خانه‌های صدها هزار دالری سران طالبان در قندهار
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۹    ۱۴۰۳/۷/۳ کد خبر: 176063 منبع: پرینت

حدود ۵۰ مقام بلندپایه طالبان به شمول ملاهبت‌الله، رهبر این گروه، در شهرک اعیان‌نشین عینو مینه در قندهار خانه‌هایی به ارزش میلیون‌ها دالر خریداری یا غصب کرده‌اند.
منابع موثق به اینترنشنال گفته‌اند که خانه‌های خریداری یا غصب شده از ۹۰ هزار تا یک میلیون دالر قیمت دارند. به گفته منابع، برخی از مقام‌های طالبان اعمار خانه‌های مدرن در شهرک عینو مینه را آغاز کرده‌اند که هزینه آن‌ها تا ۸ میلیون دالر برآورد شده است.
اینترنشنال برای تهیه این گزارش، با دست‌کم ۵۰ منبع به شمول چهار دفتر راهنمای معاملات در قندهار گفتگو کرده است.

شهرک عینو مینه قندهار که در نظام پیشین کانون زیست شماری از مقام‌های دولتی، بازرگانان و برخی از قاچاقچیان بود، پس از قدرت‌گیری طالبان به محل امن برخی از سران این گروه تبدیل شده است. اکنون این خانه‌ها که بسیاری آن‌ها قصرها و مهمان‌خانه‌هایی مجلل‌اند، تبدیل به اقامتگاه و محل سرمایه‌گذاری برخی از مقام‌های طالبان به شمول رهبر این گروه شده‌اند.
منابع می‌‌‌‌‌گویند که حدود ۹۰ درصد از مقام‌های بلندپایه طالبان قندهاری در شهرک عینو مینه خانه خریداری و یا غصب کرده‌اند. به گفته منابع، برخی از مقام‌های طالبان از سایر ولایت‌ها در این شهرک خانه خریده‌اند یا اعمار خانه‌های جدید را آغاز کرده‌اند.
برخی از مقام‌های طالبان در این شهرک خانه‌های گران‌قیمت به ارزش صدها هزار دالر خریداری کرده‌اند که در اوایل حاکمیت این گروه، به این پیمانه ثروت و سرمایه نداشتند.
منابع ارزش مجموعی خانه‌هایی را که طالبان در عینو مینه در ختیار دارند، بیشتر از ۱۳ میلیون دالر تخمین زده‌اند.
منابع گفتند که طالبان به دلیل این‌که عینو مینه منطقه‌ای امن و به آسانی قابل کنترول است، مشتاق خریداری یا ساخت خانه در این شهرک‌اند.
اینجا، درباره شماری از مقام‌های طالبان که مالکان جدید خانه‌ها و قصرها در عینو مینه‌اند، بخوانید:

ملاهبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان
برپایه اطلاعات منابع، رهبر دیده‌نشده طالبان مهمان‌خانه جنرال عبدالرزاق، فرمانده پولیس حکومت پیشین در قندهار را در خیابانی در غرب شهرک عینو مینه تصرف کرده است.
منبع می‌افزاید که هبت‌الله آخندزاده اغلب در این مهمان‌سرای مجلل به سر می‌برد و وزیران حکومت طالبان را در آن‌جا ملاقات می‌کند. به گفته منبع، رهبر طالبان علاوه بر تصرف این مهمانخانه، خانه جنرال رازق را نیز تصرف کرده است.
منابع گفتند که ملاهبت‌الله همچنین خانه تادین خان، برادر جنرال رازق را که در مقابل مهمانخانه‌اش قرار دارد، غصب و تبدیل به اقامتگاه خود کرده است.
دفتر اداره امور عینو مینه و یک دفتر راهنمای معاملات، هزینه مجموعی این مهمان‌سرا و دو خانه را حدود یک و نیم میلیون دالر برآورد کرده‌اند.
گفته شده که طالبان برای تأمین امنیت مهمان‌خانه رهبر خود، چهار جاده را در شهرک مذکور مسدود کرده و هیچ‌کس نمی‌تواند به راحتی از آن عبور کند.

