نشست وین مخالفان طالبان در "وین" پایان یافت
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۳    ۱۴۰۳/۴/۷ کد خبر: 175600 منبع: پرینت

چهارمین نشست شماری از مخالفان سیاسی طالبان در اتریش موسوم به «روند وین» با این درخواست به پایان رسید که سازمان ملل در نشست دوحه نباید به حکومت طالبان مشروعیت دهد و روابط با آن را عادی‌سازی کند.
به گزارش بی بی سی، نمایندگان احزاب و گروه‌های شرکت‌کننده در نشست وین در یک کنفرانس خبری مشخصا از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستند که با درک وضعیت حساس افغانستان مسئولانه رفتار کند و به درخواست‌های مردم افغانستان گوش فرا دهد.

احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی» از دولت اتریش برای همکاری در برگزاری این نشست و میزبانی انستیتوی تحقیقات بین‌المللی اتریش تشکر کرد.
آقای مسعود در بیرون از نشست در پاسخ به سوالی در مورد صعود تیم کریکت افغانستان به نیمه‌نهایی جام جهانی گفت: ان‌شاءالله که به فینال برسند، افتخار به وطن ما کسب کنند. ورزش هیچ وقت سیاسی نیست و سیاسی نسازیم. هرکدام ما از تمام ورزشکاران حمایت کنیم.

در کنفرانس خبری پس از پایان نشست، داوود ناجی، رییس کمیته سیاسی جبهه آزادی افغانستان، از گروه‌های شرکت کننده در این نشست، سازمان ملل را به نقض اصول خودش متهم کرد.
او گفت سازمان ملل متحد قطعنامه ۲۷۲۱ شورای امنیت را در مورد تعیین نماینده ویژه و گروه تماس و بسترسازی گفتگوی ملی «نقض» کرده است: «اعتراض ما جدی است و این روند نامشروع است.»

بیانیه نهایی نشست چهارم خواستار ایجاد حکومتی دموکراتیک، مشروع و مبتنی بر انتخابات آزاد شده است.
همچنین از سازمان‌های بین‌المللی خواسته شده که آپارتاید جنسیتی حکومت طالبان را به‌ رسمیت بشناسند و زمینه‌‌های «محاکمه و بازخواست» رهبران حکومت طالبان را در این «جنایت» فراهم سازند.
در بیانیه از کشورها خواسته شده که قراردادهای استخراج معادن با حکومت طالبان نبندند اما از ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان حمایت شده است.

در این نشست در چهار جلسه کاری، موضوعات مرتبط با افغانستان در زمینه‌های سیاسی، روابط بین‌الملل، حقوق بشر، امنیت و اقتصاد بحث و بررسی شدند.
سری نشست‌های وین را ولفگانگ پتریچ، دیپلمات بازنشسته اتریشی و رئیس انستیو مطالعات امور بين‌المللى میزبانی کرده است و سه نشست قبلی با میزبانی این موسسه در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ برگزار شدند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مخالفان طالبان
نشست وین
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است