خدمات ایرانی ها را نادیده نگیریم
بخشی از افغانها هیچگونه احترام به فرهنگ و عنعنات جامعه میزبان ندارند. با شکل و شمایلی در مکان های عمومی ظاهر و رفتار می کنند که انسان از دیدن شان از خجالت آب می شود 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۱۴    ۱۴۰۳/۵/۶ کد خبر: 175778 منبع: پرینت

ما، حتی در قضاوت مان انصاف را رعایت نمی کنیم؛ اما چگونه؟
این روزها، بحث آزار و اذیت مهاجران افغانستانی در ایران، تتر بیشتر رسانه های داخلی و جهانی شده است.
می گویند، ایرانی ها، با مهاجران افغانستانی رفتار مناسب ندارند. ممکن این حرف ها‌ تا اندازه ای برای بخش از آن ها صدق کند؛ اما همه ی واقعیت اینگونه نیست.
همانگونه که میدانیم، تاریخچه ای مهاجرت شهروندان افغانستان/ خراسان به جمهوری اسلامی ایران با کودتای ۱۳۵۷ از افغانستان آغاز و با اشغال این کشور توسط روس ها گسترش یافت.
طبق فتوای تاریخی بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران «امام خمینی رح» مبنی بر این که اسلام مرز نمی شناسد، بگذارید برادران افغانستانی شما وارد ایران شوند، جان میلیون ها تن از مردم ما را از مرگ حتمی نجات داد.

مرحله ای دوم، جنگ حکمتیار غلجایی و پشتون تبار که از پشتیبانی انگلیس، عربستان، امارات و پاکستان بهرمند بود در برابر حکومت استاد ربانی تاجیک/فارسی تبار که از پشتیبانی روسیه، ایران و هندوستان بهرمند بود، کلید خورد.

مرحله سوم، مهاجرت افغانستانی ها به صورت گسترده پس از تسلیمی قدرت به طالبان در سال ۲۰۲۱ صورت گرفت.
تفاوت این مرحله با مراحل پیشین این بود که حضور شهروندان افغانستانی بیش از تصور کشور میزبان گسترده بود/است. طبق اعلام رسمی مقامات این کشور، جمعیت مهاجران افغانستانی بین ۵ الی ۶ میلیون و آمار غیر رسمی بیش از ۸ الی ۱۰ میلیون تخمین زده می شود.
واقعیت امر این است که مدیریت این جمعیت بزرگ و گسترده در شرایطی که دولت و ملت این کشور ۴۵ سال است زیر شدید ترین تحریم های جهانی قرار دارند، کار ساده ای نیست.

مساله دیگر، حساسیت های قومی و تباری در این کشور بزرگ است. گرچند علی ظاهر چیزی نمی گویند؛ اما به نظر می رسد بخش اقوام غیر فارسی زبان ایرانی، نگاه مثبتی با حضور مهاجران فارسی زبان افغانستانی ندارند و حضور آنان را نه تنها فرصت که یک تهدید تفسیر می کنند.
ممکن یکی از دلایلی که دولت این کشور مهاجران افغانستانی را تنها در شهرهای فارسی زبان؛ چون، مشهد، اصفهان، شیراز، تهران، کرج، قزوین، قم و ... مجوز حضور و کار صادر می کند، ریشه در همین مساله داشته باشد.

مساله دوم، پشتیبانی دولت این کشور از مهاجران افغانستانی است که برای رسانه های خارجی و مخالفان دولت ایران خوش آیند نیست؛ گرچند خود سال هاست از مهاجرت رنج می برند؛ اما به نظر می رسد زیاد بد شان هم نمی آید که هر از گاهی با رخ دادن چنین حوادث کوچک، دست به بزرگ نمایی بزنند و فشار سیاسی وارد کنند.

