جدال اصلی بین روس ها و امریکایی ها و چینی ها
امریکایی ها و اروپایی ها با روسیه اختلاف عمیق استراتژیک دارند و اگر مانع مانور بزرگ قدرت روسیه نشوند روس های برای ۱۰ ها سال دیگر کنترول بزرگترین شاهراه تجارتی دنیا را در دست خواهند داشت 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۲    ۱۴۰۳/۶/۴ کد خبر: 175925 منبع: پرینت

جدال اصلی بین روس ها و امریکایی ها و چینی ها در‌ سالهای پیشرو.
یکی از دلایل اصلی که چینی ها روس ها را در جنگ اوکراین کمک نظامی نمیکنند بخاطر بازی بزرگ کنترول راه های تجاری قطب شمال توسط روس ها است - که احتمالا تکاثف قدرت و سرمایه را برای دهه های متمادی بین این قدرت ها تعیین خواهد کرد. برای فعلا روس ها در این بازی نه تنها با چین در رقابت هستند بلکه با قدرت های دیگر چون امریکایی ها و اروپایی ها هم روبرو هستند.

بناء ضعیف شدن قدرت روس در جنگ فرسایشی اوکراین به منفعت تمام بقیه قدرت های بررگ دنیا است. یکی از مهم ترین افکت های شکست نظامی در دوسال اخیر جنگ این بوده است که دیگر روس ها در قطب شمال نمایش قدرت نمیدهد. در حالیکه قبل از اغاز جنگ تقریبا تمام قطب را یک تنه در کنترول گرفته بودند و هر روز ادعا میکردند که قطب شمال جز خاک روسیه است. حاضر نمیشدند راه های جدید تجاری از راه قطب شمال را منحیث راه های بین المللی تجاری بین تمام قدرت های بزرگ اقتصادی بحساب بیاورند.

اگر فرضا روس ها با شکست کامل روبرو نشوند و در نهایت مساله اوکراین به میز مذاکره سیاسی کشانیده شود یکی از چیز های که غربی ها احتمالا از روس ها خواهند خواست این است که پای یک تقاهم نامه بین المللی برای به رسمیت شناختن قطب شمال منحیث راه های تجاری بین المللی - بعد از ذوب شدن یخ ها - امضا نمایند.

چرا این مساله مهم است؟
وقتی این راه بحری باز شود اکثر قدرت های اقتصادی اسیایی بدون اینکه از کانال سویز بگذرند و بخاطر جنجال های خاور میانه را هزینه های بلند نظامی و مالی را بجان بخرند بسیار به ساده گی و در یک چندم حصه زمان و هزینه ترانسپورتی از طریق قطب به امریکا و اروپا دست یابی پیدا میکنند.
یعنی بعد از ان برای اولین بار در تاریخ بشریت خاور میانه اهمیت استراتژیک خود را از دست خواهد داد.

این اهمیت به چه اندازه است؟
تقریبا به عین اندازه که اختراع کشتی های بزرگ و تکنالوژی دریا نوردی باعث شد راه ابریشم با تمام اهمیت و هیبت اش دفن تاریخ شود و از بین برود. یعنی یکبار دیگر امریکا ضرورت نخواهد داشت از اسراییل بخاطر منافع تجاری اش دفاع کند و قدرت های خاور میانه از سازمان هایی چون اخوان المسلمین، القاعده، حزب الله و حماس در‌مقابل غرب دفاع کنند چون این کشور ها فکر میکنن غربی ها منافع این راه تجاری را نمیگذارند به جیب قدرت های خاور میانه بیافتد.

تمام این مرز بودم دوباره برخواهد گشت به دوره های ماقبل ایجاد راه ابریشم. احتمالا به همین دلیل است که کشور های بزرگ عربی مثل عربستان، امارت و قطر به شدت مصروف اعمار پروژه های مرغوب کننده مانند ساختمان های عجیب و غریب و میدان های هوایی بزرگ هستند. بعد از اغاز این عصر جدید تجاری اینها ناچار خواهند بود با داشتن بزرگترین مراکز ترانسپورت هوایی و توریستی مردم دنیا را با پول هایشان به کشور های خود بکشانند تا رونق نسبی اقتصادی منطقه حفظ گردد. تقریبا عین فکری که پیامبر و خلفای اسلامی در اغاز صده ششم قمری داشتند.

