زوج ها می تواننند تابعیت هردو کشور را داشته باشند
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۷    ۱۴۰۳/۴/۲۵ کد خبر: 175693 منبع: پرینت

دادگاه عالی پیشاور حکم کرد زنان پاکستانی که با شهروندان افغانستان ازدواج می‌کنند، حق دارند تابعیت هر دو کشور را داشته باشند. دادگاه به فرزندان چنین خانواده‌هایی این حق را داده است که تا رسیدن به سن قانونی (۲۱ سالگی) هر دو تابعیت را حفظ کنند.

به گزارش بی بی سی، حدود ۶۵ دادخواست که یکی از همسران تابعیت پاکستان را داشتند، به دادگاه ارایه شده بود و در آن از دولت پاکستان خواسته شد به آنها یا فرزندانشان تابعیت داده شود.
پس از ماه‌ها روند حقوقی، هیاتی مرکب از دو قاضی دیوان عالی پاکستان به نفع دادخواست‌دهندگان رای داده و دستورهایی در این مورد صادر کرده است.
دادگاه پس از بحث در مورد مواد مختلف قانون شهروندی به این نتیجه رسید که زنان پاکستانی که شوهران آنها شهروند افغانستان هستند، حق دارند هر دو تابعیت را داشته باشند.

همچنین فرزندان اینگونه مادران و پدران می‌توانند تا سن ۲۱ سالگی تابعیت مضاعف خود را حفظ کنند اما پس از رسیدن به این سن، باید یکی از دو تابعیت را انتخاب کنند.
دادگاه افزود که ندادن شناسنامه یا پاسپورت پاکستانی به چنین زنان و کودکانی به دلیل داشتن کارت‌های پناهندگی افغانی نقض قانون است.
همچنین به آنها حق حفظ کارت شناسایی پاکستان، پاسپورت و کارت مهاجرت داده می‌شود.
در رای دادگاه همچنین مقرر شده است که اگر یکی از دو زوج تابعیت پاکستان را داشته باشد، به دیگری ابتدا سند اقامت پاکستان و سپس طبق قانون، تابعیت داده شود.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ازدواج
پاکستان افغانستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است