انتظار مهاجران افغانستانی از رییس جمهور ایران
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۱    ۱۴۰۳/۴/۱۷ کد خبر: 175653 منبع: پرینت

چهاردهمین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران، با آرامش و امنیت و با آزادی برگزار و نهمین رئیس جمهور ایران شناخته شد؛ دکتر مسعود پزشکیان، از جناح اصلاح طلب.
برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران در مدّت بسیار کم، آزادی مردم در رأی دادن و اعلام نتایج آن تنها در چند ساعت، نشانه و شاهدی بر موفقیت دموکراسی مردم سالارانه دینی در ایران و درایت مسؤلین تصمیم گیرنده می باشد. به عنوان یک مهاجر افغانستانی که چند دهه در شادی و غم ایرانیان شریک بوده ام، این موفقیت را به ملّت شریف و هوشمند ایران تبریک می گویم.

بسیاری از مهاجران افغانستانی، از به قدرت رسیدن اصلاح طلبان امیدوار شده اند؛ آن ها امید دارند اصلاح طلبان، دیدگاه وسیع تری انسانی به مهاجران داشته باشند و روزنه های مسدودشده ای قانونی را به روی آن ها بگشایند و به نسل های زاده شده در ایران هویت بدهند.
مهاجران افغانستانی که چهار تا پنج دهه در ایران به سر برده و سه و چهار نسل شان در ایران به دنیا آمده است، انتظار دارند در ابعاد مختلف زندگی آنان گشایشی ایجاد و به آوارگی فرزندان شان مهر پایان زده شود و فشارها و سخت گیری های موجود درباره مهاجرین ـ دست کم ـ کاهش یابد.

سید اسحاق شجاعی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتظار مهاجران
رییس جمهورایران
نظرات بینندگان:

>>>   علی تقوایی
پزشکیان درآزمون ساماندهی آشفتگی های داخلی ایران ؛
مسعود پزشکیان را به صحنه آوردند، تا اگر بتواندتوسط او آشفتگی های داخلی بخصوص درعرصه اقتصادی ایران را سروسامان بدهند وهم اعتراضات داخلی را توسط او وتیم اصلاح طلب اش دور بزنند. درواقع اصلاح طلبان باردیگر بر سمندقدرت نشستند، چون دراین بیش ازچهاردهه هرباری که حاکمیت ولایت فقیه درایران روبه تزلزل رفته است، اصلاح طلبان به میدان آمدند ونفس تازه ای به رژیم داده ، تداوم وبقایش را ضمانت کرده اند. بیجهت نبود که خاتمی ، روحانی ، ظریف ودیگران همه آمدند ، مبلغ پزشکیان شدند. اما نکته مهم دیگری که به ظاهر دیده نمیشد اینکه پزشکیان به شدت مورد اعتماد خامنه ای بوده است ، همنیکه او علنی اعلان کرد که : « در ولایت ذوب شده است » کل ماجرا را بیان میکند.
ازسوی دیگر آوردن پزشکیان به نحوی تمهیداتی برای آمدن ترامپ در امریکا نیز است. بیشتر نمی شکافیم، اما این را یک چراغ سبزی برای غرب وامریکا میدانیم. گرچه میدانیم که سیاست خارجی را رئیس جمهور تعیین نمیکند. اما آنگونه نیست که رئیس جمهور در سیاست خارجی کاملآ بی نقش باشد. در آخر این رابگویم که جمهوری اسلامی ایران وبه ویژه علی خامنه ای تمام راههای برگشت خود بسوی غرب را بسته است ودرضمن اینکه کوچکترین تمایل به مذاکره وتعامل با امریکا، اعتبار رژیم را هم در خاور میانه وهم نزد متحدان منطقه ای اش بخصوص چین وروسیه ساقط میکند؛ بلکه با واکنش های جدی وخطیری هم مواجه خواهد شد. فقط زمان بما خواهد گفت که پزشکیان چگونه از پس این اوضاع آشفته ای داخلی بیرون خواهد شد ؟ وبخصوص سیاست اش درقبال مهاجران افغانستانی چگونه خواهد بود ؟ منتظریم.

>>>   به نظر بنده هم همینطور پزشکیان آورد از لحاظ قومی تا ترکتباران سمت دولت جزب شود اعتراض داخلی عمدتا ترک تباران بود یک مقدار مشکل داخل شده حل میشود دوم مشکل خارجی شاید حل کند درباره مهاجرین اصلاح طلبان بهتر است هر چه مشکلات دولت آقای ریسی خدا بیامرزد خلق کرد ومشاوران ریسی مر حوم جمعیت پنج ملیون مهاجران راه باز کرد بدون کدوم بر نامه در آخر از هر مهاجران صدو پنجا ملیون دریافت مکند این خیلی وحشت ناک هست سوم از پلیس ایران دادگاه ایران هیج جای ایران احترام به حقوق افغان ها نداره کاملا یک مهاجر عقده‌ای بار آمده
نسیم یکی از دوستداران سید علی خامنه‌ای

>>>   جناب آقای تقوائی
با سلام
پزشکیان را نظام نیاورده
ایشان با رای مردم و در یک رقابت جدی توسط اکثریت مردم انتخاب شد.
اتفاقا نظام و رهبری موافق ایشان نبودند.

