چرایی ترور ترامپ
ترامپ یک ناسیونالیستِ مخالف گلوبالیسم و نیو لیبرالسیم است با نیو کانت ها رابطه خوبی ندارد، اهمیت ایتلاف و سازمان ناتو را زیر سوال برده است 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۳    ۱۴۰۳/۴/۲۵ کد خبر: 175697 منبع: پرینت

خون آلود به حریف گفت:" Fuck You"
توماس متیو کروکس مهاجمی که در بالای ساختمانی مشرف به محل سخنرانی ترامپ سنگر گرفته بود پس از شلیک به قصد ترور ترامپ توسط سرویس مخفی کشته شد؛ تا راز سر به مُهر بماند.
جو بایدن گفت: «خشونت سیاسی در آمریکا جایی ندارد.» و اوباما ارشاد فرمود: "خشونت سیاسی جایی در دموکراسی ما ندارد". آنان حد اقل تاریخ پرخون سیاسی کشور شان را نیز نمیدانند.

از زمان تاسیس ایالات متحده آمریکا، چهار رییس‌جمهور و یک نامزد ریاست جمهوری در نتیجه ترور کشته شدند.
آبراهام لینکلن سال ۱۸۶۵، جیمز گارفیلد سال ۱۸۸۱، ویلیام مک کینلی سال ۱۹۰۱ و جان اف کندی سال ۱۹۶۵ وقتی که رییس‌جمهور آمریکا بودند کشته شدند.
رابرت اف کندی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۹۶۸ هدف یک ترور موفق قرار گرفت. تا پیش از زخمی شدن ترامپ، تعدادی دیگر از روسای جمهور و نامزدهای انتخابات هم هدف ترور نافرجام قرار گرفتند. فرانکلین روزولت در سال ۱۹۳۳، هری اس ترومن در سال ۱۹۵۰، جرالد فورد در سال ۱۹۷۵، رونالد ریگان در سال ۱۹۸۱ و جورج بوش پسر در سال ۲۰۰۵ زمانی که رییس‌جمهور بودند، هدف ترور نافرجام قرار گرفتند.

تئودور روزولت در سال ۱۹۱۲ و جورج والاس در سال ۱۹۷۲ زمانی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بودند هدف ترورهای نافرجام قرار گرفتند.
چرایی ترور ترامپ:
دوکتورین دونالد ترامپ با شعار محوری «نخست آمریکا America First» نمایانگر تحولات داخلی جامعۀ امریکا و نظام بین المللی می باشد.
طرح دکترین «نخست آمریکا» حاکی از سیر تکوین جهانی شدن و تأثیر آن بر جامعه آمریکا و به پیروی آن دگردیسی در سیاست خارجی و هژمونی ایالات متحده در تحولات منطقه ای و بین المللی است.

ترامپ یک ناسیونالیستِ مخالف گلوبالیسم و نیو لیبرالسیم است با نیو کانت ها رابطه خوبی ندارد، اهمیت ایتلاف و سازمان ناتو را زیر سوال برده است، افزایش بودجه نظامی دیگر اعضا را طلب کرده و چندی پیش نیز احتمال محافظت نکردن ناتو از اعضایی را که هزینه کافی برای دفاع نمی‌کنند، پیش کشید. همو طرفدار برچیده شدن اتحادیه اروپا نیز می باشد، همچنان نمی خواهد امریکا با سخت افزار نقش ژاندارم بین المللی را بازی کند بلکه طرفدار نقش قوی اقتصادی امریکا بوده، طرفدار ختم جنگ ها بخصوص جنگ اوکرایین است. مسلمآ سازمانها و ساختار های مخالف طرز دید، کردار و رفتار او در پی حذفش اند.

تا قبل از ترامپ تقریباً تمامی رؤسای جمهور آمریکا با تایید به استثنابودن ویژگی های هنجاری و ارزشی جامعه آمریکا نسبت به جوامع دیگر، خود را متعهد به صدور ارزشهای آمریکایی نظیر دموکراسی و حقوق بشر چه از طریق ابزارهای سخت و تهاجمی (لشکر کشی های خونبار) و چه توسل به رویکردهای معطوف به قدرت نرم می دانسته اند. درمجموع پدیدۀترامپ معلول دگردیسی در ساختار اجتماعی ناشی از جهانی شدن اقتصاد و سیال شدن و گردش بیشتر سرمایه در اقتصاد جهانی است.
ترامپ به واسط آموزه های حرفوی و منش کاسبکارانه و همچنین شرایط حاکم بر اقتصاد آمریکا، هدف و فلسفة تمام مناسبات را پیگیری منافع اقتصادی و مالی در قالب سیاست "نخست آمریکا" جستجو میکند.

ترامپ دیپلماسی را معادل «معاملۀ اقتصادی» میبیند. از دید ترامپ برندگان در مناسبات کشورها کسانی هستند که دارای مازاد تجاری و بازندگان کسانی هستند که دارای کسری تجاری هستند. و همین حالا کسری بودجه فدرال در دو ماه اول سال مالی ۲۰۲۴ در اکتبر و نوامبر ۲۰۲۳ به ۳۸۳ میلیارد دلار رسیده است.
تحلیل‌ها نشان می‌دهد اگر روند فعلی ادامه یابد، سال ۲۰۲۴ با کسری بیش از ۲ هزار میلیارد دلاری به پایان خواهد رسید.
بر اساس داده های وزارت خزانه داری آمریکا اینک بدهی ملی دولت آمریکا در سال 2024 به بیش از 34 تریلیون و 332 میلیارد دلار رسیده است. دولت ایالات متحده آمریکا در سال مالی 2024، بیش از 870 میلیارد دلار بهره بابت بدهی فدرال بیش از 34 تریلیون دلاری خود بایدپرداخت کند.

نویسنده:
فرید سیاوش


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترامپ
ترور
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است