آیا کشتار علنی هزاره ها ما را تکان نمیدهد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۳۳    ۱۴۰۳/۶/۲۳ کد خبر: 176014 منبع: پرینت

تیرباران بیرحمانه ای 14 نفر هزاره و زخمی شدن 8 نفر دیگر در پالو سنگ» از توابع ولایت غور که در مجاورت قریه «قرودال» ولسوالی سنگ تخت بندر ولایت دایکندی ادامه همان نسل کشی تاریخی است که از زمان عبدالرحمن تا این دور طالبان در همه ای رژیم ها به روشهای مختلف ادامه داشته و بی تفاوتی ملت اگر چنین دوام داشته باشد. دشمنان هزاره همچنان جری تر، قاطع تر و مصمم تر به کشتار وقتل عام هزاره ها می پردازند. متاسفانه ، ناله و استغاثه، مظلوم نمایی و گریه وزاری به فرهنگ ما تبدیل شده است. در قبال هر کشتار با مظلوم نمایی اعلامیه های تقبیحیه میدهیم هرگز به راه حل ها و جلوگیری از این کشتارها نمی اندیشیم.

وقتی از برخاستن مردم و قیام در برابر دشمن غدار و خونخوار سخن میگوییم عاجل صدا بر میکشند که: «دست مردم خالی است اینها را را به کشتن ندهید. شما در خارج در کنج امن نشسته اید با حیات مردم بازی نکنید حال اینکه استراتژی طالبان و حامیان شان حذف گام به گام هزاره ها است که با کشتار و فشار مجبور میسازند که سرزمین شان را ترک بگویند بعد کوچی ها و وزیرستانیها را در این مناطق جابجا کنند پرونده سازی شهرک سازی ها و دعواهای حقوقی کذایی در همین بستر شکل میگیرد.

اگر هزاره ها به اتحاد درونی برسند. حتی با همان دست خالی هم میتوانند متنجاوزین کوچی و غیر کوچی را از سرزمین مقدس و آبایی خود برانند ، چنانچه چندی پیش اهالی ولسوالی پنجاب از «اخضرات» تا مرز بهسود توانستند که کوچیهای مسلح را با سنگ از سرزمین شان برانند. بدین شکل قوت و نیروی اتحاد » را -ولو با دستان خالی- نشان دادند.
در عرصه بین المللی، پارلمانهای بریتانیا، کانادا، استرالیا، آقای ریچارد بنت و به ویژه انجمن دوصد هزار عضوی وکلای آمریکا راه را برای به رسمیت شناختن نسل کشی هزاره باز کرده اند.

این به نخبگان و بخصوص حقوق دانان هزاره بر میگردد که پرونده قطور نسل کشی هزاره را در دستور کار دادگاه کیفری لاهه دادگاه عدالت جهانی قرار بدهند. اما روند حرکت در این زمینه مهم و سرنوشت ساز بسیار کند و حتی نادیدنی است دیده میشود که نخبگان حقوقی هزاره به نحوی از این فرایند مهم خود را کنار میکشند بارها بطور انفرادی و گاهی در نوشتارهای رسانه ای -البته به شکل سربسته و عمومی- از این نخبگان دعوت کردیم که برای انسجام دهی حقوقی پرونده ای نسل کشی هزاره اقدام عملی و میدانی کنند و حتی از تاجران هزاره دعوت کردیم تا با حمایت مادی خود در این پروسه حیاتی سهم بگیرند اما در هر دو مورد گوش شنوایی نیافتیم بطور مثال هنگامی که گزارش 15 صفحه ای و قطعنامه های انجمن وکلای آمریکا را به فارسی ترجمه کردیم حتی این نخبگان و دوستان زحمت خواندن این گزارش مهم مستند و تاریخی را بخود ندادند.

ما بهر صورت سلسله کشتار علنی و مخفی هزاره ها تا زمانی ادامه خواهد داشت که و سازمان یافته، پرونده حقوقی نسل کشی هزاره را دردادگاهای بین المللی مطرح کنند و در عمل این ا در داخل متحد نشویم و در خارج نخبگان سیاسی فرهنگی و حقوقی هزاره نتوانند که بطور منسجم نسل کشی تاریخی را با این انبوهی از مستندات به رسمیت نشناسند.