البته تصور بر این است که منابع انرژی نفتی به زودی خلاص خواهد شد.
از قضا در این مسابقه تنها روس ها هستند که با قدرت های خاور میانه منافع مشترک پیدا میکنند و بناء به شدت روابط جدید انکشاف پیدا میکند که به اساس ان ایرانی ها مجبور میشوند به دشمن دیرینه تاریخی شان سلاح بفروشند. در مقابل چینی ها - امریکایی ها و اروپایی ها با این موقف روسیه اختلاف عمیق استراتژیک دارند. به اساس فکر این قدرت ها اگر مانع این مانور بزرگ قدرت روسیه نشوند روس های برای ۱۰ ها سال دیگر کنترول بزرگترین شاهرای تجارتی دنیا را در دست خواهند داشت و از هر کشتی تجاری که فعلا مصر بخاطر عبور از جغرافیا اش حدود ۵۰ دالر تکس میگیرد احتمالا روس ها بیش از ۵۰۰ دالر خواهد گرفت - و برعکس مصر - با تهدید بزرگ اتومی اش از این منافع حراست خواهد کرد.

بناء این تنها امریکایی ها نیستند که منتظر شکست مطلق روس ها و یا هم مدارای استراتژیک با شکست فرسایشی روس ها هستند. احتمالا برای امریکایی ها شکست مطلق روس ها ۱۰۰ فیصد منفعت بار نیست اما برای چینی ها بیش از ۱۰۰۰ فیصد منفعت بار است.
چرا؟؟؟
شکست مطلق روس ها در این مقطع زمان باعث خواهد شد بزرگ ترین بخش خاک چین (منچوریا) که روس ها در جنگ های گذشته از چینی ها به زور گرفته بودند پس دوباره مسترد گردد.
این غصب منچوریا توسط روس ها بود که سر اغاز دشمنی رهبر کمونیستی چین ماوو با رهبران کمونیستی اتحاد شوروی شد وگرنه هیچ دلیلی وجود نداشت که چینی ها در جریان جنگهای سرد در مقابل روس ها قرار بگیرند و با بقیه کشور های مخالف شان همکاری نظامی و اقتصادی کنند - به شمول تمویل پول و اسلحه برای مجاهدین دهه ۷۰ و ۸۰ افغانستان. این مساله منچوریا بود که حزب کمونیست چین را مجبور به همکاری استراتژیک با امریکایی ها کرد در حالیکه چند روز پیش از ان هردو کشور در‌جنگ ها ویتنام و کوریا در مقابل هم قرار داشتند.

فراموش نکنید که این تنها با مطالعه تاریخ است که میشود متوجه بازی های بزرگ و دراز مدت شویم - وگرنه این حوادث در عرصه زمان چنان پهن شده اند که برای یکی دونسل به هیچ وجه امکان ندارد سر از ان در بیاورند.
اگر سیاست را دوست دارید و یاهم جز کار و زندگی تان است پس حتما تاریخ مطالعه کنید. مطالعه کنید و خیلی زیاد هم مطالعه کنید.

محمد ادریس رحمانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روس ها
امریکایی ها
چینی ها
اروپایی ها
نظرات بینندگان:

>>>   مطالعه کنید! زیاد هم مطالعه کنید!!
که بدانید...
گرمایش زمین که موجب آب شدن یخ های قطب شود آنقدر فاجعه بزرگی خواهد بود که منافع باز شدن مسیرهای گفته شده اصلا به در مقابلش به چشم نمی آید.
مطالعه کنید که بدانید!
تا سال 2300 با گرم شدن یک درجه و نیم متوسط دمای کره زمین هم که خود فاجعه ای بزرگ است ولی یخ های قطب شمال آن طور که در این مقاله گفته شده آب نمی شوند!
مطالعه کنید تا بدانید!
کشورهای حوزه قطب شما بنا بر قراردادهایی که بر مبنای حقوق بین الملل می باشد همین الان در حال همکاری های زیست محیطی و انکشافی هستند و اختلافات آنها آنچنان پیجبده نیست که بحران های مناطق دیگر را نیاز داشته باشند برای هم دیگر آرزو کنند و روسیه هم فقط دست بالا در زمینه کشتی های یخ شکن را در قطب دارد و نه ویور چیزی دیگر..
مطالعه کنید که بدانید!
نفت خاورمیانه به زودی تمام نمیشود و انرژی های فسیلی تنها مورد اهمیت خاورمیانه نیست و آبراه سوئز هم برای عبور 50 دلر تکس نمی گیرند! و مصر هم اتومی! نیست و و و
بالاغیرتاً این چی بود خوندیم؟!
ا داستان بود! چی بود؟!

>>>   راه های جدید تجاری از راه قطب شمال را منحیث راه های بین المللی تجاری///
اللهم اشف بکل مریض!

>>>   فکر نکنم چینی‌ها مایل به تضعیف روس‌ها باشد، بدلیل که چینی‌ها در مقابل غرب تنها می‌ماند. و این تنهای می‌تواند چینی‌ها را بشدت در مقابل غربی‌ها تضعیف کند.

