در درگیری میان کوچی‌ها و هزاره‌ها در بامیان
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۱    ۱۴۰۳/۴/۲۹ کد خبر: 175723 منبع: پرینت

بر اثر درگیری میان کوچی‌ها و روستاییان در ولسوالی پنجاب دست‌کم دو روستایی زخمی شده‌اند.
منابع محلی در بامیان به اینترنشنال گفتند که که یکی از زخمیان با شلیک گلوله و فرد دوم با زدن سنگ به سرش زخمی شده است.
زخمیان به شفاخانه پنجاب منتقل شده‌اند و وضعیت فردی که سرش زخمی شده، «نگران‌کننده» است.
شنیده می شود که شمار زخمیان بیشتر از دو نفر است.

طالبان ویدیوهایی را که مردم محلی از این درگیری گرفته بودند، از تلفن‌های آن‌ها حذف کردند و هرگونه مصاحبه و گرفتن عکس و فیلم از زخمیان را ممنوع کرده‌اند.
این درگیری در منطقه «درازقول» بر سراه غور‌کابل زمانی صورت گرفت که کوچی‌ها گوسفندان خود را در کشتزارها و چراگاه‌های مردم برای چریدن بردند و مردم مانع شدند.

این در حالی است که دو روز پیش ملا نورالله نوری، وزیر سرحدات، اقوام و قبائل طالبان در دیدار با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رییس‌الوزرای این گروه اعلام کرد که «موضوع علفچرها میان مردم هزاره و کوچی‌ها در نتیجه عملی‌سازی یک طرح به مشورت و توافق هر دو جانب حل شده است.»
منابع محلی در هزاره‌جات تا اکنون تایید نکرده‌اند که اختلاف‌های کوچی‌ها و روستاییان براساس توافق هر دو طرف حل شده باشد. افزون بر آن، درگیری تازه در پنجاب بیانگر ادامه مشکل میان دو طرف است.
مولوی عبدالکبیر پارسال گفته بود که برای «مشکل بین کوچی‌ها و هزاره‌ها در پرتو شریعت و قانون راه‌حل پیدا می‌کند.»

به دنبال سخنان رهبران طالبان در سال گذشته در این مورد، شماری از اعضای این گروه به عنوان «کمیسیون حل منازعات کوچیان و ساکنان محلی» سندی را امضا و منتشر کردند.
این سند شامل شش ماده بود که به کوچی‌ها اجازه می‌داد به محلاتی که مدعی ملکیت زمین هستند، بروند و اگر روستاییان ادعایی داشته باشند، به ادارات طالبان مراجعه کنند.
این سند همچنین تاکید کرده بود تا زمانی که اختلاف‌ها بر سر چراگاه‌ها و زمین‌ها از جانب کمیسیون حل منازعات طالبان حل نشده، هیچ‌یک از دو طرف حق تصرف چراگاه و زمین مورد منازعه را ندارد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کوچی‌ها
هزاره‌ها
نظرات بینندگان:

>>>   هیچ غیر پشتون در افغانستان نخواهد ماند مگر آن که پشتونیزه شوند.

>>>   این تقصیر کی است که بر سر مردم میاید در دنیا کشوری نیست که اقوام وزبان های کوناگون نداشته باشد اما درافغانستان چرا این تور است علت این است که در افغانستان زور بالا زور است چون درافغانستان پنجاه سال هرکس که زورش رسیده دریغ نکرده چون یک دولت سرتا سری وجود نداشت در این پنجاه سال در افغانستان قدرت جزیری بود مافیای بود هرکس کسی دیگر را سکست میداد همه جایداد و مال واملاک طرف صاحب مبشد فرصان نبود چون خود طرف هم قاضی بود هم پلیس بود نهاد بلاتر از ان نبود در این پنجاه سال این بدبختی کیا برسر این ملت بیچاره اوردن یا رهبر بود یا قومندان بود یا دیگر زورمردان بود که به هیچ کس حساب پس نمیداد باید در افغانستان یک دولت بیاید که هرکس که ایدعا من من بکند دستانش به کردنش اویزان کرد میتواند افغانستان را متحد کرد این دولت باید کمی کمی سی سال حکومت کند که تا مردم همدیگر را بهپزیرد در این پنجاه سال هرکس برای خود یک ریس جمهور بود هرلندغر یک ریس جمهور بود هر فاحبشه ریس زنان افغانستان خود را حساب میکنه نه دولت جمهوریت که یک دره پنشیر حرف ریس جمهور را قبول نمیکرد با والی مزار که عطا نور حرف ریس جمهور قبول نداشت یا مثل الله گل که در پارلمان اعلانن اعلان میکرد که من چهار دروازهای کابل بند میکنم یا با میان که غیر از هزاره دیگر هیچ قوم نمیذاشتن نه تاجیک نه اوزبیک نه پشتون ایا در ایتو کشور میشه عدالت برادری اتحاد شود به نطر من که هرکسی که درافغانستان بیاید برای ما مردم عادی هیچ وهیچ چیز به ما نمیرسه ولی طالب برای افغانستان بهترین دولت است غیر ازطالب هیچ دولت افغانستان را نمیتواند اتحاد بده یا افغانستان را از مافیا و قدرت جزیرای خلاص کند بیغر از طالب

>>>   طالب وملا وچلی بسیار مردم حوب هستند باید با آنها خوب رویه شود تا آهسته آهسته رام شوند واهلی شوند از کوه فرامده گی چی می فهمد به شهر وشهروندی.
آریا از جرمنی

>>>   کوچی ره چی به مناطق هزاره نشین مچم ای کوچی کی آدم میشه و دست از دزدی و دربدری میکشه خدا میدنه

>>>   خو برادر طالبان هم کدام مال نیست من شب روز اینها را نفرین مکنم این کشور های همسایه از روز اینها آمدن تحقیر میشود

>>>   یک سوال از برادران کوچی دارم و او ای است آیا شما دین دارید؟؟ اگر دین دارید نامش چیست؟؟ اگر اسلام است مگر نمیدانید نماز و روزه و هیچ عبادتی در زمین غضب شده باطل است؟ یا اگه کافر هندو استید خو بگید ما بفامیم مسلمان سرمان حکومت میکنه یا کافر که تکلیف همی وطن روشن شوه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است