پرسش اساسی این است که آیا این کشتارهای علنی هزاره ها بازهم ما را تکان نمیدهد؟ مگر تامل و تفکر راه حل ها از ما سلب شده است؟

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کشتار هزاره ها
نظرات بینندگان:

>>>   کشتار هایی که از دو قرن پیشتر توسط وهابی هایی انگلیسی شروع شده است و من نمیدانم که چرا جهاد فی سبیل الله در مقابل دشمنان اسلام باید منتظر اشاره کاکا امریکا باشد و این اشراری که چیغ میزدند "اسلام در خطر است" در کدام غار ها پت شده اند؟؟؟؟
آتش‌خاوری

>>>   آقای تقوایی شما و امثال شما همانند ملا هبت الله اصل وجود تان مورد سوال است. تو این قدر قوی هستی بسم الله شروع کن. مردم فراموش نمی کنند که امثال شما با این تندروی ها و افراط گری ها برای این مردم کسی را باقی نگذاشتید و همه را خراب کردید. فضای مجاز هم که چارچوب ندارد. اگر این حادثه در باره تاجیکان یا افغان ها اتفاق می افتاد باز حس انسان دوستی شما مخدوش می شد؟ دیگران را محکوم می کنی خودت در کجا پنهان شده ای؟ نام مستعار علی تقوایی زیبنده شما نیست. کمی تأمل کنید هر روز اعلام جنگ نکنید.

>>>   بلخابی
وقتی هزاره ها یا بهتر است عرض کنم‌ شیعیان
متعهد نشوند همین اشون کاسه
ما بین خودمان هزاره و سید دامن می زنیم
ولی‌دشمن اصلی ما نفاق هست وبس

>>>   🌍💥 نه، کشتار هزاره ها ما را هیچ گاه تکان نمی دهد، زیرا که هزاره (افغان) است نه کدام بیگانه غیرپشتونی!
👈ببین شناسه یا هویت هزاره ها (افغان/افغانها) است بنام افغان یاد می شوند.
👈بطور مهندسی شده و سیستماتیک، چرا هویت (افغان پشتونی) از طرف حکومتهای افغانپشتونی بر مردم دیگر/غیرپشتون سرش شده است!؟
👈بخاطر (حیله کشتن) و (غافل ساختن مردم غیرپشتون)، از این مردم هویت اصیل زبانی-تباری شانرا حذف و پنهان کرده اند و بر ایشان همین هویت ناقلین (افغان)=پشتونی را زده است،
👈تا به آسانی (و بدون نام هویت قومیت مشخص) مردم غیرپشتون کشته و قتل عام شوند،
👈و در داخل و بیرون کشور مردم از واقعیت خونبار قومیتی منحرف شوند که هر دو افغان هست یعنی قاتل و مقتول هردو به یک قومیت تعلق دارد !
👈یعنی یک افغان دیگه افغانها را کشته است یعنی مشکل درونی بین الافغانی است!؟ نه قومیتی و مذهبی یا زبانی !؟
👈که یعنی قبیله هویتی پشتون، مردم قبیله پشتون دیگر را کشته است نه هزاره را !؟ نه تاجک را کشته، نه ازبک را و نه فارسیزبان را ....
👈هردو (ملیت متجاوز) و (ملیت سرکوب شده) یک (افغان) هست !!؟؟؟
👈تا مردم جامعه و جهان اغفال شوند که جنگ قومیتی، جنگ مذهبی و زبانی در بین نیست و خیر و خیریت است!؟
.... و بین دو خانواده گاهی جنگ می شود و به درجن کشته می شوند هر دو طرف افغان است!؟
👈به ازبک ها هویت افغان=پشتونی برچسپ شده است
👈به تاجکان هویت افغانپشتونی زده شده است
👈بر تاتاریان هویت افغانپشتونی مهر شده است
👈به هزارگان هویت پشتونی=افغان برچسپ زده شده
👈بر ترکمنان هویت افغانپشتونی حک شده است
👈بر فارسیزبانان/ترکتباران هویت افغانپشتون (افغان) چسپانده شده است،
👈بر مردم پشه یی تبار افغانپشتونی را زده است
👈ببین (همه شان یک افغان!؟) است چه قاتل چه مقتول، چه تجاوزگر چه محروم و سرکوب شده،
👈آیا چنین نشده و نیست!؟
👈واقعیت حقیقی که پشتوزبانان سرحدی یا مردم پشتون ناقلین آیا اوغان/افغان=افغانپشتونی=پشتوزبانان=پشتونکوچی نیست!؟
👈 ولی قبیله ای ناقلین با نژاد هویت افغان-پشتونی حق دارد اقوام افغان-غیرپشتونی را قتل عام کنند و....
👈اشکالی ندارد قاتلین و مقتولین، هر دو طرف (افغان/افغانها!؟) است، و کدام هویت مردمی و شناسه قومیتی-تباری مشخص دیگری که وجود ندارند و هویت اصیل تباری-زبانی مردم دیگر نباید معلوم و مشخص باشد،
👈و هرگز شناسه حقوقی قومیت ها و اصلیت مردم فرهنگی دیگری نباید در سرزمین آبایی شان بازنگری و اعاده هویت گردند، نباید بدانی که (افغانستان) برای قبیله پشتونی=افغان است نه برای شما وارثین مقتولین
غیرافغان !؟؟؟