مساله سوم، نگاه غیر واقع گرایانه ای مردم ما است. همه نیک میدانیم که پس از تسلیمی قدرت به طالبان ۱۵۰ هزار شهروندان ما به کشور های غربی مهاجرت کردند، تمام سیستم این کشور ها به هم ریخت. سه سال گذشت؛ هنوز نتوانسته اند این جمعیت اندک را مدیریت و در جامعه خود مدغم سازند. بخش آن ها هنوز در اردوگاه های امارات، قطر، پاکستان و ... در بی سرنوشتی به سر می برند.
با همه کمی و کاسته ای که و جود دارد، فعلا بیش از ششصد هزار دختر و پسر ما در مکتب های این کشور در کنار فرزندان شان به صورت رایگان مصروف آموزش و پرورش اند؛ بیش از ۱۳۰ هزار دانشجوی افغانستانی در دانشگاه های این کشور مصروف ادامه ای تحصیلات عالی خود اند و بیش از پنج میلیون تن مصروف پیدا کردن یک لقمه نان حلال برای فرزندان خود اند.
این خدمات را نمی شود برای یک حادثه و اتفاقی که توسط یک یا دو تن شرور صورت می گیرد، نادیده گرفت و زیر سوال برد.

مساله ای آخر هم این که کسانی که به صورت قانونی در این کشور زندگی می کنند و فرهنگ این سرزمین را رعایت و احترام می گذارند، هیچ گونه مشکل نه از طرف مردم و نه از سوی نیروهای انتظامی و جود ندارد. رفتار شان کاملا رفتار انسانی و محترمانه است.
اما واقعیت این است که یک بخش از شهروندان ما، هیچگونه احترام به فرهنگ و عنعنات جامعه میزبان ندارند. با شکل و شمایلی در مکان های عمومی ظاهر و رفتار می کنند که انسان از دیدن شان از خجالتی چون یخ آب می شود.
چنین افراد و اشخاص تا دل تان بخواهد در مترو ها، پارک ها و مکان های عمومی خود نمایی می کنند.

با درنظرداشت این که چندین حادثه ای خونین پسین در این کشور توسط جوانان پشتون=افغان صورت گرفته و سبب جریحه دار شدن افکار عامه مردم این کشور نسبت به مهاجران افغانستانی شده است، بیم آن می رود که پشت سر این گونه حوادث برنامه ای جهت به دام انداختن نظامیان پیشین توسط نیروهای قبیله ای حاکم باشد!
هرچه باشد، یک مساله روشن است: دشمنی و نیرنگ قبیله در برابر حوزه ای تمدن فارسی، بی پایان است.

جلالی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مهاجرین ایران
خدمات ایرانیها
نظرات بینندگان:

>>>   نمیشود که همیشه منتقد بود و خوبی های دولت و مردم ایران نسبت به مهاجرین هموطن را ندید!
بخش عظیمی از مردم ایران انسانهای شریف و عزتمندی هستند و همیشه با مهاجرین بگونه انسانی برخورد داشته اند. مردم ما قدردان این انسانهای بزرگ هستند.
شیما از کابل

>>>   این سایت همیشه منتقد سیاستهای ایران نسبت به مهاجرین بوه است البته از دید منطقی و مثبت به موضوع می نگرد

>>>   همه مهاجرین افغانستان در ایران دوستان خوب ایرانی دارند.

>>>   جلال نظری
در واقع یک اشتباه کلان که جمهوری اسلامی ایران در قبال مهاجرین تا هنوز به مرحله اجرا قرار نداده است عدم قانونمند بودن شان مثل سایر کشور های اروپای است ،هر گاه مانند قوانین که در کشور های اروپا به مهاجرین وضع شده است ،جمهوری اسلامی ایران هم این چنین قوانین را وضع کند مشکلات مهاجرین تا حدودی کم می شود ،یکی از مشکلات های که اکثریت مهاجرین به آن دست وپنجه ودست به گریبان هستند ،عدم پرداخت حقوق کارگران از جانب صاحب کار است ،این مسله گاهی اتفاق افتاده که کارگران برعلیه صاحب کار بغاوت کنند ،
موضوع دیگر اخاذی پول سر بازان ونیروهای انتظامی از کارگران است ،این دو مورد همیشه بحران را بوجود آورده است ،وقتی مهاجرین مثل سایر کشور ها تابع قانون مهاجرت شوند نظم بوجود می آید کنترول مهاجرین هم به سادگی پیگیری می شود !