فتح‌الله منصور، فرزند اخترمحمد منصور، دومین رهبر طالبان
اطلاعات حاکی است که فتح‌الله منصور، پسر رهبر سابق طالبان که در حال حاضر معاون عملیاتی وزارت حمل‌ونقل و هوانوردی طالبان است، خانه‌ای را در خیابان غربی عینو مینه خریداری کرده است.
منابع گفتند که این خانه حدود ۳۵۰ هزار دالر ارزش دارد.
منصور قبل از سمت کنونی‌اش در اداره طالبان، مسئولیت فرودگاه قندهار را به عهده داشت که در گذشته بعد از پایگاه نظامی بگرام، بزرگترین پایگاه نظامی امریکا نامیده می‌شد.
آقای منصور در گذشته بارها متهم به فروش تجهیزات و موترهای به‌جا مانده از امریکا را در «بازار سیاه» شده است.

عبدالمنان عمری، برادر بنیانگذار گروه طالبان
عبدالمنان عمری، برادر ملا محمد عمر، بنیانگذار و نخستین رهبر طالبان، که در حال حاضر وزیر کار و امور اجتماعی این گروه است، برای همسر دوم خود خانه‌ای به ارزش ۴۰۰ هزار دالر در عینو مینه خریده است.
دو منبع موثق به افغانستان اینترنشنال گفتند زمانی که عمری وزیر وزارت فواید عامه طالبان بود، عواید ۶ ماهه بندر آقینه در شمال افغانستان را که حدود یک میلیون دالر بود، به خزانه دولت تسلیم نکرد.

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی طالبان
منابع گفتند که ملا برادر، معاون اقتصادی رئیس‌الوزرای طالبان، خانه‌هایی را در خیابان‌های ۳۱ تا ۳۳ عینو مینه خریده است. گفته می‌شود که در این خانه‌ها، پسران، خانواده، بستگان و نزدیکان او در آن زندگی می‌کنند.
به گفته منابع این خانه‌ها از ۱۰۰ هزار دالر تا ۶۰۰ هزار دالر ارزش دارند.

هدایت‌الله بدری، وزیر معادن و پترولیم طالبان
هدایت‌الله بدری، وزیر معادن و پترولیم کنونی طالبان که ابتدا وزیر مالیه و سپس رئیس بانک مرکزی تحت کنترول طالبان بود، یک خانه و یک مهمان‌خانه به ارزش آن ۶۰۰ هزار دالر در عینو مینه ساخته است.
منابع گفتند که بدری ثروتمندترین فرد در میان طالبان است و منبع درآمد او تجارت مواد مخدر است.

عبدالحق همکار، معاون مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله طالبان
ملاعبدالحق، معاون مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله طالبان نیز خانه‌ای را به مبلغ ۲۸۵‌ هزار دالر در عینو مینه، جایی که خانواده او در حال حاضر در آن زندگی می‌کنند، خریداری کرده است.

عبدالاحد طالب، فرمانده نیروهای ویژه ملاهبت‌الله
برپایه اطلاعات رسیده، عبدالاحد طالب، فرمانده نیروهای ویژه ملاهبت‌الله، خانه یک کارمند امنیت ملی حکومت پیشین و همچنین یک خانه دیگر را عینو مینه تصرف کرده است.
بنابر اطلاعات دفتر اداره امور عینو مینه، قیمت هر دو خانه بیش از ۳‌۰۰‌ هزار دالر برآورد شده است.

