
هر آن کد خدای را که بر بیوه زن
ترحم نباشد زن اش بیوه باد
ابر و باد و طوفان گاهی از شمال به جنوب و گاهی از جنوب به شمال و گاهی از شرق به غرب و گاهی از غرب به شرق اند ، اگر در خانه کس است !! یک حرف بس است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است