همجواری با افغانستان، فرصت طلایی اقتصاد ایران
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۲    ۱۴۰۳/۴/۲۹ کد خبر: 175720 منبع: پرینت

سطح مبادلات سالانه ایران و افغانستان از مرز دوغارون به بیش از سه میلیارد دلار می‌رسد.
به گزارش تسنیم، مهدی شیردل فرماندار شهرستان مرزی تایباد ایران در جریان بازدید جمعی از مسوولان فارس ایران از مرز زمینی دوغارون اعلام کرد سطح مبادلات سالانه ایران و افغانستان از مرز دوغارون به بیش از سه میلیارد دلار می‌رسد که نشان دهنده روابط بالای اقتصادی دو کشور است.

وی افزود: دوغارون مهمترین کانون اقتصادی ایران با افغانستان است که کالاهای صادراتی ایران و استان خراسان رضوی به این کشور، تامین کننده بازار 30 میلیون نفری همسایه شرقی است.
شیردل ادامه داد: از همه توان و ظرفیت‌های شهرستان برای رفع موانع پیش روی منطقه اقتصادی دوغارون استفاده کرده‌ایم که این خود منجر به رضایتمندی طرف حاکمیت افغانستان شده است.

فرماندار تایباد اظهار کرد: اکنون روزانه افزون بر هزار و 200 دستگاه کامیون ایرانی و افغانی از این مرز بین دو کشور تردد می‌کنند که توسعه این بخش نیاز به هم‌افزایی همه دستگاه‌های ملی و استانی دارد.
وی تأکید کرد: برای ایجاد امنیت پایدار در مرز نیازمند اشتغال پایدار در منطقه هستیم که این خود فرصتی برای تامین قسمتی از معیشت و اقتصاد خانوارهای ساکن در این خطه مرزی است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید از همجواری تایباد در شرق خراسان با افغانستان، به عنوان یک فرصت طلایی برای اقتصاد کشور یاد کرد که توسعه آن به رونق و پویایی اقتصاد منطقه و نیز کشور منجر می شود.
جعفر قادری افزود: گذرگاه دوغارون مهمترین دروازه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با افغانستان است که نقش زیاد و تاثیرگذاری در اقتصاد استان خراسان رضوی و کشور دارد.

او اظهار کرد: از همه ظرفیت‌های کشوری، استانی و منطقه‌ای باید برای شکوفایی این مرز رسمی که افزون بر 110 سال قدمت دارد، بهره گرفت و این امر منجر به برقراری تعاملات دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه دوغارون پل ارتباطی ایران با کشورهای آسیای میانه است، ادامه داد: با فراهم شدن بستر و زیرساخت‌های لازم در این کانون اقتصادی می‌توان بازار افغانستان و بازارهای هدف این کشور را نیز به دست گرفت که این خود اقتصاد ایران را متحول خواهد کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: توسعه روابط با کشورهای همسایه یکی از مهمترین سیاست‌های دولت سیزدهم بود که در این بخش موفق عمل کرد و دستاوردهای خوبی را نیز به دنبال داشت.
قادری یکی از ظرفیت‌های مهم تایباد را گردشگردرمانی بیان کرد و گفت: فعال شدن حوزه گردشگری سلامت در این شهرستان برای درمان بیماران افغانستانی یک ضرورت و نیاز است، چرا که علاوه بر جذب درآمد برای کشور و منطقه، توسعه بخش سلامت در این منطقه مرزی را نیز به همراه دارد.
نماینده شیراز در مجلس، معاون اقتصادی استاندار فارس و شماری از مسئولان این استان در این سفر از بازارچه مرزی دوغارون، منطقه ویژه اقتصادی و نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان بازدید کردند.

بیشترین حجم کار منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است. کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.
پایانه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در 18 کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، در زمره پنج پایانه برتر اقتصادی کشور است.

کد (7)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   ولی ایران به افغان ها اصلا احترام نداره این تجاری ارتباط خیلی در صورت احترام دوطرفه احترام یک طرفه زود به هم میخوره آنوقت جبران ناپذیر است احترام یک طرفه فقط عقده بار میاره لذا این ارتباط تجاری مستقیم به مهاجران افغان داره ولی مهاجران توسط بعض ایرانی اذیت میشود از مساوولین ایران به عنوان کوچک از جامعه میخاهم در این باره کار کنید سو استفاده ها بر طرف کنید هم خدا راضی هم مشکلات برای نسل اینده فراهم نکنم کاملا یک مهاجر عقده‌ای بار نیاریم این بد مرض است
قاسمی from irann

>>>   تفاوت ره از کجاه ست تا بکجاه؟؟
شما ببینید و مقایسه کنید از نظر امنیتی مرزی تجاری و رفتار نگهبانان مرزی خارج خاک افغانستان همانطور از نظر تجاری همچنان و همه و همه امور مرزی با مرز تورخم آنوقت معلوم می‌شود ( تفاوت ره از کجا……..)
تشکر

>>>   همین ایرانی صبح تا شب نق می زنند که عامل خرابی کشور ما مهاجرین هستند جالبتر اینکه بیشتر این محصولات صادراتی هم به دست همین مهاجران بیچاره تولید می شود

>>>   باور داشته باشید که ما هم مردم جنگ جو و خیلی اوقات مسلکی و دانش بخشی که کار می‌کنیم یا گذاشته شده ایم به خدمت در آن چوکی مقام یا بخش اصلا اصول و ضوابط آن را نمیدانم و این را هم قبول دارم که ایرانی ها بی احترامی دارند با ما چون خود ما به خود احترام نداریم ولی ده هزار در صد بهتر از پاکستانی ها استند ببینید ما بین بد و بدتر متاسفانه باید انتخاب کنیم راه دیگری فعلا نیست پس بد آن ایران است راه ترانزیتی ما. موفق باشید.