یوسف وفا، والی طالبان در بلخ
منابع همچنین گفتند که یوسف وفا، والی پیشین طالبان در قندهار و والی کنونی این گروه در بلخ، یک هوتل بزرگ و دو خانه در کنار یکدیگر در بخش دوم عینو مینه خریداری کرده است. قیمت هر کدام این خانه‌ها حدود ۴۰۰‌ هزار دالر گفته شده است.
به گفته منابع، دو راه منتهی به خانه آقای وفا نیز بسته است و کسی اجازه عبور از آن را ندارد.
طبق اطلاعات رسیده، برادر یوسف وفا نیز خانه دیگری در عینو مینه خریده و خانواده‌اش آن‌جا زندگی می‌کند.

کارمند تحت امر هدایت الله بدری
منابع گفتند که یکی از همکاران هدایت‌الله بدری که در وزارت مالیه طالبان نیز با او بود، خانه‌ای به قیمت ۶۰۰ هزار دالر در محلی موسوم به «فواره ماهی‌ها» در شهرک عینو مینه خریده است.
به گفته منابع، در این خانه وزیر معادن و پترولیم طالبان اغلبا با دوستان خود دیدار می‌کند.
یک منبع گفت که این کارمند تحت امر هدایت‌ بدری در عینو مینه با اسم‌های مستعار مختلف در قندهار شناخته می‌شود.

ملا‌ حیات‌الله (حاجی لالا)، مدیر استخبارات وزارت دفاع طالبان
ملا حیات‌الله، معروف به حاجی لالا، رئيس استخبارات وزارت دفاع طالبان است. به گفته منابع، او چهار خانه در شهرک عینو مینه خریده که هر یک از آن‌ها ۱۰۰‌ هزار دالر قیمت دارد. گفته شده این مقام طالبان چهار زن دارد که در خانه‌های مجزا زندگی می‌کنند.

مسئولین نهادهای نظامی و غیرنظامی طالبان در قندهار
شماری از مقام‌های محلی نظامی و غیرنظامی طالبان در قندهار نیز در شهرک عینو مینه خانه خریده‌اند.

ملا شیرین، والی طالبان در قندهار

منابع گفتند که ملا شیرین، والی کنونی طالبان در قندهار و از افراد نزدیک به ملا هبت‌الله، خانه‌ای به ارزش ۲۵۵ هزار دالر در عینو مینه دارد. منابع گفتند که خانواده ملا شیرین در این خانه زندگی می‌کند. به گفته منابع، والی طالبان در قندهار علاوه بر مهمان‌خانه ولایت، چند مهمان‌خانه دیگر در شهرک عینو مینه دارد.

عبدالرشید منیب، رئیس پیشین استخبارات طالبان در قندهار
طبق اطلاعات رسیده، عبدالرشید منیب، رییس پیشین استخبارات طالبان در قندهار نیز دارای خانه‌ای در عینو مینه است که قیمت آن نزدیک به ۲۰۰ هزار دالر است.

حاجی تواب، رئیس کنونی استخبارات طالبان در قندهار
منابع گفتند که حاجی تواب، رئیس کنونی استخبارات طالبان در قندهار نیز در عینو مینه، خانه‌ای به ارزش ۲۰۰ هزار دالر دارد. به گفته منابع او با خانواده‌اش در این خانه زندگی می‌کند.

خانه‌های مقام‌های امنیتی طالبان در قندهار
منابع همچنین گفتند برخی از مقام‌های امنیتی طالبان از جمله حزب‌الله، فرمانده پولیس طالبان در قندهار، شاه آغا، آمر امنیت، محمد عیسا، مسئول امنیت داخلی فرماندهی پولیس و فیض‌الحق آخند، رئیس مبارزه با جرایم جنایی طالبان نیز خانه‌هایی در عینو مینه خریده‌اند. منابع قیمت هر یک از این خانه‌ها را بیش از ۲۰۰ هزار دالر برآورد کردند.
دفتر مدیریت امور عینومینه تایید کرده که منازل افراد مذکور بازسازی شده و پس از ارزیابی ممکن است قیمت آن‌ها بلند برود.