>>>   Noorulhaq Noor
من که از سه‌سال بدینسو بین ایران و افغانستان رفت و آمد دارم‌ هیچگونه برخورد نامناسب‌ از جانب مسولین و مردم باعزت ایران ندیده ام
فرزندانم در دبیرستان‌های ایران در پهلوی دانش‌آموزان ایرانی مصروف درس اند،
به حکم وجدان ممنون دولت و ملت ایران باید بود

>>>   فقیرمحمد مرزایی
جناب جلالی صاحب شماخوهرفهایتان راگفتیدامادرست بایدقضاوت کنیدوقتیکه کمونستان به قدرت بودندمیلیونهادالربخاطرپناهندگی افغانهاایران بدست میاوردکه به افغانی حتی زکاتش راهم نمیدادندودوم اینکه حکومت ربانی که همرای شوروی وقت معامله کردتوسط آن کشورهایکه سلاحشان درافغانستان باقی ماندتفرقه خلق کردندتااین سلاحهاازبین برودوپاکستان که دربین نقش شیطانی بازی میکردبخاطربدست آوردن یک مقدارسلاح ربانی رابرسمیت شناخت ومسعوددیگراحزاب رانادیده گرفته خودنمایی راشروع کرداحزاب بخاطرحق شرعی شان جنگیدن وآقای خمینی نظریه خوبی درمورداسلام گرایی داشت وحکومت دوران امریکاکسانی بودندکه بخاطربدست آوردن پول به خانواده های هم رحم نداشتندحکومت ربانی زنگ چوررادرصدادرآوردوحکومت بیست ساله غربی تمام مفیهای غربی راسرقدرت آوردوزیردستان شان بخاطریکه آنهاراخوش بسازنداگردرکوچه شان فامیل پشتون سالهازندگی میکردبدست امریکایی هافروختندکه این طالب است من چشم دیدخودرابرایتان میگویم وقتیکه طالب هاقدرت راگرفتندافغانهافراری که شمامحاجرمیگوییدازجنات که کرده بودندمحاجرشدندشمامعلومات داریدکه مردم ایران بالای مردم غریبکارکه ازصبح تاشام عرق میریزندوکارمیکنندکه کمکی به فامیلهایشان شوندتاچندماه برایشان دست مزدنمیدهندوبعدکه کارگرمظلوم پول میطلبدیابدست پولیس بی رحم ایران تسلیم داده میشوندوازمرض بیرون کشیده میشوندویاپولشان رانمیدهندوآنهاازمظلومیتیکه جزالله پرسان گرندارندبسیارباپریشانی وقرضداری شهربشهرسرگرداننداین رقم اسلام درکدام کتاب است واین چه نوع ظلم است ماازبیکاری به غریبی رفتیم نه موضوع قومی یاسمتی ما ازخداوندمیخواهیم این کشوریکه درحق حقوق کاریگرظلم میکندازاوکراین بدترشود

>>>   Hamid Boxer
وقتی یک اوغان با این سر و صورت چرک کلاه سگ چک زده گی پاه های کفیده داخل مترو شود گناه مردم ایران چه است…

>>>   درمحمد محمدی
دقیقآ حرف هايتان بجاست بزرگوار اما از دولت وملت شريف ایران خواهشمندیم ازطريق شبکه‌های اجتماعی که جرم فردی است هر که جرمی انجام می دهد طبق قانون مجازات شود باید مورد پازپرس قرار بگیردبا همه افغانستانی ها به مثل يک مجریم برخورد نکنند اما این را هم بپذیریم که به‌ ملت ایران مشکل است پزیرفتن این همه مهاجر اما مجبوريم اگر نباشم يک دقیقه هم تحمل سخت است مهاجرت دور از خانواده

>>>   محمدغازی ثاقب
دقیقن یکتعداد انسان های بی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران را افغانستان فکرکردن هرچه دل شان خواست انجام بدهند
>>>   بسیار عالی و واقعبینانه نوشته شده است.
درهر دو کشور فرهنگ دوستان باید وارد عمل شوند و اهداف پلید دشمنان دو ملت را نقش بر آب کنند.
خوشبختانه در ایران هم اندیشمندان بسیاری مدتهاست دست به قلم شده اند و خطرات دشمن ستیزی بدخواهان دو ملت را هشدار میدهند.
اکثریت قاطع مهاجرین افغانستانی در ایران انسانهای شریف و نجیبی هستند ولی متاسفانه برخی اشخاص نادان کلیپهائی را روانه فضای مجازی میکنند که به ایرانیان فحاشی میکنند و تشویق مهاجرین به تهدید و قتل ایرانیها.
مطمئنا اینها دشمنان رابطه دوستانه دو ملت هستند.

