رییس بانک مرکزی، تأمین‌کننده مالی ساخت بمب‌
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۰    ۱۴۰۳/۴/۱۷ کد خبر: 175652 منبع: پرینت

رهبر طالبان، نوراحمد آغا، یک فرمانده نظامی این گروه را به عنوان رییس بانک مرکزی افغانستان تعیین کرد.
به گزارش وال استریت ژورنال، نوراحمد آغا در جریان جنگ طالبان علیه نیروهای بین‌المللی و افغان، «تامین‌کننده مالی ساخت بمب‌ها» و مسئول توزیع پول به فرماندهان نظامی طالبان بود.

ایالات متحده امریکا، نوراحمد آغا را یک «تروریست بین‌المللی» معرفی کرده است. او پیش از این معاون بانک مرکزی افغانستان تحت کنترول طالبان بود.
سخنگوی طالبان روز شنبه گفت که رهبر این گروه در حکمی هدایت‌الله بدری، رییس بانک مرکزی را به عنوان سرپرست وزارت معادن و پترولیم تعیین کرده است.
این دو فرمانده نظامی طالبان تحت تحریم ایالات متحده امریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد قرار دارند.

هدایت‌الله بدری در سال ۲۰۰۵ مسوولیت اکمالات و تجهیزات نظامی را برای طالبان در حوزه جنوب غرب به‌عهده گرفت. بر اساس گزارش وزارت مالیه امریکا، آقای بدری در سال ۲۰۰۶ مسئولیت جمع‌آوری «زکات» برای افراد انتحاری و تمویل خانواده‌های آنان در بلوچستانِ پاکستان را به عهده داشت. او قبل از کار در ریاست بانک مرکزی، وزیر مالیه طالبان بود.
بدری درحالی به وزارت معادن معرفی می‌شود که این وزارت به دلیل عقد ده‌ها قرارداد استخراج معادن با شرکت‌های خارجی به یک نهاد مهم تبدیل شده است.

امریکا پس از روی کار آمدن طالبان، دارایی بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرد. همچنین، سیستم بانکی افغانستان تحریم شده و مبادلات مالی رسمی با افغانستان متوقف شده است.
پیشتر، آدام اسمیت، متخصص عرصه رعایت تحریم‌های اقتصادی، به وال استریت ژورنال گفته بود که حضور نوراحمد آغا در بانک مرکزی، تعامل بین‌المللی با بانک مرکزی را بسیار دشوارتر می‌کند.
به گفته او، این انتصاب ریسک‌ها را بیشتر از قبل افزایش می‌دهد و وضعیت را پیچیده می‌سازد.

سال قبل اداره بازرس ویژه امریکا برای افغانستان در گزارش خود به کانگرس امریکا گفته بود که بانک مرکزی وابسته به اداره طالبان، فاقد «تدابیر کافی» در برابر پولشویی و «تامین مالی تروریسم» است.
به گزارش انترنشمال، سازمان ملل متحد و ایالات متحده امریکا تأکید دارند که رفع تحریم‌ها به گونه مستقیم وابسته به رعایت حقوق بشر و تامین حقوق زنان است.
مقام‌های طالبان با ابراز نگرانی گفته اند که تحریم بر سیستم مالی و بانکی، روی ارایه کمک‌های بشردوستانه تأثیر گذاشته است. اما ایالات متحده امریکا این ادعا را رد کرد و گفته که بانک‌های خصوصی و نهادهای بین‌المللی برای ارایه کمک‌های بشردوستانه آزادی کامل دارند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بانک طالبان
ساخت بمب
نظرات بینندگان:

>>>   آمریکای های .....بزرگترین تروریست بین المللی هستند. آمریکا انگلیس و اسرائیل ....جنایتکارترین دزدهای بین المللی هستند. این جنایتکاران در هر کشور حمله می‌کنند و باهم دزدی می‌کنند و باهم تقسیم می‌کنند.

>>>   مگر حداقل یکی ازین پاچه کشال ها را نشان داده میتوانید که دستش در دزدی، قتل، تجاوز و.... آلوده نباشد؟؟؟
آتش‌خاوری

>>>   حق ایشان است همین مرد اهنین و همان بم های ناچیز بود که کمر امپریالیزم را شکست و پا به فرار گذاشت

>>>   ملا و بانک داری ملا بازی بسیار زیاد شده خدا خیر را پیش تیله کند هههههه
آریائی

>>>   جالب.
سیدعبدالکریم دیوارراباسنگ میزند، الکسی بادیدارصحبت میکندو گنگارام باادرار گاودست وروی خودرا میشویدو هرکدام خودرا هوشیارودوتای دیگررا احمق فکر میکند. و اما اگرکسی از من بپرسد،هرسه شان...
عاقل

>>>   انتخاب به جا
همین آش و همین کاسه
همین نظام و همین افراد

>>>   عاشقی می کند شانه به شانه ملا هیبت الله حیران بماند در زندان ها چقدر تجاوز زیاد شده افراد طالبان تمامش در عیش ونوش وتجاوز بر زنان بندی وزنکه بازی وبچه بازی غرق وبرق هستند ما مردم هیچ هوشیار نشدیم
آریا از جرمنی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است