برداشتی از چهارمین نشست مخالفان طالبان در ویانا
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۵    ۱۴۰۳/۴/۷ کد خبر: 175605 منبع: پرینت

احمدمسعود، حاجی محمدمحقق و داکتر دادفر اسپنتا در صف اول شرکت کنندگان دیده می شوند. از مشارکت 61 نفر چهره های مخالف طالبان بصورت حضوری و آن لاین در این نشست سخن زده می شود. تمام شرکت کنندگان در خارج افغانستان به سر میبرند و سه نشست قبلی و مشابه در ویانا که این نشست چهارم به ادامۀ آن نشست ها می باشد، هیچگونه تاثیری در تغییر وضعیت حاکم در افغانستان نداشته است.

بسیاری از شرکت کنندگان نشست ویانا هیچ نقش و نفوذی در درون جامعۀ افغانستان ندارند و بعضی از این چهره ها از مقامات و ماموران ارشد نظام و دولت جمهوری فروپاشیده هستند که فساد درونی آن نظام و آن دولت یکی از عوامل مهم در سقوطش بود. از این رو وقتی مردم در داخل و حتی خارج افغانستان حضور مقامات و چهره های مسوول آن دولت فاسد را در اینگونه نشست ها می بینند، احساس انزجار و ناامیدی می کنند و هیچگونه امیدی از تغییر وضعیت سیاسی افغانستان از این گونه نشست ها و توسط شریکان سفرۀ قدرت آن جمهوری فاسد برای شان دست نمیدهد.

دو نکتۀ دیگری که نشست های مخالفان طالبان را در طول این سه سال بی اثر می سازد عبارتند از:
1 - بی اعتنایی و بی باوری کشورهای دنیا از همسایگان افغانستان تا کشورهای منطقه و جهان به این نشست های مخالفان طالبان و افراد و گروه های مربوط آنها.
2 – ناتوانی مخالفان سیاسی و نظامی طالبان از همسویی و همنظری حتی در سطح یک طرح سیاسی و ناتوانی آنها حتی در تسلط به یک وجب جغرافیای افغانستان.

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مخالفان طالبان
نشست ویانا
نظرات بینندگان:

>>>   تا ریشه در آب است امید ثمر است.

>>>   جالب.
خداوراستی ملت دیوانه پرور.
فیلسوف:صدیق افغان ستاره سینما: سلیم شاهین پروفیسور: فیض اله جلال رهبر: غیبت اله ....زاده
هموتو نیست؟
عاقل

>>>   جناب احمدمسعود!
به شمااحترام دارم وشایدعلتش تاجک بودنم باشد. چه کنیم حالی هموتوامده. عرض من درمورد سخنان اخیرتان که( بگذارید مردم خودتصمیم بگیرند چه نوع حکومتی میخواهند)کدام مردم؟ همین های غرق درخرافات واحماقت ونادانی؟ اگر انتخاب مردم موردقبول باشد بایدباسردادن نعره های( ننه کبیر) هردودرکنارباطلان ایستاده کف بزنیم. امروزه حتی درممالک خیلی تکامل یافته ازنظرسواد وعقل ومنطق مخالفت درمقابل تصا میم ناشی از همه پرسی وجوددارد. کامیابی مجاهلین وباطلان هردو ابتکاروانتخاب مردم بود.اری اگراعلان کنید بیایید هرچه اکثریت خواست ،برخلاف ان عمل کنید، باشماموافق هستم.پیروز باشید.
عاقل

>>>   جناب اندیشمند!
شایدبامن هم عقیده باشید که شده میتواندگاهی ترتیب وتنظیم کلمات وجملات زیاداراسته ومقبول باشدواما مفهوم کلی وپیام متن ضعیف وناکارامد.
عالیقدر! درمواجه بابدوبدترین مگرانتخاب بدبهترنیست؟ اری دولت قبلی صدها نواقص داشت. مگرمطبوعات وموسیقی وکلتور وفرهنگ، وضع اقتصادی وکار ومصروفیت، دروس مکاتب وامکانات شغلی زنان ورادیو وتلویزیون وهنرتمثیل و.. بهتر ازامروزنبود؟ مگرشکم های دول مانندباطلان دلالت به چور وچپاول وغارت شان نمیکند یااینها صادق وپاک هستند ومه غلط فهمیدیم.؟ سرفرازباشید.
نصراله ناصری