>>>   نامه سرگشاده به رهبری جمهوری اسلامی ایران ؛
دراین روزها بخصوص بعداز دولت جدیددرایران ، برخورد غیر انسانی واخراج اجباری مهاجران افغانستانی به شکل بی سابقه ای افزایش یافته است. در شهر های مختلف ایران بطور گسترده ؛ مهاجر هراسی - بخصوص مهاجران افغانستانی - را ترویج کرده وذهنیت ضدیت با آنهارا میخواهند به فرهنگ عمومی تبدیل کنند. کتک زدن، ضرب وشتم ، توهین ، تحقیر، بازداشت وسرانجام ردمرز کردن اجباری را دارند به روال عادی تبدیل میکنند. واگر خلاف کاری ویا جنایتی از یک فرد افغانستانی سربزند، آنرا در پای کل مهاجرین می نویسند. رسانه ها با سروصدا به تبلیغات پرداخته ودرموارد زیادی آنرا به تیتر اول خبری خود درمی آورند. نمیگویم که با مجرم وجنایت کاربرخورد قانونی نشود، اما تعمیم دادن جنایت یک فرد به کل جامعه افغانستانی مقیم ایران یک امر خلاف اصول وعرف انسانی واسلامی است. مطابق قوانین ملی وبین المللی « جرم یک عمل فردی است ، به شخص دیگری سرایت نمیکند .»
ایران یکی از امضاء کنندگان کنوانسیون بین المللی حقوق پناهندگان است که در سال 1951 میلادی به تصویب رسیده است. مطابق به اصول این کنوانسیون ، ناگزیربه رعایت کامل آن است. برخورد خشونت بار ، اخراج اجباری ، بازداشت های غیرقانونی، ردمرز کردن، تلنبارکردن مهاجران افغانستانی در اردوگاها ؛ آنهم بدون آب وغذا؛ لت وکوب، توهین ، تحقیر حتی تجاوز وآزارجنسی با تمام موازین انسانی واسلامی وبین المللی مغایرت دارد وبطور آشکارا حقوق بشر نقض گردیده و جمهوری اسلامی ایران را درانظار بین المللی به عنوان یک کشور « مهاجر ستیز » و «ناقض حقوق بشر » برجسته میسازد. حتی ما شاهد بوده ایم که در برخی از پارک ها واستخر ها اعلان نصب کرده بودند که « وروداتباع افغانستانی دراینجا ممنوع است .»
وقتی جواد ظریف میگویدکه طالبان با پول ایران به قدرت رسیده است. بدان معنا است که ایران درپیروزی طالبان نقش مهم ومحوری داشته است. شهروندان افغانستان بخصوص نظامیان دوران جمهوریت به دلیل تفکر افراطی این گروه، ازبیم جان خود وفرزندان شان ناگزیر شدند که به ایران مهاجرت کنند. وشاهد بودیم که طالبان دراین سه سال تا توانستند علنی ومخفی حتی آنهایی که به امید فرمان عفو امیر طالبان درافغانستان باقی ماندند ویا برگشتند ؛ نابود کردند ویا زندانی ساختند. اما درایران فرق آنهارا شکافتند، خانه های شان را آتش زدند، در اردگاهای اجباری فرستادند ودوباره بدست طالبان دادند، صدها شهروند افغانستان پس از اخراج از ایران به افغانستان ؛ بدست طالبان کشته شدند. یعنی ایران با اتباع غیر قانونی افغانستانی برخوردغیر قانونی کردند. حتی آنهایی که اسناد رسمی اقامت داشتند، دستگیر کرده ، پس ازآزارواذیت ؛ برخی ازآنهارا رد مرز کردند. برخی مقامات بلند پایه دولتی برضد مهاجران افغانستانی بیانیه ها ی بی رویه صادر میکنند، تبعات گفتار آنها بطور مستقیم درتحریک احساسات جمعی ایرانی ها بسیارموثر وکارا است. به این شکل زمینه سازخشونت علیه مهاجران گردیده و نگاه منفی را درمیان شهروندان ایرانی تکثیر میکند. بعد از آن هرناروایی که درحق مهاجران افغانستانی صورت گیرد ، میگویند که : « حق اش بود ؛ خوب شد ؛ »
افغانستان وایران ازلحاظ مشترکات فرهنگی ، زبانی ، مذهبی وتمدنی چنان درهم آمیخته است که کمتر درمیان کشورهای جهان چنین مشترکات را سراغ داریم. اما ایران ازهمان آغازتا کنون درقبال افغانستان یک سیاست واحد را دنبال نکرده است. نهادهای قدرتممد ایران - چه مذهبی وچه دولتی - هرکدام سیاستگذاری های خاص خودرا داشته است. به همین دلیل پارا دوکس سیاستگذاری جمهوری اسلامی ایران حتی درمورد طالبان ، به عیان دیده میشود. ایران به یاد داشته باشدکه طالبان هرگز با ج. ا. ا ، کنار نمی آید ودر محاذات مختلف با هم درگیر خواهند شد. بطور مثال طالبان همین اکنون پالیسی