>>>   💯🕳 هویت (افغان=افغانپشتون) ناقلین را که جاگزین شناسه اصیل نژادی-فرهنگی تان کرده اید
حالی شما هزاره ازبک تاجک ترکمن باید سر و جان تانرا از خاطر (بیهویتی) به شکار برابر کنید و سربخود بطرف کشتارگاه و تجاوزگاه افغانپشتون تشریف ببرید.
با هویت = با حمایت
بی هویت = محرومیت ....

>>>   ای فارسیزبانان فرهنگی!
اصالت و امنیت ما فارسیزبانان در هویت ذاتی/تباری ماست،
نه در شناسه جعل (افغان) پشتونی بیفرهنگ.

>>>   نه چراکه کاری جدیدی نیست چنین کشتارها
سالهاست که در جریان است گاهی رسانه ای میشود خیلی وقت هم رسانه ای نمی شود همین .
طاهر

>>>   مثل معروفی است که می‌گویند خود کردم که لعنت بر خودم باد.
های هزاره ها، های شیعیان !
آیا تا به حال دیده و یا شنیده اید که شیعیان افغانستان با چنین اشکال وحشیانه وفجیع البته بصورت گروهی در مسیر راه ها، مکاتب، مساجد، حسینیه ها، سایر اجتماعات حتی در بیمارستانها توسط دزدان ، راهزنان، قاچاقچیان و دیگر جنایت کاران هم وطن سنی مذهب تان نه یکبار دو بار بلکه بار ها به قتل رسیده باشند؟ مطمئنا جواب تان منفی است، علت این کشتار ها و قتل عام ها یک سلسله تعصبات است که کلید آن در دستان ملا نما های جاهل متعصبی است که متاسفانه خود تان با نوکری و پیروی از یک تعداد شیخ های جاهل و ملا های نادان هم مذهب تان در سقوط دولت دموکراتیک و مردمی دکتور نجیب الله مرحوم با همان ملا نما های متعصب و پیروان شان همکاری کرده و آنان را به قدرت رسانیدید .
وقتیکه به این حد نافهم و نا آگاه بودید و هنوز هم هستید و درک نتوانسته اید که حکومت دینی مذهبی در یک کشور حالا هر کشوری که باشد مسلمان یا غیر مسلمان اش هم فرقی نمیکند برای اقلیت های دینی و مذهبی آن کشور یعنی مرگ و نابودی!
این چنین جنایات که به سر تان می اید ثمره همان جهالت تان است بیایید و هوشیار شوید دنبال هر و کس و ناکس نروید.

>>>   نظر. هنده اخیر کمی سواد یاد بگیر زمان عبدالرحمن قاتل، گناه مردم هزاره چه بود؟ به نظرم پشتونهای غژدی نشین هیچگاه نه خودشان تمدن ساز بودند و نه به دیگران این اجاره دادند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است