چین گشایش اتصال زمینی به افغانستان را می‌پذیرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۷    ۱۴۰۳/۵/۶ کد خبر: 175777 منبع: پرینت

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در دیدار با لی چون، معاون وزارت فرهنگ و گردشگری چین خواهان اتصال زمینی افغانستان و چین از طریق واخان بدخشان شد و پیوند دادن زمینی میان دو کشور را از اولویت‌های حکومت طالبان خواند.
عبدالسلام حنفی، معاون نخست وزیر نیز در دیدار با این هیات چینی گفت که چین در طول تاریخ برای افغانستان دوست خوب باقی مانده است و ابراز امیدواری کرد که گشایش کریدور واخان در توسعه روابط اقتصادی میان افغانستان و چین نقش مهمی ایفا کند.
حکومت طالبان اعلام کرده بود که راه اتصالی از گردنه واخان بدخشان در مرز شمال شرقی افغانستان با چین در بهار امسال تکمیل می‌شود.

روزنامه چینی «مورنینگ پست» در ۲۶ ژانویه گزارش داد که با وجود تکمیل بخشی از این راه اتصالی در افغانستان، پکن در مورد دسترسی زمینی آن کشور به خاک چین به خاطر «نگرانی‌های امنیتی» احتیاط می‌کند.
در گزارش این رسانه آمده که در حال حاضر، هیچ تسهیلات گمرکی در منطقه مرزی خود در استان سین‌کیانگ با افغانستان وجود ندارد و قصدی نیز برای ایجاد یک گذرگاه رسمی ندارد و تنها مرزبانان در گذرگاه «واخجیر» گشت‌زنی می‌کنند.
گذرگاه واخجیر در ارتفاع ۴۹۲۳ متری هندوکوش میان چین و افغانستان است.

افغانستان و چین تنها ۹۲ کیلومتر مرز مشترک زمینی دارند.
ساخت این راه ۵۰ کیلومتری به عرض ۵ متر در منطقه کوهستانی واخان بدخشان در ماه می/مه ۲۰۲۱ آغاز شده بود و دولت پیشین افغانستان نیز امیدوار بود که یک راه تجاری و ترانزیتی با چین برای انتقال سریع و ارزانتر کالا میان دو کشور باز شود.

در حال حاضر تاجران افغان واردات و صادرات با چین را از بندر کراچی پاکستان، چابهار ایران، کریدور هوایی و مسیر جمهوری‌های آسیای میانه انجام می‌دهند که هزینه‌های زیادی در بر دارد.
اما چین نگران فعالیت اعضای «جنبش ترکستان شرقی» مسلمانان ایغور در افغانستان تحت کنترل طالبان است. در گزارش سال ۲۰۲۲ کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل آمده است که حدود ۲۰۰ تا ۷۰۰ نفر از اعضای این جنبش در افغانستان باقی مانده‌اند.

چین: حفاظت از آثار باستانی مس عینک «تضمین» شده است
لی چون، معاون وزیر فرهنگ چین روز چهارشنبه (۳ اسد/مرداد) در مراسم آغاز کار پروژه معدن مس عینک در ولایت لوگر شرکت کرد. او بر حفاظت از آثار باستانی در منطقه مس عینک تاکید کرده است.
آقای لی گفت که شماری از کارشناسان آثار تاریخی چینی نیز همراه او هستند، و شرکت ام‌سی‌سی چین کار استخراج مس عینک را به صورتی انجام خواهد داد که حفاظت از آثار باستانی را تضمین می‌کند.
آقای لی روابط دو کشور را روابطی «تاریخی، نزدیک و قوی» توصیف کرده است.