>>>   هر وقت شود متسفانه درآینده دور یا نزدیک درافغانیستا ن حاکم میشود اینها سابقه خوب ندارد

>>>   برداشت آقای اندیشمند کاملا درست است. این نشست ها فقط گرفتاری مردم و شکم سیری شرکت کنندگان را دارد و السلام

>>>   این فراری های ...، فاسد قاچاقبران دوره چورچپاول جمهوریت را هیچ کس قبول ندارد. ناگفته نماند که کشورهای غربی به سرکرده گی آمریکا و انگلیس از اینها مشل کاغذ تشناب استفاده می‌کند

>>>   نشست مافیاهای سابق جمهوریت

>>>   چهارمین نشست وطنفروشان دزدهای فراری سابق،

>>>   وای قصرهایم، وای لانکروزرهایم. وای پولهایم.

>>>   این .....فراری هیچ از خون مردم مظلوم سیر نمی‌شوند. این .... فراری بیش از بیست سال نوکر و همکار امریکایی های خونخوار بودند

>>>   جناب اندیشمند صاحب گرامی،
با تمام آنچه شما نوشتید موافقم اما در همه حال باید امیدوار به آینده و نسل آینده بود.
به گفته علامه اقبال:
تپیدن خوشتر است از رام بودن

>>>   اول تصفیه حساب جنایات که در افغانستان کردید همراهی تان شود بعد در سیاست مداخله کنید.
احمد

>>>   از اسپنتا پرسان میکنم که آن پول که برای ساخت و ساز سرک حلقوی که از بادغیس به فاریاب میرفت و شما آن پول را گرفتید و سرک همینطور نیم کله ماند آن پول را کجا بردین همان پول را پس روان کنید که بالای سرک کار صورت گیرد شماخو بی ازو در جای هستین که به پول ضرورت ندارید این پول ملت بیچاره را واپس روان کنید وگرنه به محمکه لاحه ازیتان شکایت میکنیم.
کمر بسته

>>>   خود را ازین بیشتر نشرمانید احمد را میگویم که پدرت چه کرد که تو کنی پدرت به روسها پروتوکول کرد که مردم مجاهد را بمبارد کند و خودش سیل داشت باز نامش هم قهرمان ملی مانده شده. .....
احمدی

>>>   جناب اکرام اندیشمند مثل همیشه اوضاع و تحولات افغانستان را بهتر از همه بر رسی میکند.
45 سال بحران افغانستان سیر ‌و پودینه روشنفکر چپ و راست، مسلمان مکتبی را نمایان ساخت.
اشغال روس ، جنگهای کابل،،تهاجم امریکا و خروج غرب چلوصاف همه را از آب کشیده است.
🔸«روشنفکران» چپ و‌ راست خط روس و چین را که سالها گلو پاره کردند و امپریالیزم را محکوم می‌کردند- ترجمان عساکر و بعد تقاعد خور امپریالیزم ساخت.
‫🔹شبه روشنفکران را جنرال های ماشینی و مخبر احوالات ساخت.
‫🔸اردوی 30-40 هزار نفری را مزدبگیری ساخت که در چند هفته دود هوا شد.
🔹جامعه ی فقیر جنگ زده را کوکاکولا خور بازار مصرفی ساخت.
🔸تعدادی از تحصیلکرده های غرب را لقب تکنوکرات داد تا تفاله ی دیموکراسی غرب را در کابل و چند شهر بزرگ برای چند سال استفراغ نمایند.
🔹در آخر همه پوقانه های هوایی را ترکاند.
حالا:
🔸پیزه پزان سیاستمدار دوباره رفتند به شغل های قبلی در امریکا و اروپا.
🔹 ریشدار و بی ریش های که رهبران سیاسی شده بودند- سرگردان ترکیه و دوبی شده اند و سال یک بار در اطاقی گرد آورده میشوند تا مردم کمی بخنندند و چند فحش نثار داکتر و حاجی نمایند.
اما مردم بیچاره مثل همیشه سیل بین مانده اند که در نمایشنامه ناتمام افغانستان چه کارروایی های دیگری را مشاهده خواهندکرد.
پژواک- کلیفورنیا- 30 June


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است