طالبان: عاشورا بدعت است و باید جلوی آن گرفته شود
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۹    ۱۴۰۳/۴/۲۲ کد خبر: 175676 منبع: پرینت

رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات مراسم عاشورا را «بدعت» خوانده و تاکید کرده است که جلوی «بدعت‌های سیاسی و خارجی» باید گرفته شود.
احمدالله متقی ‌این موضوع را در نشستی با حضور شماری از مقام‌های این گروه و روحانیان شیعه در هرات بیان کرد.

برپایه تصاویر ویدیویی، که اداره اطلاعات و فرهنگ هرات از این نشست پخش کرده، آقای متقی گفته است درباره این که «اصل مراسم [عاشورا] چه بدعتی است، ما نباید چیزی بگوییم.»
با این حال، او تاکید کرد که در این مراسم «بدعت‌های سیاسی» وجود دارد که «در کتاب (قرآن) هیچ وجود ندارد.» این مقام طالبان تاکید کرد که از چنین بدعت‌ها باید پرهیز کرد.
احمدالله متقی عاشورا را به «رسوم و بدعت‌های خارجی» نسبت داد و تاکید کرد که باید جلوی آن گرفته شود.

با این حال، او توضیح نداد که چه مواردی در مراسم عاشورا مشمول آنچه که او «بدعت»، «بدعت سیاسی» و «بدعت خارجی» خواند، می‌شود.
این مقام طالبان این سخنان را در دیدار با گروهی از روحانیان شیعه در هرات به زبان آورد. به گفته او، این نشست، که شماری دیگر از مقام‌های طالبان هم حضور داشتند، درباره گفتگو درباره تامین امنیت مراسم عاشورا برگزار شد.
آقای متقی تاکید که در حال حاضر مسوولیت حکومت طالبان این است که امنیت مراسم عاشورا را تامین کند. او افزود که این مراسم باید به گونه‌ای برگزار شود که به تامین امنیت کمک کند.
پیشتر مخاطبان اینترنشنال تصاویری فرستاده بودند که در آن افرادی دیده می‌شدند که پرچم‌های عاشورایی را پایین می‌کشیدند و پاره می‌کردند.

به گفته مخاطبان، این افراد اعضای طالبان بودند که به محلات شیعه‌نشین رفتند و ضمن پاره کردن پرچم‌های نصب شده عاشورایی، به مردم گفتند که اجازه ندارند چنین پرچم‌هایی در خیابان‌ها و روی بام‌ها برافرازند.
اخیرا حیات‌الله مهاجر، معاون والی طالبان در هرات، از تشکیل کمیسیونی برای تامین امنیت مراسم عاشورا در این ولایت خبر داد
این در حالی است که پیشتر یک کمیسیون دیگر طالبان در کابل سندی را تحت عنوان «تعهدنامه» به زبان پشتو ترتیب داده و در آن امضای شماری افراد را به عنوان «نمایندگان» شیعیان گرفته است.
در این «تعهدنامه» محدودیت‌های فراوانی بر برگزاری مراسم سوگواری در روزهای محرم وضع شده است.
اخیرا این شماری از رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی این سند را پخش کردند و آن را بخشی از محدودیت‌های طالبان علیه آیین‌های مذهبی شیعه‌ها عنوان کردند.

کد (5)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
عاشورا
نظرات بینندگان:

>>>   حال خوب شد که وهابی-صهیونیست ساخت انگلیس بدعت نیست !!!!؟؟؟؟
آتش خاوری

>>>   🤫 بلی، مگر همجنس گرایی و همجنس بازی جوانان پشتونطالبان در مدرسه دینی و مسجد ها حلال و روا است !؟

>>>   💥 ای افغانپشتون تروریست متحجر بدعتگر؛
چرا جلو لوطیگری پشتونطالبان جوان را در مدرسه دین-پشتونی و مسجدپشتونی تان نمی گیریند ؟

>>>   این کاملا خوب است. اگر چند من یک شیعه هستم ولیعاشورادیگر مجلس سوء و ماتم امام حسین نیست بلکه یک نمایش شده است. این نمایش یک بیعت است و خوب است که جلو آن گرفته شود.
محمد علی جعفری از قم- ایران

>>>   خود طالبان بزرگترین بدعت تاریخ اند .