فرهنگی ضد زبان فارسی را با تمام قوت درافغانستان دنبال میکند ودیوان سالاری امارت طالبان با زبان پشتو اجرایی میشود، زبان فارسی درامور اداری حذف شده وهمه لوحه ها به زبان پشتو تغییر داده شده است. همین دیشب ازممنوعیت 120 عنوان کتاب به زبان فارسی اعلامیه دادند. این مشت نمونه خروار است. ازسوی دیگرطالبان با هدف تخریب ایران به صحنه آورده شده است که گام به گام ما نشانه های آنرا می بینیم. لذا ایران با اخراج اجباری مهاجران اهل افغانستان، توهین وتحقیر آنها به این رابط تاریخی فرهنگی ، مذهبی وتمدنی خود با افغانستان ، نباید آتش بزند. وقتی صحنه های برخوردغیر انسانی این مهاجران دروید یوها دیده میشود، تمام بدن انسان را لزره میگیرد. کشور هم زبان وهم فرهنگ وهمسایه اسلامی که شعار « عدل علی » را میدهد، چگونه میتواند که با چنین خشونت با همزبانان وهمدینان خود رفتار کند ؟ این روزها گذشتنی است ، اما در آتیه ایران به این رفتار های خشونت بارخود چه پاسخی خواهد داشت ؟ با این عملکرد آیا ایران متحدان طبیعی واستراتژیک خودرا درمنطقه از دست نمیدهد ؟ پیوندهای تاریخی که درطی نسل ها شکل گرفته است، نابود نمیشود ؟ تداوم این رفتار هافاصله های هردو کشور را عمیق وعمیق تر نمیسازد ؟
بطور اخص هزاره ها وشیعه ها درایران اگر مهاجرت کرده اند، ناشی از دوتهدید بزرگ بوده است 1- طالبان سنی افراطی تک قومی 2 - رشد داعش درافغانستان. برای اینکه مدلل شود، یکی از مقامات ارشد ریاست امنیت پیشین دراظهارات خصوصی خود گفته است که : « من 4500 پرونده ای داعشی هارا شخصآ مطالعه کردم. درهمه این پرونده ها وقتی از آنها سوال شده است که شما چرا شیعه کشی وهزاره کشی میکنید؟ پاسخ همه آنها یکسان بوده است که : « شیعه ها درسوریه وعراق برادران مارا کشته است وما به انتقام خون برادران خود اینهارا در افغانستان هدف قرار میدهیم. » خوب این سوال پیش می آیدکه جمهوری اسلامی ایران با تشکیل لشکر فاطمیون متشکل ازهزاره ها وشیعه ها ، به جنگ داعش درسوریه رفت. به اعتراف خود مقامات ایران ، توسط این لشکر ضربات کوبنده ای برداعش وارد کرد، آیا داعش آن ضربات کوبنده ای که خورده است فراموش کرده است ؟ قطعآ در پی انتقام ازشیعه و هزاره افغانستانی بوده ومی باشد. اکنون همتباران همین مردم که بازوی مقاومت علیه داعش درسوریه بودند، گروه، گروه به دلیل تشخیص قیافه ای متمایز شان با توهین ، تحقیر وتعذیب وشکنجه ، جبرآ از ایران اخراج میشوند. اگر ایران توان نگهداری مهاجران افغانستانی را ندارند، لطف کنددروازه های خودرا به روی این مهاجران بازنموده وبگذارند که آنها ازمرزهای ایران به کشورهای مهاجر پذیر اروپا بروند. اما برگشت دادن آنها به افغانستان ، در واقع فرستادن آنها را به قتلگاه است. این خودش از لحاظ حقوقی « قتل عمد » شمرده نمیشود ؟
نتیجه :
از رهبری ایران که درتمام قضایا نقش موثر وکارا دارند، میخواهم که در این زمینه ورود کنند، صدای در گلو خفه شده ای مهاجران افغانستانی را بشنوند، چون این مهاجران کسانی نیستندکه باردوش ایران باشند، با شاقه ترین وسخت ترین کارها نه تنها نان خودوخانوده های شان را پیدا میکنند ، بلکه در شگوفای اقتصاد ایران نقش بارزی ایفا میکنند. اشتراکات زبانی ، فرهنگی ، دینی، مذهبی وتاریخی مردم ایران افغانستان، حکم میکند که جلو خشونت؛تجاوز ، توهین ، تحقیر، تعذیب، بازداشت وسرانجام اخراج اجباری مهاجران افغانستانی گرفته شود. تنها رهبری ایران میتواند که دراین رویه تحول ایجاد کندومطابق به شان انسانی با این همزبانان ، همدینان وهم فرهنگیان برخوردقانونی گردد. این کاملا در حیطه صلاحیت رهبری ایران است. این اقدام بموقع از تکثیر تنش ها، نفرت زایی ها وخصومت های حال آینده جلوگیری میکند.
تا میتوانید این نامه را تکثیر کنید تا بگوش رهبری ایران برسد.
دکتر عبدالقادرحسنی اسرار

