نشست دوحه در راستای تعامل با طالبان پایان یافت
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۰    ۱۴۰۳/۴/۱۲ کد خبر: 175629 منبع: پرینت

نشست دو روزه حکومت طالبان با نمایندگان کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در دوحه قطر پایان یافت. نمایندگان ۲۵ کشور و ۵ سازمان بین‌المللی با نمایندگان حکومت طالبان گفتگو کردند.
روز در دومین روز گفتگوها در پایتخت قطر به مسایل اقتصادی و مبارزه با مواد مخدر پرداختند و کارنامه حکومت طالبان را در این زمینه‌ها بررسی کردند.

رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی و صلح که ریاست نشست دوحه را برعهده دارد، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از جلسات دو روزه گفت امیدوار است با تعامل و بحث‌های که با حکومت طالبان انجام ‌شد پیشرفت‌هایی در حکومتداری صورت بگیرد.
او بحث‌های دو روز نشست را «صریح و مفید» خواند اما این جلسه به معنای «عادی سازی یا رسمیت» حکومت طالبان نیست و این آغاز روندی است که در توصیه‌های ارزیاب مستقل سازمان ملل ارائه شده است.

خانم دی‌کارلو تاکید کرد که نگرانی‌های زنان و جامعه مدنی برای سازمان ملل محوری است و فردا در جلسه‌ای با آنها نیز در این مورد صحبت خواهد شد.
او تاکید کرد که سازمان ملل ماموریتش در ارتباط با جامعه مدنی و زنان را کاهش نخواهد داد و در این زمینه در سفری که پیشتر به کابل داشت نیز به مقام‌های طالبان گفته است.

ذبیح‌الله مجاهد در راس یک هیئت شش نفری از مقام‌های حکومت طالبان در این نشست شرکت کرده است؛ او در شبکه اجتماعی ایکس این نشست را «خوب» توصیف کرد و از موضع نمایندگان روسیه، چین، ایران، پاکستان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، آمریکا و سازمان‌های همکاری‌های اسلامی قدردانی کرد.
او در این نشست از شرکت‌کنندگان خواست بر رفع تمام تحریم‌ها و لغو محدودیت‌های بخش خصوصی و بازگرداندن دارایی مسدود شده بانک مرکزی افغانستان تمرکز کنند.
او گفت که «کشت، فرآوری و قاچاق خشخاش را که دنیا را تحت تأثیر قرار داد، ممنوع کردیم» و خواستار کمک در کشت جایگزین برای کشاورزان افغان شد.
سخنگوی ارشد حکومت طالبان افزود که «رکن اساسی سیاست خارجی ما جهت‌گیری اقتصادی» در منطقه است و گفتگو با کشورهای آسیای میانه و پاکستان برای پروژه‌های اقتصادی در جریان است.
او تاکید کرد که روابطی که با کشورهای منطقه ایجاد شده است نشان می‌دهد که حکومت طالبان «ظرفیت و تعهد» برقراری این روابط و حفظ آن را دارد.

خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی پشتو به دوحه، می‌گوید این نشست پیشرفت عمده‌ای در عملی‌ ساختن خواسته‌های حکومت طالبان نداشت اما نمایندگان طالبان و جامعه جهانی با تشکیل کمیته‌هایی ویژه برای بحث موافقت کرده‌اند.
رزا اوتونبایوا نماینده بانک جهانی، رئيس دفتر نمایندگی سازمان ملل (یوناما)، دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل، و نماینده حکومت طالبان در مورد مبارزه با مواد مخدر گزارش‌‌های خود را ارائه کردند که جزئيات آن هنوز منتشر نشده است.

نمایندگان کشورها نیز ارزیابی خود را از وضعیت افغانستان ارایه می‌کنند.
افغان‌ها در چند شهر کشورهای اروپایی به این نشست اعتراض کرده‌اند چرا که آن را مشروعیت دادن به حکومت طالبان می‌دانند. سازمان ملل می‌گوید این تعامل ضروری است و به معنی مشروعیت دادن به حکومت طالبان نیست.
این در حالی است که سازمان ملل و نمایندگان کشورها قرار است سه‌شنبه (۲ جولای/ژوئیه) نشستی جداگانه با نمایندگان جامعه مدنی افغانستان داشته باشند.
دست‌کم سه فعال زن افغان می‌گویند دعوت سازمان ملل برای شرکت در این نشست را، به دلیل برگزاری آن بعد از جلسات اصلی، رد کرده‌اند. آنها می‌گویند سازمان ملل به خواسته‌های حکومت طالبان برای شرکت در نشست دوحه تن داد.

اعتراض کانادا به «حذف» زنان و جامعه مدنی از نشست دوحه
کانادا از اینکه سازمان ملل مدافعان حقوق زنان، فعالان مدنی ونمایندگان اقوام و مذاهب را از نشست دوحه «حذف» کرده است به‌شدت اظهار ناامیدی کرد.
دیوید اسپرول، نماینده ویژه کانادا برای افغانستان که در نشست حضور دارد، در بیانیه‌ای گفت این موضوع را خصوصی و علنی به نمایندگان کشورها ابراز کرده است.
کانادا همچنین می‌گوید پیش از نشست دوحه با گروه‌های جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر مشورت کرده بود تا نگرانی‌های آنها را بشنود و در دوحه بازتاب دهد.
کانادا بنا به قطعنامه ۲۷۲۱ شورای امنیت از سازمان ملل متحد خواست در اسرع وقت یک فرستاده ویژه برای افغانستان با تخصص حقوق بشر و تبعیض جنسیتی تعیین کند.

در نشست قبلی دوحه در ماه مارچ، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل شرکت کرد، او اما حاضر نشد دیداری جداگانه با نمایندگان حکومت طالبان داشته باشد که یکی از دلایل نرفتن آنها به دوحه بود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست دوحه
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   کشور ما در حال پیشرفت است و هیچ خارجی حق مداخله در کشور ما ندارد. سازمان به اصطلاح ملل و غربیها دست از مداخله و منافقت در کشور ما بردارد. داراییهای دزدیده شده کشور ما را آزاد کنید.
شاه عالمی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است