مراسم عاشورا در ولایت‌های کشور برگزار شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۸    ۱۴۰۳/۴/۲۷ کد خبر: 175706 منبع: پرینت

مراسم عزاداری روز عاشورا روز (سه‌شنبه، ۲۶ سرطان) در شهرها و ولایت‌های مختلف افغانستان با حضور گسترده‌ی مردم برگزار شد.
تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که این مراسم در منطقه‌ی «جبرییل» هرات در غرب کشور، با وجود محدودیت‌های طالبان، در یک مکان عمومی و با حضور گسترده‌ی مردم برگزار شده است.
طالبان در آغاز ماه محرم پرچم‌های عزاداری را در این منطقه از هرات پایین و پاره کرده بودند که با اعتراض باشندگان محل مواجه شد. در پی این اعتراض، منابع محلی گزارش دادند که نیروهای طالبان یک جوان معترض را «تیرباران» کردند.

در کابل، پایتخت نیز مراسم عزاداری روز عاشورا در مساجد و حسینیه‌های مختلف مناطق شیعه‌نشین برگزار شده است.
تصاویری که تلویزیون خصوصی تمدن منتشر کرده، نشان می‌دهد که شماری از مقام‌های طالبان، از جمله شهاب‌الدین دلاور، سرپرست ریاست عمومی هلال احمر در مراسم عزاداری روز عاشورا در مسجد خاتم‌النبیین شرکت کرده‌ است.
ویدیوهایی که این شبکه‌ی تلویزیونی در صفحه‌ی فیس‌بوک خود منتشر کرده نیز نشان می‌دهد که شماری از عالمان دینی شیعه از محدودیت‌های وضع‌شده از سوی طالبان انتقاد می‌کنند.
در یکی از این ویدیوها، سید حسین عالمی بلخی، سخنگوی «شورای علمای شیعه افغانستان» از نحوه‌ی برخورد نیروهای امر به معروف و نهی از منکر طالبان با عزاداران شیعه انتقاد می‌کند و می‌گوید که «ما از نحوه‌ی رفتار آنان گِله‌ داریم».

نعمت‌الله غفاری، عضو «شورای علمای شیعه افغانستان» و عضو پیشین مجلس نمایندگان نیز در این مراسم بر احترام به مذاهب تأکید کرده است.
در ویدیویی که تلویزیون تمدن منتشر کرده او می‌گوید: «راه‌حل ساده این است برادر عزیز! یک، هرکس به مذهب خودش عمل کند، دوم، به سایر مذاهب هم احترام بگذارد.»
او با اشاره به اظهارات شماری از مقام‌های طالبان، اضافه می‌کند: «هرکس طبق مذهب خود عمل کند، اما دیگران را گمراه، منحرف، خارج از دین و کافر و مشرک نداند.»
امسال طالبان برای دومین سال متوالی محدودیت‌های گسترده‌ای بر مراسم‌های عزاداری محرم وضع و شیعیان را از راهپیمایی در روز عاشورا و برگزاری مراسم عزاداری در مکان‌های عمومی منع کردند.

به گزارش اطلاعات روز، تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که علی‌رغم محدودیت‌های طالبان، شیعیان در شماری از ولایت‌ها، از جمله سرپل راهپیمایی کرده‌اند.
تصاویری که از ولایت‌های قندهار و غزنی و بلخ منتشر شده نیز نشان می‌دهد که شیعیان در خارج از مساجد و حسینیه‌ها عزاداری کرده‌اند.
محدودیت‌های وضع‌شده از سوی طالبان بر عزاداری محرم، انتقادات گسترده‌ی گروه‌های سیاسی افغانستان را نیز در پی داشته است و شماری از جریان‌های سیاسی این محدودیت‌ها را «غیرانسانی» و «غیراسلامی» خوانده‌اند.

کد (5)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عاشورا
عزاداری
نظرات بینندگان:

>>>   بین طالبان آدم های خوب هست احترام به مزاهب داره ولی آنها کم هست ولی اکثر طالبان شیعه را کارفر میداند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است