ایران و آمریکا متحدانه برای افغانستان تصمیم گرفتند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۲    ۱۴۰۳/۴/۲۱ کد خبر: 175674 منبع: پرینت

وزیر خارجه پیشین ایران در یک ویدیویی قدیمی که دست به‌دست می‌شود، گفت جمهوری اسلامی در نشست بن در کنار امریکا توافق برسر نظام پادشاهی در افغانستان را برهم زد.
ظریف گفت زمانی که وارد کنفرانس بن شد، با نظام شاهی با صدارت ستار سیرت موافقت شده بود.
آقای ظریف در این مصاحبه قدیمی که بعد از اظهارات روز چهارشنبه فرزند شاه پیشین ایران در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌شود، گفت که ایران و امریکا در مورد رهبری حامد کرزی و جلوگیری از نظام پادشاهی در افغانستان توافق نظر داشتند.
آقای ظریف در این کلیپ کوتاه می‌گوید: «آیا باید در آنجا می‌گفتیم چون امریکا می‌خواهد نظام پادشاهی در افغانستان نباشد، یا حاضر است نباشد، ما باید جلویش را بگیریم؟»
ظریف گفت که اروپایی‌ها از احیای نظامی پادشاهی و نخست‌وزیری ستار سیرت حمایت می‌کردند.

وزیر خارجه پیشین ایران حدود چهار ماه پیش نیز در گفتگو با باشگاه اندیشه‌های حقوقی گفته بود: «در فاصله‌ بین سال ۲۰۰۱ یعنی سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲، ما بسیار خوب از شرایط استفاده کردیم؛ یعنی در سال ۲۰۰۱ ما توانستیم در کنفرانس بن مهم‌ترین نقش را در تشکیل دولت جدید افغانستان براساس منافع مردم افغانستان و با در نظر داشت ملاحظات امنیتی جمهوری اسلامی برقرار کنیم.»
آقای ظریف در این مصاحبه که مسائل عمده سیاسی در دوره هشت سال حضور او در دستگاه وزارت خارجه جمهوری اسلامی پرداخته، می‌گوید: «فراموش نکنیم که دوستان امریکایی می‌خواستند در افغانستان حکومت طالبان خوب رو برقرار کنند، یا اروپایی‌ها خواستار بازگشت نظام پادشاهی به افغانستان بودند. این جمهوری اسلامی بود که توانست مانع این روش‌های غلط شود».
او گفت که جمهوری اسلامی در کنفرانس بن به تمام خواسته‌های خود رسید.

رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران در یک سخنرانی در واشنگتن گفت مخالفت امریکا با احیای نظام پادشاهی مشروطه در افغانستان به رهبری محمد ظاهر، «اشتباه ویرانگر» بود.
او گفت امریکا با تحمیل یک «ساختار غربی مصنوعی» باعث فروپاشی دولت افغانستان شد.
به گزارش انترنشنال، رضا پهلوی روز چهارشنبه، ۲۰ سرطان در کنفرانس «محافظه‌کاری ملی» در واشنگتن سخنرانی کرد.
او گفت: «در افغانستان، زمانی ۷۰ درصد پارلمان قبیله‌ای[لویه جرگه] پساطالبانی در کشور، خواستار بازگرداندن پادشاهی مشروطه ظاهر شاه بودند. زیرا مردم او را حتی با وجود کهولت سن، به عنوان نماد وحدت ملی می‌دیدند. اما، حکومت امریکا این خواسته ملی و حق حاکمیت آنها را رد کرد.»
اشاره آقای پهلوی به لوی جرگه سال ۱۳۸۱ است که در آن نمایندگان رییس حکومت انتقالی را تعیین کردند. در این گردهمایی، حامد کرزی، نامزد مورد حمایت امریکا با اکثریت آرا انتخاب شد.

