رابطه رهبر طالبان با امیرخان متقی تیره شده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۳    ۱۴۰۳/۴/۹ کد خبر: 175608 منبع: پرینت

منابع معتبر به افغانستان اینترنشنال می‌گویند که روابط ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، با امیرخان متقی، وزیر خارجه این گروه، به تیرگی گراییده است.
اخیرا طالبان ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی اصلی حکومت خود را به جای امیرخان متقی، وزیر خارجه برای شرکت در نشست سوم دوحه برگزید.
هرچند وزارت خارجه طالبان دستگاه وسیعی است و علاوه بر وزیر، معین سیاسی، معین اداری و رییسان متعددی دارد، اعزام مجاهد به دوحه معنادار است.
به گفته این منابع، با گذشت زمان قدرت ذبیح‌الله مجاهد که دفترش در قندهار منتقل شده است، بیشتر می‌شود.
منابع می‌گویند ذبیح‌الله مجاهد از چهره‌های بسیار نزدیک و وفادار به ملاهبت‌الله است. او تنها مقامی است که پس از تغییر «پایتخت سیاسی طالبان» به قندهار کوچ کرده است.

هیات ملل متحد به رهبری معاون دبیرکل است و بسیاری در این سازمان اعزام مجاهد را کم اهمیت‌تر از متقی نمی‌بینند.
آقای مجاهد جایگاهی مهم‌تر از سخنگو در رژیم طالبان دارد. منابع می‌گویند که صلاحیت‌ها و نفوذ او در رژیم طالبان از بسیاری وزرای کابینه این گروه بیشتر است.
معرفی او به عنوان رییس هیات مذاکره‌کننده طالبان در سومین نشست دوحه نیز نشان‌دهنده اعتماد ملا هبت‌الله به ذبیح‌الله مجاهد است.
ملا هبت‌الله با دور زدن دستگاه دیپلوماسی طالبان، مجاهد را مأمور گفتگو با سازمان ملل متحد و نمایندگان کشورهای جهان در دوحه تعیین کرده است.
سخنان اخیرا آقای مجاهد در مورد مسایل خارجی طالبان نشان می‌دهد او فراتر از سخنگو، نقش وزیر خارجه طالبان را ایفا می‌کند.

همچنان، در روزهای پسین، مجاهد در نقش رییس دستگاه دیپلوماسی طالبان درباره روابط خارجی این گروه صحبت کرده است. او در مصاحبه با طلوع‌نیوز از اظهارات رییس‌جمهور چین درباره مناسبات با افغانستان قدردانی کرد و گفت که روابط این گروه با چین در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد.
آقای مجاهد همچنان به نمایندگی از دستگاه دیپلوماسی طالبان درباره انتخابات امروز ایران سخن زد و گفت که امارت اسلامی و جمهوری اسلامی ایران در پی گسترش روابط در زمینه‌های دیپلوماتیک و اقتصادی هستند و امیدوارند دولت آینده ایران نیز راهی را که از پیش ترسیم شده ادامه دهد.
با این حال روشن نیست که تیرگی روابط ملا هبت‌الله با متقی تا کجا پیش خواهد رفت و مجاهد چقدر اهمیت بیشتر سیاسی و اداری پیدا خواهد کرد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رهبر طالبان
امیرخان متقی
نظرات بینندگان:

>>>   چه دروغ گو دغل آدمها هستین در نشست دوحه تمام شرکت کننده گان در سطح پائین اشتراک دارند زمان آن گذشت که برای یک گپ بی معنی وزیر صاحب با گله ....روانه مجالس بی ارزش می‌شدند.

>>>   وظیفه ذبیح الله مجاهد مانند تنها نماینده مطبوعاتی ملا غیبت الله است و بس ، پس معلوم میشود که گپی باید باشد
بشیر از شهر مزارشریف

>>>   تمامی دم و دستگاه طالبان به یک دیکتاتور ختم می شود که ملا هیبت الله هست ولی خود او معلوم نیست چه کسیست شاید هم یکی از ماموران سیا باشد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است