به گفته ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، آقای لی در بازدید از مکان‌های فرهنگی در افغانستان ابراز خشنودی کرد و گفت که همکاری فرهنگی بین دو کشور راه همکاری‌ در زمینه‌های دیگر را نیز هموار می‌کند.
به گفته خبرنامه ارگ در ایکس، او در این دیدار گفت که چین تجربه خوبی از استخراج معدن مشابه دیگری در داخل کشورش دارد که آثار باستانی و تاریخی مشابهی داشته است و «در حال بررسی کامل حفظ آثار باستانی این منطقه در جریان استخراج معدن هستیم.»

مقام‌های حکومت طالبان بر تامین امنیت سراسری در کشور و سرکوب گروه‌های افراطی کشورهای منطقه تاکید می‌کنند که در چند دهه پایگاه‌‌هایی در داخل افغانستان داشتند.
به گزارش بی بی سی، معاون نخست وزیر حکومت طالبان گفت: «همسایه‌ها، از جمله چین و تمام کشورها اطمینان داشته باشند که امارت اسلامی به هیچ کسی اجازه نمی‌دهد که علیه آنها از خاک افغانستان استفاده کند.»
حکومت طالبان تاکید می‌کند که چین به‌عنوان یک شریک مهم اقتصادی و سیاسی افغانستان که عضو دائم شورای امنیت است به حمایت از موضع حکومت طالبان در صحنه بین‌المللی ادامه خواهد دهد.

کد (7)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
چین افغانستان
اتصال زمینی
نظرات بینندگان:

>>>   عجیبه حکومتهای اسلامی علاقه زیادی درارتباط باکشورهای کمونیستی دارن وتقلای زیادی برای گرفتن دم انهابه دهان دارن

>>>   نظردهنده اول.
تو مغزت به این مسائل کار نمیکند، روابط اقتصادی با ابرقدرت دنیا چه ربط به دین و اسلام دارد؟ هر کشور دنبال منافع خودش است. شما .....ها همه مسائل را به دین ربط می‌دهید.

>>>   روابط سیاسی اقتصادی و نظامی با کشور چین برای افغانستان بسیار حیاطی و مهم است.این راه بینهایت باید ساخته شود.

>>>   دشمن اصلی افغانستان یعنی پنجاپی های پاکستان هیچ وقت این پروژه بسیار مهم را نمی‌خواهند که عملی شود.

>>>   نظر دهنده اول:
راه آهن ایالات متحده امریکا هم اکنون توسط چین ساخته می شود. چطور روابط با چین برای کشورهای غربی حلال است ولی برای بقیه جهان حرام؟

>>>   از هر چیزی مهمتر اخلاق است.
از بد اخلاق همه کس دوری میکند حتی چین.

>>>   چین این پروژه را اصلا عملی نمکند ارتباط ط با یغور بر قرار میشود دوم طالبان بیسواد هست این ها نه اخلاق داره نه آدم گیری نه پشتیبانی مردم داره پاکیستان خیلی حرفه ای عمل مکند هیج وقت نمیماند افانیستان پش رفت کند چون دولت دست آدم های خوب نیست از کرزی گرفته تا غنی وهبتلا

>>>   فرق نمیکنه که چینی باشه یاهندو یامسلمان باشه بهش تجارت کنید فقط معدن دست زورمندنباشد به این نظر دهنده ها عقده ای بی خاصیت جمهوریت هیچ ارزش ندارد چون پدران معنویشان این ها را ایله کردن یک مه ثل است حرام کوه میشه کوه کاه میشه کاه باد میبره به امارت اسلامی فقط هرچی معدن است به قرارداد تحویل شود تا اثارش ومنفعت اش به مردم عادی برسه حامین هم منفعت است که معدن به قرارداد میشه به طرف قرارداد توصیه میشه این سرک تاکجا باید جور شود یا این کانال اب تا کجا باید جور شود یا به این منطقه باید اب رسانی شود استه استه وپیوسته افغانستان جور واباد میشه هم ملت سرکار میشه هم فقر ازبین میره ولی برای کسانی که به پول مفت عادت کرده بودن این نظر میته مثل نظر دهنده اولی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است