>>>   اینها از عبدلرحمان خیلی6بد تر هست ولی چیز اینها را درگیر کرده 70 فیصد مردم طرفدار اینها نیست خارجی ها به رسمیت نشناخته این ها به هزار یک مشکل روبرو هست مراسم عاشورا هیج اصلا وجود هزاره ها را قبول نداره البته هزاره ها افعانیستان به عنوان کشور خود چندان قبول نداره

>>>   کسی ادعای بدعت عاشوراکرد وحرف گرانی زد که سالهای متمادی درکشتن زنان وطفلان بیگناه بابشکه های زرد عمری راسپری کردند ازخداومردم نتنهاخجالت نکشیدن بلکه بابی شرمی برای رسیدن به دوروزحکومت ننگین ازهیچ جنایتی چشم پوشی نکردن
طالبان نه ازبرای قران وسنت این ادعای پوچ رامطرح کرد بلکه فقط وفقط بخاطرپیام عاشورا که ظلم ستیزووازادیخواهیس وبرای بقای حکومت نامشروع شان است میخواهندمراسم عاشورایی رابکلی خنثاکنن امانورخداخاموش شدنی نیست
هیهات من ذلت

>>>   با ملک بساز ، ده را بتاز
طالبان با ایران وارد بستر شده اند و حالا بر شیعیان افغانستان هرچه دل شان بخواهد میکنند.

>>>   نام امام حسین ع و مکتب عاشورا هیچوقت از یاد ها نخواهد رفت.
مکتب تکفیری وهابی از شروع عاشورا تا کنون با روشهای گوناگون از جمله کشتار عاشقان حسین سعی کرده است تا مکتب و چراغ عاشورا را خاموش کند ولی مکتب حسین به عنوان اسلام ناب محمدی همچان پر فروغ و در حال گسترش است. به وهابی های کینه توز توصیه می کنیم که مکتب و نام امام حسین مقابله نکنند.
مخالفان اسلام ناب محمدی با افکار وهابی بدانند که اجداد متعصب شما به خصوص سلسله امویان و عباسیان خیلی تلاش کردند که نور عاشورا و عظمت امام حسین ع را خاموش کنند ولی خیال باطل که هر روز بر عظمت عاشورا افزوده می شود.
به طالبان هم توصیه میکنیم راه نجات اسلام همان پیروی از اسلام ناب محمدی است. قطعا حکومت های کافر بر مسند قدرت با قی می مانند ولی حکومت های ظالم بعد از مدتی سرنوگون خواهند شد. بنابراین به حکومت سرپرست طالبان توصیه میکنیم که جلو خود سریهای برخی از وابستکان وهابی و تکفیری را برای تضعیف عشورا و نماد های آن بگیرند.

>>>   👳‍♂️ مردم متحجر پشتونناقلین بادیه نشین خیلی فاصله دارد با مسلمانی و اسلام واقعی.
پشتونسازی های تکفیری لشکر از ....هستند.
افغانپشتونی ها خوردگانی بدعتگر قومیتی و متعصب به امرالله هستند.
مردم پارسترکان هزاره فارسیزبان بومی ترین و بنیانگذاران این سرزمین بوده و هستند.
عملکرد های انتحاریپشتونی خود در ذکرش شدیدتر از ببعد هست.
.....بر رحمان بابای .....عقل پشتونی که گفته:
عقل نخواه طالع بخواه، اینجاست که ....انها را توهمی و متحجر و پستترین .....آدمی تربیه شده است.
فقط که امور زندگی و انسانیت در دوکان طالع بستگان باشد !

>>>   با مراسم مذهبی دشمنی کار غلط است باید مراسم مردم را احترام کنیم نه دشمنی ما مردم هیچ هوشیار نشدیم ۵۰ سال جنگ تیر شد ولی هوشیار نشدیم حیف این وطن حیف صد حیف هزار حیف.
اریا جرمنی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است