چرا عقب مانده هستیم؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۵۲    ۱۴۰۳/۶/۲۹ کد خبر: 176051 منبع: پرینت

در کشور من وقتی انسان در میدان سیاست قدرتمند میشود هر کلامش را میشنوند. اما وقتی انسانهای دانا فقیر میشوند همه ذلیلش میپندارند تحقیرش میکنند و حرفش را نمی شنوند. همین است که آگاهی و دانایی در میهن من قدرت نیست. این پول و تفنگ است که تعیین سرنوشت میکند پول و تفنگ در جاهای دیگر جهان نیز منبع مهم قدرت اند اما کشور من دومین منبع قدرت خرافات است که جلو توسعه فکری را میگیرد. خرافاتی که از سنت قبیله و مذهب می آید قدرت بیشتری از قدرت ،زبان فکر و تخصص دارد.

معلم متخصص و نویسنده مظلوم ترین انسانهای سرزمین من هستند. سومین عامل عقب ماندگی ما تندروی و تعصب است که از عوامل نخست و دوم نشأت می گیرد. تندروی کرامت انسانی را ویران میکند و تعادل و انکشاف را مانع میشود.

حالا تصور کنید وقتی سیاست بول و تفنگ در دستان خرافاتیان متعصبین و تندروان قرار گیرد چه بلایی بر سر جامعه می آورند؟
به باور من نبود آگاهی گسترش خرافات و تندروی هر جامعه را از مسیر توسعه سیاسی اجتماعی و فرهنگی باز میدارد کشور من در این مثلث شوم نسبت به هر کشور جهان گیر مانده است.

دکتر ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عقب مانده
کشور
نظرات بینندگان:

>>>   از سبب داشتن ایدئولوژی ( {افغانیت} پشتونی و هویت تحمیل شده {افغان} پشتونی ), ۱۳۱-سال می گذرد که در عقب مردم رمه ای افغانپشتونی قرار گرفته ایم یا نه !؟؟

>>>   برای داشتن یک کشور خوب باید مردمان آن احساس خوب داشته باشند.. احساس خوب به خود، به طبیعت و حیوانات ، به همدیگر، به جهان هستی، به بیگانه و آشنا و به همه چیز..
هر چه احساس خوب شما به زندگی بیشتر باشد به همان اندازه زندگی شما بهتر می‌شود و اگر احساس همه مردمان یک کشور خوب باشد در نتیجه زندگی همه آنها خوب می‌شود..
معیلر سعادت همین احساس هست.. خوشبختی یک احساس هست، رفاه و آسایش پس از احساس آرامشی هست که شما در خود پیدا می کنید..
در افغانستان احساس خوشبختی و احساس آرامش و احساس های خوب نابود شده.. همانطور که این احساس در خاورمیانه تضعیف شده

>>>   ذهن عقب مانده داریم.

>>>   🛎🔥 بدترین عامل عقب ماندگی ما را در تحمیل هویت بیگانه《《《 افغان پشتونی / افغانیت پشتونی 》》》در می یابید و بس.

>>>   به نظر دهنده چهارمی 4 حامین حالا و در حامین لازه و ساعت خودت و خانواده محترم تان که در خارج مستقر شدی با هویت افغان زیست میکنی اگر واقعا راست میگی هویت افغان را از خود دور کن که تورا به کجا می‌فرستند حتما به قهردریا روانت میکند تا ماهیهای دریا تورا نوش جان کند برو خدا روز هزار بار شکر کن که هویت افغان را یدک میکشی راست گفتن که نمک به حرام نمک میخورد کنندگان می شکند قیصه ای امسال شما است دوم ما هیچ غلت نمی توانی بکنی چون دالر باد آورده تان ملک وجایداد تان از دست رفته است حال به این حیله گری چسفیدی که قوم و زبان یادت آمد نی بچیم دوره لندغری فحشا فساد رشوه زورگیری تان به تاریخ زوباله دان تاریخ پیوست بعد کور زدن چهار زانو نشستن هیچ سود ندارد تو زدی تمام افغانستان را به گو سوگند کشیده بودی حال هی جفتک بنداز کسی هم نگاهت هم نمیکند باشه بچیم تا دلت خلاص شود ای بادی معده ات خالی کن شکر الحمدالله دیگه ده افغانستان نیستی که بویش به مزاج افغانها را خراب کند هی بنداز هی بنداز باشه بچیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است