ترکیه پنج فرمانده مارشال دوستم را اخراج می‌کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۴    ۱۴۰۳/۴/۲۳ کد خبر: 175683 منبع: پرینت

ترکیه پنج فرمانده نظامی وابسته به عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش اسلامی افغانستان را بازداشت و به یک مرکز استرداد مهاجران در استانبول منتقل کرده است.
سفارت افغانستان در انقره به افغانستان اینترنشنال گفت آماده است در زمینه آزادی آنان کمک کند.
یک منبع آگاه از ترکیه به اینترنشنال گفت ماموران پولیس ترکیه به اجبار امضای چهار فرمانده نظامی حزب جنبش اسلامی افغانستان به رهبری عبدالرشید دوستم را در پای برگه اخراج آن‌ها از ترکیه گرفته‌اند.

در همین حال، برخی از منابع در ترکیه می‌گویند مدت قانونی اقامت بسیاری از مقامات و نظامیان حکومت پیشین در ترکیه به پایان رسیده و آن‌ها در معرض اخراج قرار دارند. این منابع می‌افزایند دولت ترکیه اقامت این مقامات افغان را تمدید نکرده و آن‌ها از ترس بازداشت پولیس نمی‌توانند از خانه بیرون شوند.
یکی از منابع نزدیک به حزب جنبش اسلامی افغانستان گفت که تاریخ اقامت حدود دو صد خانواده از اعضای حزب وابسته به مارشال دوستم به پایان رسیده و همه آن‌ها در معرض خطر اخراج قرار دارند. برخی از افراد در معرض خطر اخراج می‌گویند در صورت اخراج نظامیان وابسته به این حزب که پیشینه طولانی جنگ در برابر طالبان را در کارنامه دارد، ممکن است آنان توسط طالبان کشته شوند.

جنبش ملی اسلامی افغانستان از احزاب مطرح سیاسی در افغانستان است که در سال ۱۳۷۱ به رهبری عبدالرشید دوستم تاسیس شد. این سازمان سیاسی-نظامی نفوذ گسترده‌ای در ولایت‌های شمالی افغانستان به ویژه در میان ترک‌تباران این ولایت‌ها دارد.
این حزب در چند دوره تاریخی در برابر طالبان جنگیده است.

شمار زیادی از رهبران حزب جنبش اسلامی افغانستان به شمول عبدالرشید دوستم و اعضای خانواده او بعد از سقوط جمهوری اسلامی افغانستان در اسد ۱۴۰۰ به ترکیه رفتند و تاکنون در این کشور زندگی می‌کنند.
برخی از اعضای این حزب به افغانستان اینترنشنال گفتند دولت ترکیه خلاف تعهدی که مبنی بر عدم اخراج مقامات و نظامیان حکومت پیشین داده بود، در پی اخراج بی‌قید و شرط افغان‌هایی برآمده است که از خطر انتقام‌گیری طالبان به این کشور پناه برده‌اند.
در میان این پناهجویان افغان‌هایی نیز شامل هستند که با ویزا و بدون ویزا از راه‌های غیررسمی وارد ترکیه شده‌اند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترکیه
مارشال دوستم
نظرات بینندگان:

>>>   حتی نوکری به ترکها نمی تواند دل فکر و رفتار آنها را تحت تاثیر بگذارد مانند صهیونیستها همه را به چشم نوکر و برده میبیند
اطلس

>>>   یک عمل خوب و یک اقدام نیک دولت ترکیه که آنرا تقدير و تمجید میکنیم، هرچه زودتر باید اخراج و به افغانستان دیپورت شوند.
این اعضای جنبش ګلم جمع های بدنام دوستمی که در چوروچپاول، دزدی، قتل، غارت وتجاوز به مال، جان و ناموس مردم در ولایات مختلف افغانستان و بخصوص ولایت کابل دست داشتن باید محاکمه و بجزای اعمال شان برسند.
بااحترام یاسین کابلی

>>>   فرمانده هان در زمان گلم جم و بعدش دوستم که معاون اول پدر معنوی اش یعنی اشرف غنی فراری بود آدم خور بودند حالا در ترکیه چه ....میخورند؟ دوستم هم باید دیپورت شود

>>>   کار بسیار عالی
همه دزدهای دوره جمهوریت را باید اعدام کنید

>>>   کار عالی.
مافیاهای خائن و رهبران خود خوانده دزد فراری را روان کنید که مجازات شود.

>>>   در ترکیه در مقابل پول پاسپورت ترکیه را خرید که اینکار را همه کرده اند خانه و یا تجارتی را شروع میکنی و ویزه اقامت برایت میدهند و حکومت ترکیه هم آنقدر صاف و پاک نیست که مجرمان را دستگیر و ممالک شان روان کند و خود دوستم همرای رئیس جمهور ترکیه خویشاوندی دارد واسطه بازی میشود . اگر موضوع محکمه شدن شود باید نصف نفوس افغانستان به محکمه کشیده شوند تا به امروز بغیر از اسد االله سروری کسی محکمه نشد با خیال آرام حتی امروز در افغانستان ئ ممالک دیگر زندگی میکنند

>>>   این ها هیچ کدام شان ...نیستن مین جمله خود دوستم که مارشال یک مملت است یک ریش سفید را ....نکرد به نام ایشچی چه برسه به قومندانانش که به هیچ چیز پایبند نبودن اینها را نباید به افغانستان بیارند ااین مثل معتادان چین باید به دریا انداخت

>>>   ترکیه بدترین و ....ترین افراد هستند. در طول نظام جمهوریت حتی ویزه خود را به هزاران دلار به افغانها فروختند. ....ایرانی شیعه از ترکیه بهتر است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است