غارت منابع طبیعی توسط طالبان
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۳    ۱۴۰۳/۶/۳۰ کد خبر: 176053 منبع: پرینت

تسلط دوباره طالبان با بازگشت تحریم‌های مالی بین‌المللی و قطع کمک‌های خارجی همراه بود. طالبان، افغانستان را تا مرز یکی از بزرگترین فروپاشی‌های اقتصادی در جهان پیش برد. جامعه‌جهانی به دلیل نگرانی‌های امنیتی و بشری ناشی از فروپاشی اقتصادی، در چارچوب ماموریت دفتر سیاسی سازمان ملل در افغانستان، به تاریخ ۲۰ اکتوبر سال ۲۰۲۱ میلادی کریدور بشردوستانه انتقال پول نقد را آغاز کرد. از آن زمان تاکنون، بیشتر از ۳ میلیارد دالر وارد افغانستان شده و این منابع مالی نقش برجسته‌ای در مواجهه با بحران بشری، ثبات نسبی در شاخص‌های کلان اقتصادی و تثبیت نرخ پول افغانی در برابر اسعار خارجی بازی کرده است. ضمن اینکه گزارش‌های موثقی از سواستفاده‌های کلان طالبان از این منابع مالی منتشر شده است.

طالبان در سه سال گذشته، برای ایجاد زیربنای مالی پایدار، به منظور بقای حاکمیت خود و دور زدن تحریم‌‌های مالی بین‌المللی، تمرکز ویژه‌ای روی منابع طبیعی افغانستان گذاشته است.

دوستان منطقه‌ای این گروه، به‌خصوص چین، با استقبال پرشور و حضور پررنگ در سکتور منابع طبیعی افغانستان، در حال تحکیم تسلط شرکت‌های چینی بر معادن افغانستان در چارچوب برنامه نفوذ سیاسی و بلند پروازی استراتژیک این کشور در منطقه و جهان است. شرکت‌های چینی وعده سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دالری در لیتوم افغانستان را به طالبان سپرده، روند کار در معدن مس عینک – دومین ذخیره بزرگ مس در جهان – را شروع کرده و بزرگترین سرمایه‌گذاری بالفعل شرکت‌های چینی در نفت حوزه آمو دریا، بیشتر از یک سال به این سو به مرحله اجرا درآمده است. پروژه استخراج نفت آمو دریا عملا تبدیل به بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی در افغانستان شده است.

وزارت معدن و پترولیم طالبان به تاریخ ۱۵ جدی ۱۴۰۱ خورشیدی قرارداد ۲۵ ساله اکتشاف و استخراج نفت این حوزه را با شرکت نفت و گاز سین‌کیانگ برای آسیای میانه (CAPEIC) به امضا رساند. شهاب الدین دلاور سرپرست پیشین وزارت معدن و پترولیم طالبان، ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی رییس الوزرای طالبان، سفیر چین و فردی به نام لی وینبین (Li Wenbin) تحت عنوان نماینده قانونی کمپنی مدیریت انجینیری نفت سین‌کیانگ و شرکت نفت و گاز سین‌کیانگ برای آسیای میانه در محفل امضای این قرارداد حضور داشتند. ذخایر نفتی حوزه آمو دریا با مساحت ۴۵۰۰ کیلومتر که بخش‌های از ولایت‌های فاریاب، سرپل و جوزجان را در بر می‌گیرد، ۸۷ میلیون بشکه برآورد شده است.

سفیر چین در این محفل، امضای این قرارداد را گام مهمی در راستای توسعه روابط میان دو کشور عنوان کرد و شهاب الدین دلاور گفت شرکت چینی متعهد شده در سال اول ۱۵۰ میلیون دالر و در سه سال آینده ۵۴۰ میلیون دالر در این پروژه سرمایه گذاری کند. شهاب الدین دلاور همچنین تاکید کرد که قرار است ۳ هزار افغان در این پروژه استخدام شوند و سهم اولیه وزارت معدن و پترولیم طالبان از ۲۰ درصد در سال اول تا ۷۵ درصد در سال‌های آینده افزایش یابد.

از زمان آغاز این پروژه، با افزایش تعداد چاه‌های فعال به ۲۴ حلقه، ظرفیت استخراج نفت، سه برابر تا ۱۳۵۰ تن در روز افزایش یافته است. وزارت معدن و پترولیم طالبان به تاریخ ۲۰ جوزای ۱۴۰۳ اعلام کرد که در جریان دو هفته، ۸۲ میلیون دالر از فروش ۱۵۰ هزار تن نفت خام به شرکت‌های داخلی بدست آمده است. طالبان مدعی اند که با حفر چاه‌های جدید در بلاک‌های قشقری، انگوت، آق دریا، زمردسای و بازار کمی، ظرفیت روزانه استخراج به ۳ هزار تن و درآمد سالانه از این حوزه به ۵۰۰ میلیون دالر افزایش خواهد یافت. مهم‌ترین منابع درآمد طالبان بر اساس این قرارداد دریافت ۱۵ درصد حق الامتیاز (رویالیتی)، مفاد، کرایه زمین و مالیات بر عایدات عنوان شده است.

رضا فرزام
اینترنشنال


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
منابع طبیعی
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   🌐💥👈 نه، منابع طبیعی توسط پشتونطالبان غارت نشده است، چون این سرزمین صرف حق مردم افغانپشتون است که پشتونطالبان هم از نژاد افغانپشتونی هست.
👈نام ملتی این کشور هم بنام مردم هویت افغانپشتونی درج شده است.
👈و هویت (افغان) یعنی پشتوزبان یا مردم پشتون را گوید که طالبان از همین مردم است.
👈و نام این کشور هم بنام مردم پشتونی یعنی بنام افغان+ستان درج و یاد می گردد.
👈که پول پیسه جیب ما هم بنام افغانی یعنی متعلق به مردم پشتوزبان چاپ شده است و .....
حالی خوب فکر کو و بگو که کدام مردم ناقلین قبیله ای غارتگر است !؟؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است