به نقل از گزارش روزنامه گاردین در ۲۳ جوزا ۱۳۸۱، شماری از اعضای لوی جرگه امریکا را متهم کردند که بر محمد ظاهر فشار آورد تا خود را برای ریاست اداره انتقالی نامزد نکند.
داکتر عبدالله عبدالله، وزیر خارجه حکومت موقت، انصراف شاه پیشین از رقابت با کرزی، زیر فشار ایالات متحده، را تکذیب کرد.
رضا پهلوی برداشت و فهم غربی‌ها از جامعه سنتی افغانستان را زیر سوال برده و ایجاد نظام دموکراسی مدل غربی در این کشور را مورد انتقاد قرار داد.
او گفت: «تحمیل یک ساختار غربی مصنوعی بر جامعه‌ای که دارای سنت‌ها، هنجارها و شیوه‌های حکومتی خاص خود بود، باعث شد که فساد، هرج و مرج و فروپاشی دولت بر این کشور حاکم شود.»
پهلوی گفت که تحمیل چنین نظامی بر افغانستان از سوی امریکا «یک اشتباه ویرانگر بود.»
او خطاب به حکومت امریکا گفت که پیگیری چنین سیاستی نه امنیتی برای امریکا به ارمغان آورد و نه در دفاع از ارزش‌های این کشور موفق بود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   خبرناخوش ایندبرای همه افغانها.
یک پله سقوط برای افغانها به اساس ارزیابی کمیته بررسی خردوتعقل موجودات حیه سازمان ملل متحد.
علت این سقوط بستن دروازه های مکاتب وممانعت زنان درکارهای خارج منزل عنوان شده است. بهرصورت مطابق درجه بندی جدید موجودات زنده ازنظرعقل وخرد چنین ردیف شده است.
۱-انسان ۲-شادی ۳-افغان ۴- دولفین ه-سایرحیوانات
الحاج عبدالباقی سمندری

>>>   هرکس و هر نظامی که در افغانستان به قدرت میرسید،پلان امریکا عبارت از یک جنگ بیست ساله در افغانستان و در نتیجه گرفتن بودجه تریلیون دلاری در بیست سال جنگ بود که سه رییس جمهور امریکا انجام دادند.
حادثه یازدهم سپتامبر نیز یک توطئه خود امریکا بود و تعمیر های مرکز تجارتی نیویارک عمر خود را خورده بود و مثل بازار های مندوی کابل شده بود و مطابق عصر و زمان سیستم الکترونیکی و دیجیتالی که تمام خرید و فروش سهام آن لاین و از طریق کمپیوتر ها صورت میگیرد.نبود و بنأ باید تخریب میشد و در جایش تعمیر جدید ایجاد میشد،بنأ توسط خود دولت جورج بوش تخریب شد و گناه اش را به گردن القاعده و طالبان گذاشت.
در آن تعمیر ها حتی مثل صراف های سرای شاهزاده کابل،هر صراف با خریداران و فروشندگان سهام و اسعار و اوراق بها دار دیگر ،یک منطقه مخصوص را به خود اجاره کرده بودند و قبل از آن که تعمیر ها تخریب شود،به اجاره کنندگان آن نیز پول هایشان را پرداختند و رخصت شان کردند تا در تعمیر جدید دعوی مالکیت نکنند.
بعد ازین که امریکا به افغانستان حمله کرد،قسیم فهیم وزیر دفاع مقرر شد.
قسیم فهیم به امریکایی ها گفت که تشکر ازین که طالبان را از افغانستان بیرون کردید و حالا جنگ خلاص شد و شما میتوانید به کشورتان برگردید.
اما چون امریکایی ها بخاطر از بین بردن طالبان نه،بلکه بخاطر ادامه جنگ در افغانستان و در نتیجه گرفتن بودجه برای جنگ آمده بودند،بنأ به قسیم فهیم پنجاه میلیون دالر دادند و برایش گفتند که این پول را بگیر و برو کدام تجارت مجارت کن و چوکی وزارت دفاع را رها کن.
بعداً رحیم وردک را وزیر دفاع مقرر کردند و به پاکستان نیز دستور دادند که چند طالب را برای جنگ به افغانستان بفرستد و در نتیجه بیست سال جنگ دوام کرد.
حالا نیز در جنگ اوکراین که حدود دوسال میشود دوام دارد،تا بحال چند صد ملیارد دلار بودجه گرفته شده است.
در جنگ غزه که نیز یک توطئه بود و یک مراسم جشن و رقص را در اسراییل که در آن از کشور های مختلف دعوت شده بودند،در سرحد غزه براه انداختند و چند نفر از افراد حماس را وظیفه دادند که به این جشنواره جمله کنند و یک تعداد را بکشند و یک تعداد را زخمی و یک تعداد را گروگان بگیرند و برگردند.
در نتیجه جنگ غزه شروع شد.
از همه جالبتر این که فردای همان روزی که عملیات حماس در اسراییل صورت گرفت،دولت امریکا عاجل اعلان کرد که ما همبستگی خود را کاملاً با دولت اسراییل اعلان میکنیم و پنجاه ملیارد دلار برایشان بخاطر جنگ در مقابل حماس کمک میکنیم.
بدون این که دولت اسراییل از نزدشان تقاضا کرده باشد.
در جنگ اوکراین نیز همچنان:
امریکا وزیر خارجه آلمان انالینا بربوک را به ماسکو فرستاد و او در بیانیه اش در ماسکو گفت که اوکراین یک دولت مستقل است و هیچ کس اجازه ندارد که جلو شمولیت او را در پیمان ناتو بگیرد و در نتیجه توطئه یی را براه انداخت تا پوتین بالای اوکراین حمله کند.
روز بعد اش وزیر دفاع امریکا در جلسه یی در بروکسل اعلان کرد که ما موفق شدیم که پوتین را وادار کنیم که بالای اوکراین حمله کند. منبعد ما و شما ماهانه با به شکل حضوری و یا به شکل آن لاین باهم جلسه دایر میکنیم.
اینها همه توطئه بودند و اگر در آینده نیز جلو این توطئه ها گرفته نشود،شما شاهد خواهید بود که هر رییس جمهور جدیدی که در امریکا انتخاب شود،به بهانه های مختلف توطئه و یا دروغی را براه می اندازد تا بودجه بگیرد.
اگر شما فکر میکنید که روسای جمهور امریکا ده ها و صد ها میلیون دلار را مصرف میکنند تا صرف برای یک دوره و یا دو دوره رییس جمهور شوند و برای مردم خدمت کنند،چون که از غم مردم شبانه پای لچ در بستر خواب میکنند،همه دروغ است.
زیرا امریکا یک کشور سرمایه داری است و حرف اول را سرمایه میزند،نه خدمت به مردم.

