"۴۵" هزار قربانی ماین و مهمات باقی‌مانده از جنگ
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۴    ۱۴۰۳/۵/۱ کد خبر: 175745 منبع: پرینت

دفتر هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید که از سال ۱۹۸۹ تا اکنون ۴۵ هزار شهروند افغانستان قربانی انفجار ماین و مواد انفجاری باقی‌مانده از جنگ شده‌اند.
این نهاد روز (یک‌شنبه، ۳۱ سرطان) با نشر پستی در ایکس گفته است که این آمار به این معنا است که در هر ماه ۱۱۰ نفر در افغانستان قربانی ماین و مواد انفجاری باقی‌مانده از جنگ شده‌اند.
اوچا افزوده است که در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۸۹ درصد از قربانیان کودکان بوده‌اند.

دفتر هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد گفته است اما در سال ۲۰۲۴، کمبود بودجه برنامه‌های پاکسازی ماین و کمک به قربانیان را تهدید می‌کند و جان ۳.۴ میلیون نفر را به خطر می‌اندازد.
اوچا پیش از این گفته بود که از جنوری تا جون سال ۲۰۲۴ میلادی، در مجموع ۲۹۲ نفر در افغانستان قربانی ماین و مواد انفجاری باقی‌مانده از جنگ شده‌اند.

این نهاد گفته بود که ۸۸ درصد از قربانیان، کودکان بوده‌اند. ۵۰ درصد از این رویدادها زمانی رخ داده که کودکان در حال بازی با مواد انفجاری باقی‌مانده از جنگ بودند و ۱۵ درصد دیگر زمانی رخ داد که کودکان در حال جمع‌آوری آهن‌پاره بوده‌اند.
افغانستان به‌دلیل چند دهه جنگ از جمله کشورهایی است که ماین‌ها و مواد انفجاری باقی‌مانده از جنگ هنوز جان شهروندانش را تهدید می‌کند.
به گزارش اطلاعات روز، بخشی از این ماین‌ها را طالبان در بیش از دودهه‌ی گذشته در بخش‌های مختلف کشور کارگذاری کرده‌اند.
سازمان ملل متحد اعلام کرد که سه میلیون نفر در افغانستان در شعاع یک کیلومتری ماین‌ها و مواد انفجاری باقی‌مانده از جنگ زندگی می‌کنند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ماین
قربانی
نظرات بینندگان:

>>>   این مردم مظلوم بشمول کودکان معصوم قربانیان مافیایی خروس هایی جنگی اند، مار دوسر (سووتیست ها و اشرار)، خانه جنگی هایی اشرار چرکستانی بین هم، باند هایی نو تشکیل وهابی- صهیونیست "مولی کراسی" (طالبچه، داعش، هنگک و بنگک و......) اند.
آتش خاوری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است