>>>   سوال اینجاست، چرا عرب و پاکستانی با لباس و فرهنگ خودشان راحت زندگی می کنند ولی افغانی نه؟

>>>   خدا خیرت دهد بعد از مدتها یک انسان منصف در این شبکه دیدم

>>>   در ایران اقدام زیادی هستند که گویش و پوشش خود را دارند ولی فرهنگ در یک جامعه متکثر مانند ایران چنین اقتضا می کند که من با لباس محلی خودم در بین اقوام دیگر ظاهر نشوم ولی افغان ها در ایران چنین نیستند

>>>   شما جلالی درست میفرماید ایرانی ها آدم شریف دارد آدم های بد وجود دارد درد مردم اینها هست

>>>   وختی کشوری اسلامی میباشد باید در شرایط سخت استثنایی مهاجرین مسلمان را خدمات دهد البته اینایی که خدمات دریافت میکنن شایدیک میلیون باشن بقیه مهاجرین اسیر و سرگردان و بدون خدمات دولتی و حقوقی توبهت حیرت سرگردانی اند مایلندبرگردن واین حقیقت ماجراس حقیقت حقیقت حقیقت

>>>   💥 همین ناآرامی و اعتشاشگران از سوی افراد پشتوزبان برنامه شده که این افراد نفوذی های افغانپشتونطالبان هستند و آشکارا از ظاهر و لباس شان تشخیص و شناخته می شوند که پشتونهای متحجر و افراطی هستند

>>>   قابل توجه!!!!!!
لطفا دقت داشته باشید که نمایندگی های سیاسی ایران در افغانستان عمدا به این افرادی از پشت کوه آمده ویزا می دهند که به ایران بروند. این افرادی که در خیابان های تهران جولان میدهند همه آنها با ویزا وارد ایران شده اند و الا تبعه غیر مجاز جرعت ندارد که با تیپ و قیافه ناجور در ایران ظاهر شود.
از سیاستمداران ایرانی بپرسید که چرا به اینها ویزا می دهند؟
آیا آنها به همان 100 دالری که بابت ویزا میدهند درمانده اند؟
یا موضع دیگری است....
شیما کابل

