مخالفان پاکستان در افغانستان یا باالعکس؟
پاکستان از نظر اقتصادی و حتی از نظر نظامی این توان و ظرفیت را ندارد که به تنهایی از یک جنگ دیگر در افغانستان حمایت نظامی و مالی کند 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۲۹    ۱۴۰۳/۷/۳ کد خبر: 176065 منبع: پرینت

آصف علی خان درانی نماینده پیشین پاکستان برای افغانستان با تاکید بر حضور تی تی پی یا تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان می پرسد:
آیا طالبان انتظار دارند که ما مخالفان‌شان را در پاکستان پناه دهیم و اجازه دهیم از اینجا به افغانستان حمله کنند؟
آیا آصف علی خان درانی مطمئن است که پاکستان می تواند به مخالفان طالبان افغانستان در خاک خود پایگاه ایجاد کند و آنها را تمویل و تجهیز کرده به جنگ علیه امارت طالبان بفرستد؟

به نظر میرسد که آصف علی خان میخواهد قبل از آنکه این سوال و پاسخ آن را مورد توجه و ارزیابی قرار دهد، در صدد آن است تا این هشدار و تهدید، طالبان را در قندهار و کابل مطیع و منقاد خواست پاکستانی ها بسازد. او می گوید که باید حکومت طالبان، رهبران و اعضای تی تی پی را به اسلام آباد تحویل دهند.
آصف علی درانی که در گفتگو با رادیو مشعل این اظهارات را بیان و مطرح می کند در پاسخ به این پرسش که چه سندی از وجود تی تی تی پی در افغانستان دارد، می گوید:
« جنگجویان تحریک طالبان پاکستان(تی‌تی‌پی) در ولایت خوست زکات جمع‌آوری می‌کنند و رییس تی تی پی در کابل سکونت دارد. طالبان حاکم افغانستان در زمان ماموریتم به من گفتند که پول بدهید تا اعضای تی تی پی را به شمال و مناطق دیگر افغانستان منتقل کنیم.»

سوال اصلی این است که پاکستان تا چه حدی می تواند تهدیدی را که از زبان آصف علی خان درانی نمایندۀ خاص قبلی و برکنار شده اش در افغانستان مطرح می شود، عملی کند؟
ایا پاکستان مخالفان طالبان را در پاکستان مانند مخالفان دولت ها و حکومت های گذشتۀ افغانستان که در حدود نیم قرن اخیربرای جنگ تمویل و تسلیح کرد و خاک خود را پایگاه و عقبۀ جبهۀ جنگ آنها ساخت، دو باره تمویل و تسلیح می کند و دو باره خاک خود را پایگاه و عقبۀ جنگ آنها می سازد؟
نگاه به زمان و شرایط متفاوت دیروز و امروز و چگونگی توانایی وظرفیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی پاکستان که به شدت دچار چالش و بحران است، پاسخ مثبت و بلی این پرسش ها را بسیار دشوار و نامحتمل نشان میدهد:

1 - اگر دیروز و به خصوص در دهۀ هشتاد که حاکمان پاکستان، خاک و کشور خود را پایگاه و عقبۀ جبهۀ جنگ مجاهدین یا مخالفان کابل ساخته بود، اکثریت دنیا از غرب تا شرق، از امریکای کپیتلیست تا چین کمونیست و تا عرب و عجم مسلمان در کنار پاکستانی ها ایستاد بودند و پول و تسلیحات را آنها تامین می کردند که سود بیشترش را پاکستانی ها می بردند، اما حالا هیچ کشوری در کنار پاکستان قرار ندارد تا به پاکستان پول و اسلحه فراهم کند و پاکستانی ها بیشتر از نیم آنرا به جیب خود بزنند و نیم دیگرش را در اختیار مخالفان طالبان برای جنگ بگذارند.

2 – در دهۀ هشتاد و نود سدۀ بیستم و دو دهۀ اول سدۀ بیست و یکم که مخالفان کابل از پاکستان و به خصوص از مناطق قبایلی و از طول مرز دیورند وارد افغانستان می شدند، از حمایت و همکاری این مناطق و جوامع قبایلی در این جنگ برخوردار بودند. اما حالا چنین نیست و پاکستانی ها نمیتوانند این مناطق را به پایگاه و عقب جبهۀ مخالفان طالبان تبدیل کنند. چونکه تی تی پی در این مناطق نفوذ و حضور گسترده دارد و اسلام آباد نه از نظر نظامی و نه از نظر سیاسی و اجتماعی توان آنرا دارد که به این نفوذ و حضور تی تی پی نقطۀ پایان بگذارد.

3 – پاکستان به تنهایی نمی تواند بار و هزینۀ جنگ مخالفان طالبان افغانستان را بردارد و خاک خود را پایگاه و عقبۀ جنگ آنها بسازد. پاکستان از نظر اقتصادی و حتی از نظر نظامی این توان و ظرفیت را ندارد که به تنهایی از یک جنگ دیگر در افغانستان حمایت نظامی و مالی کند.

4 – به نظر نمیرسد که آصف علی خان درانی از این واقعیت های که پاکستان در برابر تی تی پی و طالبان با آن روبرو است، نا آگاه باشد. شاید او بخواهد مشکل تی تی پی را با این سادگی حل کند، اما شواهد حکایت از حل مشکل پاکستان با تصویری که آصف علی خان ترسیم می کند، ندارد.