>>>   نظر دهنده اول
این دو کشور سیصد سال پیش از هم جدا شدن
عقده برای چی هست؟
افغانها خواستند جدا بشوند

>>>   دیروز در شهرستان خور فارس یک ایرانی به دست تبعه افغانی کشته شد سه روز پیش یک خانواده افعانی کودک‌سه ساله رو که ببست روز از آدم ربایی آنها می گذشت شناسايي شدن
پنج روز پیش سه افغانی یه ایرانی رک بخاطر شارژ ساختمان کشتند
دو هفته پیش در خیابان کارون فروشنده گلفروشی افغانی به دختر دوازده ساله تجاوز کرد
یکماه پیش یک افعانی پنج صبح به امام جماعت مسجد و نمازگزاران با قمه حمله می کند که میخوام‌شیعه بکشم
از تعداد دستگيري های افغان ها برای حملات تروريستي در فیلمی که وزارت اطلاعات منتشر کرده
دو سوم دزدهای موبایل اتباع افعانی هستند بعد نظر دهنده اول میگه ایرانی ها افعانی ها رواذیت می کنند

>>>   به ششمی
بیا شش ماه رسانه عوض تا بفهمی مردم ایران هم ان فرشته گان آسمانی که صدا و سیمایشان ساخته نیست صدها مورد تجاوز ایرانی به افغانستانی اتفاق افتاده اما جز یک مورد هرگز اجازه رسانه ای شدن ان داده نشده،
هزاران ایرانی پول کارگر بیچاره را خوردند پولی که گاهی حاصل چندسال کار بوده پس اندازی صدها هموطنان مردم ما را سر کار کشتند و حتی از دادن دیه خود داری کردند،
صاحبخانه ها پول مستاجر بیچاره را خوردند چون می ترسید شکایت کنه،
چند سال پیش در قزوین یک روستا پر از افغانستانی را به آتش کشیدید حتی صدایش جای در نیامد،
دهها افغانستانی بیچاره را به جای خفاش شب تیکه تیکه کردین،
فرق ما و شما اینه شما رسانه دستتونه دست ما خالیه،
نمونه کوچکش پدر من با ماشین تصادف کرد ضایعه نخاعی شد هیچ دیه ای به ما ندادند فقط چون نامرد خانواده شهید بود به همین راحتی،
پس فقط لطف کنید نقاب مظلومیت از چهره بردارین...

>>>   شماایرانی اینجا نظر مدهید که مقصر اقتصادی افغان ها را میدانید شما هیج وقت صاحب نون نمیشوید آگه افغان برود من منضورم این هست افغان ها خلاف کار نیست جمعیت پنج ملیونی جمعیت کم نیست من خودم 25 سال ایران هستم هیج گونه خلاف انجام ندادم ولی این آخری مجبور شدم یک چاقو با خود بر دارم یعنی واقعا مجبور شدم دیگه چاره ندارم ازبسکه پرو گری های آدم سوا استفاده گر زیاد شده ولی یگ مهاجر عقده‌ای بار نیاریم

>>>   به هفتمی
حرفات دروغ واغراق همون نوشتت در قزوین همه را کشتند خودش دروغه حرفات دروغه در مودر مورد تجاوز در مورد مستاجر شاید یک نفر حق را خورده تعمیم میدهی به تمام ایرانیها آخر نامسلمان
حال گیرم به گفته تو ما ایرانیها بدیم تو ....وامثال تو ....وروانی هستید که پنجاه سال دست از سر ما بر نمیدارید و در ایران مانده اید در مورد نقاب مظلوم نمایی ما واقعا مظلومیم مه یک افغانی پررو مثل تو در کشور هودم به من میتازد وزبانش هم دراز است تو رسانه خودتون فقط دارید ایران هراسی میکنید خجالت بکشید افغان پیپر نشان بده

>>>   این آخری فقط شما انصاف بده یک روز لباس افغان بپوش داخل شهر بگرد بعد متوجه مشوید

>>>   ها از ما اغراق شد از شما اغراق نیست؟؟ این همه افغان که متخصص و نخبه است را نمیبینید خلاف کار در ایران هم زیاد است هشتاد و پنج فیصد کارخانه های خارجی در کشورت کارخانه های افغانستان استند. شما مگر کم در رسانه های خود افغان هراسی میکنید؟؟ چه فحش ها و ناسزا ها که میگویید اینجا کسی به شما توهین کرده؟ اگر هم پنجاه سال یکعده در کشورت است از سر ناچاری شان است شما هم مهاجرت میکنید مگر یک عادت بد که دارید یک بحث کوچک که پیش بیایه سریع به مهاجر ربط میدید باز خدارا شکر وضعیت آمریکا که بیش از چهل میلیون مهاجر دارد یا عربستان که پنجاه فیصد جمعیتش مهاجر است را ندارید وگرنه چی کارها که نمیکردید.
این خرج و مخارج شم خوب است خودمان میتیم پول آب، برق، دکتر،کار،زندگی حتی نفس کشیدن.

>>>   این حر ف آخری تون مفرمایید یک افغان در ایران به من متازد یک نوع تکبر وخود خاهی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است