افزایش تعرفه گمرکی پاکستان بر میوه افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۶    ۱۴۰۳/۴/۲۹ کد خبر: 175721 منبع: پرینت

افزایش ۱۸ درصدی تعرفه گمرکی از سوی پاکستان بر واردات میوه تازه و سبزیجات از افغانستان صادرات میوه از افغانستان را زمین‌گیر کرده است.
پاکستان در بودجه سال مالی ۲۰۲۴ خود برای واردات میوه تازه و خشک و سبزیجات از افغانستان ۱۸ درصد مالیات وضع کرده است.
اتاق مشترک تجارت افغانستان و پاکستان در پیشاور و تاجران پاکستانی می‌گویند این تصمیم سبب افزایش قیمت‌ها در پاکستان شده است.
صادرکنندگان میوه تازه در افغانستان می‌گویند به دلیل وضع تعرفه جدید از سوی پاکستان، مجبور شده‌اند خرید محصولات از باغداران و کشاورزان را لغو کنند.

وضع تعرفه‌های جدید بر کالاهای وارداتی از افغانستان به ویژه میوه تازه و سبزیجات از سوی حکومت پاکستان در حالی اعلام شده است که در برخی ولایات افغانستان فصل برداشت محصولات زراعتی و باغداری فرا رسیده است.
اتاق تجارت و صنایع افغانستان می افزاید که پاکستان بازار عمده محصولات زراعتی به ویژ میوه تازه افغانستان است و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد محصولات میوه تازه این کشور در بازارهای پاکستان به فروش می‌رسید.

هستی محمد، تاجر میوه تازه در قندهار که از آغاز ماه جولای صادرات انگور به پاکستان را آغاز کرده بود، به بی‌بی‌سی گفت پیشتر حکومت پاکستان در آغاز از ۲۵ تن انگور ۴۵۰ هزار روپیه پاکستانی مالیات اخذ می‌کرد، حالا اما با وضع تعرفه جدید برای صادر کردن ۲۵ تن انگور باید دو میلیون روپیه بپردازند.
او می‌گوید: «با افزایش این هزینه، قیمت انگور در پاکستان به حدی افزایش می‌یابد که در بازار خریدار پیدا نمی‌کند، به همین دلیل از صادرات انگور به پاکستان حالا هیچ منفعتی نصیب تاجران نمی شود.»
سلطان محمد، یکی از زمین‌داران در ولایت قندوز در شمال افغانستان می‌گوید امسال فصل خربوزه بسیار خوب است، اما به دلیل نبود صادرات قمیت‌ها بسیار کاهش یافته است. او گفت: «سال قبلا هفت کیلو خربوزه تا دو صد افغانی به فروش رسیده بود، حالا به ۴۰ افغانی به فروش می‌رسد.» به گفته او این تفاوت جیب کشاورزان را خالی کرده است.

تاجران پاکستانی بیم دارند که حکومت طالبان در واکنش بر وضع مالیات بر واردات میوه، تعرفعه بر واردات پاکستان را افزایش خواهند داد و این اقدام سبب افت میزان تجارت بین دو کشور خواهد شد.
تاجران پاکستانی می‌گویند به دلیل افزایش مالیات بر واردات میوه و سبزیجات از افغانستان در هفته‌های گذشته صدها میلیون روپیه زیان دیده‌اند.
ضیاالحق سرحدی، هماهنگ‌کننده اتاق مشترک تجارت افغانستان و پاکستان در پیشاور به بی‌بی‌سی گفت اقدام تازه اسلام‌آباد منجر به تیره شدن روابط تجاری بین دو کشور خواهد شد.
او گفت: «در گذشته مالیات بر واردات برخی اقلام محصولات زراعتی و میوه‌جات از افغانستان صفر بود. حالا در بودجه سال مالی حکومت پاکستان بر واردات میوه سبزیجات ۱۸ درصد مالیات وضع کرده است. بدون شک پیامد این اقدام بر روابط تجارتی مناسب نخواهد بود و تجارت بین دو کشور افت خواهد داشت. از سوی دیگر حالا که ما مالیات بر واردات از افغانستان را افزایش داده ایم، فصل میوه در پاکستان فرا می‌رسد، بدون شک حکومت طالبان در افغانستان نیز مالیات بر واردات میوه و دیگر کالاهای تجارتی از پاکستان را بالا خواهد برد. این اقدامات موجب تیره شدن روابط تجاری میان دو کشور خواهد شد. در نتیجه در هر دو کشور مردم و کشاورزان متضرر خواهند شد.»

محمد اورنگزیب، وزیر دارایی حکومت فدرال پاکستان، پذیرفته است که بودجه امسال را بر اساس پیشنهاد صندوق بین المللی پول تهیه کرده و بسیاری از شرایط این سازمان را پذیرفته‌اند. پاکستان مانند سال قبل نیازمند دریافت وام از این سازمان است. به گفته وزیر دارایی پاکستان یکی از شرایط صندوق بین‌المللی پول وضع مالیات بر اقلامی است که قبلا مستثنی بود، مانند واردات میوه از افغانستان.
اما تاجران و کارشناسان اقتصادی در پاکستان می‌گویند اقدام اسلام آباد برای خوشنودی صندوق بین‌المللی پول که منجر به سردی روابط تجاری بین کشورهای همسایه می‌شود، در دراز مدت به نفع پاکستان و مردم این کشور نیست.

خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت صنایع افغانستان می‌گوید هرچند پاکستان تاکید دارد که تعرفه بر واردات میوه و سبزیجات از افغانستان را بر اساس پیشنهاد صندوق بین‌المللی پول وضع کرده اما او تاکید می‌کند که برای حل این مشکل نیاز است تا حکومت طالبان با پاکستان توافقنامه «تعرفه ترجیحی» امضا کند.
بر اساس قانون سازمان تجارت جهانی، کشورهای عضو حق دارند برای رشد محصولات خود تعرفه‌های ترجیحی وضع کنند. اما آقای الکوزی می‌گوید این کار باید در نتیجه توافق بین دو کشور انجام شود.

همزمان، اتاق تجارت و صنایع افغانستان به منظور جلوگیری از فاسد شدن میوه جات تازه، به حکومت طالبان پیشنهاد کرده که ادارات دولتی، رستوران‌ها و واحدهای نظامی باید میوه تازه تولید داخل افغانستان را خریداری و مصرف کنند.

سید انور
بی‌بی‌سی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
میوه افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   عطایش به لقایش ، تمام میوه ها را در بازار داخلی عرضه کنید، میوه شمال را بع جنوب و میوه جنوب را به شمال و همینگونه در همه ولایات.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است