>>>   اینکه ایشان فرموده آمد تاریخ مطالعه کنید؛ گپ بسیار دقیق و اعلی است. بنده که متوجه شدم همین کشور خود ما سه نوع تاریخ دارد. یکی تاریخی که قدرتمندان ( حکمرانان) توسط افراد خود نوشته اند؛ دوم تاریخی که توسط غیر حکمرانان نوشته و سوم تاریخی که توسط بعضی از اعضای حکومت ها یا همان حکمرانان که در رژیم های بعدی قرار گرفته بودند و به خیال خود شان مقدارکی وجدان خود را در مقابل ملت خواستن آرام کنند، نوشته شده؛ این هر سه تاریخ که زیر مطالعه شخص قرار بگیرد چیزی از تاریخ کشور عزیز خواهد فهمید.
سهیم.

>>>   چینی ها رفتار چینی ها با جهانیان
گاهی همچون گاهی همچین میکند
گاهی شادو گاهی غمگین میکند
جاغوری

>>>   بسیار عالی و دقیق نوشتید جناب رحمانی صاحب

>>>   آقای نویسند و عقل کل: اولتر همه درد وطن خود را دواکنید بعد در پی حل مشکلات کشور های دیگر باشید.
دوم اینکه کدام کشور یا کشور ها با سیاست های مهاجمی، مخرب و خونبار در پی تامین منافع خود ده ها هزار کیلومتر دور تر از قلمرو خود مصروف اند که وطن ما هم جزء همین کشور ها است؟ آیا توافقاتی را که میان گورباچوف، جیمز بیکر وزیر امور خارجه و صدر اعظم المان که منجر به ختم جنگ سرد، وحدت مجدد المان و پایان پیمان نظامی وارسا شد به خاطر دارید؟ در آن پیام گفته شده بود که بعد از وحدت المان ناتو یک انچ هم بطرف شرق توسعه پیدا نخواهد کرد.
کدام طرف به آن توافقات پشت پا زده و حاضر شدند بخشی از اروپا را با وحشیانه ترین شکل برای مدت ۷۸ روز پمباران کنند؟
تشکر

>>>   به هر حال. اگر تاریخ نخوانی و تاریخ ندانی و تاریخ نفهمی راه آینده را نخواهی پیدا کرد و در یک مسیر تاریک به پیش خواهی رفت یا مانند بعضی گروه ها رو به عقب روانه خواهی شد.
جنگ های امروز حتما" برای تامین منافع فردا ها است. امریکا از نظر پیشرفت صنعتی به مرحله انفجار بزرگ رسیده و نتیجه این انفجار ترسناک است.
چین بیش از حد در خود تنیده و هیچ کس نمیخواهد که این بافت به هم بخورد و دیوار های فولادی کمونیستی ذوب شود و هزار و چندصد ملیون آدم یک باره پراگنده دنیا های مجاور شوند.
اروپا سرکردان است ، گاهی هوس استقلالیت از امریکا میکند و با مواجه شدن غول سرخ و تهدید غول زرد دوباره سر در دامان غول سیاه میگذارد.
پناه به خدا اگر روزی افریقا برای سیر کردن شکم خود راهی قاره های اروپا و استرالیا شود . لما نکته مهم اینکه من و تو و نسل موجود وقتی این حوادث اتفاق می افتد در روی زمین نخواهیم بود.

>>>   وقتی خوندی و ندانستی مشکل خودت است ، ما که خوندیم دانستیم و چه دانستیم؟ دانستیم که قدرت های بزرگ پلان های کوتاه مدت ، میان مدت و دراز مدت دارند و پلان های دراز مدت شاید برای صده سال بعد از امروز در نظر گرفته میشود مثل تلاش برای یافتن سیاره یی غیر از زمین برای زندگی است ، کدام اش زود تر واقع میشود ، آب شدن یخ های قطب شمال یا مسکدن شدن در مریخ یا سیاره دیگر؟؟؟؟

>>>   به نویسنده محترم فکری به این وطن واین ملت در بدر مهاجر خود بکنید که هر کشوری مثل یتیم بر سرش میزند قطب شمال وقطب جنوب ما چه کنیم حامین حال برای ملت افغانستان هم یخ قطب شمال وهم جنوب اب شده است کرمای فقر دربدری مهاجری بیداد میکند سواد ودانش به روخ این ملت دربدر نکش اگر واقعا دانش سواد داری برای این ملت واین وطن بیچاره ی فکری بکن....

>>>   رحمانی صاحب لقمه را سرچپه به دهن میبرد.. !!!
حنظله


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است