ملا حکمت‌الله، شهردار طالبان در قندهار
برپایه اطلاعات رسیده، ملا حکمت‌الله، شهردار طالبان در قندهار، خانه‌ای را به قیمت ۱۷۰ هزار دالر در مرسلین پلازا در عینو مینه خریده است.
گفته شده که او با خانواده‌اش در این خانه زندگی می‌کند، اما از مهمان‌سرای دولتی شهرداری هم استفاده می‌کند.

ملا سلام بریالی، رئیس اقتصاد طالبان در قندهار
به گفته منابع، ملا سلام، رئیس اقتصاد طالبان در قندهار، در بخش دوم شهرک عینو مینه خانه‌ای به ارزش بیش از ۵۰۰ هزار دالر خریداری کرده است.
یک منبع از دفتر اداره امور شهرک عینو مینه به افغانستان اینترنشنال گفت که سلام بریالی پس از خرید این خانه، آن را بازسازی کرده و در حال حاضر با خانواده‌اش در آنجا زندگی می‌کند.

مولوی ظاهر، مدیر پاسپورت طالبان در قندهار
به گفته منابع، مولوی ظاهر، مدیر پاسپورت طالبان در قندهار، یک خانه جدید در شهرک عینو منینه به قیمت ۲۹۰‌ هزار دالر خریداری کرده است. او نیز با خانواده‌اش در این خانه زندگی می‌کند.

نور احمد آغا، رییس طالبان در افغانستان بانک در قندهار
بنابر اطلاعات، نور احمد آغا، رییس بانک مرکزی تحت کنترول طالبان در قندهار، خانه‌ای را با هزینه ۳۶۰‌ هزار دالر در جاده ۲۷ عینو مینه دوم ساخته است.
برپایه اطلاعات یک دفتر راهنمای معاملات، این خانه توسط نور احمد آغا به سبک بسیار مدرن ساخته شده است.
منابع گفتند که علاوه بر این افراد، سفر محمد سحر، رییس گمرک طالبان در قندهار، پنج ولسوال، ۱۱ فرمانده قول اردوی طالبان، ۸ مقام این گروه در حوزه‌های امنیتی و شماری از کارمندان دیگر طالبان در قندهار در شهرک عنیو مینه خریده‌اند. دفتر اداره امور عینو مینه ارزش مجموعی خانه‌های این افراد را چهار میلیون و ۲۰۰ هزار ارزیابی کرده است.

منابع گفتند که در بخش‌های دوم و سوم شهرک عینو مینه و در منطقه باغ، طالبان در حال ساخت خانه‌ها، مدارسی و مهمان‌خانه‌ها اند. هنوز اطلاعات دقیقی درباره هزینه این ساخت‌وسازها در دست نیست.
طالبان در اوایل حاکمیت دوباره خود در افغانستان بسیاری از خانه‌های مقام‌های حکومت پیشین را در این شهرک غصب کردند.
طالبان خانه‌های فرماندهان، اعضای شورای ولایتی، نیروهای امنیتی، مقامات نظامی و بسیاری از افراد دیگر را گرفتند.

اکنون با گذشته سه سال، خانه‌های فرماندهان سابق و نیروهای امنیتی همچنان در تصرف طالبان است.
یکی از فرماندهان امنیتی حکومت پیشین افغانستان، که طالبان خانه‌اش را در قندهار تصرف کردند و پس از دو سال به او سپردند، به افغانستان اینترنشنال: «طالبان هنوز در خانه‌های برخی از فرماندهان حکومت پیشین زندگی می‌کنند. زمانی را که خانه‌های ما را پس دادند، هیچ چیز سالمی در نگذاشته بودند و بسیاری لوازم را با خود برده بودند.»

امنیت شهرک
طالبان تلاش زیادی برای جلوگیری از گرفتن عکس و فیلم از شهرک عینو مینه در قندهار کرده‌اند.
نیروهای امنیتی این گروه در تمام نقاط و جاده‌های اصلی این شهرک، ایست‌های بازرسی و نظارت ایجاد کرده‌اند.
در سفرها و دیدارهای ملا هبت‌الله آخندزاده و وزرای طالبان، شبکه‌های تلفنی در این شهرک اغلبا قطع می‌شود و به مردم اجازه تردد در جاده‌های اصلی داده نمی‌شود.

