سخنگوی طالبان: آمریکا باید شرایط ما را بپذیرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۹    ۱۴۰۳/۴/۱۴ کد خبر: 175640 منبع: پرینت

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان تایید کرد که دو آمریکایی در افغانستان زندانی هستند و درباره «مبادله» آنها با افغان‌هایی‌که در گوانتانامو یا آمریکا در حبس هستند، در دوحه قطر با آمریکا گفتگو شده است.
آقای مجاهد که در نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «ما باید بتوانیم اتباع خود را در برابر آنها آزاد کنیم، همانطوری‌ که اتباع آمریکایی برای آنها (آمریکا) مهم است، اتباع افغانستان برای ما مهم است.»

او نامی از زندانیان آمریکایی نبرد اما به گزارش خبرگزاری فرانسه یک زن آمریکایی در میان بیش از ده‌ها کارمند یک سازمان غیردولتی بین‌المللی بود که مقامات طالبان سپتامبر گذشته بازداشت کردند و همچنین رایان کوربت، امدادگر آمریکایی از سال ۲۰۲۲ در بازداشت طالبان به سر می‌برد.
آقای مجاهد گفت که درحاشیه نشست دوحه با نمایندگان آمریکا در مورد تبادل زندانیان گفتگو شده است. این نشست به میزبانی سازمان ملل متحد با حضور مقامات آن، نمایندگان حکومت طالبان و نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان برگزار شد. این نشست دو روزه دوشنبه پایان یافت.
آقای مجاهد در این نشست خبری گفت: «دو شهروند آمریکایی در افغانستان زندانی هستند. در باره آنها در گذشته هم با آمریکا صحبت کردیم، شرایط افغانستان باید پذیرفته شود، اتباع ما هم در آمریکا زندانی هستند و هم در گوانتانامو زندانی هستند.»

وزارت خارجه آمریکا نیز تایید کرده است که در این مورد میان نمایندگان آمریکا و حکومت طالبان در قطر گفتگو شده است. وندانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، به خبرنگاران در واشنگتن گفت: در این دیدارها، توماس وست، نماینده ویژه، بر آزادی فوری و بدون قید و شرط شهروندان آمریکایی که به ناحق در افغانستان بازداشت شده‌اند، تاکید کرد و خاطرنشان کرد که این بازداشت‌ها مانع از پیشرفت خواسته‌های خود طالبان برای به رسمیت شناختن بین‌المللی می‌شود. مقامات آمریکایی به طور مداوم و در هر فرصتی برای آزادی آنها فشار می‌آورند.»

یک زن آمریکایی در میان حداقل ۱۸ کارمند سازمان غیردولتی ماموریت کمک بین‌المللی (IAM) بود که به اتهام «تبلیغ مسیحیت» در سپتامبر سال گذشته در ولایت غور بازداشت شدند.
سازمان ملل در ماه جون هشدار داد که «زندگی کوربت ممکن است در خطر باشد» و از مقامات حکومت طالبان خواست که به او «دسترسی فوری به درمان پزشکی برای وضعیت روبه‌وخامتش» بدهند.
از زمان بازگشت طالبان به قدرت در آگوست ۲۰۲۱، ده‌ها شهروند خارجی طالبان بازداشت شده‌اند. بسیاری از کشورها، از جمله آمریکا به شهروندان خود که به افغانستان سفر می‌کنند هشدار می‌دهند که خطر بازداشت غیرقانونی، خشونت و آدم‌ربایی وجود دارد.

حداقل یک زندانی افغان به نام محمد رحیم در زندان گوانتانامو باقی مانده است که خانواده‌اش در ماه نوامبر خواستار آزادی او شدند. در ماه فبروری/فوریه، دو زندانی که تا سال ۲۰۱۷ در خلیج گوانتانامو نگهداری می شدند، بیش از ۲۰ سال پس از بازداشت، با استقبال طالبان به افغانستان بازگشتند.
به گزارش بی بی سی، عبدالکریم و عبدالظاهر ابتدا به عمان منتقل شده بودند و تا زمان آزادی در حصر خانگی بودند. آنها در میان صدها شبه‌نظامی بودند که نیروهای آمریکایی بازداشت کرده و به زندان گوانتانامو بردند.

مقامات آمریکا با اتهام شکنجه و بدرفتاری با زندانیان گوانتانامو روبرو هستند. بسیاری از زندانیان بدون اتهام یا حق قانونی برای اعتراض به بازداشت‌شان در آنجا نگهداری می‌شدند.
بسیاری از زندانیان این زندان نظامی از جمله رهبران ارشد طالبان در طول سال‌ها آزاد شده‌اند.
دولت آمریکا سال‌هااست که در تلاش است تا تعداد بازداشت‌شدگان را کاهش دهد و در نهایت زندان گوانتانامو را که در جزیره کوبا قرار دارد اما در کنترل آمریکا است، تعطیل کند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سخنگوی طالبان
زندانیان
نظرات بینندگان:

>>>   معامله یی بچه های ناخلف با پدرشان!!!!!!!
آتش‌خاوری

>>>   ببینید دوستان این ....چه ادعاهای کذبی می کنه ومیگه اتباع افغانستانی برای مامهم است بایددرجواب گفت کی چه وخت کجام.... شمادرروزروشن دست به قتل عام مردم افغانستان میزنید این بماند وکلی مهاجردرایران مانندیک تبعیدی زندگی می کنن که ازتمام حقوق وامکانات دولتی محرومن این کجاحرف شماگروه عرب پشتون راثابت می کند
بایدبهتربودمی گفتین دوزندانی امریکایی رادرقبال چن پیکارجوی پاکستانی عرب مبادله می کنیم درحالیکه هیچ افغانستانی درزندان گوانتانامونیس واگربنام افغانستانی نامبرده میشوندهمگی عرب یاپاکستانی ازاعضای القاعده وطالبانن وهمه میدانن گروه طالبان واقاعده اهل افغانستان نیستن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است