>>>   روند سبز به رهبری امرالله صالح در واکنش به موج مهاجرستیزی در ایران، در نامه‌ای سرگشاده به مردم ایران نوشت افغان‌ها از سر شوق و برای سیاحت به این کشور نرفته‌اند.
این جریان سیاسی گفته مردم افغانستان قربانی یک «دسیسه جهانی» شده‌ است که در آن کشورهای منطقه «بی‌تقصیر» نیستند.
روند سبز از کشورهای منطقه به ویژه ایران خواست در «ایجاد نظم جدید» در افغانستان کمک کنند تا زمینه بازگشت مهاجرین فراهم شود.
واحد سیاسی روند سبز افغانستان، روز شنبه، ۶ اسد، در این نامه‌ نوشته است در افغانستان دولت مشروع و قانونی وجود ندارد و ساختار سیاسی حاکم در این کشور پاسخگو نیست. در این نامه آمده است: «افغانستان کنونی تحت سلطه یک گروه تبعیض‌گر، متعصب، ستم‌پیشه و ضد پیشرفت و تمدن قرار گرفته است.»
روند سبز افزود: «افغانستان به سیاه‌چاله‌ای برای عزت و آبروی ملت خود تبدیل شده است.»
این سازمان سیاسی، کشورهای جهان و منطقه را در موج مهاجرت مقصر دانسته و نوشته است که مردم افغانستان قربانی یک «دسیسه جهانی» شده‌ که در آن کشورهای منطقه نیز «بی‌گناه و بی‌تقصیر» نیستند.
در بخش این نامه آمده است: «همان‌طور که کشورهای منطقه در فروپاشی نظام قبلی سهم داشتند، امید و توقع می‌رود که در ایجاد نظم جدیدی که موجب بازگشت مهاجرین شود، همه همسایه‌های ما، به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران، نقش قابل توجه و بارزی داشته باشند.»
روند سبز با تأکید بر پیشینه تاریخی و تمدنی میان افغانستان و ایران گفته رویدادهای انفرادی و ناگوار، ریشه‌های کهن دو کشور را آسیب‌پذیر کرده است.
روند سبز با اشاره به شعار منطقه‌گرایی جمهوری اسلامی گفت: «چرا مردم افغانستان برای خروج ناتو سوگوارند؟ زیرا شعار منطقه برای خود منطقه عملی نشده است.»
این سازمان خواستار برخورد عاطفی با آوارگان شد و گفت که موفقیت راهبردی ایران در گسترش نفوذ مشروع و استحکام روابط دوستانه با همسایه‌ها است. دفتر امرالله صالح با اشاره به فقر حاکم در افغانستان خطاب به مردم ایران افزود: «بیایید از نگاه منفعت‌محور و اقتصاد محور خود بکاهیم.»
در روزهای اخیر، گزارش‌هایی از بدرفتاری گسترده با مهاجرین افغان در ایران منتشر شده است. روز جمعه نیز شماری از شهروندان ایرانی در منطقه ۱۵ تهران علیه حضور مهاجرین افغانستان در ایران تظاهرات کردند. آنها در این اعتراض شعار «مرگ بر افغانی» سر دادند.
اخیراً، مهاجران افغان در شرق تهران به افغانستان‌اینترنشنال گفتند که مردم محلی در پارک‌ها، خیابان‌ها و ایستگاه‌های متروی آن منطقه، به مهاجرین افغان حمله می‌کنند.
در ماه‌های اخیر، پولیس ایران نیز روند اخراج مهاجرین افغان را تسریع کرده است. طبق گزارش‌ها، پولیس حتی افغان‌های دارای اسناد قانونی را نیز بازداشت و به‌صورت اجباری اخراج می‌کند.