شرکت افکو
شرکت افکو مسئولیت کامل ساخت، خرید و فروش خانه، دکان و اپارتمان، و همچنین مدیریت شهرک عینو مینه را به عهده دارد.
تمامی فعالیت‌های این شرکت به رهبری محمود کرزی، مدیر این شهرک انجام می‌شود.
یک منبع از این شرکت به افغانستان اینترنشنال گفته است که با آمدن طالبان، این گروه تا حد زیادی اختیار خرید و فروش خانه‌ها را از این شرکت گرفته‌ و طالبان بیشتر خانه‌های‌شان را با این شرکت ثبت نمی‌کنند.
این منبع می‌گوید: «رهبران طالبان هر جا که در این شهرک مکانی پیدا کنند، به شرکت می‌آیند و اسناد می‌گیرند و سپس هر قیمتی که بخواهند برای آن تعیین می‌کنند.»
به گفته منبع، در حال حاضر این شرکت تنها مسوولیت نظافت منازل، امور مربوط به برق و سایر موارد را به عهده دارد.
ساخت شهرک مدرن و مجلل عینو مینه در سال ۲۰۰۲ توسط محمود کرزی، برادر حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان آغاز شد. در حال حاضر این شهرک حدود پنج بخش دارد.
تمامی امکانات زندگی مانند مراکز آموزشی و بهداشتی، زمین بازی، تفریحگاه و مهمان‌سرا در این شهرک فراهم شده است.

کد (۷)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سران طالبان
قندهار
نظرات بینندگان:

>>>   هزاره آگر مغول باشد عيب نیست چونکه امپراطور های مغولان خیلی هم مقتدرانه عمل می کرد ولی افسوس که مغول نیست چونکه مغول مغول هشت قرن است در افغانستان حمله کرد ولي بودهای بامیان هفده قرن پيش به قیافه هزاره گی ساخته شده دومن زباني هزاره گی طبق تحقیقات دانشمندان هزاره به زباني ریگویدا وایستا می‌ماند مگر آنکه اين کتاب های نام برده آز نیاکان مغول باشد که نیست کتاب آریایی است چی طور زباني آریایی وتندیس آریایی به هزاره مغول می‌ماند جوابش به دوستان مربوط است اما در مورد شیوا بلخی که هزاره ها آز افغانستان برون کنید جالب نظریه باید با آب پیاز بنویسد تا تفکر ناب به دست فراموشی سپرده نشود در ضمن یادی تمام اقوام افغانستان باشد تا هم پزیری نباشد افغانستان آباد نمی شود ملت افغانستان بد بخت تر می شود اين تفریقه نژاد باید کنار گذاشته شود

>>>   همه جنگ ها بر سر لحاف ملا نصرالدین است.

>>>   اینها سر جمهوریتی ها را هم خاریدند ، انشاالله که به زودی گم و نیست میشوند

>>>   💯●در واقعیت و در عمل مردم و سیاستگران متحجر افغانپشتونی نهایت متعصب نژادپرست تبعیضگر و پر از عیب و با خوی حسادت، ریا و منافقت درونی را داشته و دارند
●که همین ....زشت همه نفاق و تضاد قومیتی را در بین مردم فارسیزبان ایجاد میکنند
●یعنی افغانپشتونهای ناقلین معامله گر با کافران، مزدورپولی، چوچه های انگلیس و مزدور امریکاست،
....

>>>   به نظردهنده اول خواهشن مهمل نباف انزمانیکه چنگیزخان مغول درمغولستان متولد شد هزارهاوافغانستان درهمینجای کنونی می زیستن ودیگرشما درلفافه نظرنده شاید خودت نسل مغولی ونسبت به هزارهارشک وحسادت می کنی ودرپایان اظهارمی کنی نژادپرستی نکنیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است