>>>   پزشکیان اول باید صف های مواد غذایی وکوپن را جمع کنند چیزی که ایرانیان علاقه بهش دارنند
ودر اخر تورم وارزش پول ایران رو وکولبری وزباله گردی رو

>>>   وای ددم.
خدارحم کنه پزشکیان ترک هس وترکهامیانه خوبی باافغانهانداره
الله رحم عله

>>>   پزشکیان اول باید صف های مواد غذایی وکوپن را جمع کنند// گاو مریم توی طویله آلبانی خیال میکنه هنوز تو ایران کوپن و صف غذا هست!!!!!!!!!!

>>>   جالب.
سیدعبدالکریم دیوار رابا سنگ میزند، الکسی بادیدار صحبت میکندو گنگارام باادرار گاودست وروی خودرا میشوید وهرکدام خودرا هوشیار و دوتای دیگررا احمق فکر میکند. و اما اگرکسی از من بپرسد،هرسه شان...
عاقل

>>>   به چهارمی
گداهای تهران وزباله گردها افغانی وپاکستانی هستند ....

>>>   آدم بد خوب داره البته تر ک های ایرانی به افغان بهتر جواب نظر برار گفته پزشکیان ترک هست

>>>   قابل توجه جناب شجاعی عزیز.
1-رای پزشکیان رای تعصبی قومیتی بودن نه رای به اصلح.
2-سابقه اصلاح طلبا همیشه نشان میده اهل افراط و تفریت هستن و اتفاقا تنگ نظرن.
3-استانهای ترک زبان بخصوص تبریز سالهاست ورود افغان جماعت را ممنوع اعلام کرده.

>>>   مهاجرت افغانستانی ها به ایران مانند مهاجرت پاکستانی ها به افغانستان است و موجب واکنش اقوامی میشود که از آسیمیله شدن می ترسند. در افغانستان مهاجرت پاکستانی ها موجب تقویت پشتونیسم و در ایران مهاجرت افغانستانی ها موجب تقویت زبان فارسی و به خطر افتادن زبان های بومی می شود.

>>>   مهاجران افغانستانی باید از مقامات کشور خودشان انتظار داشته باشند نه از رییس جمهور کشور دیگران...

>>>   داوود عرفان
با روی‌کار آمدن پزشکیان، احتمالا در سیاست ایران نسبت به طالبان تغییر خواهد آمد. هرچند نمی‌توان انتظار داشت که ایران رو در روی طالبان قرار گیرد، اما احتمالا روابط گرم و صمیمی امروزی ایران و طالبان ادامه نخواهد یافت. می‌دانم که برخی معتقدند که سیاست خارجی ایران را نهادهای امنیتی ایران تعریف می‌کنند نه رییس‌جمهور آن، اما این نکته را نباید از نظر دور داشت که هیچ رییس‌جمهوری نمی‌تواند بدون چراغ سبز رهبری و نهادهای امنیتی ایران روی کار آید. بنابراین، تغییر سیاست ایران در قبال طالبان نیز سیاستی راهبردی خواهد بود که حداکثر بدنه‌ی قدرت در ایران خواستار آن است.
در مورد نقش احتمالی روسیه هم می‌توان گفت که رابطه‌ی ایران و روسیه رابطه‌ی تاکتیکی است و با توافق روسیه و غرب می‌تواند رنگ عوض کند. لذا نمی‌توان تصور کرد که خوشبینی روسیه به طالبان، الزاما حمایت ایران را در پی خواهد داشت.
بازی ایران و طالبان در سه سال گذشته نشان داده که این‌دو نیرو نمی‌توانند در درازمدت به همدیگر اعتماد کنند. با تمام این‌ها باید منتظر ماند و سیاست جدید ایران را بر اساس سیاست‌های کلی پزشکیان تحلیل کرد.

>>>   صف کوپن؟
والا صف که تخصص شماست
صف پاسپورت صف ویزا صف پشت مرزهای ایران
صف گرفتن اقامت ایران

>>>   ابوالفضل چمروشیان نژاد:
جناب وای ددم
درست است که ترکان خونریزترین قوم تاریخند و در تاریخ خود حداقل هشت جنایت علیه بشریت مرتکب شده اند ، که الآن مجال توضیحش نیست ، ولی ترکان ایران در مجاورت با پارس ها متمدن شده اند و گمان نمی رود مسعود پزشکیان اقدام جدی علیه افغانها انجام دهد . ان شاءالله.

>>>   ما تورک ها باور داریم که هجوم اقوام آریایی از شرق و خراسان موجب تغییر زبان و هویت واقعی مردم ایران شده است و مردم ایران با زبان پهلوی صحبت می کردند و زبان فارسی وجود نداشت و زبان دری و پهلوی و آرامی و تورکی در امپراطوری های پارس زبان های رسمی بودند، که دری با نابود کردن پهلوی موجب واکنش مردم ایران و فارسی خطاب کردن زبانشان در مقابل دری وری گویان شرقی شد. امیدوارم تاریخ را بدون بغض بخوانید.....

>>>   هنوزم شما ترک ها و فارس ها جنگ زبان وقومیت دارید شرمنده ولی واقعیت اینه هیچ نسلی یکدست نیست یعنی شما الان آزمایش دی ان ای بدی شاید ۲۰رصد ترک باشی ۵۰درصد اروپایی دوره این حرف ها گذشته
انسانم ارزوست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است