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مخالفان پاکستان
مخالفان افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   تی تی پی و طالبان ساخته شده در کارخانه تروریست پروری پاکستان هستند.
پاکستان آماده است تا یک پروژه دیگر جهان را میزبانی و اجرایی کند.
در دوران جهاد پاکستان فقط زمین خود را به کرایه داد و باقی امتیازات مادی و اقتصادی و نظامی و استخباراتی به دست آورو .
حلا باز هم امکان تکرار تاریخ وجود دارد.

>>>   پشتون ها خط دیورند را هیچ وقتی به رسمیت نشناخته اند و همین حالا نیز در نشرات شان بنام خط فرضی دیورند یاد میکنند.
انگلیس ها این خط را بزور بالای امیر عبدالرحمن خان امضا کردند و چند وقت بعد از آن عبدالرحمن خان با دادن زهر توسط مخالفین این خط به قتل رسید.
همان قسمی که طالبان افغانی،قوای امریکا را منحیث اشغالگر در افغانستان فکر میکردند،طالبان پاکستانی نیز پاکستانی ها را منحیث اشغالگر در سرزمین های خود میدانند.
لودی ها که پشتون بودند،یک زمانی در دهلی حکومت میکردند. در زمان سلطنت دهلی.
اما حالا چطور به خود اجازه میدهند که پاکستانی ها که اردو زبان هستند و در حقیقت از بازماندگان اقوام هندی در متطقه هستند،بالای شان حکومت کنند؟

>>>   💥🔥👈در اصل، همه مشکلات ناامنی جنگ و خونریزی از غریزه سرکشانه، از فطرت کوچیگرانه تجاوزگر، از سرشت مزدورنیابتی و حیوانیت افغانپشتونی نشات و برخاسته است و بس.
👈سیاستگران منافق افغانپشتونی و ملا های ریاکار افغانپشتونی که ناقلین و پیرو شیطان هستند،
👈همین قبیله زشت با ثبوت تاریخی در هرجا در هر موضوع با هر ملیت و مردم فارسیزبان ایران، با مردم اردو زبان پنجاب، با مردم ازبک، با مردم شیع، با مردم تاجک، با مردم هزاره، با مردم ترکمن، با مردم تاتار، با مردم فارسیزبان ما و با مردم هندو که همه شانرا افغانپشتونها به انتحاری برابر کردند،
👈همین مردم سرحدی افغانپشتونی ها بر علیه دیگران در تعصب در تبعیض در تضاد و در حسادت ملکیت و فرهنگی قرار دارند و بر می خیزند با بیرق ریا و منافقت و همه مردم فرهنگی و مسلمانان واقعی را کافر خطاب کرده و اجنبی قلمداد میکنند !؟ یا نه !؟
👈باید ...و فرهنگ ....افغانپشتونی در هر جا و مجازی تحریم و سرکوپ و نیست شوند تا مردم منطقه در امن و مسلمانیت واقعی برگردند

>>>   😇😇😇 مردم پاکستانی پنجابی خیلی شریف هستند
مردم پشتونی مزدورنیابتی دشمن بشریت و امنیت در منطقه است

>>>   بگذارید که مخالفان دولت را پاکستان کمک کند اگر این بار چنین شود و پاکستان جبهه به اصطلاح مقاومت را کمک کند انشاالله مه نام و نشان این جبهه همرایی تمام نسل ایشان از بین خواهد رفت اولین کار پاکستان این خواهد بود که آنها را همرایی فامیلهای ایشان به پاکستان دعوت خواهد کرد و بعداً تمام اعضای فامیلهای ایشان را ای اس ای گروگان نموده و هر خواهش که پاکستان داشته باشد بالای آنها قبول خواهد کرد در صورت نا فرمانی فامیلهای لندغران گزوگان ای اس ای خواهد بود چون این تجربه برای پاکستان نتیجه خوب داده است وقتیکه پاکستان هدف خود را برآورده کرد باز هم لندغران را چوب زده نام آش را کشمش میگذارد ما به این خوش هستیم که پاکستان پناه بدهد و کمک کند و آنها به پاکستان بروند

>>>   همسایه ها در آن جایگاهی نیستند که برای حکومت طالبان دردسر درست کنند اگر عینک های تعصب را کنار زد مبارزه طالب قریب به سی سال می‌شود در میدان های داخلی و خارجی هم در سیاست و جنگ به پختگی کامل رسیده اند نقشه های طالب برای پینجاه سال آینده ترسیم شده شکست داعش پلان بی آمریکا شکست خورده برای پاکستان تی تی پی بسیار پیش ساخته شده برای ایران جندالله برای چین حرکت اسلامی ایغور ها برای تاجیکستان انصارالله برای ازبکستان حرکت اسلامی این ها پانزده سال پیش برای بعد از رفتن آمریکا ترایی شده بودند مخالفان طالبان در جای گاه نیست که به طالبان درد سر درست کنند تنها بیست هزار مدرسه دینی در مناطق قبایلی و پیشاور به رهبر طالبان بیعت کرده اند پاکستان تقسیم می‌شود این یک امر حتمی است پروژه واخان کمر پاکستان را شکستانده وبرای کامیابی‌پزوژه تاپیی پاکستان باید از سر را دور شود پروژه سی پیک باید ناکام شود که عملاً ناکام شده سرزمین های افغان ها یکجا شده افغانستان بزرگ در حال ساختن است ولی خون می‌طلبد این خون را افغان ها میدهد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است