>>>   شماری از شهروندان ایران در تهران با شعار «مرگ بر افغانی» علیه مهاجران افغانستان در این کشور تظاهرات کردند. این تظاهرات روز جمعه (۵ اسد) در منطقه ۱۵ تهران برگزار شد.
در روزهای اخیر اعتراض و بدرفتاری علیه مهاجران افغان در ایران افزایش یافته است.
در ویدیویی کوتاه دیده می شود که شماری از معترضان در خیابانی که گفته شده محل قتل یک شهروند ایرانی است، راهپیمایی می‌کنند. معترضان عمدتا زنان هستند و افرادی از پولیس نیز دیده می‌شود که آن‌ها همراهی می‌کنند.
معترضان شعار «مرگ بر افغانی» و «افغان جنایت می‌کند، دولت حمایت می‌کند» سر می‌دهند. این ویدیو کوتاه است و شعارها و خواسته‌های که تظاهر کنندگان مطرح می‌کنند، مشخص نیست.
اخیرا به دنبال انتشار خبر کشته شدن یک شهروند ایران در منطقه ۱۵ تهران، شماری از مهاجران در تهران به افغانستان اینترنشنال، از «بدرفتاری‌های گسترده مردم محلی با افغان‌ها در شرق پایتخت» خبر دادند.
هفته گذشته گزارش شد که یک شهروند ایران در پی درگیری با سه مهاجر افغان کشته شده است.
یک مخاطب دیگر افغانستان‌ اینترنشنال پیشتر از منطقه ۱۵ تهران (محل وقوع این درگیری) تصویر اطلاعیه‌ای را فرستاده است که در آن به مهاجران افغان هشدار داده شده فورا این محله را ترک کنند.
در این اطلاعیه که فرد یا نهاد منتشر کننده آن مشخص نیست، به مهاجران افغان اخطار داده شده است که اگر از منطقه ۱۵ نروند، «به صورت قهری از ایران اخراج خواهند شد».
خبرگزاری تسنیم هفته گذشته نوشت در پی مرگ یک شهروند ایران در اورژانس بیمارستان، پولیس پایتخت سه برادر افغان را به ظن دست داشتن در جراحت منجر به قتل بازداشت کرده است.
این خبرگزاری به نقل از یک زن که سه کارگر مهاجر به آپارتمان او مراجعه کرده‌ بودند، نوشت: «همسرم برای ماموریت کاری تهران را ترک کرده و من در خانه تنها بودم. این سه برادر که همسایه ما هستند برای دریافت شارژ ساختمان آمدند که در همان ابتدا به‌خاطر مسایل ساختمانی مشاجره‌ لفظی میان ما شکل گرفت.»
این زن که سه کارگر مهاجر را به فحاشی متهم کرده، گفت که پس از رفتن این سه کارگر، او با همسرش تماس گرفته و ساعتی بعد، برادر همسرش سراغ آن سه نفر رفته و با آن‌ها درگیر شده است.
رسانه‌های داخلی از جمله خبرگزاری تسنیم نوشتند این مرد ۲۸ ساله در جریان بگو مگو با این سه کارگر افغان از ناحیه سینه زخمی شده و در بیمارستان جان باخته است.
در ماه‌های اخیر موجی از انتقاد از حضور مهاجران افغان در شهرهای مختلف ایران در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها به راه افتاده است.
همزمان با این انتقادها، پولیس ایران روند بازداشت و اخراج مهاجران افغان را شدت بخشیده است.

>>>   خوب کاری کردند من سی سال در ایرانم افغان های که تازه آماده آبرو همه افغانی هارا بودند باید تفکیک شوند واخراج

>>>   جناب جلالی منصفانه نوشته است. تعداد مهاجرین افغانی در ایران به اندازه جمعیت بعضی از کشورهای اروپایی است. اتحادیه اروپا در برابر موج سه صد هزاری مهاجر هنوز جلسه می گیرند تا چه کار کنند؟ بارک الله به ایران که این تعداد مهاجر را در خود جای داده است. از مردم ایران باید تشکر و قدردانی کرد من به سهم خودم از مردم ایران متشکرم
مهاجر افغانی مقیم قم ایران

>>>   ما هیج وقت نگفتیم افغان ها اخراج نکنید ما هیج نگفتیم افغان ها جرم میکند زندان نکنید با احترام آدم های عقدای برای گرفتن افغان ها نفریستید آدم های با حوصله نه یک عده آدم های کاملا عقده‌ای اینها به ضرر جامعه هست

>>>   به نویسنده نامه سر گشاده
خودت کجایی؟ اصولا ارتباطی با مهاجرین داری؟ نوشتن و ارائه دادن آن در فضای مجازی لجام گسیخته آن هم با نام مستعار که هنر نیست. اصولا نسبت به رهبری ایران چه قدر شناخت داری؟ می دانید نامه سرگشاده به رهبری یک کشور را چه کسی یا کسانی باید بنویسد؟ از عرف دیپلماتیک چه شناختی داری؟ چه کسی هستی؟ در کدام غار پنهانی؟ خیلی بی ادب تشریف داری اصلا ادبیات فارسی را سرشکسته کردی
عاقبت خوبی نخواهی داشت.
مهاجر افغانی مقیم تهران مرکز مقاومت علیه هرگونه شرارت

>>>   این واقعیت داردکه عده ای از مهاجرین نه تنها رعایت نمیکند بلکه خیلی عمل کرد زشت داراد مسئله لباس نیست باید رفتار درست داشته باشیم وفرهنگ کشور میزبات را زعایت کنیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است