>>>   اگر بصورت بی طرف و با خبر از ساختار و ریشه. های قومی و مذهبی نگاه کنید واقعا یک پادشاهی مشروطه و صدراعظم در قدرت یک ضرورت درکشون بود و است . مثل خیلی کشور های اروپایی ببینید چیقدر با صلح و صفا زنده گی دارند . واقعا این یک جفای بزرگی در حق ملت و مملکت ما بود از طرف امریکاه که هیچوقت پادشاهی نداشته و ایران که ترس از خود داشت که پادشاهی آنها زنده شود و مردم آن به پاه خیزند روی این مفکوره غلط امریکاه و ایران نگاه کنید وضیعت کشور عزیز خود را و هنوز هم این کشور ایران و خیلی همسایه ها نمیتوانند یک افقانستان آرام و شکوفا را ببینند چون ما منابع انسانی بسیار کار آمد و مطلوب داریم همرا با ذخایر سرشار و کشور ما را خیلی زود بلنتر از همه همسایه میکرد و این چیزی نیست که همسایه ها بپزیرند....

>>>   این ظریف خالی می بنده می خواد بگه ما این قدر قدرت داشتیم که جلوی پادشاهی شدن افغانستان رو بگیریم دروغ میگه آمریکا ابر قدرته تصمیم اینکار رو گرفت و انجام داد چه ایران موافق بود چه مخالف حرف ظریف مصرف داخلی داره میخواد به طرفداری پادشاهی تو ایران بگه نمیزاریم پهلوی برگرده دیگه بعداز 45سال حکومت جمهوری اسلامی همه میدونیم اینا فقط بلدندخالی ببندند واسه گنده گوزی

>>>   تحمیل و نام نهادن هویت افغان=(پشتون نژاد) بر مردم فارسیزبان و ترکپارسیان یک هویت شناسه زشت و مصنوعی بوده و است

>>>   افغانپشتون ناقلینسرحدی باید در ولایت پکتیکا پکتیا و قندهار جایبند و به میخ تبیله بسته شوند

>>>   این ظریف همان ظریفک برجام است که برای خوش خدمتی به "مولی کراسی" و چکره ها مراکز تحقیقاتی ملیونی را از کانکریت پر کرد. شرم خوب است مگر یگان نفر بسیار پر رو است.
آتش‌خاوری

>>>   پادشاهی مربوط به دوران ماقبل تاریخ است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است