نشست دوحه با شرکت نمایندگان طالبان آغاز شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۱    ۱۴۰۳/۴/۱۱ کد خبر: 175620 منبع: پرینت

سومین دور نشست دوحه به ابتکار دبیرکل سازمان ملل با شرکت نمایندگان کشورها و حکومت طالبان در دوحه قطر آغاز شده است.
نمایندگان ۲۵ کشور و ۵ سازمان بین‌المللی (۹ و ۱۰ سرطان) پشت درهای بسته وضعیت اقتصادی و مبارزه با مواد مخدر را بررسی می‌کنند.
ذبیح‌الله مجاهد در راس هیاتی شش نفری از مقام‌های حکومت طالبان در این نشست شرکت کرده است.

این اولین بار است که حکومت طالبان در چنین نشستی شرکت می‌کند. سازمان ملل می‌گوید این نشست‌ها برای تعامل با این حکومت «حیاتی» است اما به معنای به‌ رسمیت شناختن آن نیست.
محرومیت زنان از زندگی اجتماعی شامل برنامه رسمی نیست که اعتراض گسترده فعالان و سازمان‌‌های بین‌المللی حقوق بشر و چهره‌های سیاسی افغان را برانگیخته است.

در حاشیه نشست، هیات حکومت طالبان می‌گوید با نمایندگان شماری از کشورهای هند، عربستان سعودی، قزاقستان، بریتانیا، نروژ، اندونزی، هلند و سازمان ملل متحد دیدار کردند.
آقای مجاهد در ایکس نوشت که در گفتگو با ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه، از او به خاطر حمایتش از موضع حکومت طالبان تشکر کرده است.
حسن کاظمی قمی، نماینده ایران پیش از سفر به دوحه در ایکس نوشت: «هدف ما تبیین مواضع، انتقال نگرانی‌های تهران درباره افغانستان و توضیح سیاست‌های انسان‌دوستانه ج. ا. ایران در زمینه اتباع حاضر در کشور به مقامات سازمان ملل و کشورهای شرکت‌کننده در نشست می‌باشد.»

به گزارش بی بی سی، سازمان ملل و نمایندگان کشورها قرار است روز سه‌شنبه نشستی جداگانه با نمایندگان جامعه مدنی افغانستان داشته باشند.
دست‌کم سه فعال زن افغان می‌گویند دعوت سازمان ملل برای شرکت در نشست دوحه را به خاطر برگزاری آن بعد از جلسات اصلی رد کرده‌اند.
حبیبه سرابی، عضو تیم مذاکرات صلح دولت پیشین افغانستان امروز در ایکس نوشت که در مورد دلایل خود نوشت که جلسه با نمایندگان جامعه مدنی در حاشیه نشست اصلی دوحه است که مشارکت واقعی و معنادار زنان بنا به قطعنامه ۲۷۲۱ شورای امنیت درنظر گرفته نشده است.
او افزوده است: «در حالیکه وضعیت حقوق بشر در افغانستان به سرعت در حال وخامت است، به نظر می‌رسد که هیچ مکانیسمی برای پاسخ‌گویی طالبان وجود ندارد که مسوول نقض سیستماتیک حقوق زنان، هزاره‌ها و اقلیت‌های مذهبی است.»
نبیله مصلح و زبیده اکبر، فعالان حقوق بشر نیز در ایکس نوشتند که در جلسه «حاشیه‌ای» نشست دوحه شرکت نمی‌کنند.
خانم مصلح نوشت: «زنان باید در میز اصلی نشست باشند و در مذاکرات اصلی سهیم باشند نه در حاشیه.»

پیشتر کمیته سازمان ملل برای رفع هرگونه تبعیض علیه زنان از عدم حضور زنان در نشست دوحه به‌شدت ابراز نگرانی کرد. این کمیته در بیانیه خود خواستار مشارکت فعال و مستقیم زنان و دختران افغان در گفتگوهای قطر شد که مربوط به «جدی‌ترین بحران حقوق زنان در سطح جهان» است.
«مشارکت نداشتن زنان و دختران افغان در این نشست، تنها باعث سکوت بیشتر آنها خواهد شد که در حال حاضر با نقض فزاینده حقوق خود بر اساس کنوانسیون رفع همه نوع تبعیض علیه زنان مواجه هستند.»

ذبیح‌الله مجاهد روز شنبه (۲۹ ژوئن) در کابل در یک کنفرانس خبری گفت حقوق زنان «مساله‌ای مربوط به افغانستان» است که باید در داخل کشور حل شود.
در نشست قبلی در ماه مارچ آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل شرکت کرد اما حاضر نشد دیداری جداگانه با نمایندگان حکومت طالبان داشته باشد که یکی از دلایل نرفتن آنها به دوحه بود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست دوحه
نمایندگان طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   بازی های روی پرده تیاتر گدی، مگر این پاچه کشال هایی جاهل وهابی گدی هایی دست ساخته خودتان نیست؟؟؟؟!!!!
آتش خاوری

>>>   ما از سازمان یهود ملل جاسوس ملل .... ملل می‌خواهیم که مردم رنجدیده افغانستان را آرام بگزارد و در امور کشور ما دخالت نکند، و دست از شیطنت حقوق زن حقوق بشر بردارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است